A3 CV) Blad 69 Verslag van de raadsvergadering van 16 en 18 juni 2003 Blad 70 Verslag van de raadsvergadering van 16 en 18 juni 2003 houder Brok gehoord hoe dat zit in relatie tot die 600 ID- ers die bereikt moeten worden, gelet op de taakstelling en op de kaders die u zelf hebt uitgesproken. Wij vinden niet dat we dat kunnen loslaten, dus wat dat betreft is alles erop gericht om zo snel mogelijk die 600 te halen, waardoor die Stichting Stadswachten kunnen ophogen tot 64. Op dit moment is het zo dat de Stichting Stadswachten op dit mo ment 61,2 fte heeft x 32 uur. Ik denk dat het goed is dat we dat getal nog een keer over tafel brengen. 61,2 fte waarbij er op 1 juni recent nog uitstroom is geweest. Dus men zit nog niet eens onder de 60 fte van 32 uur, zoals het aanvankelijke voorstel van het college luidde en waar de directeur mee akkoord ging, m.b.t. die 60. Over de uit stroom hadden we verschil van mening. Nu luidt de motie van de PvdA-fractie om de uitstroom meteen weer aan te vullen en u kunt zich voorstellen, gelet op wat collega Brok zojuist naar voren heeft gebracht, dat we daar niet op in kunnen gaan. Mede gelet op uw eigen ka ders, mede gelet ook op de effecten die dat zou kunnen heb ben naar andere werkgevers toe. Wel zou ik met u de af spraak willen maken, en dat is een kwestie van een afspraak op basis van vertrouwen, op het moment dat de Stichting Stadswacht zakt 5 fte van 32 uur onder die 64 fte, dat we dan contact met elkaar opnemen om te kijken hoe we dan één en ander zouden kunnen repareren in relatie tot het werk wat wordt gedaan. Dan doen we dus geen harde uitspraak m.b.t. de uitstroom maar op het moment dat men dusdanig zakt, 5 fte x 32 uur onder die 64, dat is dus bij 59, dat we dan met de stichting in overleg gaan, hoe dat op te los sen, hoe dat in relatie te brengen tot het werk en hoe te kijken of we dat kunnen aanvullen. Wellicht is op dat mo ment de 600 bereikt, maar dat kan ik u niet garanderen. Dus dat is een kleine onderhandelingsruimte, die we nu als har de toezegging doen naar de Stichting Stadswacht, zonder dat we die 600 norm nu gaan verlaten, omdat dat veel te veel consequenties en effecten heeft. Ik hoop dat u zegt, dat lijkt ons een gepaste oplossing, mede in het kader van wat de heer Brok gezegd heeft. Als we elkaar op die manier zouden kunnen vinden, dan zou het col lege daar heel erg blij mee zijn. Nogmaals, het gaat om het behoud van de Stichting Stads wacht, het gaat om het behoud van veiligheid. Het is niet de bedoeling die stichting failliet te laten gaan. Daarmee is denk ik, hoop ik ook voor de stadswachten persoonlijk, de kou uit de lucht, hoewel dat vorige week ook al zo was. Ik kom bij de volgende motie. PvdA, SP en PAL/GL spreken uit het college op te dragen om voor 1 november een reactie te realiseren op het visiedocument en dat aan de directie en ondernemingsraad van de stichting toe te zenden. Ik neem aan dat u ook bedoelt aan het stichtingsbestuur, dat zijn maar kleinigheden, maar toch niet geheel onbelangrijk. Op zich voelen wij wel voor die datum van 1 november i.p.v. 1 december. Het is wel zo dat wij uitgaan van een totaalvi sie. Dus wij zullen niet een deelvisie of een onderdeel op papier zetten en toesturen. Wij gaan uit van de totaalvi sie, daar zijn wij ook druk mee bezig en daar hebben wij met elkaar belang bijIk zou 1 november zo willen ver staan, dat het college voor 1 november die totaalvisie vaststelt en dan in procedure brengt. Dan kom ik bij een motie van de SP-fractie om een instroom van stadswachten toe te staan, leegloop te voorkomen, dus danige financiële maatregelen te treffen dat de stichting financieel kan blijven draaien. Ik denk dat ik daar vol doende antwoord op gegeven heb in relatie tot die eerste twee moties. Dus de SP-motie wat mij betreft als we met el kaar in zee gaan op basis van de eerste twee moties van de PvdA-fractie deze overbodig is. Ik denk dat ik ben ingegaan op die zaken, in ieder geval op hoofdlijnen zonder allerlei zaken over te doen, die mijn portefeuille betreffen. Mercurius zou ik nog van kunnen en willen zeggen, het is inderdaad zo dat het bestuur van Mercurius zelf de keuze moet maken m.b.t. de financiën. Dat geldt ook voor alle an dere instellingen, die hier aan de orde zijn in dit voor stel en het is niet zo dat wij alle instellingen voor de volle 100% kunnen compenseren, dat zou ook niet reëel zijn. Dus wat dat betreft blijven wij bij ons standpunt aangaande Mercurius Mevrouw Dikken vraagt een schorsing aan. De Voorzitter schorst de vergadering om 21.30 uur. De Voorzitter heropend de vergadering om 21.35 uur. De heer Florijn (PvdA)Net als het college, zoals wij ook al in onze termijn aangegeven hebben, hebben wij ook geen handel gewild in fte's e.d., maar over de inhoud als het gaat om maatschappelijke effecten en om taken die bepaalde mensen moeten hebben. Ik kom meteen even op de moties. Motie 1, het college op te dragen Stichting Stadswacht toe te staan uitstroom aan te vullen tot 64 fte. Met de SP- fractie en PAL/GL-fractie hebben we dus gekozen om in ieder geval uw toezegging aan te nemen. Dat houdt in dat 59,4 een harde ondergrens is, dat er geen financiële problemen komen en dat het werk wat de stadswachten nu doen, wat voor de gemeente belangrijk is, ook heel snel inzichtelijk wordt en stand blijft houden. Dat betekent dat we motie 1 terugtrekken. Dan motie 2 om het college op te dragen om voor 1 november een inhoudelijke reactie op het visiedocument te geven. Het college zegt toe dit op 1 november binnen het college be sloten te zullen hebben. Ik weet niet eens op welke dag 1 november valt. We nemen de uitdaging aan om vervolgens als presidium zo snel mogelijk daarna dit punt te agenderen, Blad 67 Verslag van de raadsvergadering van 16 en 18 juni 2003 Blad 68 Verslag van de raadsvergadering van 16 en 18 juni 2003 lijke op dit moment, maar haal vooral niet het vel over de oren van die andere werkgevers. Er is gesproken over Proloog. Het is niet mogelijk gebleken om maandag met Proloog te overleggen. Dat zal wel gebeuren op 24 juni a.s. Ik ga ervan uit dat we eruit komen met Pro loog en ik zeg u toe, mocht het overleg tussen de coördina toren en Proloog op niets uitlopen, dan zal ik mijzelf ook mengen in de discussie nog voor de zomervakantie, opdat we er ook met Proloog voor de zomer uit kunnen komen. Daar is het streven van het college op gericht. Dan ga ik heel snel even naar de inbreng nog van de ver schillende partijen en dan kijk ik of ik een punt vergeten ben. Ik kom zo meteen nog over die moties te spreken. De circusschool is een onderdeel van Sportwurk Fryslan. Daarvan kan ik zeggen dat dat overleg ook loopt en ook met de provincie zal ik één en ander bespreken, niet alleen over Sportwurk, maar ook over Prohep om te kijken of daar samenwerking mogelijk is. Vooralsnog ziet het er niet naar uit dat er een probleem is bij de circusschool, dat wil ik wel even kwijt hier. Het maatwerk waar u om gevraagd hebt, dat heeft u gekregen en u kunt er van op aan dat wij met dat maatwerk ook op de zelfde wijze door blijven gaan. Mevrouw Veenstra heb ik denk ik voldoende gezegd dat het allemaal toch echt iets genuanceerder ligt, dan dat zij voorspiegelt en ons wil doen laten geloven. Dan ga ik naar de moties. De heer Krol zal ingaan op motie nr. 1 en 2 Motie 3, 'doet u nou niet die 25' zegt meneer Florijn, dat heeft u ook in de commissie gezegd. Ik heb u toegezegd, het college heeft iets nodig om eventueel in geval van nood toch te zeggen van 'en nu ga ik sanctie opleggen'Het is overigens zo, vind ik, dat wordt vanavond ook een beetje vertroebeld, dat het college de onderhandelingen voert en niet de raad. Met respect voor de raad, u stelt het kader vast, wij voeren de onderhandelingen en het is wat lastig om tussendoor dan ook de raad actief te betrekken bij het voeren van die onderhandelingen. Dat vraagt u in uw motie overigens niet. Bij uw toelichting zegt u daar meer over dan in uw motie terugkomt. U zegt bij uw besluit 'die 25% moet niet' en 'alleen toe te passen met de uitdrukkelijke toestemming van de raad' Eigenlijk zegt u: we sluiten niet uit dat we die 25% goedkeuren, maar niet op dit moment. Okee, laten we hopen dat die dwangmaatregel van 25% sowieso niet nodig is, dat hoop ik ook, en mocht die al nodig zijn dan kan ik me ook nog andere sancties voorstellen dan die 25%, alvorens het college terugkomt naar de raad om daar over te discussiëren. Maar laten we als insteek hebben, la ten we het overleg zo vormgeven, dat sancties niet nodig zijn. De motie is duidelijk en mijn reactie lijkt mij ook. Dan motie 4 van de SP-fractie. Zij roepen de werkgevers op en het college om een uiterste inspanning te plegen dat er geen uitstroom naar de bijstand is, maar naar regulier werk. Dat is bestaand beleid, dat vindt het college ook. Daarmee heb ik de moties behandeld. De heer Krol (weth.): Het lijkt mij verstandig dat ik niet alle argumenten en alle uitspraken, die ik namens het col lege gedaan heb in de commissie, nog een keer overdoe. Een aantal hoofdpunten daaruit, maar dat kunt u ook in het ver slag lezen, zijn dat wij een grote waarde hechten aan de Stichting Stadswachten en aan het thema 'veiligheid'samen met u, daarover verschillen wij niet van mening. Wij hebben gezegd dat de stichting, wat ons betreft en wij zullen er al het mogelijke aan doen, in 2003 niet failliet gaat. Ik denk dat dat ook een heldere uitspraak was. Wij hadden daar ook een overeenstemming over met de directeur van de Stich ting Stadswacht op basis van het oorspronkelijke besluit van het college m.b.t. 60 fte's. Dat was wel de absolute ondergrens, maar er was mee te leven, waren de letterlijke woorden van de directeur. Nochtans heb ik de uitspraak ge daan, mocht dat dreigen in 2003, dan is de gemeente bereid om mee te denken om dat faillissement te voorkomen. Nu be grijp ik dat mijn geruststellende woorden niet die uitwer king hebben gehad, die ik voor ogen had. Ik doe dat nu nog een keer en misschien helpt het nu, als ik het een tweede keer doe, wat beter. Waar de Stichting Stadswacht wat te leurgesteld in is, daar kan ik mij wel wat bij voorstellen, dat er niet een integraal antwoord ligt op het visiedocu ment, waarvoor wij zoveel waardering hebben. Ook dat heb ik toen gezegd. Ik heb toen een aantal argumenten genoemd en ik herhaal ze hier nu nog een keer, dat er meer haken en ogen aan vast zaten dan een ieder aanvankelijk kon bevroe den. Dan heb ik het over financiële haken en ogen, over aansturing en coördinatie, over rechtspositie in relatie tot parkeerwachten, milieupolitie en meer van dat soort za ken. Dat betekent nu eenmaal, hoe snel u ook wilt, hoe graag u dat ook wilt en ook wij willen dat, dat dat voor ons ambtelijk, maar ook bestuurlijk, niet mogelijk was om alles zorgvuldig op een rijtje te hebben. Vandaar de status aparte, vandaar 1 december en vandaar dat wij zeggen dat wij dan structureel een oplossing hebben in het kader van de totale handhavingsketen, waar de stadswachten een be langrijk onderdeel van zullen gaan uitmaken. Het is in de commissie gezegd, nu nog een keer, ik denk dat dat voldoende moet zijn om te begrijpen hoezeer wij ook waardering hebben voor de stichting en ook zorgdragen voor het feit dat ze kunnen blijven bestaan. Dan hebben we inderdaad een brief geschreven om de zaak iets op te rekken, om de duidelijkheid m.b.t. 2003 iets te verhogen en ook ietwat ruimte te creëren. U hebt van wet-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 18