Blad 49 Verslag van de raadsvergadering van 26 november 2003 Blad 50 Verslag van de raadsvergadering van 26 november 2003 ste termyn sein hat. It CDA wol neat'. Dat wol ik absolüt bestride, allinnich wy kieze wat in oare folchoarder yn belied. Wy sizze, fan wy wolle earst düdlikheid hawwe oer wat de korporaasjes wolle, op basis dêrfan sille wy bepale moatte hoefolle wenningen der noch by moatte. En wy sizze dan op basis fan it oantal fan de korporaasjes, stel no dat der hünderten keamers binne, bliuwt der noch in tal keamers oer wat je miskien yn wenningen realisearje kinne. Dat kin miskien 2% wêze, mar wy hawwe sein, dat wolle wy net fuort jaan, dy 2%. Dat stelle wy op maksimaal 2%, öfhinklik fan wat de korporaasjes oan it probleem bydrage kinne. En dus sizze wy, wy binne absolüt foar it oplossen fan it pro bleem, allinnich wy kieze in oare folchoarder yn it oplos sen fan it probleem. As wy fjirder sjogge nei de earste termyn, dan fyn ik it eins spitich dat de wethülder net yngien is op üs opmerking oangeande it ütslutingsbeliedWy hawwe sein, jim moatte eins sjen nei in folie fynmasiger ütslutingsbelied. Op fra- gen, dy't wy steld hawwe oangeande de hüsfesting fan stu- dinten yn de wyk Welgelegen, is oanjün dat yn de wyk Welge legen fan de 800 wenningen sa'n 33 omset binne - of, der komme noch twa by, wurde - as studintehüsfestingDat is üngefear 3,75%. Mar, en dat is it rigeltsje dat er eins achteroan komt, dy sitte wol allegear yn de omjouwing fan de Willem LoréstrjitteWy sizze, dan moatte je der folie mear nei sjen hoe't je dy wennings spriede. Of je fiere in folslein belied wêrby't jo dy hüsfesting konsintrearje as jo soargje derfoar dat dat op in hiele goeie wize sprieden wurdtWat wy hjir no dogge, de feroardering biedt neffens üs te min betinksten om dat op in goeie wize te dwaan. Ik ha de wethalder eins ek net heard oer üs opmerking oan geande it behearsplan. Wy hawwe sein, yn de feroardering wurdt ütsteld, omdat de easken wannear at der 11 keamerbe- wenners binne - ik ha de PvdA-fractie de oare kear ek siz- zen heard - dat soe op in folie leger nivo lizze moatte. Wy hawwe ütsteld te sjen oft sy der ek nei sjogge at it ek by 3 kin. Ek ha wy sein fan, soe it net mooglik wêze om de fergunning yn te lüken at er in oantal kearen klage is. It leste punt is, lüdsoerlêst, der moatte je ek eat oer re- gelje. Fansels binne der hiele goede bewenners fan studin- tepannen, mar jo sille ek sjen moatte hoe je lüdsoerlêst foarkomme kinne, want yn de feroardering wurdt, sa at it dêr no stiet, foar de nêstlizzers allinnich wat regele oer it hüskeEn dat fine wy te min. At it om de moasjes giet wolle wy yn prinsipe fêsthalde oan üs eigen ferhaal. Dat striidt wat mei it ferhaal wat oaren yntsjinne hawwe. Ik wol straks noch wol efkes de gelegenheid hawwe om de fraksje har miening te freegjen oer it ferhaal fan de PvdA- fraksje, dat hjir ynstjinne is. Dus foardat der stimd wurdt, woe ik der noch efkes mei de fraksje oer prate. Blad 47 Verslag van de raadsvergadering van 26 november 2003 Met dit voorstel van de PvdA-fractie en de motie van frac ties van PAL/GL-fractie en de WD-fractie komen wij dan tot een wat voorzichtiger beleid uit dan het college. Er wordt een plafond ingebouwd voor het totale volume en door de 8% regeling binnen de postcodegebieden is daar minder omzet ting mogelijk. Dat erkennen wij. Daarmee dwingen wij onder meer af de spreiding over het gehele gebied. Een evaluatie zal vervolgens genoeg mogelijkheden bieden voor vaststel ling van verder beleid. Omdat handhaving bij dit onderwerp prominent aan de orde is geweest, roep ik het college op om straks bij dit nieuwe beleid, maar ook in het algemeen, op handhaving goed toe te zien. Wij zullen in ieder geval, als dit onderwerp in de toekomst weer aan de orde komt, het gevoerde beleid onder andere wel langs deze meetlat van goede handhaving leggen. We hopen natuurlijk dat de raad ons amendement wil onder steunen De WD/PAL/GL-motie zullen wij ondersteunen. Het amendemint fan de FNP-fraksje stypje wy net, want dat leit fier fan wat wy wolle. De moasje fan de CDA-fraksje giet üs yn totaliteit ek te fier, dus dy sille wy ek net stypje. Het NLP-amendementwaar uitgegaan wordt van niet meer dan 3, gaat ons ook wat te ver. Tot slot nog een opmerking. Eén van onze leden zal uitein delijk straks tegen de verordening stemmen, omdat hij vindt dat de leefbaarheid door dit beleid te veel onder druk komt te staan en hij niet overtuigd is van de geschetste behoef te aan de studentenkamers. De heer Feddema (WD) Een dikke week geleden, in de eerste termijn van het college werd al duidelijk dat de motie, die een brede ondersteuning had, die overigens al voor het weekend, zaterdags, rond is gegaan (wat dat betreft denk ik dat er straks ook een opmerking gemaakt mag worden wat tijd betreft) dat daar een behoorlijke steun was. De wethouder zei: ik weet daar wel raad mee, ik kan met die motie uit de voeten. Dus wat dat betreft was het voor ons een goed uit gangspunt met die motie ook verder te gaan. Richting CDA-fractie moet ik zeggen, en dat is mij in het vorige debatje ook echt opgevallen, zij wil eigenlijk hele maal niets. Terwijl juist in die motie van het CDA-fractie een enorm risico zit, waar u waarschijnlijk niet in vol doende mate rekening mee houdt. Overigens heeft de woord voerder van de CDA-fractie daar wel melding van gemaakt, want zelfs met de 2% zonder voorwaarden loop je het risico dat er toch een 200 woningen omgezet zullen worden voor ka- mergewijze verhuur. Dat gaat de WD-fractie en de andere fracties, die mee hebben geholpen om te komen tot de geza menlijke motie, veel te ver. Wat dat betreft denk ik dat De heer v.d Wal (PAL/GL)Ik loop even de moties na. De CDA-motie zullen wij niet voor stemmen. We zijn het met de wethouder eens dat het alle grond weg slaat onder het voorstel dat er ligt, waarvan wij de uitgangspunten goed vinden. 2% op 30 woningen is 0,6 woningen dat betekent ge woon dat er helemaal geen woning in een bepaald postcodege- bied kan komen. Er staan natuurlijk wel goede dingen in, zoals bijvoorbeeld overleg met de woningbouwcorporaties, maar als hij dat al niet had toegezegd, dan zal de wethou der onmiddellijk toezeggen dat hij dat gaat doen. Dus aan die motie hebben wij geen behoefte. De motie die wij mede ingediend hebben die is al voldoende toegelicht door de heer Feddema. PvdA-motie, ik zal het rekensommetje van de heer Feddema niet overdoen, maar dit is natuurlijk een te klein verschil om nog op te nemen. En 10% uit 30 woningen dat zijn er dus maximaal 3, en die afronding waar de heer Feddema het over had, kan ik het helemaal mee eens zijn. De motie van de PvdA-fractie zullen wij dus niet steunen, dat is te pietluttig. De heer V.d Brug (NLP)Ik wil nog even ingaan op de motie ven voor ons amendement. Voorop gesteld, voor ons is Leeu warden een studentenstad. Met ons amendement hebben wij ge probeerd gehoor te geven aan bezwaren uit de samenleving. De bezwaren waren angst voor overlast. Zelf zijn we daar niet zo angstig over. Mogelijke waardevermindering van be zit, "je zult een huis hebben naast een studentenwoning", zei men ons. Het in twijfel trekken van het tekort aan wo ningen voor studentenkamers. Verder heeft PEL tijdens de inspraak enkele mazen of dubieuze passages in de regelge ving proberen aan te tonen. In 1999 heeft de gemeente besloten tot een stop op het af geven van een omzettingsvergunning, omdat er voldoende woonruimte aanwezig was. Het voorstel van de wethouder is nu om de stop op te heffen en enige aanscherping van de re gels met het doel overlast te voorkomen, onder andere nieu we eisen aan de geluidsisolatie en de 10% regeling. Wij gaan er wel vanuit dat er een woningtekort is of dreigt. Bovendien zou het voor een studentenstad niet slecht zijn wanneer er voor de studenten nog iets te kiezen valt in de woning. Met ons amendement hebben wij geprobeerd mee te werken aan de verruiming van de markt, anderzijds geen wildgroei te laten ontstaan, betere spreiding te bewerk stelligen en bezwaren te voorkomen. Het komt er dus op neer dat wij zeggen van: omzettingsvergunning oké, maar niet te veel mensen in één pand. Als een particulier zijn woning wil verbouwen tot 3 kamerwoningen en zelf in Wassenaar gaat wonen, dan vind ik dat nog net kunnen, maar 15 kamers vind ik veel te veel. Blad 4 8 Verslag van de raadsvergadering van 26 november 2003 het ook verstandig is om straks te horen van de heer Wij- menga hoe hij dat in hemelsnaam kan verklaren. Maar er is ook hoop, want als ik de verschillende loggen lees, dan zie ik ook beweging bij de CDA-fractie. Ik hoop dat daar in hun termijn ook melding van gemaakt wordt. Het debat mag leven dig worden, dus ik vind dat als je in zo'n log uitdrukking geeft aan bepaalde gevoelens dat dat in deze zaal ook moet worden gedaan. De fracties van de WD, PAL/GL en de andere fracties, die de motie hebben ondersteund, kiezen dus voor studenten kamergewijze verhuur, want het is natuurlijk ook voor andere groepen mensen vooral vanuit een stuk zorgvul digheid. We rekenen op de snelheid van de corporaties als het gaat om de kenniscampus en de andere locaties voor de wat grotere objecten. Dan nog eventjes het amendement van de PvdA-fractieIk heb vorige week begrepen dat wanneer je het hebt over de bruto en netto aantallen uitgaande van 10%, dat wanneer je 10% - zoals het nu in de regeling staat en die wij ook blijven ondersteunen - in ongeveer in 54% van de postcode gevallen neerkomt op het aantal 29, 27, 36 eenheden (=huizen)Als je 10% van bijvoorbeeld 27 neemt, dan is dat 2.7 en dat zou betekenen - normaal gesproken afronden naar boven - 3Maar dat is niet zo, in deze regeling betekent het dat het naar 2 wordt afgerond. Dus uiteindelijk, als je het over bruto netto hebt, dan is met de regeling, zoals het op dit moment ook door het college wordt voorgesteld, een bruto/netto verhaal waarbij je 10% in de verordening hebt staan, maar in ruim 80% van de gevallen het op 8% uitkomt. Dus wat dat betreft denk ik dat u op uw wenken bediend wordt. Maar, en daar waarschuw ik voor, wanneer u op 8% gaat zitten, dan gaat datzelfde gebeuren en dan wordt die 8% 6%/6,5%. En dan vind ik weer dat we het niet serieus nemen om ook te komen tot een redelijk invulling van die studentenkamers. Maar ik moet zeggen dat het perspectief, zeker met de uit leg die ik nu heb gegeven, is voor de PvdA-fractie mis schien reden voldoende om daar nog even over na te denken. Voorzitter, ik sluit af, Leeuwarden is een studentenstad, daar zijn we het allemaal over eens. We moeten er voor zor gen dat er in ieder geval voldoende en goede kamers zijn. Wij gaan er vanuit met de plafond van 70 panden die omgezet kunnen worden en een plafond van 210 kamers. Ik denk dat we in de tussentijd ook mogen verwachten van de woningbouwcor poraties dat er dan meer duidelijkheid zal zijn. Het laatste wat ik wil opmerken, en dat is ook steeds een beetje aan de orde als het gaat over de leefbaarheid, we moeten niet de studenten in zo'n daglicht zetten dat het altijd fout gaat. Er gaan veel vaker zaken goed en daar waar het fout gaat, vind ik, moet heel duidelijk handhaving op komen. Dat had ik in de eerste termijn ook al gezegd. De heer Wijmenga (CDA)De hear Feddema dy noeget my ein- liks üt om efkes te reagearjen en dat is einliks ek nei oanlieding fan wat de wethalder de foarige kear nei de ear-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 13