Blad 2 6 Verslag van de raadsvergadering van 6 oktober 2003 achteren wilden schuiven. Wij denken dat er zeker behoefte is aan deze garage. Zeker als je ziet hoe de mobiliteit toch nog steeds toeneemt De heer Stoelinga (LL)De parkeergarage Oldehoofsterkerk hof. Eén van de opmerkingen die de wethouder maakte in haar laatste memo verontrustte mijLaten we alstublieft de ga rage Bristol er buiten laten, want we maken het te breed. Maar we hebben het over het GWP en de bereikbaarheid van onze stad en het optreden van onze stad. (De Voorzitter: Even voor de goede orde, we hebben het van avond niet over het GWP. We gaan het dus niet over het GWP hebben, dat is op een ander moment vastgesteld. We gaan het vanavond over de parkeergarage hebben.) Ik heb u net duidelijk aangegeven parkeergarage Oldehoof- sterkerkhof, dat was in het begin van mijn betoog en ik verwijs daarbij naar de GWP. Waarom, omdat daar een na drukkelijke samenhang in zit en die samenhang en synchroni- teit tussen alles mogen wij beslist als raadslid niet uit het oog verliezen. We hebben het over logistiek van ver- keerstromen en als we deze garage door laten gaan dan krij gen we dus een intensivering van de verkeersstromen op de Groeneweg en op de Westerplantage. Er zijn extra infra structurele maatregelen nodig aan het einde van met name de Nieuwstad om daar logistiek de auto's de goede richting uit te krijgen. Daarnaast is het duidelijk dat er ontwikkelingen zijn rond het Provinciehuis. Het Provinciehuis heeft inmiddels aange geven aan de Oosterkade, c.q achter de Oosterkade, een par keergarage die mogelijk als dubbelgebruik gebruikt zou kun nen gaan worden, te willen gaan bouwen. Er is uitbreiding op de Klanderij mogelijk. Er is dubbelgebruik Aegongarage mogelijk. Op het Zaailand gaan wij mogelijk een Fries muse um bouwen, waardoor uitbreiding van de parkeerplaatsten in de parkeerkelder aldaar mogelijk is. Er is een grote be hoefte aan parkeerruimte in het stationskwartier en dat is de reden waarom wij een duidelijk alternatief hebben gege ven, dat aansluit op de stadsring, namelijk de zogenaamde BristolgarageJa SP, wij zijn ook voor een autoluwe bin nenstad, echter het is een illusie om te denken dat de au tomobilist zijn auto massaal zal laten staan, dus zullen wij ook onze binnenstad ten gerieve ook van de ondernemers goed bereikbaar moeten houden en zullen we die auto's een plaats moeten geven. En dat is onze afweging om te zeggen van prima om aan de stadsring namelijk aan de Westersingel, die toch in de GWP aangegeven wordt als zijnde de stads ring, een kleinschalige garage achter de Bristol te reali seren. Dus de intensivering van de hoeveelheid auto's, die er langs gaat zal sowieso plaatsvinden. Wij hebben ook aangegeven dat wij op het Fonteinlaan en het Jacob Catsplein mogelijkheden zien, want daar zijn grote parkeerplaatsen, om ook daar gefaseerd parkeergarages aan Blad 27 Verslag van de raadsvergadering van 6 oktober 2003 te brengen. Dan zou je dus ook ruimte houden om in het Sta tionskwartier de nodige voorzieningen te treffen, zodat ook de kantorenhaak ontwikkeling een goede basis kan krijgen. Wij zijn dus tegen de garage op het Oldehoofsterkerkhof Wij hebben daar duidelijke argumenten voor. Wij hebben een duidelijk alternatief geboden wat inhoudelijk niet bedis cussieerd is geworden. Wij hebben helaas niet mee kunnen doen aan de werkgroep Oldehoofsterkerkhofzoals genoemd, want daarin waren WD-, PvdA- en CDA-fractie vertegenwoor digd. Wij zijn voor behoud, uitvoering, opwaardering en herinrichting van het Oldehoofsterkrerkhofinclusief even tuele bebouwing. Dan komen we nog op de logistiek. Als wij deze garage gaan bouwen komen we logistiek in de problemen naar de toekomst toe, omdat we ook een Fries Museum willen hebben. We moeten ook met het Provinciehuis in overleg en op die wijze zouden we dus kunnen voorkomen, als we het Ol dehoof sterkerkhof niet door laten gaan dat het A: Een over vraging wordt op onze financiële capaciteit, 2 0,1 miljoen en daar zit een flink stuk infrastructuur nog niet in. De herinrichting zit er nog niet in. Die 2,4 miljoen, die de FNP-fractie noemt, zit helemaal niet in dit plan. In het plan wordt genoemd dat eventueel mogelijk in 2006 via SIOF- gelden het aangevraagd zou kunnen worden. De heer P. v.d. Wal (PAL/GL)De fractie van PAL/GroenLinks is blij dat met dit voorstel het er eindelijk op gaat lij ken dat het geparkeerde autoblik aan de voet van de Oldeho- ve gaat verdwijnen en dat we dit plein op termijn kunnen gaan inrichten als een multifunctioneel binnenstadsplein, autoluw vooral, dat ruimte zal gaan bieden aan allerlei pu blieksactiviteiten. Het college heeft al toegezegd dat bij het ontwerp indieners van eerdere inrichtingsvoorstellen bij het pleinontwerp te betrekken, evenals potentiële ge bruikers van het plein. Voorstellen van het college over de manier waarop wachten wij met belangstelling af. Voor een autovrij OHK is het nodig dat de 250 parkeerplaat sen van het plein verdwijnen. Al veel eerder is er door de raad besloten dat de parkeerplaatsen worden ondergebracht in een P-kelder onder het plein. Dat is dit voorjaar nog maals door de raad bevestigd bij de behandeling van het raadsinitiatief Ik zal de langdurige voorgeschiedenis van dit plan hier niet opnieuw oprakelen, maar ik kan er toch niet onderuit de raad te feliciteren met het feit dat het vorige college voorstel door de grote meerderheid van de raad naar de prullenbak is verwezen. Dit plan is een stuk beter. Ook beter dan het initiatief voorstel wat door de raadswerkgroep is voorgesteld, ook dat ging uit van de smalle kaders, die het afgewezen college voorstel behelsde. Dit plan lijkt, en ik moet dat tot mijn

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 14