Blad 77 Blad 78 Verslag van de raadsvergadering van 16 en 18 juni 2003 Verslag van de raadsvergadering van 16 en 18 juni 2003 Ik stel dus dat Proloog die status aparte niet nodig heeft. (Mevrouw Crijns: Dan moeten we daar op vertrouwen Dan de discussie over de instroom in de bijstand, De stel- lingname van het college is, in januari door u geaccordeerd en nu vanavond opnieuw, op basis van dat beleid niemand vanuit die 743,6 in die bijstand moet. Daar staat het col lege voor en die gedwongen ontslagen daar hebben we ook de zelfde stellingname bij. Als u dat macro bekijkt en ook na tionaal hoe dat lokaal uit zal gaan werken ook naar de toe komst toe, daar heeft u natuurlijk het punt. Ik heb u net in mijn eerste termijn gezegd dat op dit moment het afgelo pen halfjaar helaas het aantal mensen in de bijstand is toegenomen van 3600 naar 4.000. Ik wil veel tot mijn ver antwoordelijkheid rekenen, maar ik kan natuurlijk niet voor alles verantwoordelijk zijn. Als dan - en dan citeer ik een andere geachte lid hier in ons midden, de burgemeester - zegt als dat gebeurt, als de hemel naar beneden komt dan hebben we allemaal een blauwe hoed, daar kun je natuurlijk ook niet op anticiperen. Wat het college zegt, waar wij verantwoordelijk voor zijn, daar nemen wij onze verantwoor delijkheid ook echt en we moeten ook niet vergeten dat werkgevers natuurlijk zelf uiteindelijk verantwoordelijk zijn voor al diegenen die daar op de loonlijst staan. Werk gevers kunnen die verantwoordelijkheid ook niet afwentelen op het college. In de commissie hebben we nog een discussie gehad van één werkgever, niet bij name te noemen, die zei 'oh, dus wij mogen kiezen tussen geld of onze medewerkers' Toen zei ik in de tweede termijn 'dan wil ik ook graag van horen van u waar u voor kiest'U heeft in januari allemaal gezegd dat het u om de medewerkers was te doen, maar als u feitelijk kunt kiezen tussen geld en medewerkers, dan nei gen misschien sommige werkgevers toch naar het geld en niet naar die medewerkers. Laten we niet met elkaar in zo'n moeilijke discussie komen. Ik wil die verantwoordelijk niet overnemen, kan hem ook niet overnemen, maar laten we wel investeren in de relatie met die werkgevers, opdat zij ook naar de toekomst toe het belang zien van het vasthouden van die mensen die dat o zo nuttige werk overal verrichten. Voorzitter, daarmee heb ik alle opmerkingen gehad. De Voorzitter: Dan gaan wij nu over naar de stemmingen. Mevrouw Crijns: Nog even over de motie. Wij willen de motie laten zweven, als dat kan, omdat wij ervan uitgaan dat de wethouder inzicht heeft in de onderhandelingen en we dus de motie voorlopig even boven de markt laten hangen. De Voorzitter: U laat hem boven de markt hangen en op het moment dat u denkt dat het relevant is dan laat u hem da len Aan de orde is de stemming over de motie waar het besluit van luidt 'het college op te dragen om het onderdeel van het besluit inzake 25% loonkostensubsidie te korten indien werkgevers weigeren mee te werken te verwijderen uit het besluit en alleen toe te passen met uitdrukkelijke toestem ming van de raad' De motie van de heer Florijn namens de PvdA-fractiemede- ondertekend door mevrouw Veenstra namens de SP-fractie wordt verworpen met 15 tegen 17 stemmen. Voor stemden de leden van de fracties van de PvdA, SP, D66 en de CU. Aan de orde is de motie van de SP-fractie en de PvdA- fractie met het besluit 'het college en B&W op te dragen om samen met alle betrokken een uiterste inspanning te plegen om er zorg voor te dragen dat er geen uitstroom naar de bijstand plaatsvindt maar naar regulier werk'. De motie van mevrouw Veenstra namens de SP-fractie, medeon- dertekend door de heer Florijn namens de PvdA-fractie wordt aangenomen met 21 tegen 11 stemmen. Voor stemden de leden van de fracties van PAL/GL, PvdA, SP, D66, Leefbaar Leeu warden, CU en FNP De motie van D66 nu niet in stemming gebracht wordt. Dat komt op een ander moment wellicht. Aan de orde is de stemming over punt 38, bijlage nr. 113. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van het college, met inachtneming van de aan genomen moties en de gedane toezeggingen. Punt 39 Interpellatie FNP en D66 inzake Tusken Moark en Ie. De hear Posthumus (FNP)Yn it foarste plak, foardat ik oergean sil ta de fragen, wol ik sizze dat wy achteröf dit ünderwerp leaver yn in reguliere kommisjegearkomste behan- nelje litte woene, mei sjoen de ynspraak dy't dêrop te fer- wachtsjen wie. It wie ek it earste amtlik advys foar B W. Dan hiene alle fraksjes der kennis fan nimme kinnen en hie dit ynstrumint fan ynterpellaasje net nedich west. Ik sil oergean ta de fragen dy't de fraksjes fan D66 en FNP, steld hawwe (De hear Ten Hoeve (PvdA)Mei ik dan dochs in ynterrupsje meitsje? Dit punt komt oan 'e oarder, want it is goedkard moandei. Mar as ik it stik lês, wat wy no al hawwe, dan kin ik dêr net in ynterpellaasje yn sjen en ek net in behanne- ling foar de kommisjeIt binne skriftlike fragen. Ik woe wolris dat wy der oer neitochten hoe't wy dêrmei omgean moatte, want dy mooglikheden binne der allegear, mar in hiel maklik en aid middel is skriftlike fragen stelle. Ik sjoch hjir gjin fragen yn nei de rie, mar allegear fragen Blad 75 Verslag van de raadsvergadering van 16 en 18 juni 2003 Blad 76 Verslag van de raadsvergadering van 16 en 18 juni 2003 stelt dat niemand van de ID-ers hierdoor in de bijstand is gekomen. Dat is een prima zaak. Maar ik hoop dat hij die uitspraak ook in de toekomst kan herhalen. Wanneer als ge volg van deze voorstellen instellingen, zoals Mercurius en Proloog, niet worden ontzien. De heer Krol heeft net gezegd dat hij Mercurius niet tegemoet zou willen komen. (De heer Krol (weth.): Mercurius wordt natuurlijk wel tege moet gekomen, net als die andere instellingen waar uitzon deringen voor gemaakt worden. Niet voor de volle 100%, dus daar ligt ook een inspanningsverplichting van instellingen dan wel bevoegde gezagen zelf.) Als dat gevolgen heeft voor het functioneren van de ID-ers ter plekke? Kan het college garanderen dat die dan ook niet in de bijstand komen? Daar ben ik heel benieuwd naar. Ik denk dus dat die motie, zoals die is ingediend door de SP-fractie en de PvdA-fractieniet overbodig is. En dat betekent dat de nu overgebleven moties door de CU zullen worden gesteund. Mevrouw Dolstra (LL)We zitten eigenlijk met dezelfde vraag als de vorige spreker, want de wethouder spreekt zich namelijk wat tegen. Hij zegt aan de ene kant 'er zullen al tijd mensen afhankelijk blijven van de bijstand' en 'de nieuwe wet gaat ervan uit dat iedereen uit de bijstand moet, niemand gaat terug de bijstand in'Maar hoe kan de wethouder dit dan garanderen. Als b.v. een stichting fail liet gaat, hoe komt het dan met deze mensen? Ik kan me niet voorstellen dat ze bij u aan kunnen kloppen. Wij handhaven onze uitspraken, die we in de eerste termijn gedaan hebben, wat betreft de moties. Voor de rest kunnen wij ons vinden in de beantwoording van de wethouder en steunen dus het collegevoorstel De heer Van der Brug (NLP)Ik zal mij beperken tot de mo ties, ik vond de beantwoording door het college bijzonder goed Motie 3 over de 25% korting, ik vind dat het college toch ook wel enige massageolie mag houden en daarom zal ik deze motie niet steunen. Motie 4 omtrent de uiterste inspanning. Ik geloof dat het college dat wel doet, ik vind de motie onnodig en zal hem dan ook niet steunen. De heer Brok (weth.): Meneer Florijn komt in zijn tweede termijn nog even terug op de maatschappelijke effecten. Ik heb hem in de commissie toegezegd, dat onderdeel is inder daad in de tussenrapportage wat tekortgeschoten, dat we daar bij de eindrapportage aan het eind van het jaar nog breder en ook dieper op in zullen gaan, op vooral het ver haal achter datgene wat nu nog misschien hier en daar kil overkomt. Dat is een toezegging die ik u eerder heb gedaan. Meneer Nicolai vraagt wanneer er echt sprake is van door stroming. Er liggen op dit moment brieven klaar, misschien gO zijn ze al naar de raad verstuurd, waarin de afspraken zo als die door de procescoördinatoren gemaakt zijn (procesco- ordinatoren overigens mevrouw Veenstra, die tijdelijk wor den ingehuurd om deze deal te doen, dus die zijn niet vast bij ons in dienst genomen)in die brief staat hoe het is met die blijvers, die wachters en die doorstromers. Die doorstromers zullen dan voor dit jaar of voor later een plaats krijgen in een reguliere baan. Wanneer is het dan met inkt echt op papier gekomen, vraagt meneer Nicolai. Dat is op het moment dat ze uitstromen uit die ID bij Werkwij zer en op de reguliere loonlijst komen te staan van die werkgever. Dat ligt per instelling verschillend. Voor onze eigen gemeente kan het gemakkelijkst er antwoord op geven, ik meen dat dat oktober zal zijn dat die 11 mensen feite lijk bij ons in dienst komen. Zo zijn er voor al die andere werkgevers ook afspraken gemaakt. Die brief gaat dus deze week waarschijnlijk nog de deur uit. Dan komt mevrouw Crijns met een motie, dat zagen we natuur lijk aankomen. Maar het college ontraadt die motie. Want om met het geachte raadslid mevrouw Van Ulzen te spreken, daarmee creëren we een 'president' en dat moeten we niet doen. Maar de inhoudelijke argumentatie erbij is dat ik ook denk dat wij er met Proloog uit gaan komen, omdat juist het onderwijs, is de stellingname van het college, de ruimte en de keuze heeft om binnen de subsidie- en de geldstromen, zoals men die heeft ook echt te kiezen voor die conciërge. Dan sluit ik graag aan bij het pleidooi van de heer Van der Brug in de eerste termijn. Het onderwijs kan zelf makkelij ker dan andere werkgevers kiezen om er ook feitelijk geld voor vrij te maken. Wij nodigen Proloog uit in dat overleg om die keuze dan ook te maken. Natuurlijk uitgebalanceerd, gefaseerd, voorzichtig maar wel voor die 60 mensen, in ie der geval die daar werken en een deel die daarvan ook fei telijk op korte termijn kunnen doorstromen. (Mevrouw Crijns: We hebben al een instelling meer bescher ming gegeven. Dat beslissen we eigenlijk ook vanavond en in die zin willen we er dan voor pleiten om, mocht het nodig zijn, die daar bij onder te brengen.) Uw stellingname is duidelijk, maar we besluiten vanavond niet om andere instellingen, iedereen is ons even lief. Dat stellen we vast op basis ook van het kader van januari, het wordt vanavond herijkt, waarschijnlijk ook na de stemming van de moties. Niet de ene is nog meer lief dan de andere. We hebben één instelling een status aparte gegeven en een verfijning, inclusief de laatste toezegging van het colle ge. Het college zegt nu tegen u, want u dient die motie in, maar ook via u naar de rest van de raad, dit moeten we niet doen, want dan komen we echt op een zeephelling terecht. We gaan 24 juni praten met elkaar. Ik denk dat we eruit komen. Komen de procescoördinatoren er niet uit, dan ga ik zelf nog met de instelling praten voor de zomervakantie, dan zijn we er gewoon uit. (Mevrouw Crijns: Maar als u dan die status aparte nodig hebt, wat doet u dan?)

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 20