Blad 12
Verslag van de raadsvergadering van 6 oktober 2 0 03
Punt 12
Bezwaar- en klaagschrift van dhr. J. Wiersma te Leeuwarden
tegen een fictieve weigering een beslissing te nemen op een
(mondelinge) suggestie tot het in het leven roepen c.q. in
stellen van een adviescommissie bezwaarschriften tegen be
slissingen van de adviescommissie bezwaarschriften.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig
het voorstel van het college.
Punt 13
Goedkeuring jaarrekening 2002 Stichting OSG Piter Jelles.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig
het voorstel van het college.
Punt 14
Buurtschool, hoe verder?
De heer V.d Brug (NLP)Wij onthouden ons in te stemmen met
de hoofdlijnen en de uitgangspunten van de nota Buurt
school, hoe verder, omdat:
- de apodictische uitspraak dat de manier van werken beho
rend bij een buurtschool meerwaarde oplevert voor alle in
woners niet aangetoond is;
- omdat de daaruit getrokken conclusie dat in elke wijk van
Leeuwarden een buurtschool zou moeten bestaan eerder een
idealogische opvatting inhoudt dan een realistische.
Ik stem er niet mee in.
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig
het voorstel van het collge, met de aantekening dat de NLP-
fractie gezcht wil worden te hebben tegengestemd.
punt 15
Subsidieverlening 2003 aan Thuiszorg het Friese Land.
Mevrouw Dames (CDA)In grote lijnen kan de CDA-fractie
zich wel vinden in de wijze waarop het college de jeugdge
zondheidszorg wilt inbedden in het gemeentelijk beleid. Ik
heb echter wel twee punten waar ik nader op zou willen in
gaan. Aangezien dit stuk niet in de commissie is behandeld
zal ik dat dus nu moeten doen.
Punt 1.
Blad 13
Verslag van de raadsvergadering van 6 oktober 2003
De jeugdgezondheidszorg is ons inziens een onderdeel van
het lokale gezondheidsbeleid. Hoe staat het met de nota lo
kaal gezondheidsbeleid? Naar ons idee zou het juister zijn
geweest om eerst deze nota vast te stellen en daarmee, als
onderdeel daarvan, ook de jeugdgezondheidszorg.
Punt 2
In deze notitie heeft preventie en de vroegsignalering een
grote rol. Het AMK is een belangrijk onderdeel van deze
vroegsignalering. Ik weet dat het AMK niet meer anoniem wil
melden, sterker nog zij vinden dat de melder eerst een ge
sprek moet aangaan met de desbetreffende ouders. Dit lijkt
ons niet goed. Het gaat vaak om mishandelingen en gezinnen
waar veel agressief gedrag wordt vertoond. Hier kun je men
sen die melden niet op af sturen. Ik weet dat de gemeente
geen zeggenschap heeft over het AMK, maar zou de wethouder
hier, via haar politieke kanalen, ook iets aan kunnen doen.
Zoals het nu gaat, zal het waarschijnlijk blijven bij de
eerste melding van mensen en komt daar geen vervolg op.
De heer V.d Brug (NLP)In 2001 hebben wij met grote tevre
denheid kennis genomen van de tijdelijke regeling vroegsig
nalering als voorloper van het maatwerkdeel 0 tot 4-jarigen
vane jeugdgezondheidszorg.
Mijn eerste vraag. Kan deze subsidie voor het maatwerkge
deelte 0 tot 4-jarigen, naar mijn gevoel dus de vroegsigna
lering, kunnen deze gelden zondermeer ondergebracht worden
in de grote pot van de sluitende aanpak 0 tot 12-jarigen?
Wat ook wel een maatwerktaak is, maar er zijn andere acti
viteiten bij genoemd.
De tweede vraag.
Er staat: thuiszorg dient in haar voorlichtingsactiviteiten
expliciet aandacht te besteden aan voeding.
Is dit een subsidievoorwaarde?
Mevrouw Hafkamp (weth.Allereerst de vraag van mevrouw
Dames van de CDA-fractie over het lokale gezondheidsbeleid.
Hadden we daar eerst niet op moeten wachten, voordat we de
ze invulling gaven. Wat mij betreft niet, omdat dit al spe
cifiek over het maatwerkdeel over 2003 gaat. Dus er was in
die zin ook haast bij geboden om hier ook concreet mee aan
de slag te gaan.
En de vraag die daar op volgt, wanneer komt het kader voor
het gezondheidsbeleid. Er is met de griffie eerst een kader
geschetst. Tenminste een kader ontworpen wat aan u voorge
legd zal worden en dat komt in ieder geval deze maand in
het college en dan kan het zo snel mogelijk naar de raad
toe. Bedoeling is dat het in november in de commissie komt.
Dat u daar met elkaar over van gedachten kunt wisselen.
De tweede vraag, die u stelde, is de rol van het AMK. Te
recht is er geconstateerd dat er geen gemeentelijke be
voegdheid is, maar het is een zaak van de provincie. Hoe
het precies zit dat het niet anoniem kan, terwijl dat wel
in het protocol staat, volgens mij is dat het landelijke