<r> Blad 17 Verslag van de raadsvergadering van 17 november 2003 Blad 18 Verslag van de raadsvergadering van 17 november 2003 kernen en de grootschalige werkgelegenheid en de grote uitbreiding op het terrein van wonen, dus ook in Leeuwarden te laten plaats vinden, dan is het in ieder geval een consistente lijn. Dan gaat het ook om de bundeling van mobiliteitsvraagstukken, zodat je het schaarse geld dat er is, om de infrastructuur op orde te brengen en te verbeteren, dat die niet verspreid moet worden over al die kernen. Maar goed, die keuze is gemaakt en daar denkt u anders over Dan het Van HarinxmakanaalDaar wordt terughoudend op gereageerd. Wat Leeuwarden in de stuurgroep voortdurend heeft gevraagd en be pleit, is om een keer een duidelijkheid antwoord op de vraag: moe ten we overgaan tot het opwaarderen van het Van Harinxmakanaal. Dat speelt al jaren, af en toe dan steekt die discussie weer de kop op. Franeker heeft flink wat gedaan aan ruimtereservering. Dat zal in Leeuwarden ook het geval zijn. Dat betekent op een gegeven moment ook dat dat geld gaat kosten of ruimte die je niet benut. We weten ook dat het over de hele lengte opwaarderen van het van Harinxmakanaal verschrikkelijk veel geld gaat kosten. Dat zit in de buurt, denk ik, dat bedrag is wel eens genoemd, van een mil jard. Dus dat moet ergens vandaan komen en het moet rendement op leveren. We hebben gezegd: die vraag moet beantwoord worden, doe, als het nodig is, nog eens een keer een goed onderzoek, zodat in het kader van de ontwikkeling van het streekplan ook een defini tief antwoord gegeven kan worden. Het is een pleidooi voor duide lijkheid en niet zozeer een afhouden van die mogelijkheid. Het college heeft daar wel wat vraagtekens bij of dat rendement, dat het op zou moeten leveren, er ooit komt. Maar die vraag kan pas goed beantwoord worden als daar degelijk onderzoek naar wordt ge daan En de D66-fractie: de kwestie van het onderzoek dat is uitgevoerd. U noemt het begrip de kwalificatie denigrerend. Daar neem ik wel afstand van. Het is wel zo, dat inderdaad in de stuurgroep, kij kend ook naar die uitkomsten van dat onderzoek, dat geen aanlei ding is geweest om tot een totaal andere stellingname te komen. En kijkend naar de uitkomsten van dat onderzoek, dat die ook niet zo verschrikkelijk veel afwijken van de keuzes die in de visie zijn gemaakt. Ook in de onderzoeksrapportage wordt heel expliciet ge zegd, dat bijvoorbeeld de variant van een spoorlijn over het tra ject van de Afsluitdijk geen haalbare kaart is. Dat is iets wat in ieder geval ook van de initiatiefnemers van dat onderzoek voortdu rend is bepleit. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van het college. Punt 2 5 Kaderstelling Sportbeleid van de Raadswerkgroep Mevrouw Haitsma (CDA)Wij hebben hier al bijna een jaar over ge sproken, dus wij hebben zelf daar niet zoveel meer aan toe te voe gen en we hebben daar in de commissie ook nog weer uitgebreid over gehad. Ik ben benieuwd wat collega's uit de raad daar nog over hebben op te merken. Wij zijn heel blij dat we nu, hopelijk, het ei vandaag kunnen leggen. De heer Stoelinga (LL)Wij hebben een fijne en mooie tijd doorge maakt om de kadernota vast te stellen. Wij hebben goed overleg gevoerd en daar ben ik blij om. Ik denk ook dat de brieven die we nog ontvangen hebben, ter elfde ure, van onder andere de ijshal, voldoende waarborgen hebben gekregen binnen deze kadernota, dat wij die punten zullen behandelen. We hebben niet bepaald wat de basisvoorzieningen zijn, dat zal in het verlengde van het vast stellen van deze kadernota nog moeten gebeuren. Ons inziens hebben wij bij punt B (pagina 6)en punt 1 (pagina 8), een onvolkomenheid gezien. Namelijk we leggen ons daar vast dat de hoge scholen de vervangende bouw voor sporthal Bilgaard zullen gaan realiseren en indien mogelijk zal de gemeente daar financieel in participeren. Wij vinden dat een voorschot nemen op een ontwikkeling van de kenniscampus en de ontwikkeling van het bestemmingsplan, het RengersparkgebiedWij willen graag die dis cussie aan. En wij willen graag met de raad en met de commissies deze zaak behandelen. Want we hebben het daar namelijk over ruim telijke ordening, over stadsontwikkeling. Eij zouden dus derhalve graag willen dat de raad het besluit neemt om de teksten - en daarvoor heb ik dus een amendement - aan te passen. Deze luidt als volgt "De raad van de gemeente Leeuwarden bijeen op 17 november 2003; overwegende dat punt B op pagina 6 en punt 1 op pagina 8, niet geheel in overeenstemming zijn met het in de kadernota gestelde inzake accommodatiebeleid; er nog grote onduidelijkheid is omtrent de verdere ontwikke ling van de kenniscampus in samenhang met het Rengersparkge bied; het in deze alinea's beschrevene direct ingrijpt op stede lijke ontwikkeling en derhalve ook behandeld dient te worden in het kader van stadsontwikkeling. Besluit de genoemde alinea's als volgt tekstueel aan te passen. De nieuwe tekst zou dan moeten luiden: nieuwe tekst pagina 6, punt B: 'De gemeente stimuleert in samenwerking met andere partijen, de ontwikkeling van sport- en leisure voorzieningen op/bij de op te richten Kenniscampus. En in het Rengersparkgebied in samenhang met de daar aanwezige voorzieningen; kinder boerderij zwembad (eventueel te voorzien van buitenbad) manege. Dit op zodanige wijze dat hier, in samenhang met Blad 15 Verslag van de raadsvergadering van 17 november 2003 Blad 16 Verslag van de raadsvergadering van 17 november 2003 De heer Stoelinga (LL)Ik wil er geen welles of nietes spelletje van maken, de feiten liggen er gewoon dat de bouwvergunning met de herbestemming van dit gebied c.q de aanpassing van het bestem mingsplan in het presidium geagendeerd is geweest. Daarvoor was die niet in de commissie geweest. Hij is van de agenda afgehaald. Vervolgens is het besluit uitgevoerd, dus de raad noch de commis sie heeft kans gehad om vooraf de zaken te bespreken, inhoudelijk te beargumenteren. En nu ligt het bestemmingsplan hier in de raad. Mevrouw Waanders (weth)U heeft uw wrevel over wat of niet gea gendeerd was, kenbaar gemaakt in de commissie. Dat moge zo zijn. Maar als het college iets niet meer doet en waar we dus ook niet op aangesproken wil worden, is wat het presidium wel of niet op die agenda zet. Dan had u dat bij het presidium moeten regelen of laten regelen, maar daar kan het college niets aan doen. Ik heb u aangeboden waar ik de commissie nader op wil informeren. Dat werd niet nodig geacht, men kon instemmen met de procedure, zoals die was doorlopen. Dus dan moet u niet meer bij het college zijn, maar bij uw collega's in de raad, denk ik dan. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van het college. Punt 24 Regiovisie Stadsregio Leeuwarden en Westergozone De hear Posthumus (FNP)Ien fan de grutste kearnkwaliteiten, dy't hjir neamd wurdt, is it idee fan rest en romteWy binne fan be- tinken dat dat dochs de ferkearde minsken oanlükt, at je it sa sizze wolle. Foaral foar jonge minsken is dizze fisy te behaldend, nei üs miening. De regiofisy set te folie yn op konsintraasje fan wenjen, wurkjen en fersjennings yn de grutte plakken. Dan is it net allinnich in oanslach op de leefbaarheid fan it plattelén, as gefolch derfan dat winkels en skoallen slute moatte, mar ek op de stéden dy't folie mear pendelferkear te ferwurkjen krije. De regi ofisy is in ynput foar it streekplan. Dan fernuvert it mei dochs dat de mooglikheden foar it Van Harinxsmakanaalsa te sjen te minste oan de kaartsjes dy't der yn stean, oan bannen lein wurde Yn it provinsjaal ferkears- en ferfiersplan fan 1999 is it kanaal noch yndield as klasse 5 farwei en ek Langmann woe oan it Fone- jacht ta dy klasse 5 ütwurkje. Mar as ik hjir nei de reaksjenota sjoch, dan is oant 2030 klasse 5 allinnich werjün tusken Harns en Frjentsjer. We roppe it kolleezje dan ek op om net weromhaldend te wezen yn de opwurdearringsproseduere dat oangeande En de FNP-fraksje dy fielt him dêryn ek noch stipe troch in brief fan Schuttevaar, dy't üs ek wiist op de neidielige konsekwinsjes as jo gjin eksplisite romte jouwe oan die Ontwikkeling achter Frjentsjer. Mevrouw Crijns (D66)Los van een aantal inhoudelijke punten, maar goed daar zijn we goed op ingegaan in de commissie, willen wij toch tegen het voorstel stemmen, omdat wij vinden dat het onder zoek, zoals dat gedaan is en gefinancierd is door de gemeente Leeuwarden, Littenseradiel en Menaldumadeel, dat de stuurgroep daar op een denigrerende manier mee om is gegaan. Het is al ge noemd, het onderzoek van Sietske Inberg (D66), maar het was na tuurlijk een onderzoek waar een aantal gemeentes financiën inge stopt hebben. We hebben dat ook in de commissie aangegeven. De wethouder zegt: de stuurgroep heeft de mening terzijde gelegd. Wij vinden zelf dat het er een beetje superieur mee om is gegaan. We vinden het jammer dat het op deze wijze behandeld is. Mevrouw Waanders (weth)Over de positie van de dorpen in de re gio, die met deze visie aan de orde is, hebben wij in de commissie al wat van gedachten gewisseld. Het is absoluut niet zo dat het landelijk gebied op slot staat, anders was het ook nooit tot een fiat gekomen van al die gemeenten die hierbij betrokken zijn. Bij een aantal is het inmiddels ook door de gemeenteraad, u weet ook hoe daar de positie van dorpen terecht ook leeft. Daar zitten ab soluut mogelijkheden voor de lokale en regionale economie. Maar als gaat om het idee van concentratie en bundeling van wonen en werken, zoals dat ook in het huidige provinciaal beleid is vastge steld, daaraan is vastgehouden en dat leidt tot een zekere hiërar chie van kernen en daarbij wordt aangegeven van wat de mogelijkhe den kunnen zijn. Uiteraard niet tot in detail, maar wel op hoofd lijnen. Ik denk dat dat een goede vertaling is van het kiezen voor concentratie en bundeling. Dat grotere vormen van werkgelegenheid zich inderdaad niet bij de kleine kernen voordoen, maar dat die naar de grotere kernen gaan en als het om grootschalige werkgele genheid gaat sowieso ook naar Leeuwarden. Dat daar winkels en scholen sluiten staat er los van. Ik denk dat het, maar die dis cussie moeten we hier vanavond maar niet voeren, het een illusie is om te denken dat daar waar in echt hele kleine kernen nog voor zieningen aanwezig zijn zoals winkels, en dan heb ik het met name over al die dorpen en dat zijn er nog al wat in Friesland en ook in deze regio die vanavond aan de orde is met minder dan 250 inwo ners, daar is geen visie op te maken die ervoor zorgt dat die voorzieningen in al die kernen in stand blijven. (De hear Posthumus: De wethêlder seit fan: der is gjin fisy op te meitsjen om se yn stén te halden, mar at jo yn de fisy, dy't no foarleityndied net de mooglikheden jouwe om dy bedriuwen de kans te jaan om yn dy doarpen har üt te wreidzjen en de gruttere be driuwen te festigjen, dan jouwe je yndied ek gjin romte foar Ont wikkeling yn dy doarpen.) Dat zou ook in strijd zijn met het beleid, zoals we dat kennen en zoals dat ook gewenst wordt om dat voort te zetten. En daar kunt u, dat is uiteraard uw goede recht, anders over denken, maar als je kiest voor de lijn van concentratie en bundeling, bij de grote

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 5