Blad 21
Verslag van de raadsvergadering van 16 en 18 juni 2003
Blad 22
Verslag van de raadsvergadering van 16 en 18 juni 2003
De Blokhuispoortbrug, PAL/GroenLinks is er op dit moment
niet weer mee gekomen. Ik dacht dat ze wat dat betreft weer
onderzoek wilden doen. Ik dacht dat u misschien toch even,
want u borduurt er wel op door dat u zegt, het Beursplein
kan wat dat betreft niet opnieuw ingericht worden, want
daar hebben we al zoveel geld in gestoken. Wij vinden dat
wat merkwaardig, want als u een Blokhuispoortbrug wilt ont
wikkelen, dat kost een enorme smak geld, waarschijnlijk
meer dan de 3M miljoen die u op dit moment kwijt bent. Wij
denken dat het Beursplein wat betreft sober heringericht
kan worden en wachten voorstellen wat dat betreft af. We
zijn niet voor een extra brug. Niet alleen om de verkeers
afwikkeling, maar ook om aantasting van de binnenstad zijn
we daar niet voor.
(De heer Van der WalIk reageer alleen maar even op de
woorden van de CDA-fractieIk vind wel degelijk dat er wat
aan de inrichting van het Beursplein moet gebeuren, vooral
de stedenbouwkundige inrichting. Maar niet weer die twee
richtingen daaroverMaar het is een discussie die we nog
uitgebreid terugkrijgen naar aanleiding van het onderzoek
en daar wilde ik maar even op wachten. Maar dat er iets aan
het Beursplein moet gebeuren staat als een paal boven wa
ter.
Dan bij deze onze mening dat we dan daar bovenop een Blok
huispoortbrug helemaal teveel van het goede vinden.
We zijn benieuwd naar het onderzoek van de stadsdistribu
tie. We zijn er blij mee dat dat er toch in opgenomen is.
Nog één puntje, dat is niet opgenomen: vanuit het Rengers-
park is een groep opgestaan die opnieuw het plan, dat zij
al veel eerder via een powerpointpresentatie in de raad
naar voren hebben gebracht, in de belangstelling willen
aanbevelen. Wij denken dat het met de ontwikkeling van het
bestemmingsplan meegenomen kan worden. Wij willen eigenlijk
aanbevelen om bij een volgend programma ook die uitwerking
mee te nemen
(Mevrouw Waanders (weth.): Waar doelt u op?)
De Rengersparkwijk heeft een voorstel gedaan om een veili
ger oversteek, ook met name naar de Kenniscampus toe, voor
elkaar te maken. Ze doen er allerlei voorstellen over qua
snelheid en qua inrichting. Wij denken dat die dingen nu
een beetje tegelijk oplopen en uit efficiency overwegingen
vragen wij eigenlijk, wanneer u het toch bij het bestem
mingsplan aan de orde krijgt, het dan ook meeneemt in het
uitvoeringsprogramma voor het volgend jaar.
De heer Dekker (SP)De visie van het college voor Verkeer
en Vervoer verschilt nogal van hoe wij er als SP tegenaan
kijken. Dat zal bekend zijn. Tijdens de behandeling van het
GWP als totaalplan hebben wij dat duidelijk verwoord en
ook aangegeven wat voor ons de alternatieven zijn. Het is
niet mijn bedoeling dat hier te gaan herhalen.
In de stukken wordt een aantal aspecten genoemd die later
na nader onderzoek aan raad en commissie zullen worden
voorgelegd. Dat lijkt mij dan ook het moment om er inhoude
lijk op te reageren en niet nu.
Het moge duidelijk zijn dat een deel van de plannen en dan
met name die, gericht op het fietsverkeer onze steun heeft.
Verder staan veel maatregelen in het teken van het facili-
teren van het autoverkeer, terwijl volgens ons onvoldoende
is gekeken naar de alternatieven en dat steunen wij dan ook
duidelijk niet.
Concluderend, met een deel van de plannen kunnen wij prima
leven, het andere deel dwingt ons tegen het voorstel te
stemmen
De hear Posthumus (FNP)De FNP-fraksje is akkoard mei dit
programma. It is in helder stik. De ferhalding tusken fyts,
OV en de auto is yn üs eagen wol goed. It is in lykwichtich
ferhaal dat foar üs leit.
Der wurdt üs ek noch in fraach foarlein yn it stik, oan-
geande de binnering, de kar tusken ferkearsregelynstallaas-
jes en rotondes. Foar üs soe de foarkar ütgean nei roton
des
Parkearfoarsjennings yn de binnenstêd by de Aldehou; it mei
bekend wêze dat wy dêr net foar binne.
It fernuvert üs ek nochal dat der no ütsteld wurdt om de
parallelwei oan de wyk Camminghaburende Grinserstrjitwei
oan te passen yn ferban mei de wyk Blitsaerd, wylst it ju-
ridysk trajekt noch net iens klear is.
Ferskillende kolleezjepartijen hawwe ek al wat sein oer dy
linksöf, dat dat net trochgiet yn earste ynstansje. De mie-
ning fan de FNP-fraksje is dat ferskillende oerheden, Ljou-
wert soe ien fan dy oerheden wêze kinne, mar ek Fryslên,
Grinslan en Drinte, dat Rykswettersteat dochs mar ris oan-
sprutsen wurde moat op ditsoart saken. As jo it nijs wat
folgje, dan binne der dochs tal fan foarbylden dêr't jo üt
öfliede kinne, dat dit dochs de safolste wrakseling is fan
dit ynstitüt, dat se mar ris ta ferantwurding roppen wurde
moatte
Oer de FEC city bus, wy tinke dat it better is en doch de
regeling in bytsje oars. No moat djoere parkearapparatuer
oanlein wurde en wy pleitsje dêrfoar dat it ek oantreklik
is om dêr de auto del te setten en gean mei de fyts fier
der, dat it kaartsje dan yn de bus per persoan is en net
per auto.
Mevrouw Waanders (weth.): Een opmerking over raadsleden die
nu aandacht vragen voor projecten die niet in het GWP zit
ten. Dan denk ik aan mevrouw Inberg die aandacht vraagt
voor de oversteek van het Van Harinxmakanaaldat die on
voldoende is. Zij zegt: kijkt naar alternatieven voor niet
zozeer de weg om Leeuwarden maar de wegen naar Leeuwarden.
Het Rengerspark en dat soort zaken zitten niet in het GWP.
Wij hebben onze handen vol om uitvoering te geven aan dat
Blad 19
Verslag van de raadsvergadering van 16 en 18
juni 200 3
Blad 20
Verslag van de raadsvergadering van 16 en 18 juni 2003
De WD-fractie kan zich vinden in het uitvoeringsprogramma
over 2003, maar is zeer teleurgesteld over de eerste ver
traging
De heer Van der Wal (PAL/GL) Wij hebben onlangs het GWP
vastgesteld, dus ik zal geen weidse perspectieven nu nog
herhalen. Ik kan dacht ik heel kort zijn.
Wat betreft de gebundelde doeluitkering, de verlaging daar
van, kan ik mij aansluiten bij de vorige sprekers. Dat gaat
met name over de rotondes, de westelijke binnenstadsring en
de linksaf
Een heel belangrijk project vinden wij op dit moment het
grootste knelpunt op de binnenring, het project A16 binnen
ring-zuid. Wij hebben daar ook een voorstel voor ingediend.
De wethouder heeft de commissie al toegezegd om dat mee te
nemen in het onderzoek. Daar zijn we blij mee. De vraag is
wel, wanneer start dat onderzoek en wanneer kunnen we de
resultaten daarvan tegemoet zien.
De CDA-fractie heeft bij dit punt voorgesteld om het Beurs
plein maar weer te gebruiken. Dat kan natuurlijk, maar dan
zijn we weer terug bij af. Dat betekent dat we weer dezelf
de problematiek op het Beursplein krijgen, waar we juist 3%
miljoen gulden aan besteed hebben. Dat lijkt me, het kan
natuurlijk, niet erg voor de hand liggend. Maar die hele
discussie komt nog.
Dan nog het project B3Hoewel wij erg groot voorstander
zijn van fiets-voetgangersbruggen vinden wij toch de nut en
noodzaak van de beweegbare fiets-voetgangersbrug over de
Willemskade tegenover de Arendstraat niet nodig. Maar we
zijn geloof ik de enige daarin. Wij geloven niet dat daar
een nuttige fietsroute door ontstaat en als we dan toch een
beweegbaar fiets-voetgangersbruggetje maken dan zou ik het
liever bij de Harmonie naar de Fonteinstraat hebben.
De heer Van Straten (PvdA)Er is natuurlijk al een hoop
gezegd. Het is niet de bedoeling om in herhaling te verval
len. Het plan komt wat laat en er zijn middelen van de pro
vincie uitgehaald, waardoor we een aantal zaken wat verder
van ons weg moeten schuiven. Dat is heel jammer. Ook omdat
we aan de start staan van het GWP en het altijd mooi is om
flitsend te beginnen en dat gaat nu niet helemaal lukken.
Onze fractie kan instemmen met dit uitvoeringsplan in zijn
geheel. Wel vragen wij net als andere partijen ook aandacht
voor de linksaf bij Goutum. Nu Rijkswaterstaat daar niet
aan gaat bijdragen willen wij eigenlijk het college vragen
om met een nieuw dekkingsvoorstel daarvoor te komen, want
de noodzaak voor die aanpassing lijkt ons wel duidelijk,
ook gezien de verkeersveiligheid.
Dan de binnenring. Wij willen het college nog eens vragen
naar de Eerste Kanaalsbrug, zijn er nog andere mogelijkhe
den om toch te realiseren dat daar auto's over kunnen. Of
is dat nu helemaal buiten beeld?
Mevrouw Inberg (D66)Het uitvoeringsprogramma borduurt
voort op de vooruitzichten rond de uitvoering van de Haak.
Echter de Haak lijkt tot over de einder getemporiseerd en
helaas is voor ons daarmee ook de westelijke invalsweg heel
lang uit beeld. De druk op de andere invalswegen wordt on
dertussen steeds groter. Wij vinden daarom dat er een hero
verweging van de mogelijkheden moet plaatsvinden. Aller
eerst een inventarisatie van hoe ver men in Den Haag nu
werkelijk wenst te gaan en binnen welke termijn. Wij ver
zoeken het collega om vóór de begroting na de zomer de
stand van zaken aan de leden van de raad te willen meede
len
Ten tweede zal er gewerkt moeten worden aan wel snel uit te
voeren alternatieven. Het kan niet zo zijn dat b.v. de Oos-
tergoweg steeds verder verstopt raakt door het verkeer, dat
zich de stad inperst. Het is nu eenmaal zo, en op de on
langs gehouden 'Haak-informatieavond' is dat ook weer be
vestigd, dat het verkeer Leeuwarden in wil, het wil er niet
alleen omheen, het wil er voor het merendeel in. Bovendien
blijven wij met het punt zitten, dat hebben we al veel va
ker aangeroerd bij de ontwikkeling van zuid, dat de over
steek van het Van Harinxmakanaal vanuit Zuid, onze Vinex-
wijk, zeer armoedig is. Wij missen in het uitvoeringspro
gramma nu ook al de fiets-voetgangersbrug langs het spoor.
Die hebben wij dan blijkbaar zelf getemporiseerd.
Wij zijn het eens met de opmerking van de heer Van der Wal
dat wat dat betreft het bruggetje over de Zuidergracht ei
genlijk een ontzettende luxe is op dit moment en dat er dan
wat dat betreft wel andere projecten voor langzaam verkeer
meer noodzakelijk zijn. Dan denken wij met name dus vanuit
Zuid
Kortom, de toegang vanuit Zuidwest is problematisch en er
wordt in dit programma ook niet aan gewerkt.
In het GWP staat nog steeds het voornemen om de invalsweg
snel te ontwikkelen. Wij verzoeken het college dit inder
daad te doen en daarbij de oversteek bij de spoorbrug rich
ting Heerenveen te betrekken, alsmede het oplossen van het
knelpunt Zwettetunnel - Marshallweg. Niet alleen om de ver
keersafwikkeling zal hier een alternatief onderzocht moeten
worden, ook om de binding van de oude stad met de nieuwe
stad tot stand te brengen. Wij hebben daar steeds ook bij
de ontwikkeling van Zuid op aangedrongen en de heer Kiestra
heeft het zonet ook nog naar voren gebracht. Het gaat er
juist ook om Zuid te binden met de oude stad. Dan zal er
iets op gevonden moeten worden en dan denken wij dat het
ook in dit uitvoeringsprogramma onderzocht moet worden, ge
zien de vooruitzichten die we nu vanuit Den Haag krijgen.
Een paar punten willen wij nog op ingaan van het praktisch
uitvoeringsprogramma
Het bruggetje Zuidergracht van een half miljoen zijn we al
op ingegaan. Wij vinden dat, zeker als er geen doorgaande
route verder wordt voorgesteld, een overdreven voorstel en
dan kan het geld veel beter worden besteed.