Blad 28
Verslag van de raadsvergadering van 6 oktober 2003
verbazing constateren, nog weer het meest, althans wat het
ondergrondse gedeelte betreft, op het model stadsrand.
Ik heb nooit begrepen waarom dat destijds niet is doorge
zet, er is een ander plan voor teruggekomen, dat is afgewe
zen en nu ligt eigenlijk in principe twee lagen autoweg Bo
terhoek met eenzijdige ontsluiting richting westhoek weer
op tafel.
In model 2b, althans dat stelt het college voor, kunnen
zo'n 525 parkeerplaatsen in twee lagen kruisingsvrije, zij
het éénzijdige, ontsluiting gecombineerd met een miniroton-
de op de Westerplantage worden uitgevoerd.
Het hoogteverschil met de Groeneweg/Boterhoek is d.m.v. een
leeflaag van zo'n 1,5 meter gehandhaafd.
Er komt een autoluw Heer Ivostraatje waarlangs de hoofdwan
delroute Kleine Kerkstraat - Prinsentuin gerealiseerd kan
worden, zij het met een gelijkvloerse kruising met de druk
ke Groeneweg. Dat blijft een minpunt voor mijn fractie,
maar een ongelijkvloerse kruising is helaas door de nega
tieve opstelling van Tresoar onmogelijk gemaakt.
Dat Tresoar nu vreest geïsoleerd van de stad te raken komt
ons rijkelijk overdreven voor. Als dat al zo zou zijn, had
men dat ook wel eerder kunnen bedenken en kunnen meewerken
aan de door de raad geboden oplossing.
Het op het allerlaatste moment ingediende alternatief van
Tresoar wijzen wij af om dezelfde redenen als door het col
lege in hun aanvullende brief is verwoord.
Wij dringen er bij het college op aan er op aan te sturen
dat het realiseren van het pleinvormend gebouw langs het
Heer Ivostraatje tegelijk met de pleininrichting kan
plaatsvinden. Zonder die bebouwing is het plein niet af te
maken en blijven we mogelijk nog jaren met een halfbakken
plein zitten.
Natuurlijk gaat de bouw van een dergelijk P-kelder niet
zonder risico's gepaard. Van de 20,1 miljoen is op ter
mijn 15,8 miljoen rendabel te maken. Wanneer dat omslag
punt wordt bereikt, is natuurlijk moeilijk te voorspellen.
De ervaringen met de P-kelder onder het Zaailand zijn wat
dat betreft niet ongunstig, maar zijn geen garantie voor de
toekomst. De onrendabele top van 4,3 miljoen plus de der
ving inkomsten van 7,3 miljoen komen ten laste van het re
servefonds parkeren.
Het college waarschuwt dat er dan, behalve extra laag P~
garage Klanderijbuurt en dubbelgebruik AEGON-garage, voor
de middellange termijn geen geld meer over is voor andere
P-plannen in en om de binnenstad. Er resteert dan alleen
nog de afgesproken minimum reserve van 2 miljoen.
Voor mijn fractie is dat aanvaardbaar, omdat wat ons be
treft dit de laatste grote investering in P-kelders/garages
in en rond de binnenstad zal zijn.
Blad 29
Verslag van de raadsvergadering van 6 oktober 2003
Transveria aan de rand van de stad is een heel ander ver
haal. In eerste instantie zijn die bedoeld om spitsuur van
het forenzenverkeer tegen te gaan. Natuurlijk maar ik daar
ook gebruik van als ik tijdens spitstijd winkelen ga. De
tariefstelling zal dan heel anders zijn. En het is ook ze
ker niet de bedoeling om die transferia eerder te realise
ren.
Even een reactie op de SP-fractie, dat de binnenstand auto-
luw moet zijn. Daarvoor hebben we in het GWP afgesproken
dat de binnenstadring het autoverkeer rond de binnenstad
verdeelt. Helaas loopt de binnenring over de Groeneweg,
binnen de stadsgracht. Dit hadden we ook liever anders ge
zien, maar dan moet je door de Transvaalwijk en dat is een
achterhaalde situatie. Dus de binnering zit het binnen de
stadsgracht. Deze parkeerkelder wordt rechtstreeks ontslo
ten op die binnenring. Datzelfde geldt ook voor een alter
natief als Bristol. Voor de rest blijft wat ons betreft de
binnenstad autoluw. Dit voorstel maakt ook één van onze al
lerbelangrijkste pleinen, het beeldmerk van Leeuwarden, au
tovrij niet autoluw, maar autovrij
Daarom zullen we voor dit voorstel stemmen, voor een auto-
luwe binnenstad.
De heer Feddema (WD) De WD-fractie is zeer blij met dit
plan, wij zijn zeer tevreden. Het is eigenlijk ook een ge
denkwaardig moment dat we nu eindelijk deze besluitvorming
kunnen afwikkelen. De kelder, zoals bedoeld in het stads
rand-model, had allang klaar kunnen zijn, immers daarvoor
was een brede raadsteun in 1999/2000. Zoals we eigenlijk
allemaal wel weten is dit mede namens het ingrijpen van de
vorige wethouder Den Oudsten verstoord. Maar laten we maar
niet te veel spreektijd verdoen aan het verleden en ons
richten op de toekomst.
De WD-fractie vindt het heel verstandig dat het college
ook een knip heeft gemaakt in de uitvoering, namelijk eerst
de ondergrondse parkeerkelder klaarmaken. In feite doorzie
je al heel goed wat er opkomt en hoe en in welke mate het
schetsplan is en dat is een duidelijker systeem.
Een goede invulling maken, de invulling staat ons zeer aan.
Wat ik met die invullingpoging bewust zo bedoel, om een
tweede knip te maken en dat is eventjes heel hard op den
ken. Op het moment dat we bezig gaan met de Groeneweg zou
het zo kunnen dat we op het dak van het nieuwe parkeerdek
in ieder geval de omleidingroute kunnen gaan maken, zodat
tijdens de bouw en de aanpassing van de Groeneweg het ver
keer daar niet uitligt. Misschien dat dat meegenomen kan
worden in het plan van aanpak.
De wethouder heeft daarnet in het beantwoorden van de
schriftelijke vragen, voor wat betreft de 21 miljoen en de
mogelijke 14 miljoen, voldoende en duidelijke uitleg gege-