r-K Blad 13 Blad 14 Verslag van de raadsvergadering van 16 en 18 juni 2003 Verslag van de raadsvergadering van 16 en 18 juni 2003 Punt 18 (bijlage nr. 92). Vaststelling van het bestemmingsplan 'Bedrijventerrein New- tonpark 2 De heer Van der Brug (NLP)De heer Posthumus zegt net te gen mij 'wil je ook namens mij even het woord voeren'Dan begin ik dus maar in het Fries. Eltse kear as de wynmünen op it aljemint komme, sizze wy dat wy tsjin binne. It kostet in soad enerzjy se te meitsjen en subsydzje. No binne it dan de mêsthichten fan 60 meter en 15 meter wjukken. De hear Posthumus hie yn de kommisje al sein dat 40 meter en 5 münen soe hy ferneare kinne, mar no soe der tsjin stimme. Ik zal zelf niet herhalen en oplepelen wat onze tegenargu menten zijn, hoewel de constant vallende druppel de steen uitholt Wij stemmen tegen. De Voorzitter: ik begrijp dat het van u alle twee een stem verklaring is. Daar zullen wij melding van maken in de no tulen Aan de orde is de stemming. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van het college, met de aantekening dat de le den van de NLP-fractie en de FNP-fractie geacht willen wor den te hebben tegengestemd. Punt 19, 20, 21, 22 en 23 (bijlage nrs83, 87, 88, 95 en 102) Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van het college Punt 24. (bijlage nr. 104) Vrijstellingsprocedure ex artikel 19, lid 1 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening voor de bouw van een supermarkt op een perceel aan het Hop/de Kruisdobbe in Zuiderburen te Leeuwarden De heer Jacobse (NLP)Tegen dit voorstel zijn door omwo nenden geen zienswijzen ingebracht en dat is ook heel be grijpelijk. De bewoners van Zuiderburen willen zo snel mo gelijk en wellicht ook wel een zo groot mogelijke super markt. Echter bij de vaststelling van het bestemmingsplan is uitgegaan van een buurtsuper. Natuurlijk is daarbij toen reeds aangenomen dat een relatief grote toevloeiende koop kracht van buiten de wijk zou moeten komen, gelet de omvang van de wijk en daarom is wellicht ook gekozen voor de lig ging, direct aan een van de belangrijkste invalswegen. Met het aanzienlijk vergroten van de bruto-vloeroppervlakte van maximaal 900 naar 1400 m2 neemt de noodzakelijk te realise ren omzet om rendabel te kunnen draaien ook toe. Een toena me van de omzet, die geheel gerealiseerd moet worden uit toevloeiende koopkracht. Daarmee verandert het karakter van deze supermarkt hier. Ook het beoogde aantal parkeerplaat sen van 100 wijst hierop. Ter vergelijking: een winkelcen trum van Camminghaburen met een verzorgingsgebied van zo'n 14.000 inwoners heeft ongeveer 100 parkeerplaatsen en de winkelcentra van NijlSn en Aldlan halen dat in de verste verte niet. We vrezen dat hier een eerste soort weidewinkel ontstaat en voelen daar niets voor. Daarnaast vrezen wij zeer de gevolgen die deze winkel in deze vorm gaat geven voor de'echte buurtsupers, zoals b.v. in ons eigen Wirdum. Ook moet er rekening gehouden worden met de toenemende ver keersdruk op het kruispunt. In de raadsbrief schrijft het college op blz. 2 'het be stemmingsplan beoogt de bouw van een buurtsuper, die is be doeld voor de bewoners van Zuiderburen en deels Goutum. Voorkomen moet worden dat er ter plekke een te grote super markt wordt gebouwd met een teveel wijkoverschrijdend ka rakter' Wij zijn het daar van harte mee eens, echter we begrijpen dan ook niet dat het college vervolgens het ge heel terzijde schuift en toch voorstelt via een vrijstel lingsprocedure een supermarkt met een geheel ander karakter met 100 parkeerplaatsen hier toe te staan. Mevrouw Waanders (weth.): Het klopt dat na de termijn, die er is om zienswijzen in te dienen, er nog wat bezwaren zijn binnengekomen. Daar zijn ook al contacten mee geweest en ik heb begrepen dat volgende week er ook een overleg is ge weest met de bezwaarmakers. Die richten zich inderdaad voor een deel op de omvang van de supermarkt. Het verzoek om van een groter oppervlak uit te gaan dan die 900 m2 heeft ui teraard te maken met ook de vraag vanuit de markt en het moment waarop iemand daar investeringen wil doen. Dan moet het wel een supermarkt zijn waar ook voldoende draagkracht onder zit. In dat verband is misschien ook te noemen dat het hier gaat om een supermarkt die echt is gericht op Zui derburen plus Goutum, een deel van Goutum is rekening mee gehouden. Als we het over een supermarkt hebben van 14 00 vierkantemeter, dan hebben we het over een relatief kleine supermarkt voor Leeuwarder begrippen. U heeft in uw vragen (die nog niet beantwoord zijn en volgens mij hadden die al wel beantwoord moeten zijn en als dat zo is alvast mijn ex cuses, maar die moeten echt zo snel mogelijk beantwoord worden) ook verwezen naar een mogelijke bedreiging voor de supermarkt in Wirdum. Ik denk dat dat gevaar niet aan de orde is, in die zin dat wanneer de omvang van een super- Blad 11 Blad 12 Verslag van de raadsvergadering van 16 en 18 juni 2003 Verslag van de raadsvergadering van 16 en 18 juni 2003 ruim twee jaar geleden gewoon teveel begroot is. De wethou der heeft toen herhaaldelijk gezegd dat dat niet gebeurde, niet zo was. Ik heb mij zeer verbaasd over die passage. Afronding van het project wordt gesteld in oktober 2005. Dat vinden wij te laat. Wethouder Krol heeft ons eerder be loofd dat hij zijn uiterste best zou doen om binnen de ter mijn die daar voor stond, eind 2004, dat klaar te krijgen. We zien graag dat het project in een versnelling wordt ge bracht In het voorbereidingskrediet, dat u nu vraagt, is sprake van een projectleiding in interne uren tot een bedrag van 250.000 euro. Dan gaat het om 3-5 fte en dat lijkt ons on gehoord. Zou de wethouder ons de noodzaak van dat bedrag duidelijk willen maken? Tenslotte wordt gemeld dat het in de commissie Bestuur en Middelen in de orde is geweest. Dat is niet het geval. Je kunt er natuurlijk over discussiëren of dat moet in het du ale systeem, maar als het college met zo'n voorstel komt, dan vindt het college zelf kennelijk van wel en dan denk ik dat men dat ook beter had kunnen doen. Mevr. Waanders (weth.): Voorzitter, om met het laatste te beginnen, wel of geen behandeling in de commissie, in wezen is het een kwestie van uitvoering van dat wat destijds met de raad is afgesproken en waarvoor een budget ter beschik king was gesteld. In die zin valt het onder de bevoegdheid van het college. Er stond weliswaar in de tekst 'besproken met commissie Bestuur en Middelen'Misschien had dat er niet moeten staan, maar altijd geldt dat wanneer raadsleden vinden dat iets toch in de commissie aan de orde gesteld moet worden, voordat het in de raad aan de orde kan komen, dat is aan de raadsleden en dan moet het in het presidium aan de orde komen. Daar kan het college weinig sturing aan geven, afgezien van de vraag dat het misschien dan niet in de tekst had moeten staan. Maar er wordt inderdaad wel eens op gepreludeerd, maar het is uiteindelijk niet aan het col lege om dat te beslissen. In de tekst staat inderdaad dat het 'wellicht zo zou zijn' dat niet het volledige budget, dat destijds door de raad ter beschikking is gesteld, benut zou worden. Dat heeft mo gelijk te maken met het feit dat de wijze van installeren een andere is dan aanvankelijk gedacht. Dat wordt ook be noemd onder dat kopje 'optimale variant'Destijds werd er nog vanuit gegaan dat het personeel ook tijdelijk zou moe ten verhuizen en dan in verschillende etappes. Er waren ook kosten voor geraamd. Dat was in ieder geval één onderdeel en er zijn nu opnieuw begrotingsopzetten gemaakt en het ziet er naar uit dat er wel eens een besparing mogelijk zou kunnen zijn. Het verleden van de gemeente Leeuwarden, als je kijkt bij dit type grote uitgaven, is er niet een van dat we vaak te ruim begroten hebben. Volgens mij hebben wij vaker te maken gehad met budgetten die aan de krappe kant waren. Als u nu zegt 'is er dan destijds niet te ruim be groot?'. Dat is niet gebeurd; op basis van de toen geldende inzichten en kennis van wat de installatie van een derge lijk systeem kost, is dat budget vastgesteld. Nu het anders gaat, en dat heeft te maken met het feit dat die andere wijze van installatie mogelijk blijkt, dat heeft te maken met de keuze van het systeem, zou het zo kunnen zijn dat er geld resteert. Maar dat is ook nog niet zeker en die rela tiverende opmerking wordt daar ook bij bedoeld. Dus dat u daar toch min of meer een verwijt van maakt 'het zou wel eens zo kunnen zijn dat er veel te ruim begroot is'dat lijkt mij op basis van de informatie, die er nu ligt met die relativeringen, niet geheel terecht. Als we overhouden dan zou dat uiteraard wel heel mooi zijn. Oktober vindt u te laat. Eind 2004 zou dat moeten zijn. Ik wil die harde toezegging niet doen. Dat heeft ook te maken met dat het moment waarop gestart kan worden met die in stallatie later komt en dat heeft weer te maken met dat het heeft moeten wachten op de besluitvorming over de huisves ting en de nieuwbouw van het stadhuis. Dat heeft wethouder Krol ook in een eerder stadium aangegeven. Er heeft ook nogal wat onderzoek plaatsgevonden, omdat de juiste keuze van het systeem te doen. Ik kan hier niet de harde toezeg ging doen dat de achterstand, die daarmee is opgelopen, nu door een versnellingsoperatie goed gemaakt kan worden. We zullen wel kijken of er nog versnelling mogelijk is, maar de termijn die u noemt, de aanvankelijke termijn eind 2004, lijkt mij niet haalbaar. Die 250.000 gulden aan voorbereidingskosten, dat zijn niet alleen de uren, dat is voor een klein deel onvoorzien, maar het is ook voor het inhuren van advies. Het betreft hier natuurlijk een specialistische klus. Als u daar meer speci fieke informatie over wilt, dan kunt u die krijgen, maar dit is een reële inschatting van de voorbereidingskosten. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van het college. Punt 16 en 17 (bijlage nr. 84 en 115) Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van het college.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 4