Blad 29 Blad 30 Verslag van de raadsvergadering van 16 en 18 juni 2003 Verslag van de raadsvergadering van 16 en 18 juni 2003 daar lopen we enig risico, zo ook lopen we risico in het centrumgebied als het gaat over de aankoop van de winkels. Ik kan me nog heel goed herinneren in het pasdocument, dat daar in is geaccordeerd, dat de gemeente garant zou staan in ieder geval voor de aankoop van de winkels en dat verder één van de partijen of beide partijen (mijn voorkeur gaat uit naar beide partijen) het verder zullen gaan ontwikke len. Anders ben ik bang dat dat straks één van de grotere risico's zou kunnen gaan worden. Sociaal plan en culturele voorzieningen: het multifunctio neel centrum wordt ook het één en ander over gezegd. Ik heb begrepen van mevrouw De Bruin, voorzitter van het wijkpanel aldaar, dat er behoorlijke vorderingen zijn, er is ook een bezoek gebracht aan een gebouw, dat een beetje voorbeeld zou kunnen staan voor de VrijheidswijkIk ben zeer be nieuwd wat de wethouder ons zal kunnen vertellen over vor deringen, met name over dit onderdeel. Vooral is het zo be langrijk, omdat wij een relatie zouden zien met het winkel centrum, dus de combinatie van die twee. Problematiek woonwagenkamp en de verplaatsing: alle opties graag benutten, er wordt nu gekeken naar een alternatieve locatie in de stad. Maar het is mij ter ore gekomen dat er verschillende bewoners van dat centrum eventueel ook bereid zijn met een premie te vertrekken naar elders in het land. Communicatieproblematiek en sociaal plan: het is vooral be langrijk om binnen de kennis die we opgebouwd hebben met Achter de Hoven - Vegelin, dat we die communicatieproblema- tiek in deze wijk optimaal proberen te gaan voeren, zeker omdat hier zoveel verschillende nationaliteiten wonen, ook vooral wat betreft de talen, dat die nationaliteiten op de goede manier worden geïnformeerd. Sociaal plan: we willen graag benadrukken dat dat verder in de uitwerking ook naar de commissie zou kunnen komen. Het laatste punt is de bewonersondersteuning, 'don't change a winning team' zou ik bijna willen zeggen. In de commissie heeft mijn fractie ervoor gepleit om SWL in dit geval te blijven houden als bewonersondersteuning tijdens het lopen de proces van de VrijheidswijkEr gaan geruchten dat er binnenkort een nieuwe aanbesteding moet worden gedaan, dat geeft veel onzekerheid, ook bij de bewoners. Na onze oproep is in de commissie redelijk een meerderheid gevormd, die voor SWL-handhaving zou zijn voor het lopende project. Ik vraag de wethouder nu wat hij hier van vindt en hoe hij hier mee om wil gaan. Mevrouw üiterwijk Winkel (PAL/GL)Deze rapportage was toe gezegd door het college naar aanleiding van het financiële debacle van Achter de Hoven/VegelinDat was eigenlijk de aanleiding voor de quick-scan. Ook al is dit een helder stuk, dat de huidige stand van zaken goed belicht, mist de PAL/GL-fractie toch het financiële plaatje met betrekking tot de stedelijke vernieuwing in de VrijheidswijkDaar was de quick-scan eigenlijk voor bedoeld. De grondexploitatie is nog niet afgerond, ISV-2 middelen zijn nog niet bekend. We weten wel dat we van de ISV-2 middelen al 2 miljoen gul den kwijt zijn om NWF te compenseren. Dit kunnen we vinden in het z.g. bilder-contractvan april 2001. Eveneens wor den in ditzelfde contract voor 8.2 miljoen gulden compensa tieprojecten aangeboden om het NWF tekort te dekken. Welke compensatieprojecten dat moeten worden is ook nog niet dui delijk. Er is in feite dus geen harde dekking. We gaan er van uit dat de wethouder een toezegging uitspreekt dat zo dra het college over meer financiële gegevens beschikt de raad geïnformeerd wordt. Uitvoering van de plannen wordt nu bepaald door de beschikbaarheid van de financiële middelen en door de noodzakelijke bezuinigingen worden plannen geop timaliseerd, wat vaak inhoudt dat leuke plannen worden uit gekleed. Nu sneuvelen b.v. ruime woon/werkpanden aan de Gerbrandyweg De sociale voorzieningen worden, zoals het er nu uitziet, weer sluitpot van de begroting. Het bouwen van huizen is uiteraard een speerpunt van het gemeentebeleid, maar o.i. is zorg voor er een sociale en culturele basis voor de buurt niet minder belangrijk voor de bewoners. Maar wat ge beurt er als de plannen niet uitkomen? Wat gebeurt er als er elders geen compensatie voor de woningbouwcorporatie mo gelijk is? Eigenlijk zijn we nog niet veel wijzer geworden van deze scan, is de conclusie van de PAL/GL-fractie De heer Van Olffen (PvdA)De rapportage geeft aan dat het plan op een aantal punten is bijgesteld. Er worden met name meer woningen gebouwd dan oorspronkelijk gepland. Optimali sering, zoals dat zo mooi wordt genoemd. Hiermee lijkt de glans van het oorspronkelijke stedenbouwkundige plan enigs zins doffer te worden. De fractie van PvdA vraagt zich af of niet te vroeg met nieuwe plannen naar buiten wordt ge treden. Het komt steeds vaker voor dat plannen met mooie plaatjes worden gepresenteerd, die achteraf, meestal door gebrek aan middelen, weer moeten worden bijgesteld. Wij willen er voor de toekomst voor pleiten niet eerder met plannen naar buiten te komen, dan dat er financiële dekking is. (De heer Stoker: Meneer Van Olffen, ik begrijp toch iets niet. U zegt dat de glans van het plan afgaat, omdat geoptimaliseerd wordt.)Dat heb ik niet gezegd, ik zeg dat de glans enigszins doffer lijkt te worden. (De heer Stoker: Omdat er meer gebouwd wordt. Maar u vindt het toch ook be langrijk dat we die aantallen nieuwbouw, die we hadden af gesproken, ook halen. Dus hoe kunt u dan zeggen dat het minder wordt als we meer gaan bouwen. Ik heb gezegd, de glans lijkt enigszins doffer te worden. Ik begrijp ook dat het financieel rond moet komen, maar mijn opmerking daarna gold voor dat er eerst naar buiten wordt getreden met mooie plaatjes en dan moeten die plannen later weer bijgesteld worden. Ik vraag dan ook aan het college om in de toekomst Blad 27 Verslag van de raadsvergadering van 16 en 18 juni 2003 Blad 28 Verslag van de raadsvergadering van 16 en 18 juni 2003 De hear Posthumus (FNP)It slüt eins wat oan by wat frou Inberg sei oer dy düdlikheid fan RykswettersteatIt moat op in stuit net sa wêze dat it in hinne en wer spultsje wurdt, dat earst saken tasein wurde en dat se letter werom nommen wurde Mevrouw Waanders (weth.): Van dat laatste houden wij ook niet meneer Posthumus en als dat zo is dan laten wij dat ook weten. Als het gaat om de Haak, wij verwachten daar dit jaar meer duidelijkheid over te hebben. Ook dat heeft na tuurlijk te maken met de MIP-bespreking en de begrotingsbe sprekingen in Den Haag. Wij hebben een tijd moeten wachten op een nieuw kabinet. Er zijn in het verleden een aantal afspraken gemaakt. Ook binnen S&N verband heeft die Haak een hoge prioriteit, maar het moet inderdaad nog wel, de toezegging dat hij in het MIT, in de periode 2010-2014 wordt opgenomen, moet nog hard gemaakt worden. Dan wel, dat hij b.v. in het mobiliteitsfonds is opgenomen. Leeuwarden is uiteraard niet de enige gemeente die steeds een pleidooi houdt voor een belangrijk infrastructureel project. Leeu warden heeft naar mijn idee wel een bijzondere positie, ge let op uitspraken en afspraken die in het verleden al zijn gemaakt. Dat brengen we dus ook voortdurend onder de aan dacht Mevrouw Inberg verwijst nog even naar de westelijke invals weg. Toen ik het had over nieuwe dingen in het programma bedoelde ik dus ook niet de westelijke invalsweg, want dat is een prioritair project. In 2004 en 2005 zitten ook eer ste fases van dat enorme project. Het gaat om geweldige kosten die daarmee gemoeid zijn. Dat is ook niet in paar jaar gerealiseerd. We werken van binnen naar buiten de stad en de eerste fase daarvan zit niet in 2003, maar de voorbe reiding zit wel in 2004 en gaat in de jaren daarna ook door. Daarmee is die prioriteit ook tot uitdrukking ge bracht De heer Kiestra, nogmaals, het college gaat ervan uit, dat die maatregelen, waar u het over heeft, volgend jaar gewoon uitgevoerd worden en dat die dus niet doorgeschoven worden naar 2004. De voorbereiding zit in dit jaar, dat gaat om relatief geringe kosten, die kunnen gewoon betaald worden. De uitkering is dan misschien niet in 2003, maar wel in 2004, dus kan het in 2004 gewoon uitgevoerd worden, tenzij de provincie besluit dat het verzoek ook van de gemeente om die projecten dan volgend jaar ook hoog op de lijst te zet ten niet gehonoreerd zou worden. Daar komen we in het Frie se verband nog op terug, maar ik heb goede hoop dat dat wel gaat lukken. Belangrijker is de vraag, wat brengt de komen de jaren voor GDUDaar heb ik in de eerste termijn iets over gezegd. Als het met die middelen inderdaad minder wordt, dan komt uw vraag aan de orde, wat moet dan priori tair zijn, wellicht dat we daar dan over moeten gaan spre ken bij de vaststelling van het uitvoeringsprogramma 2004, want dat is het volgende moment. De Voorzitter: Dan constateer ik dat we nu tot besluitvor ming kunnen komen. Dat vaststelling nu aan de orde is van het uitvoeringsprogramma GWP en het beschikbaar stellen van het krediet van 2.908.420 euro. Aan de orde is de stemming. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van het college, met de aantekening dat de SP- fractie geacht wil worden te hebben tegengestemd. De Voorzitter schorst de vergadering om 20.50 uur De Voorzitter heropent de vergadering om 21.00 uur Punt 35 (bijlage nr. 90) Rapportage Vrijheidswijk De heer Feddema (WD) In de commissie hebben we behoorlijk intensief over deze notitie gesproken, ook over de actuali satie van de scan, die al een beetje gedateerd was. Toch vindt de WD-fractie het jammer dat de scan een grotendeels beschrijvend stuk is geworden en dat er eigenlijk geen ant woorden gegeven worden op financiële zaken. Met name als het gaat over de grondexploitatie in zuid-west. Na een op timalisatie is wel bekend geworden dat daar een flinke slag is gemaakt, maar exact hoe de stand van zaken is, is ondui delijk. Als het gaat om de stedenbouwkundige invulling is het ook nog de vraag of dat past binnen de kaders, die we daarvoor hebben bepaald. Als het gaat om de scan Vrijheids- wijk voor dat onderdeel, daar hebben wij toch wel onze vraagtekens bij. Vooral als je het hebt over de maat van een tweede hoogbouw, hoe gaat de markt daarop reageren en passen diezelfde uitgangspunten van het stedenbouwkundig plan ook daarop. Vervolgens, de compensatie. Ten opzichte van de NWF, CHF, dan noem ik het voorbeeld van de plankosten die opgenomen zijn door de CHF en door de NWF nimmer zijn ingebracht. Dat loopt het risico dat straks zeker bij het herkennen van de rekensystematiek de NWF met een nagekomen rekening kan gaan komen. De mogelijke compensatie die gevonden zou worden in het gebied van het asielzoekerscentrum, waaruit blijkt dat de aantallen woningen niet passen op dat stuk terrein, ook

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 8