Blad 12 Verslag van de raadsvergadering van 6 oktober 2 0 03 Punt 12 Bezwaar- en klaagschrift van dhr. J. Wiersma te Leeuwarden tegen een fictieve weigering een beslissing te nemen op een (mondelinge) suggestie tot het in het leven roepen c.q. in stellen van een adviescommissie bezwaarschriften tegen be slissingen van de adviescommissie bezwaarschriften. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van het college. Punt 13 Goedkeuring jaarrekening 2002 Stichting OSG Piter Jelles. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van het college. Punt 14 Buurtschool, hoe verder? De heer V.d Brug (NLP)Wij onthouden ons in te stemmen met de hoofdlijnen en de uitgangspunten van de nota Buurt school, hoe verder, omdat: - de apodictische uitspraak dat de manier van werken beho rend bij een buurtschool meerwaarde oplevert voor alle in woners niet aangetoond is; - omdat de daaruit getrokken conclusie dat in elke wijk van Leeuwarden een buurtschool zou moeten bestaan eerder een idealogische opvatting inhoudt dan een realistische. Ik stem er niet mee in. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van het collge, met de aantekening dat de NLP- fractie gezcht wil worden te hebben tegengestemd. punt 15 Subsidieverlening 2003 aan Thuiszorg het Friese Land. Mevrouw Dames (CDA)In grote lijnen kan de CDA-fractie zich wel vinden in de wijze waarop het college de jeugdge zondheidszorg wilt inbedden in het gemeentelijk beleid. Ik heb echter wel twee punten waar ik nader op zou willen in gaan. Aangezien dit stuk niet in de commissie is behandeld zal ik dat dus nu moeten doen. Punt 1. Blad 13 Verslag van de raadsvergadering van 6 oktober 2003 De jeugdgezondheidszorg is ons inziens een onderdeel van het lokale gezondheidsbeleid. Hoe staat het met de nota lo kaal gezondheidsbeleid? Naar ons idee zou het juister zijn geweest om eerst deze nota vast te stellen en daarmee, als onderdeel daarvan, ook de jeugdgezondheidszorg. Punt 2 In deze notitie heeft preventie en de vroegsignalering een grote rol. Het AMK is een belangrijk onderdeel van deze vroegsignalering. Ik weet dat het AMK niet meer anoniem wil melden, sterker nog zij vinden dat de melder eerst een ge sprek moet aangaan met de desbetreffende ouders. Dit lijkt ons niet goed. Het gaat vaak om mishandelingen en gezinnen waar veel agressief gedrag wordt vertoond. Hier kun je men sen die melden niet op af sturen. Ik weet dat de gemeente geen zeggenschap heeft over het AMK, maar zou de wethouder hier, via haar politieke kanalen, ook iets aan kunnen doen. Zoals het nu gaat, zal het waarschijnlijk blijven bij de eerste melding van mensen en komt daar geen vervolg op. De heer V.d Brug (NLP)In 2001 hebben wij met grote tevre denheid kennis genomen van de tijdelijke regeling vroegsig nalering als voorloper van het maatwerkdeel 0 tot 4-jarigen vane jeugdgezondheidszorg. Mijn eerste vraag. Kan deze subsidie voor het maatwerkge deelte 0 tot 4-jarigen, naar mijn gevoel dus de vroegsigna lering, kunnen deze gelden zondermeer ondergebracht worden in de grote pot van de sluitende aanpak 0 tot 12-jarigen? Wat ook wel een maatwerktaak is, maar er zijn andere acti viteiten bij genoemd. De tweede vraag. Er staat: thuiszorg dient in haar voorlichtingsactiviteiten expliciet aandacht te besteden aan voeding. Is dit een subsidievoorwaarde? Mevrouw Hafkamp (weth.Allereerst de vraag van mevrouw Dames van de CDA-fractie over het lokale gezondheidsbeleid. Hadden we daar eerst niet op moeten wachten, voordat we de ze invulling gaven. Wat mij betreft niet, omdat dit al spe cifiek over het maatwerkdeel over 2003 gaat. Dus er was in die zin ook haast bij geboden om hier ook concreet mee aan de slag te gaan. En de vraag die daar op volgt, wanneer komt het kader voor het gezondheidsbeleid. Er is met de griffie eerst een kader geschetst. Tenminste een kader ontworpen wat aan u voorge legd zal worden en dat komt in ieder geval deze maand in het college en dan kan het zo snel mogelijk naar de raad toe. Bedoeling is dat het in november in de commissie komt. Dat u daar met elkaar over van gedachten kunt wisselen. De tweede vraag, die u stelde, is de rol van het AMK. Te recht is er geconstateerd dat er geen gemeentelijke be voegdheid is, maar het is een zaak van de provincie. Hoe het precies zit dat het niet anoniem kan, terwijl dat wel in het protocol staat, volgens mij is dat het landelijke

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 7