<r>
Blad 17
Verslag van de raadsvergadering van 17 november 2003
Blad 18
Verslag van de raadsvergadering van 17 november 2003
kernen en de grootschalige werkgelegenheid en de grote uitbreiding
op het terrein van wonen, dus ook in Leeuwarden te laten plaats
vinden, dan is het in ieder geval een consistente lijn. Dan gaat
het ook om de bundeling van mobiliteitsvraagstukken, zodat je het
schaarse geld dat er is, om de infrastructuur op orde te brengen
en te verbeteren, dat die niet verspreid moet worden over al die
kernen. Maar goed, die keuze is gemaakt en daar denkt u anders
over
Dan het Van HarinxmakanaalDaar wordt terughoudend op gereageerd.
Wat Leeuwarden in de stuurgroep voortdurend heeft gevraagd en be
pleit, is om een keer een duidelijkheid antwoord op de vraag: moe
ten we overgaan tot het opwaarderen van het Van Harinxmakanaal.
Dat speelt al jaren, af en toe dan steekt die discussie weer de
kop op. Franeker heeft flink wat gedaan aan ruimtereservering. Dat
zal in Leeuwarden ook het geval zijn. Dat betekent op een gegeven
moment ook dat dat geld gaat kosten of ruimte die je niet benut.
We weten ook dat het over de hele lengte opwaarderen van het van
Harinxmakanaal verschrikkelijk veel geld gaat kosten. Dat zit in
de buurt, denk ik, dat bedrag is wel eens genoemd, van een mil
jard. Dus dat moet ergens vandaan komen en het moet rendement op
leveren. We hebben gezegd: die vraag moet beantwoord worden, doe,
als het nodig is, nog eens een keer een goed onderzoek, zodat in
het kader van de ontwikkeling van het streekplan ook een defini
tief antwoord gegeven kan worden. Het is een pleidooi voor duide
lijkheid en niet zozeer een afhouden van die mogelijkheid. Het
college heeft daar wel wat vraagtekens bij of dat rendement, dat
het op zou moeten leveren, er ooit komt. Maar die vraag kan pas
goed beantwoord worden als daar degelijk onderzoek naar wordt ge
daan
En de D66-fractie: de kwestie van het onderzoek dat is uitgevoerd.
U noemt het begrip de kwalificatie denigrerend. Daar neem ik wel
afstand van. Het is wel zo, dat inderdaad in de stuurgroep, kij
kend ook naar die uitkomsten van dat onderzoek, dat geen aanlei
ding is geweest om tot een totaal andere stellingname te komen. En
kijkend naar de uitkomsten van dat onderzoek, dat die ook niet zo
verschrikkelijk veel afwijken van de keuzes die in de visie zijn
gemaakt. Ook in de onderzoeksrapportage wordt heel expliciet ge
zegd, dat bijvoorbeeld de variant van een spoorlijn over het tra
ject van de Afsluitdijk geen haalbare kaart is. Dat is iets wat in
ieder geval ook van de initiatiefnemers van dat onderzoek voortdu
rend is bepleit.
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het
voorstel van het college.
Punt 2 5
Kaderstelling Sportbeleid van de Raadswerkgroep
Mevrouw Haitsma (CDA)Wij hebben hier al bijna een jaar over ge
sproken, dus wij hebben zelf daar niet zoveel meer aan toe te voe
gen en we hebben daar in de commissie ook nog weer uitgebreid over
gehad. Ik ben benieuwd wat collega's uit de raad daar nog over
hebben op te merken. Wij zijn heel blij dat we nu, hopelijk, het
ei vandaag kunnen leggen.
De heer Stoelinga (LL)Wij hebben een fijne en mooie tijd doorge
maakt om de kadernota vast te stellen. Wij hebben goed overleg
gevoerd en daar ben ik blij om. Ik denk ook dat de brieven die we
nog ontvangen hebben, ter elfde ure, van onder andere de ijshal,
voldoende waarborgen hebben gekregen binnen deze kadernota, dat
wij die punten zullen behandelen. We hebben niet bepaald wat de
basisvoorzieningen zijn, dat zal in het verlengde van het vast
stellen van deze kadernota nog moeten gebeuren.
Ons inziens hebben wij bij punt B (pagina 6)en punt 1 (pagina
8), een onvolkomenheid gezien. Namelijk we leggen ons daar vast
dat de hoge scholen de vervangende bouw voor sporthal Bilgaard
zullen gaan realiseren en indien mogelijk zal de gemeente daar
financieel in participeren. Wij vinden dat een voorschot nemen op
een ontwikkeling van de kenniscampus en de ontwikkeling van het
bestemmingsplan, het RengersparkgebiedWij willen graag die dis
cussie aan. En wij willen graag met de raad en met de commissies
deze zaak behandelen. Want we hebben het daar namelijk over ruim
telijke ordening, over stadsontwikkeling. Eij zouden dus derhalve
graag willen dat de raad het besluit neemt om de teksten - en
daarvoor heb ik dus een amendement - aan te passen. Deze luidt als
volgt
"De raad van de gemeente Leeuwarden
bijeen op 17 november 2003;
overwegende dat punt B op pagina 6 en punt 1 op pagina 8,
niet geheel in overeenstemming zijn met het in de kadernota
gestelde inzake accommodatiebeleid;
er nog grote onduidelijkheid is omtrent de verdere ontwikke
ling van de kenniscampus in samenhang met het Rengersparkge
bied;
het in deze alinea's beschrevene direct ingrijpt op stede
lijke ontwikkeling en derhalve ook behandeld dient te worden
in het kader van stadsontwikkeling.
Besluit
de genoemde alinea's als volgt tekstueel aan te passen. De
nieuwe tekst zou dan moeten luiden:
nieuwe tekst pagina 6, punt B:
'De gemeente stimuleert in samenwerking met andere partijen,
de ontwikkeling van sport- en leisure voorzieningen op/bij
de op te richten Kenniscampus. En in het Rengersparkgebied
in samenhang met de daar aanwezige voorzieningen; kinder
boerderij zwembad (eventueel te voorzien van buitenbad)
manege. Dit op zodanige wijze dat hier, in samenhang met
Blad 15
Verslag van de raadsvergadering van 17 november 2003
Blad 16
Verslag van de raadsvergadering van 17 november 2003
De heer Stoelinga (LL)Ik wil er geen welles of nietes spelletje
van maken, de feiten liggen er gewoon dat de bouwvergunning met de
herbestemming van dit gebied c.q de aanpassing van het bestem
mingsplan in het presidium geagendeerd is geweest. Daarvoor was
die niet in de commissie geweest. Hij is van de agenda afgehaald.
Vervolgens is het besluit uitgevoerd, dus de raad noch de commis
sie heeft kans gehad om vooraf de zaken te bespreken, inhoudelijk
te beargumenteren. En nu ligt het bestemmingsplan hier in de raad.
Mevrouw Waanders (weth)U heeft uw wrevel over wat of niet gea
gendeerd was, kenbaar gemaakt in de commissie. Dat moge zo zijn.
Maar als het college iets niet meer doet en waar we dus ook niet
op aangesproken wil worden, is wat het presidium wel of niet op
die agenda zet. Dan had u dat bij het presidium moeten regelen of
laten regelen, maar daar kan het college niets aan doen. Ik heb u
aangeboden waar ik de commissie nader op wil informeren. Dat werd
niet nodig geacht, men kon instemmen met de procedure, zoals die
was doorlopen. Dus dan moet u niet meer bij het college zijn, maar
bij uw collega's in de raad, denk ik dan.
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het
voorstel van het college.
Punt 24
Regiovisie Stadsregio Leeuwarden en Westergozone
De hear Posthumus (FNP)Ien fan de grutste kearnkwaliteiten, dy't
hjir neamd wurdt, is it idee fan rest en romteWy binne fan be-
tinken dat dat dochs de ferkearde minsken oanlükt, at je it sa
sizze wolle. Foaral foar jonge minsken is dizze fisy te behaldend,
nei üs miening. De regiofisy set te folie yn op konsintraasje fan
wenjen, wurkjen en fersjennings yn de grutte plakken. Dan is it
net allinnich in oanslach op de leefbaarheid fan it plattelén, as
gefolch derfan dat winkels en skoallen slute moatte, mar ek op de
stéden dy't folie mear pendelferkear te ferwurkjen krije. De regi
ofisy is in ynput foar it streekplan. Dan fernuvert it mei dochs
dat de mooglikheden foar it Van Harinxsmakanaalsa te sjen te
minste oan de kaartsjes dy't der yn stean, oan bannen lein wurde
Yn it provinsjaal ferkears- en ferfiersplan fan 1999 is it kanaal
noch yndield as klasse 5 farwei en ek Langmann woe oan it Fone-
jacht ta dy klasse 5 ütwurkje. Mar as ik hjir nei de reaksjenota
sjoch, dan is oant 2030 klasse 5 allinnich werjün tusken Harns en
Frjentsjer. We roppe it kolleezje dan ek op om net weromhaldend te
wezen yn de opwurdearringsproseduere dat oangeande
En de FNP-fraksje dy fielt him dêryn ek noch stipe troch in brief
fan Schuttevaar, dy't üs ek wiist op de neidielige konsekwinsjes
as jo gjin eksplisite romte jouwe oan die Ontwikkeling achter
Frjentsjer.
Mevrouw Crijns (D66)Los van een aantal inhoudelijke punten, maar
goed daar zijn we goed op ingegaan in de commissie, willen wij
toch tegen het voorstel stemmen, omdat wij vinden dat het onder
zoek, zoals dat gedaan is en gefinancierd is door de gemeente
Leeuwarden, Littenseradiel en Menaldumadeel, dat de stuurgroep
daar op een denigrerende manier mee om is gegaan. Het is al ge
noemd, het onderzoek van Sietske Inberg (D66), maar het was na
tuurlijk een onderzoek waar een aantal gemeentes financiën inge
stopt hebben. We hebben dat ook in de commissie aangegeven. De
wethouder zegt: de stuurgroep heeft de mening terzijde gelegd. Wij
vinden zelf dat het er een beetje superieur mee om is gegaan. We
vinden het jammer dat het op deze wijze behandeld is.
Mevrouw Waanders (weth)Over de positie van de dorpen in de re
gio, die met deze visie aan de orde is, hebben wij in de commissie
al wat van gedachten gewisseld. Het is absoluut niet zo dat het
landelijk gebied op slot staat, anders was het ook nooit tot een
fiat gekomen van al die gemeenten die hierbij betrokken zijn. Bij
een aantal is het inmiddels ook door de gemeenteraad, u weet ook
hoe daar de positie van dorpen terecht ook leeft. Daar zitten ab
soluut mogelijkheden voor de lokale en regionale economie. Maar
als gaat om het idee van concentratie en bundeling van wonen en
werken, zoals dat ook in het huidige provinciaal beleid is vastge
steld, daaraan is vastgehouden en dat leidt tot een zekere hiërar
chie van kernen en daarbij wordt aangegeven van wat de mogelijkhe
den kunnen zijn. Uiteraard niet tot in detail, maar wel op hoofd
lijnen. Ik denk dat dat een goede vertaling is van het kiezen voor
concentratie en bundeling. Dat grotere vormen van werkgelegenheid
zich inderdaad niet bij de kleine kernen voordoen, maar dat die
naar de grotere kernen gaan en als het om grootschalige werkgele
genheid gaat sowieso ook naar Leeuwarden. Dat daar winkels en
scholen sluiten staat er los van. Ik denk dat het, maar die dis
cussie moeten we hier vanavond maar niet voeren, het een illusie
is om te denken dat daar waar in echt hele kleine kernen nog voor
zieningen aanwezig zijn zoals winkels, en dan heb ik het met name
over al die dorpen en dat zijn er nog al wat in Friesland en ook
in deze regio die vanavond aan de orde is met minder dan 250 inwo
ners, daar is geen visie op te maken die ervoor zorgt dat die
voorzieningen in al die kernen in stand blijven.
(De hear Posthumus: De wethêlder seit fan: der is gjin fisy op te
meitsjen om se yn stén te halden, mar at jo yn de fisy, dy't no
foarleityndied net de mooglikheden jouwe om dy bedriuwen de kans
te jaan om yn dy doarpen har üt te wreidzjen en de gruttere be
driuwen te festigjen, dan jouwe je yndied ek gjin romte foar Ont
wikkeling yn dy doarpen.)
Dat zou ook in strijd zijn met het beleid, zoals we dat kennen en
zoals dat ook gewenst wordt om dat voort te zetten. En daar kunt
u, dat is uiteraard uw goede recht, anders over denken, maar als
je kiest voor de lijn van concentratie en bundeling, bij de grote