Blad 25 Blad 26 Verslag van de raadsvergadering van 17 november 2003 Verslag van de raadsvergadering van 17 november 2003 stemd en dat de NLP-fractie geacht wil worden tegen punt B op pa gina 6 en punt 1 op pagina 8 te hebben gestemd. Punt 2 6 Herziening huisvestingsverordening en wijziging bouwverordening. De heer Feddema (WD)We hebben een hele uitgebreide discussie gehad in de commissie over dit bijzondere onderwerp Kamergewijze verhuur en omzettingen woonhuizen naar kamerverhuurEigenlijk blijkt dat velen van ons dezelfde soort zorgen delen en het ook als zodanig voelt en dan met name over de leefbaarheidskwestie in wijken en buurten. Iedereen gaat dan op zijn eigen manier er een invulling aan geven en natuurlijk mag dat. Vervolgens komt men met amendementen. Daardoor is het soms lastig om met een "soort gemene deler" te komen die wat breder is getrokken om tot een beslissing of een uitspraak te komen voor zo'n belangrijke verandering in beleid. Straks daar over meer. Spreiding Bepaalde wijken trekken meer studenten aan. Hier wordt strikt ge stuurd door de uitzonderingsgebieden en met de maximale 10% per straat, of postcodeblokMaar iedereen begrijpt dat de prijs van bepaalde (dure) woningen die in aanmerking zouden komen voor om zetting tot kamergewijze verhuur al bepaalde wijken selecteert. Dus ik bedoel door de prijs. Behoefte Voorzitter, ik denk dat in de uitgesproken zin door het college niet helder en duidelijk is uit te gaan van een tekort van onge veer 700 kamers. Op papier is dat misschien zo, maar er zitten ook veel dubbelingen in en veel vraag naar een andere kamer b.v. in de binnenstad. Via de Studentenvereniging hoor ik van redelijk groot aantal studenten die hier al lang wonen in Leeuwarden, maar die toch nog ingeschreven staan voor een grotere of betere kamer. Voorzitter, mijn fractie is groot voorstander van grotere com plexen Studentenhuisvesting met toezicht en beheer en dan bij voorkeur via de corporaties. Ik heb gevraagd in de commissie of het mogelijk is de bouw van de studentenflat op het toekomstige Kenniscampus-terrein naar voren te halen. Kan de wethouder daar al iets over zeggen? En zijn er op dit moment nog op andere plekken initiatieven bekend? Zorgvuldigheid We zijn met de vorige uitvoering Kamergewijze verhuurpanden en omzettingvergunning nu ongeveer drie jaar gaande, nu net zijn de laatste "hobbels" ingedaald. En nu gaat het weer anders. Het is voor de duidelijkheid voor een ieder lastig steeds weer nieuwe regels te hanteren. Wij willen nu ook geen enkel risico lopen dat er weer een "doorschieten" naar de andere kant gaat ontstaan, zo als het voor 1999 was. Wij willen op maat werken en een plafond inbouwen van max. 70 omzettingen keer 3 kamers is 210 kamers. In ieder geval voor maximaal 2 jaar of zoveel eerder het plafond is bereikt dit te evalueren. Voor ons zijn dan de uitzonderingsgebie den opnieuw aan de orde en zelfs de 10% is niet heilig. Vandaar dat we met een gezamenlijke motie komen, ik zal deze na mens een aantal fracties indienen. "De gemeenteraad van Leeuwarden, in vergadering bijeen op 17 november 2003; behandelende de herziening van de Huisvestingsverordening en wijziging Bouwverordening; overwegende dat Leeuwarden zich o.a. als kennis- en HBO-stad wil pro fileren; dat aanbod en vraag voor kamerbewoning sterk fluctueren en daardoor het verstandig is na twee jaar de verordening al dan niet aan te passen; dat het mogelijk gewenst is om bepaalde straten of gebie den twee jaar na invoering van de verordeningen uit te sluiten voor het verstrekken van gebruikersvergunning voor kamerbewoning ook al is de 10% norm nog niet ge haald; dat er in Leeuwarden een potentieel tekort is geschat van 600 tot 700 studentenkamers; dat er in dit berekende tekort toch een bepaalde 'vervui ling' lijkt te zitten (meer een kwalitatieve dan een kwantitatieve vraag en dubbelinschrijvingen) dat ook woningbouwcorporaties een belangrijke rol hebben in het vergroten van het woningaanbod voor studenten en dat van hen een dergelijke inspanning ook gevraag kan worden, onder andere door het bij voorrang bouwen op de toekomstige kenniscampusbesluit 1. het college van B&W op te dragen om, zodra het aantal van circa 210 extra studentenkamers (uitgaande van een omzetting van één huis tot drie kamers, dus circa 700 panden) is bereikt, een evaluatiemoment in te lassen om de actuele situatie op de woningmarkt voor studentenka mers opnieuw te bekijken, zowel qua aanbod als qua vraag, en naar aanleiding daarvan de inhoud van de huis vestingsverordening opnieuw te bekijken; 2. in ieder geval de huisvestingsverordening en bouwveror dening tot 1 januari 2006 uit te voeren met het eerder genoemde plafond en na 2 jaar of zoveel eerder dan het 'plafond van circa 210 kamers' is bereikt, eventuele bijstelling voor met name de artikelen 2.2.4, lid 2 on der a, b en c ter discussie te stellen en voor te leggen een de raad; 3. het college van B&W te verzoeken te willen bevorderen dat ook woningcorporaties en marktpartijen (o.a. in het kader van 3PLUS) het woningmarktsegment voor studenten in sterkere mate gaan bedienen; en gaat over tot de orde van de dag." Blad 23 Verslag van de raadsvergadering van 17 november 2003 Blad 24 Verslag van de raadsvergadering van 17 november 2003 heer Nicolai, die er ook al die tijd bij is geweest. Het was denk ik nog leuker dan ik het mijzelf herinner. De heer Stoelinga komt met 2 amendementen. Ik snap dat de heer Stoelinga bij het eerste amendement wil benadrukken de synergie. Dat is natuurlijk prachtig we hopen allemaal dat de gemeente een beleid voert wat samenhang vertoont, maar ik denk niet dat we dit op dit terrein zo kunnen zeggen, want het gaat veel meer buiten de sportnota om. U zegt veel meer dan dat we in een sportnota kunnen aannemen. Het reikt veel verder. Ik snap wat u bedoeld met synerg ie In het 2' stuk geeft u aan dat u het liefst wil dat de mogelijke sporthal op de plaats van de sporthal Bilgaard komt. In de commis sie heeft u ook elke keer meegedaan en daarbij ook telkens aange geven dat u het liever anders had. Maar met elkaar hebben we toch dat anders gezien. Mocht de kenniscampus doorgaan en mocht daar een sporthal nodig zijn, dan lijkt het ons het meest logisch dat die op de plek van de kenniscampus komt en niet op de plaats van de sporthal Bilgaard. (De heer Stoelinga: Ik zou heel graag willen dat we die politieke discussie terzijnertijd voeren en wat er nu in de kadernota staat is dat de sporthal Bilgaard verplaatst wordt naar de kenniscampus en op de kenniscampus terechtkomt en dat daarbij de hogescholen leidend zijn. In de kadernota stellen wij nadrukkelijk dat de ba sisvoorziening, waaronder sporthallen ook vallen, in principe in beheer van de gemeente zijn. Dat wij die uitzondering gaan maken en dat we dat na een politieke discussie besluiten, daarin ga ik mee. Alleen stel ik nu dat je in een kadernotawaarin je uitgaat dat de basisvoorzieningen gefasiliteerd worden door de gemeente nu al gaat bepalen dat deze sporthal daarop een uitzondering vormt, vind ik vreemd.) Wij hebben natuurlijk ook in de sportnota aangegeven dat als wij kiezen voor andere gebieden, die redelijk dicht in de buurt zijn, dat we natuurlijk ook andere dingen willen opruimen, die dan niet echt meer noodzakelijk zijn. Daar geven we het college de gelegen heid voor om daarmee aan het werk te gaan en daar hebben we een kader voor aangegeven, hoe dat in de praktijk zal uitpakken, dat zien we wel. Maar ik denk dat het heel logisch is als er op de kenniscampus een mooie sporthal komt, die vrij dicht bij Bilgaard ligt, dat men in Bilgaard ook heel veel plezier van zal hebben en daar met plezier naartoe zal gaan. Zo taxeer ik dat tenminste. De heer Nicolai was louter lyrisch en dat kan ik alleen maar voor een groot deel onderstrepen. De heer Feddema zegt dat de nota ruimte geeft voor discussie, van wat zijn nou precies basisvoorzieningen. Ik denk dat we die dis cussie inderdaad wel eens in de raad gaan voeren. Dat lijkt ons ook goed, want op dit moment is de definitie toch een beetje door de historie ingegeven en daar moeten we wel eens een keer mee aan de gang. De heer Posthumus wil graag eerst een tevredenheidsonderzoekHij zei zelf ook al, de BV Sport doet dat ook, die voert ook 2- jaarlijks een tevredenheidsonderzoeken uit. We hebben in de nota aangegeven dat wij tevredenheidsonderzoeken ook verder nog willen, we denken niet dat dat eerst hoeft, want deze nota is ook een soort begin, we hebben nog niet zoveel harde cijfers, althans nog niet voldoende en dat we al werkende weg steeds maar hardere cij fers krijgen. En dan ook op grond van die harde cijfers steeds beter en gerichter een sportbeleid kunnen gaan voeren. (De hear PosthumusIt giet my derom foar at je dus fierdere stap pen sette dat je dus earst düdlik witte fan wat wolle de sporters no seis, wat wolle de ferieningsAt je dat as ears te dogge, foardat je echte ferfolchstappen sette fan sportkonsintraasje of objekt - subjekt, dat dat de ears te stap is. Dat is myn gedachte Wij denken dat dat al werkende weg kan. Dat we niet eerst de zaak moeten stopzetten en eerst die onderzoeken moeten doen. Die onder zoeken zullen ongeveer gelijk opgaan met verdere stappen die we zetten. We weten ook al vrij veel dingen, maar nog niet genoeg. Dat moet in de loop van de jaren beter blijken. De heer V.d. Brug was ook tevreden. Hij heeft nog even het belang genoemd, niet alleen maar de concentratiegebieden, maar ook van sportgelegenheden bijvoorbeeld in dorpen. De nota spreekt ook vol doende van het belang, als er sportgelegenheden moeten blijven en zullen blijven ook in de dorpen, dan is de sociale samenhang er een lijdend principe bij. Dus dat wordt door de nota onderstreept. Mevrouw Veenstra van de SP-fractie was ook tevreden, daar zijn we ook alleen maar blij mee. De hear Posthumus (FNP)Hiel koart noch efkes oer it tefreden- heidsündersyk en dy winsken. De diskusje om de iishal hinne spi- let ek en de skatebaan, dat kinne je dan tagelyk dan ek yn dat ündersyk meinimme. Dat wol ik dan noch even as in ekstra argumint meijaan, foar de stimming aansens. De Voorzitter: Dat betekent dat wij nu tot stemming overgaan. Aan de orde is de stemming over het amendement van de LL-fractie. Het amendement van Leefbaar Leeuwarden wordt verworpen met 3 tegen 32 stemmen. Voor stemden de LL-, FNP-fractie. Aan de orde is de stemming over de motie van de FNP-fractie. De motie van de heer Posthumus namens de FNP-fractie wordt ver worpen met 4 tegen 31 stemmen. Voor stemden de leden van de FNP- fractie, de D66-fractie en 1 lid LL-fractie. Aan de orde is de stemming over het totale voorstel: vaststelling van de kaderstellingskortbeleid gemeente Leeuwarden. De heer Stoelinga: Ik wil wat dat betreft een stemverklaring af leggen, dat wij de 2 in ons amendement genoemde punten als tegen stem genoteerd krijgen. We zijn dus voor de kadernota, maar die 2 punten willen wij dus als tegenstem genoteerd hebben. De hear Posthumus: Ik wol dan ek in stimferklearring öflizze, dat ik no net mear foar dizze nota stimme kin. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van de raadswerkgroep Sportbeleid, met de aantekening dat de FNP-fractie geacht wil worden tegen het voorstel te hebben ge-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 7