Blad 42
Verslag van de raadsvergadering van 6 oktober 2 003
Ik heb nog twee opmerkingen over een autoluwe binnenstad.
Hartstikke mooi dat het plein vrij wordt van blik. Maar het
feit blijft natuurlijk dat er 250 parkeerplaatsen bijkomen,
alleen al op het Oldenhoofsterkerkhof en verder in de stad
ook nog 10 0 parkeerplaatsen. Het feit dat extra parkeer
plaatsen komen betekent dat er extra auto's de stad ingaan,
wat dus juist negatief zal werken ten opzicht van het
standpunt van een autoluwe binnenstad.
Tenslotte nog even over de ergernissen van mevrouw Koster.
Wij gebruiken onze principes om de plannen te beoordelen.
(Mevrouw KosterIk erger me niet san het feit dat mensen
hun mening hier willen uiten. Daar zijn we hier voor. Maar
wel ik me wel aan erger is dat mensen constant terugkomen
op hun besluit, dat al eerder is genomen. Wat ik graag zou
willen zien dat we allemaal op de juiste manier nadenken
over het besluit dat we hebben genomen, zodat het tot het
een goede invulling komt. Daar gaat het om, volgens mij.
Dat was hetgeen waar ik me aan erger)
Daar hebben wij in het verleden over nagedacht en daar heb
ben wij nu weer over nagedacht. Daarom komen wij nu opnieuw
met ons standpunt
(De hear Posthumus (FNP)De FNP hat noait foar de parkear-
garaazje west, dus wy komme ek net wer werom op in beslüt.)
(Mevrouw Dolstra (LL)Ik herinner mij ooit een keer binnen
de CDA-fractie dat u zei we moeten zorgen voor parkeerge
legenheid bij de Klanderijin eerste instantie, maar niet
de parkeergarageDus als hier iemand draait...
(Mevrouw Koster (CDA)Ik heb het niet over draaien. Ik
denk dat iedereen mij verkeerd begrijptHet gaat over dat
het besluit in de raad is genomen en dat we het nu over de
invulling hebben. Ik zou graag met u willen spreken over de
invulling in plaats van constant terug te gaan naar het
verleden en hoe het voorheen allemaal wel niet is gegaan.
Daar gaat het vanavond over)
De Voorzitter: Misschien mag ik daar als afsluiting, wat
dit punt betreft, nog een opmerking over maken. De heer Van
der Wal heeft er net iets over gezegd. Het is misschien
voor de fracties wel goed om na te denken, wanneer in het
verleden beslissingen zijn genomen van waaruit het college
een opdracht krijgt om verder te gaan, hoe je daar mee om
gaat. Iedereen heeft daar zijn eigen verantwoordelijkheid
in. Maar wanneer je elke keer heel principieel gaat zeggen,
nee dat wilden we niet, dat willen we nooit, dan maak je
het besturen wel een beetje moeilijk. Ik wil daar niet mee
zeggen dat je nooit op standpunten terug mag komen, als
daar legitieme redenen voor zijn. Maar een college moet op
basis van een meerderheid uitspraak in de raad wel verder
kunnen
Blad 43
Verslag van de raadsvergadering van 6 oktober 2 0 03
Mevrouw Waanders (weth.)Nog even over het autoluw. Ik
denk dat daar een verschil van opvatting aan ten grondslag
ligt. Een aantal partijen, en het college ook, gaat ervan
uit dat er sprake is van een autonome groei van het auto
verkeer. Dat is ook niet uit de lucht gegrepen. Dat is ook
gebaseerd op onderzoeken en uit de ervaringen van de afge
lopen jaren of het afgelopen decenium kunnen we leren dat
we met z'n allen het autoverkeer wel willen afremmen, maar
dat het beleid dat er opgezet is niet werkt. Het autover
keer groeit. Dat betekent, wil je de binnenstad autoluw
houden, dat de binnenring goed bereikbaar moet zijn en dat
vervolgens aan de binnenring goede en voldoende parkeer
voorzieningen zijn. Anders krijg je inderdaad verkeersover
last. In uw opvatting, dat geldt voor de SP-fractie en de
FNP-fractie, is de redenering autoluw wil zeggen geen gara
ges bouwen dan krijg je geen verkeer en dus geen verkeers
overlast. De basishouding, het uitgangspunt daarin, ver
schilt heel erg, maar dat heeft zich eerder voorgedaan.
De samenwerking met de provincie, meneer Stoelinga, gaat op
dit moment heel goed. Het is de taak van de gemeente om die
voorzieningen te bouwen om bezoekers aan de binnenstad hun
auto te kunnen laten parkeren. Dat is niet de taak van de
provincie. De provincie heeft als taak om in de parkeerbe-
hoefte van de eigen medewerkers te voorzien. Als het gecom
bineerd zou kunnen worden om ook te voorzien in parkeerbe-
hoefte van bijvoorbeeld andere werkgevers in de nabijheid
van het Provinciehuis, heeft de gemeente daar geen enkel
probleem mee
(De heer Stoelinga (LL)Als u het winkelend publiek wilt
bedienen en we hebben dus parkeerplekken te weinig, zou op
zaterdag in de parkeergarage van het Provinciehuis ook ge
parkeerd kunnen worden door het winkelend publiek. Dat kan
dus niet, omdat wij geïnvesteerd hebben in een te dure ga
rage
Dan gaan we elkaar dus in de wielen rijden en daar de
schiet de provincie niets mee op, dat kost ons beiden dus
geld, mijnheer Stoelinga. Dat lijkt me een heel onlogische
oplossing
Het bericht in de Leeuwarder Courant wordt door de FNP-
fractie toch als een soort onderbouwing aangedragen van dat
wij problemen krijgen met die planning. Toen ik dat bericht
las dacht ik, er zitten een aantal dingen in die niet klop
pen, bijvoorbeeld het tegelijkertijd bezig zijn op het
Zaailand en het OldehoofsterkerkhofDaarvan kan dus abso
luut geen sprake zijn. In de planning is er juist vanuit
gegaan dat het bouwen op, aan of onder het Wilhelminaplein
t.b.v. het project Nieuw Zaailand, laat ik het zo maar even
noemen, als dit de consequentie zal hebben dat die parkeer-
mogelijkheden daar niet of slecht toegankelijk zijn, dat
dit niet eerder aan de orde kan zijn dan het Oldehoofster-