Blad 21 Verslag van de raadsvergadering van 16 en 18 juni 2003 Blad 22 Verslag van de raadsvergadering van 16 en 18 juni 2003 De Blokhuispoortbrug, PAL/GroenLinks is er op dit moment niet weer mee gekomen. Ik dacht dat ze wat dat betreft weer onderzoek wilden doen. Ik dacht dat u misschien toch even, want u borduurt er wel op door dat u zegt, het Beursplein kan wat dat betreft niet opnieuw ingericht worden, want daar hebben we al zoveel geld in gestoken. Wij vinden dat wat merkwaardig, want als u een Blokhuispoortbrug wilt ont wikkelen, dat kost een enorme smak geld, waarschijnlijk meer dan de 3M miljoen die u op dit moment kwijt bent. Wij denken dat het Beursplein wat betreft sober heringericht kan worden en wachten voorstellen wat dat betreft af. We zijn niet voor een extra brug. Niet alleen om de verkeers afwikkeling, maar ook om aantasting van de binnenstad zijn we daar niet voor. (De heer Van der WalIk reageer alleen maar even op de woorden van de CDA-fractieIk vind wel degelijk dat er wat aan de inrichting van het Beursplein moet gebeuren, vooral de stedenbouwkundige inrichting. Maar niet weer die twee richtingen daaroverMaar het is een discussie die we nog uitgebreid terugkrijgen naar aanleiding van het onderzoek en daar wilde ik maar even op wachten. Maar dat er iets aan het Beursplein moet gebeuren staat als een paal boven wa ter. Dan bij deze onze mening dat we dan daar bovenop een Blok huispoortbrug helemaal teveel van het goede vinden. We zijn benieuwd naar het onderzoek van de stadsdistribu tie. We zijn er blij mee dat dat er toch in opgenomen is. Nog één puntje, dat is niet opgenomen: vanuit het Rengers- park is een groep opgestaan die opnieuw het plan, dat zij al veel eerder via een powerpointpresentatie in de raad naar voren hebben gebracht, in de belangstelling willen aanbevelen. Wij denken dat het met de ontwikkeling van het bestemmingsplan meegenomen kan worden. Wij willen eigenlijk aanbevelen om bij een volgend programma ook die uitwerking mee te nemen (Mevrouw Waanders (weth.): Waar doelt u op?) De Rengersparkwijk heeft een voorstel gedaan om een veili ger oversteek, ook met name naar de Kenniscampus toe, voor elkaar te maken. Ze doen er allerlei voorstellen over qua snelheid en qua inrichting. Wij denken dat die dingen nu een beetje tegelijk oplopen en uit efficiency overwegingen vragen wij eigenlijk, wanneer u het toch bij het bestem mingsplan aan de orde krijgt, het dan ook meeneemt in het uitvoeringsprogramma voor het volgend jaar. De heer Dekker (SP)De visie van het college voor Verkeer en Vervoer verschilt nogal van hoe wij er als SP tegenaan kijken. Dat zal bekend zijn. Tijdens de behandeling van het GWP als totaalplan hebben wij dat duidelijk verwoord en ook aangegeven wat voor ons de alternatieven zijn. Het is niet mijn bedoeling dat hier te gaan herhalen. In de stukken wordt een aantal aspecten genoemd die later na nader onderzoek aan raad en commissie zullen worden voorgelegd. Dat lijkt mij dan ook het moment om er inhoude lijk op te reageren en niet nu. Het moge duidelijk zijn dat een deel van de plannen en dan met name die, gericht op het fietsverkeer onze steun heeft. Verder staan veel maatregelen in het teken van het facili- teren van het autoverkeer, terwijl volgens ons onvoldoende is gekeken naar de alternatieven en dat steunen wij dan ook duidelijk niet. Concluderend, met een deel van de plannen kunnen wij prima leven, het andere deel dwingt ons tegen het voorstel te stemmen De hear Posthumus (FNP)De FNP-fraksje is akkoard mei dit programma. It is in helder stik. De ferhalding tusken fyts, OV en de auto is yn üs eagen wol goed. It is in lykwichtich ferhaal dat foar üs leit. Der wurdt üs ek noch in fraach foarlein yn it stik, oan- geande de binnering, de kar tusken ferkearsregelynstallaas- jes en rotondes. Foar üs soe de foarkar ütgean nei roton des Parkearfoarsjennings yn de binnenstêd by de Aldehou; it mei bekend wêze dat wy dêr net foar binne. It fernuvert üs ek nochal dat der no ütsteld wurdt om de parallelwei oan de wyk Camminghaburende Grinserstrjitwei oan te passen yn ferban mei de wyk Blitsaerd, wylst it ju- ridysk trajekt noch net iens klear is. Ferskillende kolleezjepartijen hawwe ek al wat sein oer dy linksöf, dat dat net trochgiet yn earste ynstansje. De mie- ning fan de FNP-fraksje is dat ferskillende oerheden, Ljou- wert soe ien fan dy oerheden wêze kinne, mar ek Fryslên, Grinslan en Drinte, dat Rykswettersteat dochs mar ris oan- sprutsen wurde moat op ditsoart saken. As jo it nijs wat folgje, dan binne der dochs tal fan foarbylden dêr't jo üt öfliede kinne, dat dit dochs de safolste wrakseling is fan dit ynstitüt, dat se mar ris ta ferantwurding roppen wurde moatte Oer de FEC city bus, wy tinke dat it better is en doch de regeling in bytsje oars. No moat djoere parkearapparatuer oanlein wurde en wy pleitsje dêrfoar dat it ek oantreklik is om dêr de auto del te setten en gean mei de fyts fier der, dat it kaartsje dan yn de bus per persoan is en net per auto. Mevrouw Waanders (weth.): Een opmerking over raadsleden die nu aandacht vragen voor projecten die niet in het GWP zit ten. Dan denk ik aan mevrouw Inberg die aandacht vraagt voor de oversteek van het Van Harinxmakanaaldat die on voldoende is. Zij zegt: kijkt naar alternatieven voor niet zozeer de weg om Leeuwarden maar de wegen naar Leeuwarden. Het Rengerspark en dat soort zaken zitten niet in het GWP. Wij hebben onze handen vol om uitvoering te geven aan dat Blad 19 Verslag van de raadsvergadering van 16 en 18 juni 200 3 Blad 20 Verslag van de raadsvergadering van 16 en 18 juni 2003 De WD-fractie kan zich vinden in het uitvoeringsprogramma over 2003, maar is zeer teleurgesteld over de eerste ver traging De heer Van der Wal (PAL/GL) Wij hebben onlangs het GWP vastgesteld, dus ik zal geen weidse perspectieven nu nog herhalen. Ik kan dacht ik heel kort zijn. Wat betreft de gebundelde doeluitkering, de verlaging daar van, kan ik mij aansluiten bij de vorige sprekers. Dat gaat met name over de rotondes, de westelijke binnenstadsring en de linksaf Een heel belangrijk project vinden wij op dit moment het grootste knelpunt op de binnenring, het project A16 binnen ring-zuid. Wij hebben daar ook een voorstel voor ingediend. De wethouder heeft de commissie al toegezegd om dat mee te nemen in het onderzoek. Daar zijn we blij mee. De vraag is wel, wanneer start dat onderzoek en wanneer kunnen we de resultaten daarvan tegemoet zien. De CDA-fractie heeft bij dit punt voorgesteld om het Beurs plein maar weer te gebruiken. Dat kan natuurlijk, maar dan zijn we weer terug bij af. Dat betekent dat we weer dezelf de problematiek op het Beursplein krijgen, waar we juist 3% miljoen gulden aan besteed hebben. Dat lijkt me, het kan natuurlijk, niet erg voor de hand liggend. Maar die hele discussie komt nog. Dan nog het project B3Hoewel wij erg groot voorstander zijn van fiets-voetgangersbruggen vinden wij toch de nut en noodzaak van de beweegbare fiets-voetgangersbrug over de Willemskade tegenover de Arendstraat niet nodig. Maar we zijn geloof ik de enige daarin. Wij geloven niet dat daar een nuttige fietsroute door ontstaat en als we dan toch een beweegbaar fiets-voetgangersbruggetje maken dan zou ik het liever bij de Harmonie naar de Fonteinstraat hebben. De heer Van Straten (PvdA)Er is natuurlijk al een hoop gezegd. Het is niet de bedoeling om in herhaling te verval len. Het plan komt wat laat en er zijn middelen van de pro vincie uitgehaald, waardoor we een aantal zaken wat verder van ons weg moeten schuiven. Dat is heel jammer. Ook omdat we aan de start staan van het GWP en het altijd mooi is om flitsend te beginnen en dat gaat nu niet helemaal lukken. Onze fractie kan instemmen met dit uitvoeringsplan in zijn geheel. Wel vragen wij net als andere partijen ook aandacht voor de linksaf bij Goutum. Nu Rijkswaterstaat daar niet aan gaat bijdragen willen wij eigenlijk het college vragen om met een nieuw dekkingsvoorstel daarvoor te komen, want de noodzaak voor die aanpassing lijkt ons wel duidelijk, ook gezien de verkeersveiligheid. Dan de binnenring. Wij willen het college nog eens vragen naar de Eerste Kanaalsbrug, zijn er nog andere mogelijkhe den om toch te realiseren dat daar auto's over kunnen. Of is dat nu helemaal buiten beeld? Mevrouw Inberg (D66)Het uitvoeringsprogramma borduurt voort op de vooruitzichten rond de uitvoering van de Haak. Echter de Haak lijkt tot over de einder getemporiseerd en helaas is voor ons daarmee ook de westelijke invalsweg heel lang uit beeld. De druk op de andere invalswegen wordt on dertussen steeds groter. Wij vinden daarom dat er een hero verweging van de mogelijkheden moet plaatsvinden. Aller eerst een inventarisatie van hoe ver men in Den Haag nu werkelijk wenst te gaan en binnen welke termijn. Wij ver zoeken het collega om vóór de begroting na de zomer de stand van zaken aan de leden van de raad te willen meede len Ten tweede zal er gewerkt moeten worden aan wel snel uit te voeren alternatieven. Het kan niet zo zijn dat b.v. de Oos- tergoweg steeds verder verstopt raakt door het verkeer, dat zich de stad inperst. Het is nu eenmaal zo, en op de on langs gehouden 'Haak-informatieavond' is dat ook weer be vestigd, dat het verkeer Leeuwarden in wil, het wil er niet alleen omheen, het wil er voor het merendeel in. Bovendien blijven wij met het punt zitten, dat hebben we al veel va ker aangeroerd bij de ontwikkeling van zuid, dat de over steek van het Van Harinxmakanaal vanuit Zuid, onze Vinex- wijk, zeer armoedig is. Wij missen in het uitvoeringspro gramma nu ook al de fiets-voetgangersbrug langs het spoor. Die hebben wij dan blijkbaar zelf getemporiseerd. Wij zijn het eens met de opmerking van de heer Van der Wal dat wat dat betreft het bruggetje over de Zuidergracht ei genlijk een ontzettende luxe is op dit moment en dat er dan wat dat betreft wel andere projecten voor langzaam verkeer meer noodzakelijk zijn. Dan denken wij met name dus vanuit Zuid Kortom, de toegang vanuit Zuidwest is problematisch en er wordt in dit programma ook niet aan gewerkt. In het GWP staat nog steeds het voornemen om de invalsweg snel te ontwikkelen. Wij verzoeken het college dit inder daad te doen en daarbij de oversteek bij de spoorbrug rich ting Heerenveen te betrekken, alsmede het oplossen van het knelpunt Zwettetunnel - Marshallweg. Niet alleen om de ver keersafwikkeling zal hier een alternatief onderzocht moeten worden, ook om de binding van de oude stad met de nieuwe stad tot stand te brengen. Wij hebben daar steeds ook bij de ontwikkeling van Zuid op aangedrongen en de heer Kiestra heeft het zonet ook nog naar voren gebracht. Het gaat er juist ook om Zuid te binden met de oude stad. Dan zal er iets op gevonden moeten worden en dan denken wij dat het ook in dit uitvoeringsprogramma onderzocht moet worden, ge zien de vooruitzichten die we nu vanuit Den Haag krijgen. Een paar punten willen wij nog op ingaan van het praktisch uitvoeringsprogramma Het bruggetje Zuidergracht van een half miljoen zijn we al op ingegaan. Wij vinden dat, zeker als er geen doorgaande route verder wordt voorgesteld, een overdreven voorstel en dan kan het geld veel beter worden besteed.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 6