Blad 34
Verslag van de raadsvergadering van 6 oktober 2003
Punt 21
Wijzigen van de concernbegroting voor het dienstjaar 2003.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig
de voorstellen van het college.
De Voorzitter schorst om 21.10 de vergadering.
De Voorzitter heropent om 21.30 uur de vergadering.
Mevrouw Waanders (weth.): Volgens mij kan de beantwoording
vrij kort zijn. Temeer omdat ik niet van plan ben weer heel
uitvoerig in te gaan op opmerkingen die zijn gemaakt over
nut en noodzaak van die garage. Dat punt is eerder aan de
orde geweest en toen hebben we het gehad over het verlies
van maaiveld-parkeerplaatsen; over het uitgangspunt in het
kadernota parkeerbeleid gemeente Leeuwarden om tot aan 2 010
zo'n 800 parkeerplaatsen te realiseren; over de autonome
groei van het autoverkeer en hoe we dat bedienen en over
uitspraken die in documenten vervat liggen over een ver
keersluwe binnenstad, maar met een bereikbare binnenring en
waaraan goede parkeervoorzieningen gerealiseerd zijn. Last
but not least, het collegeprogramma, waar als één van de
opgaven staat het Oldehoofsterkerkhof om daaronder een kel
der te realiseren, zodat het plein opnieuw ingericht kan
worden. Daaraan toegevoegd de opdracht vanuit de meerder
heid van de raad aan het college om te komen met het voor
stel voor het realiseren van een garage onder het Oldehoof-
sterkerkhof, daar heeft het college zich graag aan gehouden
en dat voorstel ligt nu ter beoordeling voor.
Het college is heel verheugd met alle instemmende reacties
en het ziet er inderdaad nu naar uit dat de aftrap gegeven
kan worden voor het realiseren van een parkeergarage en om
op termijn er ook voor te zorgen dat het plein een goede
inrichting krijgt.
Ik zal bij de verschillende fractie langs gaan. Misschien
is het wel even goed om op te merken dat als het gaat om
een parkeergarage aan de Tweebaksmarkteen verwijzing naar
de nieuwbouw van het provincie, dat die garage die daar
komt, dat wordt ook toegejuicht door het college, omdat dat
geheel in overeenstemming is met de nieuwe uitgaanspunten
van het parkeerbeleid, namelijk dat ieder complex in zijn
eigen parkeerbehoefte voorziet. Dat is de provincie ook
voornemens te doen en dat lijkt mij een hele goede zaak. Op
het moment dat de provincie overweegt om eventueel extra
plaatsen te bouwen zal de gemeente ook in overleg gaan met
de provincie, die afspraak die ligt er ook. De provincie is
ook te kennen gegeven dat daar waar het gaat om de binnen
stadsbezoekers, daar nou typisch de parkeergarages voor be
doeld zijn, die de gemeente bouwt. Dat zijn publieksvoor
zieningen voor bezoekers aan de binnenstad. Als het bij
Blad 35
Verslag van de raadsvergadering van 6 oktober 2003
voorbeeld gaat om, in overleg met anderen particuliere
werkgevers, in de nabijheid van het provinciehuis te komen
tot een wat grotere garage om ook andere werkgevers in de
gelegenheid te stellen het parkeerprobleem op te lossen,
dan is daar natuurlijk van de kant van de gemeente niets
mis mee. Alleen wanneer we gaan mikken op dezelfde doel
groep, dan gaan we elkaar een probleem bezorgen en dat kan
niet de bedoeling zijn. Dat weten we van elkaar en daarover
spreken we ook met elkaar, dat het die kant in elk geval
niet uit moet. Maar in eerste instantie gaat het om het
bouwen voor de parkeerbehoefte van de mensen die op het
provinciehuis werken en dat lijkt me een hele goede zaak.
De heer Posthumus (FNP) verwijst naar de Kleine Kerkstraat,
de ondernemers die tegen zouden zijn. Voor een deel is dat
het geval, maar ik weet dat het in de Kleine Kerkstraat
verdeeld ligt. Dus niet iedereen is daar tegen. Er zijn ook
ondernemers die voorstander zijn van het realiseren van de
parkeerkelder
FNP zegt ook: we komen jarenlang te zitten met een bouwput.
Dat is niet de bedoeling. In de commissie is daar iets over
gezegd, in de informatie die is toegestuurd is ook ingegaan
op die planning en op een gefaseerde uitvoering. Hoe die
fasering er precies zal uit komen te zien, dat maakt voor
een deel ook deel uit van de aanbesteding. Ook daarvoor
kunnen goede plannen gemaakt worden. Het zal in ieder geval
niet zo zijn dat gedurende drie jaar alles daar open ligt,
dat al die parkeerplaatsen niet aan de orde zijn en dat het
verkeer daar niet langs kan. Dat hoeft ook niet. Er zal
sprake zijn van een gefaseerde aanpak. Op een wat later
tijdstip kunnen wij u daar meer over melden.
Dat de bezettingsgraad te laag zou zijn, uitgaande van de
informatie die u gekregen heeft, is ook niet juist. Honderd
procent bezetting, daarvan is in geen enkele garage sprake.
Ook is het volstrekt normaal om rekening te houden met aan
loopverliezen. Als je kijkt naar de exploitatie, de ver
wachtingen van deze garage, waarbij we een zekere voorzich
tigheid in acht hebben genomen, dan geeft dat een heel re
gulier beeld van hoe deze garage te exploiteren valt. Ik
kan u zeggen, als de gemeente zou overwegen om het beheer
en exploitatie van deze garage en ook de Zaailand- en Hoek-
sterendgarage, over te geven aan een particulier bedrijf,
dan weet ik dat daar zeer enthousiast op gereageerd zou
worden. De gemeente is wat dat betreft veel afhoudender.
Maar het zegt bijvoorbeeld wel iets over de winsten die ook
met dit type garage op termijn behaald worden. Dat kost
enige tijd, maar dat is inherent aan het type voorziening.
Het zal ook duidelijk zijn dat het college de motie, die is
ingediend door de FNP-fractie, af zal wijzen, namelijk geen