*0 <V> Blad 65 Verslag van de raadsvergadering van 16 en 18 juni 2003 Blad 66 Verslag van de raadsvergadering van 16 en 18 juni 2003 middel om te komen en daar wil het college ook in de tweede helft van het jaar nadere analyses op verrichten om daar ook verder nog een stap in te maken. De stellingnames, zoals die er ook vanavond waren, dat men sen dan teruggaan naar de bijstand, dat is helemaal niet aan de orde. Op basis van de discussie, die we in januari gevoerd hebben, en de rapportage die u gekregen heeft, waar we vanavond over praten, er is niemand van die 743,6 fte ID die naar de bijstand is gegaan op basis van het kader wat door uzelf is vastgesteld in de raad van januari jl. Laten we dat beeld dan ook in hemelsnaam niet oproepen, dat er weer hele grote groepen mensen naar de bijstand gaan uit de ID. Dat is absoluut een misvatting. Ik maak ook ernstig be zwaar richting al die mensen die dat beeld, niet bewust na tuurlijk, enigszins proberen te creëren. ID-banen in de huidige vorm verdwijnen in de toekomst, dat is juist. Maar naar alle waarschijnlijkheid zal er met dat rijksgeld op een andere manier wel omgegaan worden, op een goede manier met duidelijke, concrete afspraken ook op tra ject en naar de toekomst toe met die werkgevers voor mensen die nu in de bijstand zitten. Dat zijn er helaas een aantal honderden meer dan een half jaar geleden, op dit moment 4.000 om precies te zijn. Het college wil graag met de bui tengewoon zorgvuldige formulering, die we in het stuk heb ben gekozen, in het najaar gaan praten met een ieder, en natuurlijk ook met de raad want u zult daar ook een kader bij moeten stellen, hoe om te gaan met die mensen in de bijstand en dan ook accepteren van werk. Minder vrijblij vend, heeft het college gezegd, ook omdat wij voor 100% verantwoordelijk worden voor die bijstand, maar wel met het perspectief ook op een baan naar de toekomst. Formuleringen zoals u die gebruikt, zijn niet juist gekozen. Ik neem het u niet kwalijk, want u bent niet naar een commissie gegaan om principiële redenen, overigens om een orde, die door uw eigen raad is vastgesteld. Dus ook het verwijt naar het college, dat het college bewust iets van de agenda afhaalt, daar is absoluut geen sprake van. U bepaalt zelf de agenda, mevrouw Veenstra, u heeft besloten een aantal punten niet te behandelen en niet het college. Dus laten we wel op ba sis van feiten discussiëren, zeg ik tegen u, en niet op ba sis van gevoeligheden. (Mevrouw DolstraTot twee keer toe heb ik het inderdaad wel op het presidium laten plaatsen, maar door één of ande re ik-weet-niet-hoe is het gewoon er weer afgehaaldDat is niet door het presidium gebeurd. Maar ook niet door het college. (mevrouw Dolstra: Nee, maar wij agenderen inderdaad op het presidium, maar als het er weer afgehaald wordt kan mevrouw Veenstra daar natuurlijk niets aan doen.) Ik maak vanuit het college bezwaar tegen iedere suggestie die gedaan wordt op dit punt. (De Voorzitter: Hoeft u niet te doen.) Doe ik wel, want anders, voorzitter, wordt er een zwarte piet bij het college gelegd en dat mag als het college die zwarte piet verdient, maar hier niet. Blad 63 Verslag van de raadsvergadering van 16 en 18 juni 2003 Motie 3, een plan tot het maken van reguliere arbeid wel. De SP-motie over reguliere arbeid omvat ongeveer hetzelfde, kunnen wij ook mee instemmen, alhoewel die eigenlijk een beetje in het verlengde ligt van de PvdA-fractie De SP-motie over de instroom om die op te heffen niet. Wij blijven erbij dat dit niet echt een oplossing is, het zijn tijdelijke banen en er moeten reguliere banen komen. Ik hoop dat, wie weet misschien het kabinet Balkenende, er misschien eens een echte oplossing geboden wordt, want het probleem ligt nu eenmaal hoofdzakelijk bij het rijk. De heer Van der Brug (NLP)Eigenlijk was ik van plan om meer in de tweede termijn te antwoorden, want ik wil wel graag horen wat het college eigenlijk op deze grote woor denstroom antwoordt. Dat je dan kunt schiften. Want we zijn voornamelijk bezig te spreken over bezuinigingen op de ID/WIW banen en hebben het niet over andere zaken. We hebben natuurlijk allemaal onze zorgen over de sociale gevolgen en de teloorgang van wat ik dan noem het zelfres pect van betrokkene en de omgeving. Het is niet alleen het voordeel voor de maatschappij, die gesubsidieerde banen. Maar het is m.i. ook zeker zo voor het individu. De mensen die zelfrespect krijgen, doordat ze werk hebben. Daarom was ik er wel voor dat er gesubsidieerde banen waren, maar die moeten doorstromen. Jullie zijn onmisbaar en dan moeten jullie ook een reguliere baan krijgen. Daarom was ik wel voor die 25% uitstroom. Als ik dus nu zie wat het college eigenlijk allemaal heeft bereikt met ambtenaren en de procesmanager, eerlijk gezegd, dan dwingt dat toch respect af, dat er al zoveel gereali seerd is. De gemeente is niet als een magere Hein met de zeis door die ruim 70 organisaties heen gaan maaien. Ik heb alleen gemerkt dat vooral de stadswacht behoorlijk ongerust blijft en ze voeren de problemen op als een struggle for life. Ze zitten natuurlijk ook moeilijk, want ze kunnen moeilijk naar reguliere banen doorstromen. Dus als nou de 600 banen bereikt zijn en men gaat daar on der duiken, krijgt dan enkel de stadswacht de mogelijkheid om weer mensen aan te nemen. Dat had ik nog niet gehoord en zou ik nog graag willen horen. Over die 25% strafkorting, vooral voor Proloog, ik ben daar wel voor. Meesters, juffen en docenten zijn eigenlijk alle maal generaals, die weten het allemaal precies hoe het moet. Ik vind het heel belangrijk dat er ook een conciërge is, maar het is nog nooit zo geweest dat basisonderwijs een conciërge had. Als er nu met een ID-baan een conciërge in het basisonderwijs benoemd wordt, laat ik zeggen een tim merman, die alle klusjes kan uitvoeren en die heeft belang stelling voor de kinderen, dan vind ik dus dat zo iemand aangenomen moet worden. Die moet niet in een ID-baan blij ven. Die is onmisbaar op zo'n basisschool, die moet door stromen. Daar is dus ook een subsidiebaan niet voor. Dus wij willen heel zorgvuldig, mevrouw Veenstra, praten met iedereen over hoe om te gaan met die mensen in de bij stand, om die mensen ook dat perspectief te geven en dat moeten we heel zorgvuldig doen. College Krol zal zodadelijk verder ingaan op de stadswacht. Dan is er gesproken over het kader, maar ook de juridische consequenties op het moment dat het college nu voor de stadswacht nog iets anders doet dan de suggestie, zoals die in de brief aangegeven is na het weekend. Overigens daarvan is gezegd, die brief had voor het weekend moeten komen, on ze excuses daarvoor. Is wel gedekt, mevrouw Dames, door het college, u weet het college spreekt altijd met één mond, er is absoluut geen probleem, maar die brief had voor het weekend moeten komen, onze verontschuldigingen dat dat technisch niet mogelijk is gebleken. Juridisch is het zo, dat wij op een zeephelling terechtko men op het moment dat wij nu tegen de stadswacht zeggen 'instroom nu ook al laten plaatsvinden'. Het gelijkheidsbe ginsel is in ieder geval hevig in het geding, het is in strijd in ieder geval, durf ik te zeggen, met de algemene beginselen van behoorlijk bestuur, maar wat nog veel pro blematischer is, die afspraak voor die 125, die 84 in het bijzonder, die zijn gemaakt met potlood met al die werkge vers, een deel van die 70 werkgevers. Op het moment dat je die onderhandelingen op dit moment door deze wijziging ver der onder druk zet, weet ik niet wat dat voor uitwerking heeft. Dat is één opmerking. Een andere opmerking is dat het natuurlijk maar de vraag is of je, door dat nu zo toe te voegen, er ook in slaagt voor dat je op die 600 zit, om die taakstelling van ruim 3 mil joen euro ook te realiseren. Omdat je niet teruggaat van die 743,6 naar 600. Nee, je blijft door die constructie, waar een deel van de raad voor schijnt te voelen, boven die 600, dus heb je daar ook een probleem. Dat is een financi eel probleem, dat mag er zijn, maar voor mij is op dit mo ment de relatie met die werkgevers en die constructieve at titude het belangrijkste. Als u vanavond als raad die motie aanneemt en u stuurt het college op pad om met die werkge vers, met wie we nu die afspraak hebben gemaakt over die blijvers, die wachters en die doorstromers, om te zeggen, ja we hebben wel die afspraken gemaakt, maar u moet toch nog meer doorstromen omdat de raad vindt dat u het wel goed doet, maar u moet het nog beter doen, omdat de stadswacht even nu wel mag instromen. Daarmee komt het college echt in een spagaatIk vraag aan de raad vertrouwen op dat punt Degenen die enigszins terughoudend, voorzichtig en sommige zelfs cynisch waren in januari, hebben hier ook vanavond complimenten durven te geven aan de procescoördinatoren en de medewerkers en ook aan het college over het behaalde re sultaat. Ik vraag tijd en ruimte om tot die 600 te komen, zo snel mogelijk, het liefst volgende week of in september, misschien begin oktober, maar geef ons dan ook die ruimte om die puntjes op de i te zetten. Laten we goed met elkaar daar het overleg over voeren, maar vraag niet het onmoge- Blad 64 Verslag van de raadsvergadering van 16 en 18 juni 2003 Er zijn wel meer dingen die ik echter ook al gehoord heb van anderen en daar wacht ik dus op. De Voorzitter schorst om 20.45 uur de vergadering. De Voorzitter heropent om 21.00 uur de vergadering. De heer Brok (weth.): Na een buitengewoon boeiende en con structieve discussie in de commissievergadering van vorige week is het nu aan de raad om zich uit te spreken over het kader en de rapportage, zoals dat door het college gemaakt is en zal college Krol zo dadelijk op een aantal zaken in gaan m.b.t. onze eigen medewerkers en de problematiek bij de Stadswacht. Er is ook vanavond gelukkig veel waardering uitgesproken voor de procescoördinatoren, voor de gemeentelijke medewer kers, maar bovenal ook voor de werkgevers, die sinds janua ri jl. er in geslaagd zijn om de o zo nare taakstelling, die door het rijk is opgelegd, van ruim drie miljoen euro ook weg te kunnen zetten. Dat is niet het allerbelangrijk ste, heb ik ook in de commissie geprobeerd naar voren te brengen, het belangrijkste is dat een grote groep mensen, die de afgelopen 8/9 jaar werkzaam zijn geweest in de ge subsidieerde arbeid in onze gemeente, een groot deel daar van, 120 maar liefst om exact te zijn, door kunnen stromen naar regulier werk. Regulier werk, dat betekent voor die groep mensen meer waardering dan dat ze in het verleden kregen, omdat ze nu die CAO-baan krijgen, inclusief de daarbij horende salariëring, die tientallen procenten door gaans hoger ligt dan het bedrag waarop men nu zit. Dat is winst Ik vind het wat jammer, ondanks ook vanavond weer die con structieve discussie, dat het accent op die cliënt, die eerst in de ID zat, de mens waar we het over hebben, wat weg lijkt te raken als we het hebben over aantallen fte's, taakstellingen en zoveel meer. Het allerbelangrijkste van de exercitie van de afgelopen maanden is dat we ook feite lijk met die werkgevers in dat constructieve overleg er toe zijn gekomen om die mensen dat perspectief te geven, in een verdeling waarbij we voor het eerst hebben afgesproken zo veel procent is blijver (want er zijn natuurlijk altijd mensen die niet kunnen doorstromen, niet op dit moment maar ook niet in de toekomst)zoveel procent is wachter en zo veel is doorstromer. Daarmee is inderdaad ook middels dat artikel in Binnenlands Bestuur het ons wel gelukt op dit moment, meneer Stoker, om dat beleid, zoals het er altijd geweest is hier, dat verstarrende beleid op zich, kunnen we achteraf zeggen, te transformeren opdat we nu ook met de nieuwe mensen, die in de toekomst tijdelijk gebruik zullen gaan maken van gesubsidieerde arbeid, op termijn ook het perspectief hebben om na verloop van tijd door te stromen naar reguliere arbeid. Mevrouw Dolstra heeft daar b.v. ook een pleidooi voor ge houden, het is nooit een doel op zich, het is altijd een r4 !NO

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 17