ft- Blad 93 Verslag van de raadsvergadering van 16 en 18 juni 2003 Blad 94 Verslag van de raadsvergadering van 16 en 18 juni 2003 schappelijk te laten participerenIk wil mevrouw Dames er nog even aan herinneren dat het nog niet zo gek lang is ge leden, dat Leeuwarden hier een structurele werkloosheid had van 24i, dat 24i van de beroepsbevolking afhankelijk was van een uitkering van de Sociale Dienst. Dan vinden wij het heel fatsoenlijk om daar waar mogelijkheden zijn, mensen daar ook een fatsoenlijk minimabeleid aan te bieden. Dat verstaan wij eronder. Als we zoveel werkloosheid hebben gehad, de afgelopen ja ren, dan is het toch juist zaak om te voorkomen dat we weer teruggaan naar zo'n hoog werkloosheidspercentage. Dus moe ten we alle middelen inzetten om mensen weer aan het werk te krijgen, zo spoedig mogelijk en zo goed mogelijk. (De heer Van 01 ffen: Dat is een prachtig verhaal als hier bakken met vacatures zouden zijn, waar mensen uit zouden kunnen kiezen om een baan te vinden, maar we moeten aanne men dat in deze tijd van recessie de werkloosheid ook in Leeuwarden weer zal toenemen en dat is reden temeer om toch dat fatsoenlijk minimabeleid te voeren Mevrouw Dolstra (LL)Het kabinet is van plan om de nieuwe wet Werk en Bijstand januari volgend jaar van kracht te la ten worden. Het is een wet waarvan de gevolgen niet te overzien zijn. Met de oplopende werkloosheid, dan hebben we het over 10.000 landelijk per maand en het feit dat de WW straks teruggaat van 5 jaar naar anderhalf jaar, met daar naast de ingrepen in de WAO, waar mensen onder de 4 5 jaar herkeurd worden, konden de gevolgen wel eens desastreus zijn. Wij zien het wat dat betreft toch minder rooskleurig dan de CDA-fractie. In een half jaar is de Leeuwarder bijstandscliëntèle ge groeid van 3600 naar 4000. Deze groei zal o.i. alleen maar toenemen met het bovengenoemde plan. Het is nog maar de vraag of het budget, dat de gemeente van het rijk krijgt, voldoende zal zijn om een fatsoenlijk minimabeleid te kun nen voeren, gezien het feit dat dit wel een bezuinigings maatregel van het rijk is. Wij twijfelen daar sterk aan. De bijstand is een vangnet van mensen die niet op eigen kracht in een inkomen kunnen voorzien, waaronder ook gehan dicapten en chronisch zieken. Door de jarenlange bezuini gingen op de bijstand zijn er grote gaten ontstaan in dit vangnet en opnieuw wordt uitgerekend deze groep weer one venredig belast met nieuwe bezuinigingen. Voorzitter, het sap is inmiddels uit de citroen geperst. Het rijk meent echter dat er ook uit de schil ook nog wel wat te halen valt. Dat is voor ons de reden om met deze mo tie in te stemmen. De heer Stoker (CU)Wij vinden het een goede zaak om deze motie aan te nemen en in de richting van de Tweede Kamer te doen gaan. Waarom? Omdat een goed stelsel voor sociale ver zekeringen buitengewoon belangrijk is, omdat je de kwali teit van de samenleving aan zoiets kunt afmeten. Ik hoor de laatste tijd in Den Haag vaak de kreet 'het valt allemaal nog wel mee in Nederland, want kijk maar eens naar andere landen in Europa'Het schijnt het streven te zijn ons stelsel aan te passen aan andere Europese landen. Ik zou niet graag zien dat wij hier hetzelfde gebrek aan voorzie ningen krijgen als Spanje, Italië en Frankrijk. Vandaar dat ik van harte achter deze motie sta. Mevrouw De Vries (WD) Eigenlijk hebben wij toch de in druk, het lijkt op het eerste gezicht een sympathieke mo tie, maar het lijkt ook verdacht veel op getuigenispolitiek en daar zijn wij als WD-fractie niet zo voorstander van. Wij hebben echter wel alle overwegingen, die de PvdA- fractie in haar motie noemt, even goed bekeken en ook afge wogen Een eerste overweging is dat het een grote ingreep in het sociale verzekeringsstelsel is. Het is inderdaad een in greep, maar of dat erg is? Niet elke verandering is fout. Het is zuur dat er een directe bezuiniging aan de wet wordt gekoppeld, maar de wet kan ook mogelijkheden bieden. Moge lijkheden om op lokaal niveau maatwerk te leveren, want ge meenten krijgen meer vrijheid en minder regels. Bij veran deringen in de sociale zekerheid lijken sommige partijen een soort vaste negatieve reflex te hebben. Het wordt al snel negatief benaderd, zonder dat er daarvoor een nadere onderbouwing wordt gegeven. Tweede punt is eigenlijk, de gemeente loopt grote financië le risico's. Eigenlijk is het zo dat gemeenten die een goed actief beleid voeren en het aantal bijstandsgerechtigden verminderden in het nieuwe systeem zelfs geld kunnen bespa ren, wat weer ingezet kan worden in reïntegratie en active ring. Bovendien wordt het budget voor de betaling van bij standsuitkering jaarlijks vastgesteld op basis van een ra ming van de verwachte aantallen bijstandsgerechtigden. Hierbij wordt onder meer rekening gehouden met economische ontwikkelingen en veranderingen in rijksbeleid, zoals b.v. aanscherping van de WAO. Dit budget zal vervolgens verdeeld worden op basis van objectieve criteria aan de gemeente. Verder wordt er ook nog een bedrag gereserveerd voor een noodvoorziening, waarop gemeenten een beroep kunnen doen als er sprake is van ernstige overschrijdingen buiten de schuld van de gemeente. Dus ja, of die financiële risico's zo groot zijn hangt voor een groot deel ook van onszelf af, van ons beleid. Dan, het zou de gemeente onmogelijk gemaakt worden een fat soenlijk minimabeleid te voeren. Daar kun je natuurlijk een oneindige discussie over hebben, dat zal ook na vanavond nog wel plaatsvinden, maar wat voor mogelijkheden biedt die wet nou eigenlijk. In die wet is een regeling opgenomen voor een jaarlijkse aanvullende toeslag voor mensen met een inkomen op het minimumniveau, die vijf jaar lang geen werk hebben en geen perspectief op een baan. Een gemeente mag weliswaar geen eigen inkomensbeleid meer voeren, door extra uitkeringen toe te kennen aan groepen bijstandsgerechtig den, maar dit kan nog steeds wel op individuele basis. Dus er kan maatwerk geleverd worden, de armoedeval wordt ver- Blad 91 Verslag van de raadsvergadering van 16 en 18 juni 2003 Blad 92 Verslag van de raadsvergadering van 16 en 18 juni 2003 het wetsvoorstel Werk en Bijstand op 28 augustus 2003 in de Tweede Kamer zal worden behandeld dit wetsvoorstel een grote ingreep in het sociale verzekeringsstelsel inhoudt; de gemeente hierbij grote financiële risico's loopt het voor de gemeente onmogelijk wordt een fatsoen lijk minimabeleid voor haar inwoners, die hier af hankelijk van zijn, te voeren; het onmogelijk wordt om bepaalde groepen vrij te stellen van een sollicitatieplicht; draag het college van burgemeester en wethouders op de grote zorg van de raad der gemeente Leeuwarden met be trekking tot bovengenoemde onderdelen van de wet uit te spreken bij de Tweede Kamer, en dringt bij invoe ring van de wet aan op een overgangsregeling of een vangnet constructie, in de vorm van een frictiepot voor gemeenten, die in de problemen dreigen te raken." De heer Van Olffen (PvdA)Het lijkt me toch goed om even in het kort een toelichting te geven, waarom wij deze motie indienen Op 28 augustus wordt de wet Werk en Bijstand in de Tweede Kamer behandeld. Veel gemeenten hebben al bij VNG en kabi net tegen invoering van deze wet geprotesteerd. Het kabinet zal wel niet meer te beïnvloeden zijn, de invoering van de wet is immers een belangrijk onderdeel van het regeerak koord. Ik noem enkele voorbeelden uit deze wet. Het kabinet wil de gemeente 100% financieel verantwoordelijk maken voor de verlening van bijstandsuitkeringen. Dat percentage ligt nu op 25. Verder leidt de wet tot afschaffing van categori ale bijstandsverlening, dus geen minimabeleid meer, zoals kwijtscheldingsbeleidfonds maatschappelijke activiteiten enz. Alle vormen van bijstandsverlening moeten op individu ele basis worden behandeld. Een enorme bureaucratie kan het gevolg zijn. Er zullen veel bezwaarprocedures volgen. Over bezuinigingen gesproken. Ook wordt het, als het aan het kabinet ligt, onmogelijk om bepaalde groepen vrij te stellen van sollicitatieplicht. Zo zullen alleenstaande ouders met de zorg voor nog jonge kin deren weer moeten gaan solliciteren. Daarnaast zullen op termijn ook weer oudere bijstandsgerechtigde boven de 57^ jaar moeten gaan solliciteren. Dit zijn enkele voorbeelden uit de wet. Het zal ons als gemeente grote problemen bezor gen, omdat je als locale overheid gedwongen wordt een be leid te voeren dat vele mensen niet zullen begrijpen en de tweedeling in de maatschappij nog weer veel groter zal ma ken Deze zorg willen wij aan de Tweede Kamer kenbaar maken. Vandaar deze motie, die mede is ondertekend door de frac ties van PAL/GL, SP, D66, LL, FNP, CU, NLP en de heer Flo rijn namens onze fractie. Mevrouw Dames (CDA)Hoewel wij de intentie van de motie sympathiek vinden, zal de CDA-fractie deze motie niet on dersteunen. Wij vinden dat de motie te algemeen is gesteld. Wat houdt b.v. de stelling in dat de gemeente zo onmogelijk een fatsoenlijk minimabeleid kan voeren. Wat is een fat soenlijk minimabeleid. Daar kun je lang over discussiëren. Zo staat er in de nieuwe wet dat de gemeente zoveel moge lijk mensen aan het werk moet helpen. Hier kun je moeilijk op tegen zijn. Meer gericht op fraudebestrijding, ook hier kun je moeilijk op tegen zijn. Er komen minder regels en minder verplichte rapportages. Ook daar kun je moeilijk op tegen zijn. Alle bijstandsgerechtigden hebben een algemene plicht om werk te aanvaarden, algemeen geaccepteerd werk. Ook daar zijn wij niet op tegen. Geen ontheffingen voor be paalde groepen, maar wel voor individuele gevallen. Hier zou je over kunnen discussiëren of dit wenselijk is. Maar dit maakt het niet onmogelijk voor de gemeente om een goed minimabeleid te voeren, want ze kunnen altijd in individue le gevallen, wanneer mensen het moeilijk hebben, ontheffing verlenen, meer maatwerk dus. Mensen hebben recht op onder steuning bij het vinden van werk. Ook daar kun je moeilijk iets op tegen hebben. Geen inkomensbeleid, geen categoriale bijstand meer, maar wel een aanvullende toeslag voor mensen die langer dan vijf jaar geen werk hebben en geen perspec tief op werk. Ook hier kan maatwerk in geleverd worden, zo dat mensen die in de problemen komen wel geholpen kunnen worden. Het gaat alleen niet meer vanzelfsprekend. Boven dien zal via de belastingen het inkomen van de minima wor den ontzien. Wij geven toe, het is geen vetpot, maar het is te cru ge zegd, dat je zo onmogelijk een fatsoenlijk minimabeleid kunt voeren. Vele onderdelen van deze wet liggen moeilijk, maar het gaat ons te ver om te zeggen dat de gemeente zo geen fatsoenlijk minimabeleid kan voeren. Nog een onderdeel van de motie vraagt om toelichting. Er wordt gesproken over een frictiepot voor gemeenten die in de problemen dreigen te komen. Wij zijn hier geen voorstan der van, omdat zo'n frictiepot een sigaar uit eigen doos wordt en alle gemeenten hier aan meebetalen. Essentieel is, dat de gemeente c.q. het college zelf een adequaat, effectief beleid voert op het gebied van werk en bijstand. Hier gaan wij in elk geval van uit. Dit betekent, dat als Leeuwarden zijn zaakjes goed voor elkaar heeft, zij een andere gemeente ondersteunen die het er minder goed vanaf brengen. Bovendien wordt het budget van de rijksover heid jaarlijks bijgesteld ten aanzien van economische ont wikkelingen en veranderend rijksbeleid. Ook komt er een noodvoorziening, waarin gemeenten die buiten hun schuld om in de problemen komen, hieruit gecompenseerd kunnen worden. Voorzitter, ik hoop dat het duidelijk is, daarom de CDA- fractie deze motie niet ondersteunt. (De heer Van Olffen (PvdA)Ik word er toch eigenlijk toe uitgedaagd als de CDA-fractie zich afvraagt wat een fat soenlijk minimabeleid is. Wat wij daaronder verstaan is zo als we dat in het verleden deden, door mensen die in een uitkeringspositie zitten, toch nog zoveel mogelijk maat-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 24