Blad 21
Verslag van de raadsvergadering van 18 augustus 2003
Blad 22
Verslag van de raadsvergadering van 18 augustus 2003
overleg, het besluit om de Turap te beperken tot een be
knopte financiële voortgangsrapportage. Dat gaat ons wat
ver. Zoals ik al gezegd heb, zien wij de Turap als de eer
ste mogelijkheid om onze controlerende taak uit te oefenen
en dat wordt nu in elk geval veel moeilijker gemaakt.
Op 23 juni heeft de raad een motie aangenomen met daarin de
overweging dat in de hele planning- en controlecyclus de
commissie van de Rekening een grotere rol zal moeten krij
gen en de opdracht gegeven aan het college om geregeld
overleg te voeren met de commissie van de Rekening over de
overgang naar programmarekening. Wat was nu makkelijker ge
weest dan het overleg met de commissie wat naar voren te
halen en gewoon met ons te overleggen over wat nog haalbaar
is en wat niet. Een beknopte financiële voortgangrapportage
geeft immers altijd aanleiding tot vragen over verschillen.
Is het dan bijvoorbeeld niet verstandig om daarvoor onder
ling een grens af te spreken.
Het college noemt dit voorstel 'Tussen monisme en dualis
me' Maar voor de raad is het monisme al voorbij, het is
jammer dat het college dat nog onvoldoende beseft. Wij wil
len om een duidelijke toezegging van de wethouder vragen
dat er heel snel overleg komt met de commissie van de Reke
ning. Inzake de vorm en inhoud van de Turap voor dit jaar,
dat zouden we dan graag uitbreiden naar de vorm die het de
komende jaren moet krijgen om dergelijke verrassingen in de
toekomst te voorkomen.
De heer Nicolai (PAL/GL)Voorzitter, 'beknopt maar goed'
dat kan een mooi motto zijn voor een nieuwe tussentijdse
rapportage. We weten op dit moment nog niet hoe beperkt be
perkt is, maar in principe zijn wij met een beperkte rap
portage alleen maar blijAls er maar in staat wat wij wil
len dat er in staat. Wat dat betreft maakt een uitgebreid
of minder uitgebreide rapportage geen enkel verschil. Kort
kan goed zijn en uitgebreid kan helemaal niets zijn. Hier
bij geldt eigenlijk hetzelfde als bij alle politieke bij
dragen. Beknopt is heel vaak gewoon beter. Dit kunnen we
helaas nu niet beoordelen, maar we zullen dit uiteraard be
oordelen wanneer de beperkte rapportage er ligt. Aan Turap
oude stijl zijn we als fractie PAL/GL echt niet zo gehecht.
Wij zien ook niet dat hier nu diepgaand besluit wordt geno
men over het karakter van de planning- en controlcyclus
Wij zien daarom ook niet dat het voorstel in strijd is met
de motie van juni jl. Er wordt naar ons oordeel niet zo
heel veel beslist. Wij zien het als een aankondiging van
een beknopt maar goed verslag. We kunnen ook met dit be
sluit wat ons betreft prima verder werken in de commissie
van de Rekening. Dus kom maar op met de vernieuwde beknopte
rapportage. Laten we van de nood een deugd maken.
Mevrouw De Vries (WD) Als WD-fractie kunnen wij in prin
cipe wel enig begrip hebben voor de motivering van het col
lege in het raadsvoorstel over de Turap. Maar het is wel
vreemd dat er door de WD-fractie in het verleden regelma
tig gevraagd is naar het feit of de invoering van het nieu
we financiële systeem voor problemen zorgde. Daarop is door
het college altijd ontkennend geantwoord. Nu wordt het op
eens als één van de redenen aangevoerd voor een sobere Tu
rap. In feite zet het college de raad gewoon voor het blok.
Als we nu besluiten dat we toch een normale Turap willen,
zal die dit jaar waarschijnlijk niet meer gereed zijn. Qua
planning had men gewoon eerder moeten beginnen. Wat wij als
WD-fractie in ieder geval niet willen, is dat, net als het
afgelopen jaar, de Turap van het lopende jaar pas in het
volgende jaar wordt voorgelegd. Dat heeft wat ons betreft
absoluut geen zin, want dan is er niets meer bij te sturen.
We willen net als de PvdA-fractie het college er nog wel
aan herinneren dat in juni door de raad nog is uitgesproken
dat de commissie van de Rekening een centrale plaats moet
krijgen in de planning- en controlecyclus. De ervaringen in
de afgelopen periode en dit voorstel in het bijzonder geven
ons toch het beeld dat de verantwoording aan de gemeente
raad niet de hoogste prioriteit heeft bij het college. Dat
vindt de WD-fractie een slechte zaak. Zeker omdat in het
dualisme de controlerende taak van de gemeenteraad belang
rijker is geworden.
De WD-fractie vraagt van het college de toezegging om in
de Turap 2003 in ieder geval afwijkingen groter dan 100.000
euro wel te verklaren en graag zonder dat daarbij bepaalde
trucs worden toegepast, dat producten worden verkleind, zo
dat ze nooit boven de 100.000 euro uitkomen.
Mevrouw Crijns (D66)Tussen monisme en dualisme. Zoals het
stuk is opgesteld met als voorbeeld een aantal ontwikkelin
gen die zich tegelijkertijd hebben aangediend, hebben wij
er natuurlijk alle begrip voor dat het een extra zware druk
op de afdeling financiën legt. Echter, en daar zit ook ons
bezwaar, dualisme en alle voorschriften, die daarbij horen,
zijn net zo goed wettelijke verplichtingen. Verantwoording
aan de raad valt daar ook onder. Het duurt nog maar even en
dan zitten we binnenkort alweer twee jaar in deze raad. Dan
gaat het er toch naar uitzien dat we in die dualistische
ontwikkeling gewoon langzamer te werk zijn gegaan dan in
andere activiteiten, die binnen financiën moeten gebeuren.
Wij zouden ons werk als raad niet goed doen als wij niet
zouden onderkennen dat die motie van 23 juni eigenlijk het
onderliggende voorstel niet kan steunen. Het is echter kort
dag en ik zal met dan ook willen aansluiten bij het voor
stel van de PvdA-fractie om te kijken of we in de commissie
toch niet, juist omdat we al bijna twee jaar zitten, na een
soort tussenvorm kunnen. Ik ben benieuwd naar het antwoord
van de wethouder hierop.
Blad 19
Verslag van de raadsvergadering van 18 augustus 2003
Blad 20
Verslag van de raadsvergadering van 18 augustus 2003
De heer FeddemaOp planologie ben ik net al ingegaan. Wat
mij betreft zal de inkorting plaatsvinden.
Dan de opmerkingen van de SP-fractie. U doet de suggestie
alsof er nieuwe problemen zijn. Dat is niet waar. Er zijn
wel erg veel problemen, maar dat zijn eerder besproken pro
blemen hier geweest en er zijn geen nieuwe problemen.
LL-fractie. Daar ben ik op ingegaan.
LL-fractie ben ik op ingegaan.
De FNP-fractie heb ik met eerdere beantwoording ook gehad.
Dan sluit ik af bij de CU-fractie. Daar ben ik ook op inge
gaan
PAL/GL-fractie idem dito.
De heer Jacobse begint zijn tweede termijn met: ik merk nu
dat het punt is ondergebracht bij een andere wethouder. Dat
is niet juist meneer Jacobse, dat is een verkeerde consta
tering van u. Het college spreekt altijd met één mond, ook
vanavond, dat zal u niet ontgaan zijn. Nadat wij in april
door de raad het kader hebben gekregen en er uiteindelijk
de keuze gemaakt werd om niet met die externe partij Peli
kaan met zekerheid dat traject door te gaan, en er dus een
ontwikkeling ook vanuit de eigen organisatie gecoördineerd
moest gaan plaatsvinden, hebben wij intern gezegd bij de
normale verdeling van taken, zoals het doorgaans gebeurd in
het college, dan wordt het echt een taak van Vastgoed en
Grondzaken. Dat is de reden waarom vanaf april het accent
wat anders is komen te liggen.
Mevrouw Hafkamp (weth.): In de eerste termijn ben ik inge
gaan op de vraag van de heer Jacobse hoe het komt met het
zwemwater. De heer Florijn maakte daar ook een opmerking
over. U vraagt om voor de commissievergadering van a.s.
woensdag een overzicht te krijgen van wat er inmiddels ge
regeld is. Dat krijgt u. Ik refereer nog even aan wat ik in
mijn eerste termijn heb gezegd, dat de BV Sport heel druk
bezig is met een noodrooster op te stellen. Ik heb ook ge
zegd dat het eind deze maand klaar is. Ik heb het niet af,
de BV Sport heeft het niet af. Wat er is kunt u wat mij be
treft voor het weekend krijgen, maar houdt u er dan wel re
kening mee dat het nog niet klaar is. Er zitten in ieder
geval een aantal knelpunten in, maar die wil ik dan graag
aan u toelichten. Het punt dat u noemde van de contracten
die per 1 november zouden aflopen in het Kalverdijkje, daar
zal informatie over komen in de notitie, die naar de raad
gestuurd zal worden ten behoeve van de commissiebehandeling
van volgende week woensdag.
(De heer Florijn: Het is niet erg als dat concepten zijn.
Daarbij heb ik ook aangegeven, mochten er naar de raad toe
vragen zijn over hoe we dit met z'n allen goed op kunnen
lossen, noem die dan, zodat we dat meteen mee kunnen nemen
in de hele procedure.)
Wat er ligt aan informatie, en de BV Sport heeft die infor
matie, dat krijgt u voor het weekend van mij aangeleverd.
De Voorzitter: Dan kan de heer Jacobse een voorstel van or
de doen
De heer Jacobse (NLP)Er zijn in de tweede termijn een
aantal opmerkingen gemaakt over het voorstel, dat ik heb
ingediend, de motie. Met name de WD-fractie, de heer Fed
dema, heeft dat gedaan. Ik wou in zijn richting nog opmer
ken dat hij in zo verre gelijk heeft dat wij natuurlijk
geen uitwerkingsvoorstel kunnen doen. Wij zijn in het duale
stelsel geen uitvoerder, wij stellen de kaders. Dus wij
moeten dat aan het college laten. Wij hebben daar de capa-
citeit ook niet voorWij hebben ook de middelen niet om
een adviesbureau in te huren en zeggen wij komen met een
ander voorstel. Wij zijn dus geheel afhankelijk van het
college. Meer doen dan hen oproepen om het doel te versnel
len, kunnen wij derhalve ook niet.
De Voorzitter: Dat is duidelijk. Ik denk dat we daar niet
verder over hoeven te discussiëren. Dat betekent dat we nu
aan het einde zijn gekomen van de behandeling van interpel
latie. Het lid Jacobse, zoals dat dan heet, heeft een motie
ingediend. Het lijkt mij zinvol dat we eerst over de motie
stemmen
Aan de orde is de stemming over de motie ingediend door de
heer Jacobse namens de NLP-fractie.
De motie van de leden Jacobse en Van der Brug van de NLP-
fractie wordt aangenomen met algemene stemmen.
Punt 8 (bijlage nr. 119).
Tussen monisme en dualisme: voorstel over karakter Turap
2003
De heer Kruithof (PvdA)Er ligt een mooi voorstel voor ons
om onze controlerende taak zo moeilijk mogelijk te maken.
Wij begrijpen uit het voorstel dat het college problemen
heeft met de werklast en verkeerde inschattingen heeft ge
maakt bij beoordelingen van projecten, zoals de invoering
van het BTW-compensatiefondsde invoering van een nieuw
financieel systeem en ook nog verrast is door nieuwe ont
wikkelingen in het Besluit begroting en verantwoording en
door de noodzaak van bezuinigingen. Vaag staat ons bij dat
de wethouder zoiets ook al heeft meegedeeld in de commissie
van de Rekening, het verslag daarvan hebben wij nog niet
ontvangenNu komt uit al die ontwikkelingen, zonder verder