Blad 2 6
Verslag van de raadsvergadering van 6 oktober 2003
achteren wilden schuiven. Wij denken dat er zeker behoefte
is aan deze garage. Zeker als je ziet hoe de mobiliteit
toch nog steeds toeneemt
De heer Stoelinga (LL)De parkeergarage Oldehoofsterkerk
hof. Eén van de opmerkingen die de wethouder maakte in haar
laatste memo verontrustte mijLaten we alstublieft de ga
rage Bristol er buiten laten, want we maken het te breed.
Maar we hebben het over het GWP en de bereikbaarheid van
onze stad en het optreden van onze stad.
(De Voorzitter: Even voor de goede orde, we hebben het van
avond niet over het GWP. We gaan het dus niet over het
GWP hebben, dat is op een ander moment vastgesteld. We
gaan het vanavond over de parkeergarage hebben.)
Ik heb u net duidelijk aangegeven parkeergarage Oldehoof-
sterkerkhof, dat was in het begin van mijn betoog en ik
verwijs daarbij naar de GWP. Waarom, omdat daar een na
drukkelijke samenhang in zit en die samenhang en synchroni-
teit tussen alles mogen wij beslist als raadslid niet uit
het oog verliezen. We hebben het over logistiek van ver-
keerstromen en als we deze garage door laten gaan dan krij
gen we dus een intensivering van de verkeersstromen op de
Groeneweg en op de Westerplantage. Er zijn extra infra
structurele maatregelen nodig aan het einde van met name de
Nieuwstad om daar logistiek de auto's de goede richting uit
te krijgen.
Daarnaast is het duidelijk dat er ontwikkelingen zijn rond
het Provinciehuis. Het Provinciehuis heeft inmiddels aange
geven aan de Oosterkade, c.q achter de Oosterkade, een par
keergarage die mogelijk als dubbelgebruik gebruikt zou kun
nen gaan worden, te willen gaan bouwen. Er is uitbreiding
op de Klanderij mogelijk. Er is dubbelgebruik Aegongarage
mogelijk. Op het Zaailand gaan wij mogelijk een Fries muse
um bouwen, waardoor uitbreiding van de parkeerplaatsten in
de parkeerkelder aldaar mogelijk is. Er is een grote be
hoefte aan parkeerruimte in het stationskwartier en dat is
de reden waarom wij een duidelijk alternatief hebben gege
ven, dat aansluit op de stadsring, namelijk de zogenaamde
BristolgarageJa SP, wij zijn ook voor een autoluwe bin
nenstad, echter het is een illusie om te denken dat de au
tomobilist zijn auto massaal zal laten staan, dus zullen
wij ook onze binnenstad ten gerieve ook van de ondernemers
goed bereikbaar moeten houden en zullen we die auto's een
plaats moeten geven. En dat is onze afweging om te zeggen
van prima om aan de stadsring namelijk aan de Westersingel,
die toch in de GWP aangegeven wordt als zijnde de stads
ring, een kleinschalige garage achter de Bristol te reali
seren. Dus de intensivering van de hoeveelheid auto's, die
er langs gaat zal sowieso plaatsvinden.
Wij hebben ook aangegeven dat wij op het Fonteinlaan en het
Jacob Catsplein mogelijkheden zien, want daar zijn grote
parkeerplaatsen, om ook daar gefaseerd parkeergarages aan
Blad 27
Verslag van de raadsvergadering van 6 oktober 2003
te brengen. Dan zou je dus ook ruimte houden om in het Sta
tionskwartier de nodige voorzieningen te treffen, zodat ook
de kantorenhaak ontwikkeling een goede basis kan krijgen.
Wij zijn dus tegen de garage op het Oldehoofsterkerkhof
Wij hebben daar duidelijke argumenten voor. Wij hebben een
duidelijk alternatief geboden wat inhoudelijk niet bedis
cussieerd is geworden. Wij hebben helaas niet mee kunnen
doen aan de werkgroep Oldehoofsterkerkhofzoals genoemd,
want daarin waren WD-, PvdA- en CDA-fractie vertegenwoor
digd. Wij zijn voor behoud, uitvoering, opwaardering en
herinrichting van het Oldehoofsterkrerkhofinclusief even
tuele bebouwing. Dan komen we nog op de logistiek. Als wij
deze garage gaan bouwen komen we logistiek in de problemen
naar de toekomst toe, omdat we ook een Fries Museum willen
hebben. We moeten ook met het Provinciehuis in overleg en
op die wijze zouden we dus kunnen voorkomen, als we het Ol
dehoof sterkerkhof niet door laten gaan dat het A: Een over
vraging wordt op onze financiële capaciteit, 2 0,1 miljoen
en daar zit een flink stuk infrastructuur nog niet in. De
herinrichting zit er nog niet in. Die 2,4 miljoen, die de
FNP-fractie noemt, zit helemaal niet in dit plan. In het
plan wordt genoemd dat eventueel mogelijk in 2006 via SIOF-
gelden het aangevraagd zou kunnen worden.
De heer P. v.d. Wal (PAL/GL)De fractie van PAL/GroenLinks
is blij dat met dit voorstel het er eindelijk op gaat lij
ken dat het geparkeerde autoblik aan de voet van de Oldeho-
ve gaat verdwijnen en dat we dit plein op termijn kunnen
gaan inrichten als een multifunctioneel binnenstadsplein,
autoluw vooral, dat ruimte zal gaan bieden aan allerlei pu
blieksactiviteiten. Het college heeft al toegezegd dat bij
het ontwerp indieners van eerdere inrichtingsvoorstellen
bij het pleinontwerp te betrekken, evenals potentiële ge
bruikers van het plein. Voorstellen van het college over de
manier waarop wachten wij met belangstelling af.
Voor een autovrij OHK is het nodig dat de 250 parkeerplaat
sen van het plein verdwijnen. Al veel eerder is er door de
raad besloten dat de parkeerplaatsen worden ondergebracht
in een P-kelder onder het plein. Dat is dit voorjaar nog
maals door de raad bevestigd bij de behandeling van het
raadsinitiatief
Ik zal de langdurige voorgeschiedenis van dit plan hier
niet opnieuw oprakelen, maar ik kan er toch niet onderuit
de raad te feliciteren met het feit dat het vorige college
voorstel door de grote meerderheid van de raad naar de
prullenbak is verwezen.
Dit plan is een stuk beter. Ook beter dan het initiatief
voorstel wat door de raadswerkgroep is voorgesteld, ook dat
ging uit van de smalle kaders, die het afgewezen college
voorstel behelsde. Dit plan lijkt, en ik moet dat tot mijn