Blad 25 Blad 26 Verslag van de raadsvergadering van 16 en 18 juni 2003 Verslag van de raadsvergadering van 16 en 18 juni 2003 terstaat voor zijn rekening zou nemen voor de verbetering van de doorstroming op een rijksweg, uit een krap budget dat beschikbaar is voor het GWP, die hele maatregel zou gaan financieren. Ik zou u dat toch echt willen afraden. (De heer Stoker: De Christenunie-fractie vindt de suggestie van de PvdA-fractie toch wel sympathiekwant het is toch een belangrijk knelpunt en ik verbaas met er niet over dat de PvdA in Leeuwarden graag linksaf wil.) Nee, dat laatste dat klopt. Ik hoef eigenlijk niks toe te voegen aan de argumenten die ik zojuist gegeven heb, waarom het college het niet verstandig zou vinden om die hele maatregel uit gemeentelijk geld te gaan financieren. De WD-fractie merkt op dat het volgende programma wat eer der aangeboden zou moeten worden. Dat gaat ook gebeuren, want eind dit jaar ligt het uitvoeringsprogramma voor 2004 voor. Dat we nu wat later zijn kon niet ander in verband met de verlate vaststelling van het GWP en vervolgens is als een razende gewerkt om toch voor 2003 ook nog een uit voeringsprogramma te maken, zodat we niet gaan zitten wach ten op het programma voor 2004. Maar dat moet uiteraard voor de start van het jaar waarop die maatregelen betrek king hebben aan u voorgelegd worden. Dat zal ook gebeuren in het vervolg. AEGON-garageook daarvoor hopen wij dit jaar nog met een voorstel te komen aan u om over te gaan tot het dubbel ge bruiken van die garage. Daarbij hoort ook die maatregel van de brug over Zuiderstadsgracht. Er zijn een aantal fracties daarover wat minder enthousiast. Dat kan natuurlijk, maar ik blijf altijd wel even herhalen dat het niet alleen gaat om de start van een nieuwe fietsroute, die in een aantal fases uitgevoerd zal worden in meerdere jaren, waarvan die de brug de start is, maar dat die brug in combinatie met het dubbelgebruik van de AEGON garage op bepaalde momenten wat ons betreft het dubbelgebruik van die garage ook echt zal kunnen bevorderen. Dan hebben we het vooral over de mo menten waarop de belasting van de parkeergarages nu het grootst is. De PvdA-fractie heeft nog gevraagd of er definitief geen auto's zullen kunnen over die Eerste Kanaalsbrug. De Eerste Kanaalsbrug toegankelijk voor auto's vanuit zuid-noord en dan autoverkeer in noord-zuid richting over het Beursplein was één van die opties die onderzocht zouden worden in het kader van het onderzoek. We gaan nog wel kijken of het de finitief gebeurd is met die optie. Dan zou je moeten kijken of er heel ingrijpende maatregelen noodzakelijk zijn, die het dan wel mogelijk maken. Dus wij komen daar nog wel op terug, maar het lijkt een lastige. De D66-fractie vraagt om ook voor de begroting wat meer in formatie te geven over hoe Den Haag nu aankijkt tegen de Haak. Dat wordt sowieso na de zomervakantie, want dan wordt er nu ook voorgelegd wat volgens de stuurgroep 'Haak om Leeuwarden' aan verdere tracés onderzocht zou moeten worden in de MER-tracéstudieWe noemen dat in jargon altijd de uitkomsten van de trechtering. Welke tracés zouden verder onderzocht moeten worden in het kader van de 'MER-tracé - studie. In dat kader wordt u ook helemaal bijgepraat. U weet dat wij ook richting Den Haag het pleidooi blijven houden. Er is echter geen enkele reden, sterker nog het zou eerder tegen ons dan voor ons werken, wanneer we nu met die planstudie, de versnelling eruit te halen. Juist wij moeten aangeven hier in de regio dat wij er belang bij hebben en dat wij die planstudie in zo snel mogelijk tempo tot een eind willen brengen. Vervolgens zal inderdaad men ook in Den Haag over de brug moeten komen en daar blijven wij ons voor inspannen. De FNP-fractie heeft het over de keuze tussen de VRI's of de rotondes bij TesselschadestraatWestersingel en bij de Pier Panderstraat. Dat komt nog terug, commissie dan wel raad. Het staat genoemd in de stukken, dus die keuze is vanavond nog niet aan de orde. Heeft ook te maken met ruim tebeslag en met de wijze van doorstroming van het verkeer. Wij komen daar op terug. Tweede termijn. Mevrouw Inberg (D66)Het is niet om twijfels over de Haak in Den Haag naar voren te brengen. Het gaat er ons om dat Den Haag ook gevergd wordt op hoe ze nu precies denken dat geld beschikbaar te stellen, dat wij daar uitsluitsel over krijgen. In die zin vragen wij voor de begrotingsbehande ling daar meer duidelijkheid over. Dat u zegt we kunnen niet overal aan beginnen verbaast ons een beetje, want de uitvoering van de voorbereiding van de westelijke invalsweg staat juist in dat GWP. Wat dat betreft vragen wij niets anders. Wij vragen juist om de te kijken hoe dat tracé ver der ontwikkeld moet worden en wat voor mogelijkheden er zijn, want het tracé ligt nog helemaal niet vast. Verder zien we alle voorstellen separaat nog weer tegemoet en zullen we ze dan op hun waarde beoordelen. Voor de klei nere projecten hebben we daarop geen bezwaren. De heer Kiestra (WD) Over de GDU-korting, het betekent wel voor ons een jaar uitstel. In het eind van mijn verhaal heb ik inderdaad ook gewezen op de prioritering die de WD- fractie daar zou willen hebben. U schuift dan een belang rijk punt als de rotonde aan de Pier Panderstraat, een be langrijk element uit de binnenring, die voor ons heel be langrijk is om die binnenring snel gangbaar te maken, een zijdig door met de GDU middelen die niet beschikbaar zijn. In de commissievergadering hebben we daar ook over gedis cussieerd, of er dan binnen het GWP niet andere onderdelen zijn die minder prioriteit hebben en dat je die dan een jaar doorschuift. Daar wil ik toch nog even de aandacht op vestigen Blad 23 Verslag van de raadsvergadering van 16 en 18 juni 2003 Blad 24 Verslag van de raadsvergadering van 16 en 18 juni 2003 wat in het GWP staat in een flink aantal jaren. Dat wat in het kader van het Rengerspark zal moeten gebeuren en waar we inderdaad nog uitgebreid op terugkomen, zal dan ook in het kader van de kenniscampus uitgevoerd moeten worden. Daar zullen de budgetten ook vandaan moeten komen. Als het gaat om de oversteek van het Van Harinxmakanaal daar zijn maatregelen voor aangekondigd in het GWP. Er is in voorbereiding daarop b.v. nog gesproken over een extra brug. Daar is uiteindelijk niet voor gekozen, heeft het college ook niet bij u bepleit. Het lijkt me toch goed om dat wat eenmaal is vastgesteld aan een meerjarig programma, daar niet in de beginfase al weer met allerlei wijzigingen te komen, want dan krijgen we inderdaad sowieso met vertra ging te maken. Het programma zal in de loop van die vijf tien/twintig jaar allicht nog wel eens een wijziging onder gaan, maar om daar nou in de eerste paar maanden na de vaststelling mee te beginnen, lijkt mij niet zo verstandig. De opmerkingen die gemaakt worden over de verlaagde GDU- middelen, die aan de provincie worden toegekend en waar dus ook gemeentelijke projecten van te lijden hebben, wij zijn daar uiteraard ook uiterst ongelukkig mee, maar de wijze waarop dat door sommige raadsleden wordt vertaald, die gaat toch echt wat te ver, zo van 'dat wordt op de lange baan geschoven, die projecten vallen wellicht af'. Wij gaan door met de voorbereiding van de projecten waarvoor die GDU- middelen nog dit jaar zouden komen. De aanbesteding zal dan niet meer in 2003, maar in 2004, plaatsvinden en de uitvoe ring, daar gaan we vanuit, dat die gewoon in 2004 plaats vindt. Alleen de middelen komen dan iets later. Wat wij ge daan hebben is inmiddels ook de provincie vragen om, gelet op het feit dat je te maken hebt met projecten waar de sub sidie voor was toegezegd, wij stonden op die lijst, op het laatste moment stelt het rijk voor om die bijdrage toch te verlagen, dat vanwege het feit dat de gemeenten verwachtin gen hebben gewekt en ook bezig zijn geweest om met die voorbereiding om die projecten hoog op de lijst te zetten van 2004. Daar komen we binnenkort over te spreken. Ik heb er goede hoop op dat het al met al betekent dat we in 2004 gewoon die projecten kunnen uitvoeren. Veel belangrijker is wat er in de komende jaren met die GDU-middelen gaat gebeuren. Als het structureel op een la ger niveau blijft, want u weet dat de uitgaven die voor de maatregelen in het GWP noodzakelijk zijn voor ongeveer de helft drijven op co-financiering, één vorm van. co financiering zijn de GDU-middelen, als die verlagen dan krijg je inderdaad dat je gewoon minder middelen hebt om al die maatregelen te realiseren. Dan is de vraag van de WD-fractie, wat gaan we dan doen op het moment dat de middelen afnemen. Dan val ik terug op de slogan die altijd heb gebezigd bij de totstandkoming van het GWP 'de koers blijft hetzelfde, het geld bepaalt het tempo, maar het geld bepaalt niet de koers, want die hebben we met z'n allen vastgelegd in het GWP'. Nu kan het zijn dat in die eerste jaren, dat je zegt een aantal knelpunten zijn van zo groot belang, die moeten echt de voorkeur krij gen, dan kunt u mij ook aan uw zijde vinden. Maar in z'n algemeenheid zullen we toch vast moeten houden aan dat wat ik zojuist nog even herhaalde. De binnenring werd nogmaals aandacht voor gevraagd. Ook te recht. Wij proberen nog in de eerste week van juli te komen met uitsluitsel of tijdelijke maatregelen op het Beursplein mogelijk zijn om het verkeer in twee richtingen over de binnenring te laten gaan en daarmee de bereikbaarheid van de binnenstad-oost een heel stuk te verbeteren. Ik hoop dat dat lukt. Het heeft wel te maken met, en dat moet gewaar borgd worden, de veiligheid van o.a. ook het langzaam ver keer. Er wordt nu nog heel druk naar gekeken. Mocht dat toch ingrepen vergen, die echt verder gaan dan je van tij delijke maatregelen zou mogen verwachten, dan kunt u altijd terugvallen op het feit dat wij in 2004 al de uitvoering hebben van de definitieve keuze voor de ontsluiting van binnenstad-oost. Dus dat is geen lange baan verhaal, daar zouden wij volgend jaar ook mee beginnen en daar houden wij ook gewoon aan vast. Dan zullen wij dat naar voren moeten halen. De uitkomsten van dat onderzoek van wat zou nou de beste oplossing zijn, gelet op de voorwaarden die we ge steld hebben aan de definitieve betere ontsluiting van de binnenstad, kunt u nog dit jaar verwachten. Mocht nou die bereikbaarheid van binnenstad-oost met een tijdelijke maat regel aan het Beursplein toch een hele lastige zijn, dan moeten we kijken of we ook dat nog meer naar voren trekken en zo snel mogelijk met de uitvoering van die definitieve oplossing kunnen beginnen. Maar nogmaals, u moet nog even geduld hebben, maar heel binnenkort kunnen we daar iets meer over zeggen. De dienst is daar heel hard mee bezig. De extra linker-affer is ook aandacht voor gevraagd. Rijks waterstaat heeft uiteindelijk gewoon gezegd: wij hebben het geld er niet voor om die maatregel mede te financieren. Wij zijn daar in de commissie op ingegaan. Ik wou het eigenlijk daar bij laten, maar wat mij nu toch verbaast is dat vanuit de PvdA-fractie wordt gevraagd om met een nieuw financie- ringsvoorstel te komen. We hebben het hier over een rijks weg. Aanvankelijk, toen Rijkswaterstaat kwam met het ver zoek om die links-affer daar te realiseren, is de gemeente afhoudend geweest. Gelet op het pleidooi voor de Haak, dat je dan nog een maatregel daar gaat uitvoeren die flink wat geld kost voor de tijdelijkheid, dat zagen we eigenlijk niet zo zitten. Uiteindelijk hebben we dat verzoek van Rijkswaterstaat toch gehonoreerd. Dat had ook te maken met hele onderzoek ook in het kader van de eerste ontsluiting, zijn we tot een compromis gekomen. Toen hebben we gezegd, okee, we gaan over tot de realisatie van en daar heeft Leeuwarden ook een bijdrage voor over. Maar nu uiteindelijk Rijkswaterstaat zelf afhaakt, zou het toch wel uiterst merkwaardig zijn dat Leeuwarden dat gedeelte, dat Rijkswa-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 7