Blad 22
Verslag van de raadsvergadering van 6 oktober 2 003
Wat ik wel wat vreemd vind is dat onder verwijzing naar de
deskundigheid van de commissie van beroep en bezwaar men
vindt dat nu anders geoordeeld moet worden. Dus je zou zeg
gen, dan wordt dus ook het oordeel van de commissie van be
roep en bezwaar overgenomen, maar vervolgens als het gaat
om de hoogte van het bedrag wordt gezegd van nou ja de SAOZ
is toch wel de echte deskundige en daar wordt, als het gaat
om de hoogte van de planschade, weer aangesloten bij dat
wat de SAOZ heeft voorgesteld. Ik vind dat niet geheel con
sequent, laat ik maar voorzichtig uitdrukken, in ieder ge
val is het voor het college geen aanleiding om een ander
standpunt in te nemen. Maar we weten hoe het in de raad
ligt
De heer Feddema (WD) Dat is met name in de periode 1995
dat familie Houwenzijl in dezelfde situatie ook een plan-
schade in de procedure heeft doorlopen.
Als je kijkt naar de overeenkomsten van beide zaken zou ik
die er ook bij willen betrekken. Het is SAOZ geweest die
vooral met hun technische onderbouwing van het totale dos-
sie vanaf 198 9 in mijn beleving de expers zijn in het bepa
len van de hoogte van het bedrag.
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming over het amende
ment
Het amendement van de heer Feddema namens de WD-fractie,
medeondertekend door mevrouw Uiterwijk Winkel namens de
PAL/GL-fractie, de heer Wijmenga namens de CDA-fractie, de
heer Stoker namens de CU-fractie, de her Stoelinga namens
de LL-fractie, de heer Elzinga namens de D66-fractie, de
heer Posthumus namens de FNP-fractie, de heer Van der Brug
namens de NLP-fractie en de heer Van der Wal namens de SP-
fractie wordt aangenomen met 26 tegen 9 stemmen. Tegen
stemden de leden van de PvdA-fractie
Dit betekent dat daarmee het besluit van het college is
verworpen
Punt 2 0
Realisatie van een parkeergarage onder het Oldehoofster
kerkhof en realisatie van een stedelijk plein aldaar.
De heer V.d. Wal (SP)Tijdens de commissiebehandeling van
het plan voor een parkeergarage op het Oldehoofsterkerkhof
vroeg een collega raadslid wat eigenlijk de noodzaak was
van een extra parkeergarage. Op dit moment staan de meeste
parkeergarages immers de meeste tijd leeg.
Blad 23
Verslag van de raadsvergadering van 6 oktober 2003
Een ander raadslid gaf haar het antwoord. De parkeergarage
is pas over vijf jaar klaar en dan hebben we hem wel nodig.
Het is een kwestie van vooruit kijken.
De SP-fractie kijkt ook vooruit en verwacht grote problemen
in de binnenstad. Naast het Olderhofsterkerkhof komt er ook
een nieuwe parkeergarage bij de Tweebaksmarkteen extra
laag op de Aegongarage en een extra laag op de Klanderij
Er wordt dus duidelijk ruim baan gemaakt voor de auto of
beter gezegd, ruim baan voor de parkeerplaatsen. Want juist
die ruime baan voor de auto's is het probleem.
De wegen in de binnenstad staan vol met auto's. Dagelijks
is binnenste ring het terrein van automobilisten die vech
ten om voorrang en gefrustreerd hun weg door de binnenstad
banen
Op de spitsuren ontstaan op diverse locaties al gevaarlijke
situaties. En hoe meer parkeerplaatsen, hoe meer auto's op
de wegen. Om die reden zijn wij ook geen voorstander van de
parkeergarage bij Bristol, waar de D66-fractie mee kwam,
ook dit zorgt voor veel extra verkeersoverlast.
De SP heeft in haar verkiezingsprogramma staan dat zij een
autoluwe binnenstad wil, net overigens al de meeste frac
ties. Wij kijken vooruit en kiezen voor Transferia, met
parkeerlocaties op de invalswegen en de rondweg en gratis
vervoer per bus naar de binnenstad. Wij willen de automobi
list een alternatief geven. En de fietsers en voetgangers
en het openbaar vervoer meer veiligheid en voorrang.
Ik daag de overige partijen die ook voorstander te zijn van
een autoluwe binnenstad en daar dan ook voor te staan en
een keer NEE te zeggen tegen de auto en JA tegen de overige
weggebruikers
Kortom, wij zeggen NEE tegen een parkeergarage op het Olde
hoof sterkerkhof
De hear Posthumus (FNP)Yn de kommisje hawwe wy fraachte-
kens set by it nut en de needsaak fan dit plan. Wy binne
bliid dat no ek de D66-fraksje dat ynsjoch krigen hat, want
dy wienen earst noch wol foar in garaazje, al soe dy dan
lyts wêze moatte. Dat seit yn üs eagen wol wat.
Ik wiis ek op de reaksje fan Tresoar, dy't hielendal net sa
bliid is mei dit plan wat hjir foar üs leit en de ynspraak
fan de winkeliers fan de Lytse Tsjerkstrjitte, wêrfan't
guons seinen bang te wêzen fallyt te gean.
Wat ik oant no ta ek mist haw yn de hele diskusje is de be-
rikberheid fan üs eigen stedskantoar yn al dy jierren dat
hjir in bouput lizze sil.
Fierder set ik ek fraachtekens oft üs binnenstêd aansens
echt wol oantrekliker wurde sil.
No is it plein jüns foar de stappers jüns noch fergees, mar
skylk net mear yn de situaasje fan de parkeargaraazje