Blad 81 Blad 82
Verslag van de raadsvergadering van 16 en 18 juni 2003 Verslag van de raadsvergadering van 16 en 18 juni 2003
om het eenzijdig woningaanbod in Leeuwarden op te heffen.
Eén van die plannen is Tusken Moark en Ie. Het gaat welis
waar om slechts 400 woningen, maar wel uit het hoogste seg
ment. Dat staat op geen enkele manier, ook niet bij de pro
vincie, ter discussie als het gaat om de uitvoering van dat
plan
Ik hoop dat ik de vragen voldoende beantwoord heb.
De hear Posthumus (FNP)Betanke foar de beantwurding oant
no ta. Wy binne net alhiel tefreden. Finansjeel is it sa
dat de gemeente dochs ynspanningsferplichting hat en as dat
net foldwaande levere wurdt, dan driget der dochs in klaim
fan CV Blitsaerd. Dat hawwe wy fan de amtner fernommen.
Soarchfaldichheidyn üs eagen is de proseduere pas echt
soarchfaldich ferrün as de Rie fan Steaten in einoardiel
jün hat. Der rinne no twa prosedueres parallel en yn üs yn-
lieding hawwe wy oanjün wêrom wy dat fine. Wetlik is it mi
skien wol mooglik, mar noch hieltyd driget eins dat öfkar-
ren troch de Rie fan Steaten en dan wurde der grif kosten
makke foar dy twadde fase, dy't no oan de oarder is. Wy
komme dêroer mei in moasje.
(Mevrouw Inberg: De wethouder zegt 'er verandert niks aan
de plannen en we gaan zo door, we hebben het u allemaal
verteld'Maar er is natuurlijk ondertussen wel een wijzi
ging opgetredenWij hebben u niet voor niks de vorige ver
gaderingen nogal doorgezaagd over het begrip topsegment
Het was altijd de bedoeling dat de Bullepolder exclusief
onderdeel zou worden in het woningbestand, moest echt het
absolute topsegment worden. Ondertussen is dat veranderd. U
heeft het in de afgelopen vergadering ook toegegevenU
gaat het topsegment ook in Zuid toestaan. Wij denken dat
daarmee één van de noodzaken om een exclusieve locatie aan
de noordkant van Leeuwarden te ontwikkelen is weggevallen.
Wij denken dat het één van de redenen waarom u in deze pro
cedure juist nog extra zorgvuldigheid zou moeten betrach
ten, extra terug zou moeten komen na de raad om dit aan de
orde te stellen.)
De Voorzitter: Ik ben toch een buitengewone tolerante voor
zitter, nietwaar. Want dit kun je toch nauwelijks meer een
interruptie noemen. Maar goed, mevrouw Inberg heeft bijna
haar galgemaal hier te nuttigen, dus we zijn heel tolerant
naar haar.
De hear Posthumus: Ik woe de moasje foarlêze dan kin eltse
partij derop reagearje:
"De gemeenterie fan Ljouwert fan 18 juny 2003,
dy't de ynterpellaasje oer it frijstellingsfersyk yn
ferban mei de realisaasje fan de 2e fase fan it bestim-
mingsplan 'Tusken Moark en Ie' besprekt;
oerweagjende dat:
der noch gjin goedkarring is fan de Rie fan Steaten
fan it bestimmingsplan 'Moark en Ie'
it skande wêze soe om no in protte jild en amtlike
kosten te meitsjen, wylst der noch gjin definitive
wissichheid is oer de tastimming is troch de Rie
fan Steaten;
in soarchfaldige prosedurele behanneling fan dit
Onderwerp, mei sjoen de ynspraakreaksjestige
winsklik is;
de ynhaldlike romtelike Onderbouwing fan dit frij-
stellingsfersyk basearre is op it troch de Rie fan
Steaten ofkarde bestimmingsplan Moark en Ie;
beslüt
dat it frijstellingsbeslüt fan 10 febrewaris 2003
fan de gemeenterie oangeande it delegearjen fan it
ferlienen fan frijstelling op basis fan art. 19, 1"
lid WRO ynlutsen wurdt;
draacht it kolleezje op:
it frijstellingsbeslüt fan it kolleezje fan 13
maaie 2003 fan it jildende bestimmingsplan ex art.
19 WRO t.b.v. 'de realisatie van de 2° fase van het
bestemmingsplan 'Tusken Moark en Ie', inclusief
passende beoordeling in het kader van de vogel-
richtlijn en de voortoets in het kader van de habi-
tatlijn' yn te luken;
en giet oer ta de oarder fan de dei."
De moasje is undertekene troch mefrou Inberg fan D66 en my-
sels
De hear Ten Hoeve (PvdA)Sjoen eardere stanpuntbepalings
fan üs fraksje hawwe wy gjin inkele behoefte oan dizze
moas j e-.
De heer Van der Wal (PAL/GL)Wij hebben eerder bij wijze
van stemverklaring ons tegen het vrijstellingsverzoekwaar
deze motie aan refereert, uitgesproken, niet omdat er more
le grenzen zouden zijn overschreden, daar distantieer ik me
dan ook van, maar we vinden bebouwing op de Bullepolder,
dat is algemeen bekend, niet wenselijk om een heel scala
van redenen. Wij hebben destijds aangegeven te willen wor
den geacht tegen het vrijstellingsverzoek te hebben gestemd
en wij zullen dus het besluit van de motie steunen. Dat het
een schande zou zijn om veel kosten te maken, zoals dat in
de overweging genoemd staat, daar distantieer ik me dan wat
van, maar het besluit - en daar gaat het tenslotte om -
zullen wij voorstemmen.
De hear Wijmenga (CDA)Ik tink dat it hiel goed is dat de
rie it kolleezje hiel kritysk folget by it ütfieren fan it
belied. Allinnich ik tink dat it kolleezje hjir dwaande is
mei it ütfieren fan in demokratysk nommen beslüt. Wat üs
oanbelanget is der hielendal gjin ferlet fan it wer werom
heljen fan it foech, dat wy as rie oan it kolleezje jün
hawwe. Ik tink eins, fansels binne der risiko's oan sa'n
plan, mar dat it folie better is om troch te gean mei it
wurk wêr't it kolleezje no mei dwaande is om krekt dy risi-
Blad 79 Blad 80
Verslag van de raadsvergadering van 16 en 18 juni 2003 Verslag van de raadsvergadering van 16 en 18 juni 2003
nei it kolleezjeDan tink ik, tsjinje dy fragen yn by it
kolleezje
(De Foarsitter: Mar jimme binne dermei akkoard gien.)
Wy komme ek noch nei de rie ta
Fraach 1: kin it kolleezje oanjaan hoefolle kosten der nei
ferwachting mei elkoar anneks binne mei it frijstellingsbe
slüt en de kosten fan de realisaasje fan de twadde faze fan
it bestimmingsplan CV Blitsaerd, foardat der ütspraak dien
is yn de boaiemproseduere by de Rie fan Steaten? En as it
sa is, hoe grut is dat bedrach?
Fraach 2: wat is it ferlies fan de CV Blitsaerd oant no ta?
Wat binne de finansjele gefolgen yn dizze tiid fan ekono-
myske delgong fan in fallissemint fan de projektüntwikkel-
der Windgroep foar de CV/BV Blitsaerd en foar de gemeente?
Fraach 3: binne jimme mei üs fan betinken dat, om't it be
stimmingsplan noch by de Rie fan Steaten leit en dy prose
duere noch net ütiten is, it net fan soarchfaldichheid
tsjüget om yn deselde tiid in frijstelling fan it jildende
bestimmingsplan te jaan.
Fraach 4: hat it kolleezje kundskip nommen fan de ütspraken
fan deputearre Andriessen (PvdA) op 4 juny 2003 dat gemeen
ten yn Fryslan bestimmingsplannen mei ünferkeapbere filia's
iepenbrekke moat. Is Ljouwert dêr ek op oansprutsen? Wat
tinkt it kolleezje te dwaan mei it stanpunt fan de provin-
sje Fryslan?
Mevrouw Waanders (weth)Het antwoord op de eerste vraag.
Het project Blitsaerd kent uiteraard een integrale kosten
structuur, waarin zowel de interne als de externe kósten
zijn opgenomen. Dat betekent dat niet per fase die kosten
ook in beeld zijn gebracht. Uiteraard is het wel mogelijk
om te kijken wat nou precies de kosten zouden zijn bij rea
lisatie. Dan moet je die plandelen eruit halen en daar de
bedragen achter noemen, die optellen en dan kom je tot een
optelsom voor de kosten, die dan samenhangen met die tweede
fase. Maar ze zitten verwerkt in de integrale kostenstruc
tuur. Dat is dus wel mogelijk, maar dat zijn uiteraard geen
cijfers die in het openbaar gegeven worden. Dat hebben we
ook met u afgesproken, dat is ook het gemeentelijk beleid.
Dat zijn vertrouwelijke gegevens binnen die CV/BV struc
tuur. Dus op deze vraag kan ik ook geen antwoord geven. Wat
altijd mogelijk is, ik heb dat al een paar keer gedaan, me
vrouw Inberg heeft daar volgens mij ook al eens gebruik van
gemaakt, u kunt uiteraard inzage krijgen over die gegevens,
maar dan moet u zich even melden bij de dienst. Dan is dat
geen probleem. Wat ik hier wel kan melden is dat met de
kosten voor de uitvoering van de koepelovereenkomst en dan
met name ook door de vertraging die we ondervinden door
procedures die doorlopen moeten worden, dat we dit jaar on
geveer kosten hebben van anderhalve ton euro. Dan moet u
vooral denken aan de kosten van de interne organisatie,
projectbureau, planeconoom, juridische advisering. Dat le
vert wel een aantal extra kosten op. Dat geldt overigens
ook voor externe kosten, voor de inleen van juristen, advi
sering op het terrein van ecologie enz. Want u weet dat wij
met name ook in die procedure, die nu loopt bij de Leeuwar
der rechtbank, dat we daarvoor ook een paar zijn gevraagd
om aanvullende informatie te geven. Dat betekende dat ad
vies moest worden ingewonnen. Het verlies van de CV/BV
Blitsaerd tot nu toe, u spreekt zelfs van een mogelijk
faillissement en wat er dan gebeurt, dat zijn doemscena
rio's die wat ons betreft op dit moment helemaal niet aan
de orde zijn. Er is ook helemaal geen aanleiding om nu met
dat soort scenario's rekening te houden, dus gaan we daar
ook niet vanuit. Als het gaat om de eindwaarde van het hele
project dat kan ik wel zeggen, dat bedrag kan ik wel noe
men, is nu geraamd op ongeveer 1.8 miljoen euro.
Dan die derde vraag. Dat heeft te maken met de vraag, hoe
kijk je aan tegen het gelijktijdig parallel laten lopen van
twee procedures, bestemmingsplan- en artikel 19-procedure
Elke keer zijn die opmerkingen weer gemaakt en elke keer
heb ik dan ook weer gezegd waarom het college van mening is
dat het in dit geval een prima mogelijkheid is om toch ver
snelling in die zaak aan te brengen. Er liepen al een aan
tal procedures, een aantal formele aspecten zijn nog aan de
orde. Bijvoorbeeld de vraag of de ondertekening van het
goedkeuringsbesluit van GS met vier handtekeningen in
plaats van het voltallige GS, nog weer zal leiden tot een
vernietiging van het goedkeuringsbesluit. Maar ook vanwege
die andere procedures die lopen is het gerechtvaardigd om
die artikel 19 procedures te gaan voeren. Niet alleen omdat
dat ook uit de koepelovereenkomst voortvloeit. Daarin is
opgenomen dat de gemeente al het mogelijke in het werk zal
stellen om het plan tot uitvoering te brengen. De mogelijk
heden tot het voeren van de artikel 19 procedures horen
daarbij, dus wij doen dat ook. Het heeft ook met zorgvul
digheid, u noemt u dat een diskwalificatie, ik vind dat
echt niet aan de orde, het gebeurt in alle openheid, ieder
een kan weer inspraak leveren op die procedures en die in
spraakprocedures die samenhangen met het voeren van een ar
tikel 19 procedures. Wij doen niets onwettelijks. Ik vind
het ook verre van immoreel. Er wordt niets achteraf of bui
ten het zicht van anderen om geregeld. Het zijn openbare
procedures met alle inspraak van dien, door de wet mogelijk
gemaakt en door GS soms ook zelfs gestimuleerd richting
Leeuwarden om dat te doen, om te proberen versnelling te
krijgen in de uitvoering van het plan, waar grote belangen
voor de gemeente Leeuwarden mee zijn gemoeid.
Dan de uitspraken van gedeputeerde Andriessen op die bewus
te vergadering. Ik ben daar zelf niet bij geweest en het
was ook niet bedoeld voor bestuurders van Leeuwarden. Wat
die uitspraken betreft, die ze gedaan heeft, dat heb ik bij
de provincie ook even nagegaan, die uitspraken hadden ex
pliciet geen betrekking op de gemeente Leeuwarden. Dat is
nog eens uitdrukkelijk door de provincie gemeld. Maar die
had betrekking op de situatie in Zuidwest Friesland. Voor
de rest verwijs ik u nog naar de uitspraken die we in
stadsgewestelijk verband hebben gemaakt en met de provincie