Blad 81 Blad 82 Verslag van de raadsvergadering van 16 en 18 juni 2003 Verslag van de raadsvergadering van 16 en 18 juni 2003 om het eenzijdig woningaanbod in Leeuwarden op te heffen. Eén van die plannen is Tusken Moark en Ie. Het gaat welis waar om slechts 400 woningen, maar wel uit het hoogste seg ment. Dat staat op geen enkele manier, ook niet bij de pro vincie, ter discussie als het gaat om de uitvoering van dat plan Ik hoop dat ik de vragen voldoende beantwoord heb. De hear Posthumus (FNP)Betanke foar de beantwurding oant no ta. Wy binne net alhiel tefreden. Finansjeel is it sa dat de gemeente dochs ynspanningsferplichting hat en as dat net foldwaande levere wurdt, dan driget der dochs in klaim fan CV Blitsaerd. Dat hawwe wy fan de amtner fernommen. Soarchfaldichheidyn üs eagen is de proseduere pas echt soarchfaldich ferrün as de Rie fan Steaten in einoardiel jün hat. Der rinne no twa prosedueres parallel en yn üs yn- lieding hawwe wy oanjün wêrom wy dat fine. Wetlik is it mi skien wol mooglik, mar noch hieltyd driget eins dat öfkar- ren troch de Rie fan Steaten en dan wurde der grif kosten makke foar dy twadde fase, dy't no oan de oarder is. Wy komme dêroer mei in moasje. (Mevrouw Inberg: De wethouder zegt 'er verandert niks aan de plannen en we gaan zo door, we hebben het u allemaal verteld'Maar er is natuurlijk ondertussen wel een wijzi ging opgetredenWij hebben u niet voor niks de vorige ver gaderingen nogal doorgezaagd over het begrip topsegment Het was altijd de bedoeling dat de Bullepolder exclusief onderdeel zou worden in het woningbestand, moest echt het absolute topsegment worden. Ondertussen is dat veranderd. U heeft het in de afgelopen vergadering ook toegegevenU gaat het topsegment ook in Zuid toestaan. Wij denken dat daarmee één van de noodzaken om een exclusieve locatie aan de noordkant van Leeuwarden te ontwikkelen is weggevallen. Wij denken dat het één van de redenen waarom u in deze pro cedure juist nog extra zorgvuldigheid zou moeten betrach ten, extra terug zou moeten komen na de raad om dit aan de orde te stellen.) De Voorzitter: Ik ben toch een buitengewone tolerante voor zitter, nietwaar. Want dit kun je toch nauwelijks meer een interruptie noemen. Maar goed, mevrouw Inberg heeft bijna haar galgemaal hier te nuttigen, dus we zijn heel tolerant naar haar. De hear Posthumus: Ik woe de moasje foarlêze dan kin eltse partij derop reagearje: "De gemeenterie fan Ljouwert fan 18 juny 2003, dy't de ynterpellaasje oer it frijstellingsfersyk yn ferban mei de realisaasje fan de 2e fase fan it bestim- mingsplan 'Tusken Moark en Ie' besprekt; oerweagjende dat: der noch gjin goedkarring is fan de Rie fan Steaten fan it bestimmingsplan 'Moark en Ie' it skande wêze soe om no in protte jild en amtlike kosten te meitsjen, wylst der noch gjin definitive wissichheid is oer de tastimming is troch de Rie fan Steaten; in soarchfaldige prosedurele behanneling fan dit Onderwerp, mei sjoen de ynspraakreaksjestige winsklik is; de ynhaldlike romtelike Onderbouwing fan dit frij- stellingsfersyk basearre is op it troch de Rie fan Steaten ofkarde bestimmingsplan Moark en Ie; beslüt dat it frijstellingsbeslüt fan 10 febrewaris 2003 fan de gemeenterie oangeande it delegearjen fan it ferlienen fan frijstelling op basis fan art. 19, 1" lid WRO ynlutsen wurdt; draacht it kolleezje op: it frijstellingsbeslüt fan it kolleezje fan 13 maaie 2003 fan it jildende bestimmingsplan ex art. 19 WRO t.b.v. 'de realisatie van de 2° fase van het bestemmingsplan 'Tusken Moark en Ie', inclusief passende beoordeling in het kader van de vogel- richtlijn en de voortoets in het kader van de habi- tatlijn' yn te luken; en giet oer ta de oarder fan de dei." De moasje is undertekene troch mefrou Inberg fan D66 en my- sels De hear Ten Hoeve (PvdA)Sjoen eardere stanpuntbepalings fan üs fraksje hawwe wy gjin inkele behoefte oan dizze moas j e-. De heer Van der Wal (PAL/GL)Wij hebben eerder bij wijze van stemverklaring ons tegen het vrijstellingsverzoekwaar deze motie aan refereert, uitgesproken, niet omdat er more le grenzen zouden zijn overschreden, daar distantieer ik me dan ook van, maar we vinden bebouwing op de Bullepolder, dat is algemeen bekend, niet wenselijk om een heel scala van redenen. Wij hebben destijds aangegeven te willen wor den geacht tegen het vrijstellingsverzoek te hebben gestemd en wij zullen dus het besluit van de motie steunen. Dat het een schande zou zijn om veel kosten te maken, zoals dat in de overweging genoemd staat, daar distantieer ik me dan wat van, maar het besluit - en daar gaat het tenslotte om - zullen wij voorstemmen. De hear Wijmenga (CDA)Ik tink dat it hiel goed is dat de rie it kolleezje hiel kritysk folget by it ütfieren fan it belied. Allinnich ik tink dat it kolleezje hjir dwaande is mei it ütfieren fan in demokratysk nommen beslüt. Wat üs oanbelanget is der hielendal gjin ferlet fan it wer werom heljen fan it foech, dat wy as rie oan it kolleezje jün hawwe. Ik tink eins, fansels binne der risiko's oan sa'n plan, mar dat it folie better is om troch te gean mei it wurk wêr't it kolleezje no mei dwaande is om krekt dy risi- Blad 79 Blad 80 Verslag van de raadsvergadering van 16 en 18 juni 2003 Verslag van de raadsvergadering van 16 en 18 juni 2003 nei it kolleezjeDan tink ik, tsjinje dy fragen yn by it kolleezje (De Foarsitter: Mar jimme binne dermei akkoard gien.) Wy komme ek noch nei de rie ta Fraach 1: kin it kolleezje oanjaan hoefolle kosten der nei ferwachting mei elkoar anneks binne mei it frijstellingsbe slüt en de kosten fan de realisaasje fan de twadde faze fan it bestimmingsplan CV Blitsaerd, foardat der ütspraak dien is yn de boaiemproseduere by de Rie fan Steaten? En as it sa is, hoe grut is dat bedrach? Fraach 2: wat is it ferlies fan de CV Blitsaerd oant no ta? Wat binne de finansjele gefolgen yn dizze tiid fan ekono- myske delgong fan in fallissemint fan de projektüntwikkel- der Windgroep foar de CV/BV Blitsaerd en foar de gemeente? Fraach 3: binne jimme mei üs fan betinken dat, om't it be stimmingsplan noch by de Rie fan Steaten leit en dy prose duere noch net ütiten is, it net fan soarchfaldichheid tsjüget om yn deselde tiid in frijstelling fan it jildende bestimmingsplan te jaan. Fraach 4: hat it kolleezje kundskip nommen fan de ütspraken fan deputearre Andriessen (PvdA) op 4 juny 2003 dat gemeen ten yn Fryslan bestimmingsplannen mei ünferkeapbere filia's iepenbrekke moat. Is Ljouwert dêr ek op oansprutsen? Wat tinkt it kolleezje te dwaan mei it stanpunt fan de provin- sje Fryslan? Mevrouw Waanders (weth)Het antwoord op de eerste vraag. Het project Blitsaerd kent uiteraard een integrale kosten structuur, waarin zowel de interne als de externe kósten zijn opgenomen. Dat betekent dat niet per fase die kosten ook in beeld zijn gebracht. Uiteraard is het wel mogelijk om te kijken wat nou precies de kosten zouden zijn bij rea lisatie. Dan moet je die plandelen eruit halen en daar de bedragen achter noemen, die optellen en dan kom je tot een optelsom voor de kosten, die dan samenhangen met die tweede fase. Maar ze zitten verwerkt in de integrale kostenstruc tuur. Dat is dus wel mogelijk, maar dat zijn uiteraard geen cijfers die in het openbaar gegeven worden. Dat hebben we ook met u afgesproken, dat is ook het gemeentelijk beleid. Dat zijn vertrouwelijke gegevens binnen die CV/BV struc tuur. Dus op deze vraag kan ik ook geen antwoord geven. Wat altijd mogelijk is, ik heb dat al een paar keer gedaan, me vrouw Inberg heeft daar volgens mij ook al eens gebruik van gemaakt, u kunt uiteraard inzage krijgen over die gegevens, maar dan moet u zich even melden bij de dienst. Dan is dat geen probleem. Wat ik hier wel kan melden is dat met de kosten voor de uitvoering van de koepelovereenkomst en dan met name ook door de vertraging die we ondervinden door procedures die doorlopen moeten worden, dat we dit jaar on geveer kosten hebben van anderhalve ton euro. Dan moet u vooral denken aan de kosten van de interne organisatie, projectbureau, planeconoom, juridische advisering. Dat le vert wel een aantal extra kosten op. Dat geldt overigens ook voor externe kosten, voor de inleen van juristen, advi sering op het terrein van ecologie enz. Want u weet dat wij met name ook in die procedure, die nu loopt bij de Leeuwar der rechtbank, dat we daarvoor ook een paar zijn gevraagd om aanvullende informatie te geven. Dat betekende dat ad vies moest worden ingewonnen. Het verlies van de CV/BV Blitsaerd tot nu toe, u spreekt zelfs van een mogelijk faillissement en wat er dan gebeurt, dat zijn doemscena rio's die wat ons betreft op dit moment helemaal niet aan de orde zijn. Er is ook helemaal geen aanleiding om nu met dat soort scenario's rekening te houden, dus gaan we daar ook niet vanuit. Als het gaat om de eindwaarde van het hele project dat kan ik wel zeggen, dat bedrag kan ik wel noe men, is nu geraamd op ongeveer 1.8 miljoen euro. Dan die derde vraag. Dat heeft te maken met de vraag, hoe kijk je aan tegen het gelijktijdig parallel laten lopen van twee procedures, bestemmingsplan- en artikel 19-procedure Elke keer zijn die opmerkingen weer gemaakt en elke keer heb ik dan ook weer gezegd waarom het college van mening is dat het in dit geval een prima mogelijkheid is om toch ver snelling in die zaak aan te brengen. Er liepen al een aan tal procedures, een aantal formele aspecten zijn nog aan de orde. Bijvoorbeeld de vraag of de ondertekening van het goedkeuringsbesluit van GS met vier handtekeningen in plaats van het voltallige GS, nog weer zal leiden tot een vernietiging van het goedkeuringsbesluit. Maar ook vanwege die andere procedures die lopen is het gerechtvaardigd om die artikel 19 procedures te gaan voeren. Niet alleen omdat dat ook uit de koepelovereenkomst voortvloeit. Daarin is opgenomen dat de gemeente al het mogelijke in het werk zal stellen om het plan tot uitvoering te brengen. De mogelijk heden tot het voeren van de artikel 19 procedures horen daarbij, dus wij doen dat ook. Het heeft ook met zorgvul digheid, u noemt u dat een diskwalificatie, ik vind dat echt niet aan de orde, het gebeurt in alle openheid, ieder een kan weer inspraak leveren op die procedures en die in spraakprocedures die samenhangen met het voeren van een ar tikel 19 procedures. Wij doen niets onwettelijks. Ik vind het ook verre van immoreel. Er wordt niets achteraf of bui ten het zicht van anderen om geregeld. Het zijn openbare procedures met alle inspraak van dien, door de wet mogelijk gemaakt en door GS soms ook zelfs gestimuleerd richting Leeuwarden om dat te doen, om te proberen versnelling te krijgen in de uitvoering van het plan, waar grote belangen voor de gemeente Leeuwarden mee zijn gemoeid. Dan de uitspraken van gedeputeerde Andriessen op die bewus te vergadering. Ik ben daar zelf niet bij geweest en het was ook niet bedoeld voor bestuurders van Leeuwarden. Wat die uitspraken betreft, die ze gedaan heeft, dat heb ik bij de provincie ook even nagegaan, die uitspraken hadden ex pliciet geen betrekking op de gemeente Leeuwarden. Dat is nog eens uitdrukkelijk door de provincie gemeld. Maar die had betrekking op de situatie in Zuidwest Friesland. Voor de rest verwijs ik u nog naar de uitspraken die we in stadsgewestelijk verband hebben gemaakt en met de provincie

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 21