Blad 37 Verslag van de raadsvergadering van 17 november 2003 Blad 38 Verslag van de raadsvergadering van 17 november 2003 studentenhuisvesting, kamerverhuur op dit moment. Ik vind eerlijk gezegd de scherpte van uw toon en de scherpte van de amendementen van de CDA-fractie wat teleurstellend, gezien de ernst van dit onderwerp. Ik ga dus met uw amendement absoluut niet mee. Dan naar het amendement van de FNP-fractie. U vraagt daar om arti kel 2.2.4. lid 2 te veranderen op die wijze dat daar dan komt te staan: vaststaat of redelijkerwijs moet worden aangenomen enz. wat in uw amendement staatMaar volgens mij staat dat daar onder punt a (De hear PoBthumuBIt is no wol wat detaillistysk foarsitter, dat hegryp ik ek wol, mar it giet derom dat wy dy 3 punten fan dy 10% dat frij stellen fan dy wiken en dy huzen tusken oare studintewen- ten yn, dat wy dat der üthelje wolle.) Ja maar er staat bij punt 2: burgemeester en wethouders weigeren een vergunning indien vaststaat of redelijkerwijs moet worden aan genomen dat voor lening van de omzettingsvergunning ten behoeve van kamerverhuur zou leiden tot een ontoelaatbare inbreuk op een geordend woon- en leefmilieu in de omgeving van het gebouw waarop de aanvraag betrekking heeft. En dan staat er; en dat gaat het over die 10%. Want als het meer wordt dan nemen we aan dat in ie der geval dat gevaar aanwezig is. Maar ook zonder die toevoeging al is het mogelijk dat er ingegrepen wordt als het risico bestaat wat u in uw amendement aangeeft. Dus of wij begrijpen elkaar hier nou over de tekst niet, maar ik ben het met u eens. Ik denk dat het hier staat. (De hear PoBthumuaEfkes foar de gemeenterie tink ik, dat ears te stikje dat litte wy gewoan yntakt, dêr binne wy it tink ik sawiesa hiel maklik oer iensAllinnich alles wat dêrnei stiet yn wat hjir foar üs leit, dat litte wy dus fuort.) Dan naar het amendement van de NLP-fractie. Waarbij het amendement die inhoudt heeft dat u kamerverhuur wilt tegenhouden als het aan tal te verhuren kamers groter is dan 3Ik merk op dat u dan nog coulant wilt zijn als de student zijn meisje in laat wonen. Het kan ook andersom, zoals u in deze tijd zult begrijpen, maar ik zou dit niet aanraden. U relativeert uw eigen betoog eigenlijk ook al wel, doordat u zelf ook waarschuwt voor een te grote nadruk voor overlast alleen van studenten, ik denk dat in verhouding tot uw eigen betoog eigenlijk, er geen reden is om het te beperken tot 3. het is iets anders wat het handhavingsbeleid betreft, dus ik zou dit amendement niet willen aanbevelen. (De heer Van der Brug: Het ging er dus ook om in de motie van de WD-fractiedan gaat het dus ook over ongeveer 3 gemiddeld en dan in totaal 70, dus 210. Hier hebben wij ook weer die 3 aangehouden Het is ook meer eigenlijk als een overgang, het gaat met die 210 ook over twee jaar. Gaat het allemaal goed, dan kun je eventueel nog wel meer veranderen, maar heb je ze één keer in grote hoeveel heden veranderd en het geeft dus dan toch problemen, dan kun je het niet meer terugdraaienDaarom hebben wij dat zo gezegd. Als blijkt over 2 jaar, er zal steeds meer behoeft komen aan studen tenwoningen, het loopt op deze manier aardig goed, we kunnen dat Blad 35 Verslag van de raadsvergadering van 17 november 2003 betreft. Er zijn 3 concrete complexen in voorbereiding. Ik kan u niet zeggen welke, want dat zou natuurlijk buitengewoon onzorgvul dig zijn ten aanzien van de plek en de omgeving waar die zaken gepland moeten zijn. Daar is het nu simpelweg de tijd nog niet voor, maar er zijn daar concrete plannen. Er is gedurig overleg over ook de rol van de corporaties. Als er nou gezegd wordt, dat is zeker door de CDA-fractie gedaan, maar ook door anderen, we gaan nu eerst met die corporaties om de tafel zitten en ga nou kijken wat je daar kunt regelen en afhanke lijk daarvan kijken we nog eens wat we op het gebied van de kamer verhuur mogelijkerwijs tot stand brengen. Dan zeg ik, u weet na tuurlijk dat dat zo niet kan. Als we nu een tekort constateren. Als we zien dat bij ongewijzigd beleid, dat tekort in de komende jaren zal oplopen, de wachttijden voor studenten om een kamer te krijgen in Leeuwarden zullen toenemen en dat rechtstreeks toch, ondanks alle mooie woorden die iedereen eraan wijdt, het imago van Leeuwarden studiestad, het imago van Leeuwarden kennisstad, aan zal tasten, betekent dat dat we toch iets zullen moeten doen en wel op de korte termijn. En u weet ook dat als er complexen geves tigd moeten worden, dat dat procedures vergt, soms langdurige pro cedures, want ook daar zal het woord van overlast gaan vallen en bezwaren en uitzicht en weet ik wat allemaal niet. Het gebruike lijke ritueel aan wat er aan procedures te verwachten is bij het neer zetten van grotere projecten. Er moet een ontwerp komen, er moet inspraak over komen. De bouwtijd natuurlijk nog. Kortom, voordat je dan iets gerealiseerd hebt duurt dat nog enige tijd. En in al die tijd realiseer je verder niks. Niettemin stem ik met iedereen in die zegt van regel nou wat met die corporaties. Zeker, regel daar ook een goed beheer op een wat grootschaliger kamerbewoningcomplexZeker, en dat wordt dus ook gedaan, maar dat vervangt mijns inziens niet op dit moment de noodzaak om ook nu al iets op het vlak van kamerverhuur te doen. De motie van de heer Feddema, en een groot aantal anderen die hem ondersteunen, zonder op alle punten nou direct in te gaan. (De heer ZijlstraDe overwegingen die u allemaal geeft van hoe je komt tot nieuwe plannen kan ik wel billijken, maar kunt u ook iets zeggen over het te verwachten aantal wat u dan in die toekomt gaat realiseren Nee, op dit moment kan ik niet iets zeggen over het aantal, alleen zal het om honderden gaan. Als ik even kijk naar de drie besluiten van de motie van de WD- fractie en PAL/GL-fractie en alle andere partijen, dan wordt het college daarin opgedragen om, op het moment dat circa 210 extra kamers bereikt is, 70 panden als we uitgaan van 3 kamers per pand, om dan een evaluatiemoment in te lassen. Bij mij ontmoet dat geen bezwaar om daar afspraken over te maken. Dat betekent dat wat mij betreft artikel 2.2.4. lid 2 met die inhoud wordt uitgebreid, dat ik daar geen bezwaar tegen zou hebben. Punt 3, heb ik daar net al gezegd, dat er wordt geijverd reeds met corporaties en zo mogelijk ook in het kader van 3PLUSmaar dat lijkt me niet essentieel voor de uitvoering. Hoewel u daar wel een punt hebt toch om het te noe nog wel een beetje losser maken, dan zou je dat weer kunnen veran deren Ik denk dat u zich dan toch laat leiden door de angst waar u zelf tegen waarschuwt. Dat beperken tot drie, waar de motie van de WD- fractie van uitgaat, is dat een kamerverhuurpand pas een kamerver huurpand is als daar drie of meer studenten in zitten. Dat wat daaronder zit wordt niet meegerekend. Maar het betekent niet dat dat automatisch ook een grens naar boven is en die beperking zou ik er nou niet bij willen hebben. Even over de handhaving, hoe wordt het nou gehandhaafd. Er zijn verscherpte regels wat bouw en woningtoezicht betreft. Er zijn allerlei technische eisen waarop gehandhaafd zal worden. Daarvan mag ik ook aannemen dat dat ook, zeker als het om nieuwe verhuur ders van nieuwe kamerverhuurpanden gaat, een ander soort verhuur der zal zijn, die zuiniger op hun bezit zijn, waar ze tenslotte veel in geïnvesteerd hebben en waar ze niet teveel gedonder in willen hebben. Het vertegenwoordigd nog al een waarden en er moet ook meer in geïnvesteerd worden. In de wandelgangen en ook in de commissie was nog wel te horen dat er niet gehandhaafd zou worden. Ik heb in de commissie de vorige keer gezegd, binnen de sector bouw en wonen is daar formatie voor vrijgemaakt en aan illegale situaties, waaraan niets gedaan wordt, is geen sprake van. Er zijn juist onlangs een hele serie dwangbevelen en dwangsomprocedures gestart tegen illegale kamerbewoning. Dus daar wordt wel degelijk op gereageerd. Er is die 10% regeling. Die 10% regeling voorkomt wel degelijk natuurlijk de concentratie. Dat percentage mag dan arbitrair zijn, dat is het natuurlijk ook, het had ook negen kunnen zijn, het had ook 14 kunnen zijn, hoewel de ervaringen zijn dat dat dan toch de kans tot overlast vergroot. Het kan nooit 2 zijn, want 2 levert natuurlijk vrijwel nooit wat op. De 2 panden ertussen, dat voorkomt insluiting, nog meer lijkt me alleen maar werken tot een beperking. Ik denk dat 2 panden tussen kamerverhuurpanden een redelijke waarborg biedt voor te grote overlast Dan zijn er nog natuurlijk gewoon de normale overlastmeldingen, we kunnen wel doen alsof dat een bagatel is of dat helemaal niets voorstelt, maar dat zijn wel de normale middelen waarop wij zijn toegewezen, als we te maken hebben met overlastsituaties of dat nou van kamerbewoners, van studenten of van wie dan ook is. Dat lijkt mij geen reden om nou voor kamerwoningen voor studenten, wat overlast betreft, een geheel nieuw apparaat in het leven te roe pen, waarbij ik overigens ook vaststel dat niemand precies weet hoe dat dan zou moeten. Ik lever daar dus nu ook geen suggesties voor aan De heer Zijlstra (PvdA)Ik had nog een vraag aan de wethouder gesteld over waar wij de regeling nu op 10% hebben staan, in die wijken die straks in aanmerking komen voor deze verordening het op 11 of 12 kan zijn. Wat er dan gebeurt en daarbij bij het percenta ge nog even. In uw antwoord zonet heeft u genoemd, als we dat gaan Blad 36 Verslag van de raadsvergadering van 17 november 2003 men, want het zijn vaak onrendabele projecten natuurlijk. Daar zijn wij toe bereid. Dus wat mij betreft is het college bereidt de motie te steunen. Ik kan me niet voorstellen dat daar overwegende argumenten in deze motie zijn, waar die fundamenteel strijdig zijn met de voorstellen die het college hier doet. Dan naar de suggestie die de heer Zijlstra wat dat betreft doet van kijk nou ook eens naar het percentage, 10% zou te hoog zijn, kan het niet wat lager. Ik zou er in dit verband voor pleiten om het op 10% te houden. Kies dat evaluatiemoment op basis van die 210, zoals dat in die motie wordt vastgesteld, en kijk dan of naar 2 jaar of na als dat eerder bereikt is, wat het heeft opgebracht. Ik denk wel overigens, dat je dan kijkt naar de overlast. Maar dat lijkt me ook in alle bijdrage het meest zwaarwichtige punt. Er is dan niet een nieuw onderzoek, dat nog eens een keer een licht laat schijnen op de mate van kamertekort. Maar het gaat dan met name om de overlast. Ik denk dat dat ook het punt is wat iedereen het meeste dwars in de keel steekt op dit moment. Het lijkt me prima om daar een evaluatiemoment, en dat is dan redelijk dichtbij, in te lassen. Dus ik heb daar geen bezwaar mee. Dan moet ik even snel kijken of ik nog een aantal concrete vragen heb Het antwoord op de vragen studenthuisvesting Willem Loréstraat wordt morgen in het college besproken en u zult ze daarna ontvan gen. Dan blijven we voor zover mij bekend is binnen de termijn die daarvoor staat bij de beantwoording van uw vragen. (de hear Wijmenga: Ne ffens my hiene wy hiel düdlik yn üs brief steld dat wy se graach foar de behanneling hjoed ha woene en ik kin my ek hiel goed foarstelle dat dat hiel logysk is, omdat wy dan de antwurden by de diskusje beldke kinnen hienen.) En hoe graag wij u altijd van dienst zijn, dat is er in dit geval dus niet van gekomen. Ik kan nog wel eventjes daar een voorschotje op nemen, want u bindt er een concrete vraag aan. Uit die beant woording zou moeten blijken wat er met die bedrijfspanden gebeurt. Het is nu zo in de huidige verordening, die op slot zit, dat dat op een of andere ongelukkige manier soms niet geldt voor bedrijfs panden. Dat dit, ondanks het feit dat er niet nieuwe kamerverhuur panden in gebruik genomen mogen worden, niet geldt voor bedrijfs panden. In de nieuwe verordening, als u daar zorgvuldig kennis van hebt genomen, dan hebt u kunnen zien dat in die nieuwe verordening die mogelijkheid er wel is. En dat het om 10% van de panden, in clusief bedrijfspanden, in een straat gaat. Dus die bedrijfspanden kunnen daarvan ook worden uitgesloten. U vindt twee huizen tussen kamerverhuurpanden te weinig, dat moet meer. U vindt dat er een beheersplan moet komen bij meer dan 2 kamerbewoners in één pand. U vindt de geluidsisolatie niet vol doende en u wilt het percentage op 2% stellen. U dient een amende ment in met die overwegingen daarin. Ik stel op grond van dat amendement vast dat u niet bereid bent met de wijziging van de kamerverordening in inhoudelijk enige wijze mee te gaan, die nog bijdraagt tot het oplossen van het probleem waarmee wij ons gecon fronteerd zien. U ziet geen kans om een bijdrage te leveren aan

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 10