Blad 29
Verslag van de raadsvergadering van 18 augustus 2003
Blad 30
Verslag van de raadsvergadering van 18 augustus 2003
De Voorzitter: u wenst hier nog wat op te reageren mevrouw
Hafkamp? Nee, dan constateer ik dat wij dit agendapunt be
handeld hebben. Ik vraag mij af of iedereen zich kan vinden
in de beschikking van het krediet voor dit project.
Aan de orde is de stemming.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig
het voorstel van het college, met de aantekening dat de he
ren Jacobse en Van der Brug van de NLP-fractie en de heer
Stoker van de CU-fractie geacht willen worden te hebben te
gengestemd
Punt 10 (bijlage nr. 120)
Wijzigen van de concernbegroting voor het dienstjaar 2003
De Voorzitter: Ik vraag uw aandacht voor het volgende: bij
punt 4 bij de begroting van Algemene Zaken staat een onder
deel dat met de privacyverordening te maken heeft. Het col
lege verzoekt u er mee akkoord te gaan dat dit eruit ge
haald wordt, omdat we daar nog even extra naar moeten kij
ken. Als u daarmee kunt instemmen geef ik de totale begro
tingsvoorstel dus in behandeling, exclusief punt 4 van de
begroting AZ.
De heer Jacobse (NLP)Even een ko^ie opmerking over het
Bestuur en Concernstaf onderdeel 2. We hebben 175.000 euro
extra gekregen van het Gemeentefonds. Ik neem aan dat dit
nu toegevoegd wordt aan de algemene middelen, want die kos
ten hadden we sowieso gemaakt, wij wisten dat er een BTW-
compensatiefonds kwam en dat we daar kosten voor moesten
maken. Ik neem aan dat die kosten netjes in de begroting
zijn verwerkt en dat dit dus een mooie meevaller is die
uiteindelijk ten goede komt van de algemene reserve.
De heer Krol (weth.): Ik ga ervan uit dat dat zo is. Is het
niet zo dan hoort u dat.
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig
het voorstel van het college, met de aantekening dat Alge
mene Zaken, punt 4 uit het voorstel wordt geschrapt.
De Voorzitter: We gaan nu de vergadering schorsen. U zult
straks verder gaan met de onderwerpen 11 en 12. Waar ik u
heel veel wijsheid bij toewens.
De Voorzitter schorst om 21.05 uur de vergadering.
Blad 27
Verslag van de raadsvergadering van 18 augustus 2003
Blad 28
Verslag van de raadsvergadering van 18
augustus 2003
De heer Jacobse (NLP)Wij hebben jaren terug het GRP vast
gesteld. Het was toen al helder dat de uitgaven zouden
fluctueren. Daarom hebben we een systeem bedacht, waarin er
eerst geld binnen zou komen en later zouden dan de uitgaven
volgen. Door dat fonds zou er een buffer zijn, zodat er
grote fluctuaties in de inkomsten, dus in de lastensfeer,
zouden worden voorkomen. Het was toen ook bekend dat er ge
durende de grote looptijd van het project GRP meevallers
zouden zijn en dat er ook wel eens tegenvallers zouden
zijn. Op het moment dat we meevallers, die zich op dit mo
ment voordoen, consequent gebruiken voor allerlei andere
projecten, zoals we dat in het verleden ook gedaan hebben,
we hebben in december geld overgeheveld voor het BTW-
compensatiefonds, we hebben er al een aantal onderzoeken
uit gefinancierd, op het moment dat we dit consequent doen,
betekent dit dat we al weten dat als er straks tegenvallers
zijn het college bij ons komt en zegt dat er niet genoeg
geld in het fonds zit. We weten allemaal waar dat geld dan
vandaan gaat komen. Het gedeelte rioolretributie stijgt dan
binnen de OZB. Dat is niet de bedoeling. Hier wordt eigen
lijk door het college al een lastenverhoging van 1,5% inge
bakken, zijnde 6 ton.
Het GRP is ook nooit bedoeld om de baggerproblematiek van
de gemeente, die vrij fors is, te dekken. De baggerproble
mat iek van de gemeente bevat miljoenen. Op het moment dat
we dat via de rioolretributie willen binnenhalen, kunnen de
burgers hun borst natmaken. Dat is nooit de bedoeling. Het
is ook nooit de bedoeling van het GRP geweest om subsidies,
die we niet zouden binnenkrijgen op de Blauwe Diamant,
daaruit te dekken. Daar is dat fonds niet bedoeld voor ge
weest. Op het moment dat er zich calamiteiten voordoen, om
dat we subsidies niet binnenkrijgen of dat er tegenvallers
zijn, hebben we daar een ander fonds voor. Dat noemen ze de
algemene reserve. Het is niet reëel om de tegenvaller, die
hier is ontstaan, te verhalen op de burgers. We hebben de
burgers een plan voorgehouden, het gemeentelijk riolerings
plan en gezegd daarvoor vragen we jullie deze bijdrage. Het
niet is reëel en niet eerlijk tegenover de burgers om al
lerlei tegenvallers, die zich op andere projecten voordoen,
omdat ze ook iets met water te maken hebben, te dekken uit
het riool.
Voorzitter wij zijn tegen het onder 2.1 gestelde.
Mevrouw Hafkamp (weth.): Allereerst de opmerking van de
WD-fractie. De heer Feddema maakt een opmerking over het
Naauw. Ik heb ook gelezen dat er betonplaten in het Naauw
gelegd moeten worden om de muren uit elkaar te houden. Ik
weet nog niet hoe dat precies in elkaar steekt, wat de kos
ten daarvan zijn. U zult daarover geïnformeerd worden, want
ik heb het ook uit de krant vernomen en verder nog niet.
(De heer v.d.Wal PAL/GL)Over 14 dagen gaan de huidige pa
len eruit
Ik stel voor dat de raad schriftelijk geïnformeerd wordt
over wat hier aan de hand is en over eventuele meerkosten
en waar die uit gedekt gaan worden.
De heer Feddema maakte ook een opmerking over sponsor
bijdragen, die weggevallen zouden zijn. Dat is inderdaad
een bedrag van 100.000 euro, dat toegezegd was indertijd
door NUON, toen NUON nog NUON was met een wat bredere mis
sie dan er nu is overgebleven nu NUON Vitens is geworden.
Dus dat is de reden dat de toezegging, die er lag van NUON,
teruggetrokken is. Andere directie ander beleid. Daar heeft
het mee te maken.
De andere kosten, de grootste post, heeft te maken met bag-
gerwerkzaamheden die zijn uitgevoerd. En het heeft dus niet
te maken met sponsorbijdragen, die weg zijn gevallen, maar
goed 100.000 euro is natuurlijk een fiks bedrag.
Er is van alles aan gedaan om dat bedrag toch nog te krij
gen van Vitens, maar dat is helaas niet gelukt.
Verder maakte de heer Jacobse een opmerking over waar het
GRP voor bedoeld is. Ik denk dat het goed is dat, tenminste
dan kijk ik even naar mijn collega BOR, er een nieuw GRP in
de maak is. Wanneer dit precies komt, dat zult u dan verne
men, want daar kan ik zo het antwoord niet op geven. U zegt
het is ten onrechte dat nu er iets is met het water dat we
maar een greep doen in het GRP. In de nota heeft u ook kun
nen lezen waar dat mee te maken heeft. Het heeft met name
toch te maken met dat die baggerwerkzaamheden zijn uitge
voerd als gevolg van riooloverstorten, daardoor moest er
gebaggerd worden. We hebben het nu gedaan, als we het nu
niet hadden gedaan, dan had er op een gegeven moment gebag
gerd moeten worden. Het heeft te maken met een landelijk
systematiek die ontwikkeld is, die specifiek te maken heeft
met de risico's o.a. voor volksgezondheid en ook de water
kwaliteit in verband met de riooloverstorten. We zouden so
wieso binnen afzienbare tijd hebben moeten baggeren, als
gevolg van de riooloverstorten. Ook dan had het gefinan
cierd moeten worden uit het GRP, omdat het een gevolg is
van de riooloverstorten, dat er gebaggerd moet worden. Dat
is de lijn die we ingezet hebben en dat is de reden waarom
er nu alvast voor gekozen is.
(De heer Jacobse: Leeuwarden kent een omvangrijke bagger-
problematiekDat omvat tientallen misschien wel honderden
miljoenen en dat is al jaren zo. Heel veel van die bagger-
problematiek is natuurlijk indirect op de een of andere ma
nier ontstaan uit overstorten en alle toestanden meer. Het
is nooit de bedoeling geweest om dat uit het riool fonds te
dekken. Het GRP is indertijd vastgesteld en daar is een
dekking op afgesteld. Dit onderdeel noch het baggeren van
de grachten was onderdeel van dat GRP.)