rt- Blad 53 Verslag van de raadsvergadering van 26 november 2003 Blad 54 Verslag van de raadsvergadering van 26 november 2003 weegt van alles op die markt. We houden dat goed bij en we zijn in gesprek met corporatie en overigens ook met Studie stad Leeuwarden, maar het zal op korte termijn nog niet ge noeg zijn. Ik heb de vorige keer ook gezegd: je moet wel bedenken dat het ook tijd kost om die plannen te maken en dat het proceduretijd kost, dat het bouwtijd kost, om het over eventuele bezwaren nog maar niet te hebben, die ver tragend kunnen werken. Verder is er nog het vervelende punt dat studentenhuisvesting, in verreweg de meeste gevallen, natuurlijk geen lucratieve zaak is. Dat moet ook allemaal geregeld worden. Dat gaat niet van vandaag op morgen. Dat tekort aan kamers is er wel vandaag. Als we niets doen neemt dat ook toe. Vandaar die uitbreiding van de kamerver- huurregeling en vandaar ook overigens dat ik het eens kan zijn met de motie van de fracties van de WD, PAL/GL die soms een evaluatiemoment inbouwt. We kunnen dan inderdaad mee betrekken wat er op die studentenmarkt heeft bewogen wat betreft de inspanning van de corporaties. Nog even over de andere corporatie: Nieuw Wonen Friesland is op dit moment nog steeds de grootste kamerverstrekker voor studenten. Nieuw Wonen Friesland heeft er tot op heden geen zin in om zijn bezit aan te passen aan de aangescherp te eisen, die aan kamers gesteld worden wat betreft brand veiligheid en gebruiksveiligheidDat betekent dat bijvoor beeld in al die flats waar studenten wonen, dit van 3 tot 4 studenten teruggebracht zal moeten worden tot 2 studenten, die daar mogen wonen. Dat betekent dat er naar schatting zo'n 500 studenten tussen nu en 2005 op de markt zullen ko men op zoek naar een nieuwe kamer. De NWF heeft ook in zijn nieuwe visie geuit dat zij niet voor doelgroepen grote com plexen zullen gaan ontwikkelen, noch voor bejaarden noch voor studenten Wat dat betreft hebben we daar op dit mo ment ook niet direct een partner aan. Nog één ding wat de corporatie betreft. Interessant is dat minister Dekker een brief heeft geschreven aan de corpora ties in ons land dat, daar waar dat te pas komt, zij de verantwoordelijkheid moeten nemen voor studentenhuisvesting en dat onze VROM Accounthouder daarover in gesprek is met de corporaties. Dan de 10%. Het leek even alsof we in combinatie aan het rekenen waren gegaan. Maar u kunt die som ook nog op een andere manier maken. De heer Feddema heeft hem ongetwijfeld zelf gemaakt en daar ook een handreiking bij gekregen. U hebt gelijk, het komt uiteindelijk, als je uitgaat van 10%, gemiddeld iets boven de 8% uit. Ik had de vorige keer het idee dat je dat percentage ook zou kunnen verlagen. Ik had het idee dat het gedaan werd om het gevaar van overlast te beperken. Tenslotte was dat wat de discussie de vorige keer domineerde. Daar kon ik me wel wat bij voorstellen. 8% is minder dan 10%. Je kunt daarbij een verlaging inbouwen. Als je kijkt wat er praktisch gebeurt en je stelt het op 10% en je komt gemiddeld uit op 8%, dan heeft de PvdA-fractie zijn doel bereikt. Dan komt er een spreidingsmotief bij 'het wordt toch altijd minder'Dan wordt het een glijdende schaal waarbij het enige motief nog is: we maken het min der. Ik dacht dat u zelf een niveau had bepaald waarop u de overlast wilde beperken. (De heer Zijlstra (PvdA): Met die rekensom dat we van 10% naar 8% gaan, is duidelijk dat wij dan wat meer op de rem gaan staan dan u. Overigens hebben we het er in de commis sie over gehad wat er landelijk gedaan werd, daar ging het percentage van 6 naar 7 ook wel naar 13. Het college had wellicht ook naar 12 in kunnen zetten. Dat is allemaal een beetje arbitrair. Daarom zijn de hoofdlijnen geweest dat wij ook graag willen meewerken aan de studentenhuisvesting, maar wat er aan vraag is, over die cijfers, is er enige twijfel. Het aanbod dat wij bij de vorige vergadering heb ben gedaan was ook niet helemaal duidelijk en daarom hebben wij gezegd: met dat plafond kunnen wij best heel goed le ven. Dan geven we nog enige sturing en rem daarop dat je naar een minder percentage gaat en vervolgens hebben we een evaluatiemomentDat is een prachtig beleid. Dat u dan nu komt met 10 is eigenlijk 8 en 8 wordt eigenlijk 6, ja dat accepteer ik dan maar, maar het is politiek wel wat ondui delijk. Ik zou dat de volgende keer wat duidelijker willen formuleren. Dat wij wat minder willen dan 10 dat is duide lijk.) U wilt minder dan 10, u komt op 8 en dan wilt u nog minder en dan komt u op 6, dat is niet onduidelijk, maar dat is een som en die kun je toch echt maken. Ik ben het met u eens dat het arbitrair is, natuurlijk is 10% arbitrair. Maar dan kom ik toch even naar de motie, waarvoor ik inmid dels mijn steun heb uitgesproken. Dan bouw je een evalua tiemoment in op ofwel het aantal bereikte nieuwe kamers of wel, als je dat niet bereikt hebt, na 2 jaar. Evalueer dan ook het voorstel, zoals het er ligt. Blijf niet miezemuizen op een paar procentjes, waarvan eigenlijk blijkt dat als je 10% hebt, je vanzelf al 8% hebt. (De heer Zljlstra (PvdA)We kunnen het gemiezemuis ook heel goed evalueren achteraf Voor dit argument ga ik door de knieën. Daar hebt u gelijk in. Ik raad uw amendement niet aan. Dan ga ik naar een enkele opmerking, die gemaakt is door de heer Wijmenga. Hij bestrijdt mijn opvatting dat de CDA- fractie niks wil, het gaat om de volgorde. Ik denk dat ik eigenlijk net al op uw vraag geantwoord heb: kijk nou eerst eens naar de corporaties, wat kunnen die doen. Daar kijken we naar. Dat heb ik de vorige keer ook omstandig betoogd, daar zijn we mee in gesprek en daar gebeurt ook alles, maar niet nu. Dat duurt een tijd voordat dat tot ontwikkeling komt. Het tekort hebben we nu. We vinden dat er nu wat moet gebeuren. Dan vinden we 2% niks. Het uitsluitingbeleid per straat is echt te detaillistisch en dat zal eerder vertra gen dan wat helpen. Een beheersplan bij meer dan 2 bewoners vind ik toch echt te ver gaan. Dat geldt ook voor de tech nische eisen. Het is juist een feit dat we de technische Blad 51 Verslag van de raadsvergadering van 26 november 2003 Blad 52 Verslag van de raadsvergadering van 26 november 2003 ~s> Verder hebben wij de motie van de WD-fractie mede onderte kend, namelijk om over 2 jaar te bekijken of er nog meer verruiming zou moeten komen of andere aanpassingen nodig zi jn De hear Posthumus (NLP)Noch efkes in taljochting op üs eigen moasje. Wy wolle fan Ljouwert in echte studinte- en kennisstêd meitsje, mear dus dan it no al is. En at jo nei de oerlêst sjogge, dan tinke wy dus dat it dochs better is om in kontrolearre sitewaasje te hawwen fan 200 studintehu- zen yn 5 strjitten, mei in goed stikje behear, as 200 huzen ferspraat oer 100 strjitten. Dan hawwe 100 strjitten der lest fan en dus wolle wy konsintraasje mei in goed stik be hear derop. Ik gean noch efkes as leste de moasjes by del. It CDA stelt yn syn eigen ferkiezingsprogramma"de gemeen te spant zich in om het predikaat beste HBO-stad van Neder land te worden. Er dienen voldoende woningen/ kamers te zijn voor studenten"Dan ferwachtsje ik ek dat it CDA no de rêch rjocht haldt en net mei allegear regels komt om mear studintewenningen op te kearen. Ik fyn dat dit gjin stimulearjend belied is, mar in ontmoedigingsbelied2% fan in strjitte gemiddeld, it is earder ek al efkes sein, at je ütgean fan safolle huzen, as by de WD sein is, dan bliuwt der niks mear oer. (De hear Wijmenga: Ik tink dat de hear Posthumus net goed lustere hat. Wy finne it hiel wichtich dat er goeie hüsfes- ting komt, allinnich wy ha ek noed foar de hiele stêd oer. En dan meitsje wy in ofwaging dat wy sizze fan wy wolle earst konsintrearjede korporaasjes kinne üs dêr geweldich by helpe, dat is üs ütgongspunt en dernei sjogge wy wat der fjirder noch oan hüsfesting realiseare wurde moat en dat soe fia de hüsfes tingsferoardering kinne. Dus wy wolle op dy wize mei klam ütdrukking jaan oan wat wy yn it ferkiez- ingsprogramma skreaun ha. Allinnich wy dogge dat net troch rünom yn de stêd ta te stean dat 10% fan de wennings yn ge- bruk nommen wurde kinne as studintewennings De mooglikheden fia partikuliere huzebou der sjogge jo net al te folie yn. (De hear Wijmenga: Pas as düdlik is wat der fjirder noch oan hüsfesting mooglik is, en wy komme tink ik in soart by- inoar at je sizze fan wy moatte it behearskjeno dat dogge wy troch in berop te dwaan op de korporaasjes en dan te sjen wat der fjirder oerbliuwt.) Dan binne der noch in pear oare amendeminten NLP-fraksje kwa argumintaasje tink ik, ik ha it seis ek mei makke, de grutte fan in pan en it tal ynwenners hoecht net altyd rjocht evenredich te wêzen mei de oerlêst. By mear minsken yn ien pan kin der ek sprake wêze fan in stik sels- korreksje en ynterne Onderlinge ófspraken. Dus dat sille wy net stypje. Wy hawwe de moasje mei de 8 partijen dus wol stipe. Dy 210 ekstra studintekeamers om dan in "break" te halden. In evaluaasje, dat stiet de ferromming net yn it paad En dy fan de PvdA-fraksje binne wy it net mei iens. De heer Elzinga(D66Wij vinden dat volkshuisvesting in principe een zaak is voor corporaties in samenwerking met de gemeente en in principe niet voor huisjesmelkers. Maar wij willen toch een geleidelijke overgang naar een wat meer relaxtere woningmarkt mogelijk maken. Ik heb bij een eerde re gelegenheid het getal van 700 potentieel tekort aan ka mers natte vingerwerk genoemd. We vinden dat niet echt hard, maar wij willen toch meer keuzemogelijkheden mogelijk maken. We hebben in principe vertrouwen in het overleg tus sen de gemeente en corporaties en dat het overleg inderdaad tot meer huisvesting voor studenten en andere jongeren leidt. Daarom steunen wij de motie van de fracties van de WD en PAL/GL en niet die anderen. De heer Sluiter(weth.Ik heb de moties de vorige keer al becommentarieerd, dat doe ik dus niet weer. Er is een nieuwe bijgekomen van de PvdA-fractiedat zal ik straks uiteraard wel becommentariëren. Ik wil ook nog iets zeggen over de corporaties en over de redelijkheid van de 10%. En dan zal ik nog op een aantal opmerkingen van u ingaan. Ik heb de vorige keer gezegd dat er diverse locaties zijn waarmee met name de Corporatie Holding Friesland bezig is om te kijken in hoeverre het haalbaar is daar een studen tenhuisvesting - geconcentreerde locaties met beheer en al les wat daar bij hoort - van te maken. Ik heb daar toen niet een helder getal aan gebonden. Ik zal dat nu bij bena dering doen. U moet dan denken aan zo'n 150 200 kamers. Ik heb u de vorige keer ook gezegd: ik ga hier natuurlijk nu niet die locaties bij naam en toenaam noemen, want dat zou zeer onzorgvuldig zijn en ook prematuur gezien de staat waarin de plannen verkeren. Verder heb ik u de vorige keer de kenniscampus en de stu dentenhuisvesting die op de kenniscampus genoemd. Het gaat daarbij om 300 tot 600 kamers. Dan zijn er verschillende bestaande complexen, flats in de Vrijheidswijk, die samen geschikt zullen worden gemaakt voor studentenhuisvesting, althans dat is de bedoeling, en dan gaat het om circa 1300 kamers in totaal. Echt nieuw zijn alleen de nieuwe loca ties. De studentenhuisvestingen op de kenniscampus zal ook wel binnen afzienbare tijd moeten, want dat is de vervan ging voor die containers in het Rengerspark, die daar over 3,5 jaar weg moeten. Dat levert misschien 100 extra kamers op, maar niet het totale getal. In de bestaande complexen van Corporatie Holding Friesland, die wellicht geheel tot studentenlocaties gemaakt zullen worden, zitten nu natuur lijk ook al erg veel studenten. Dus dat betreft ook niet allemaal dat enorme getal van 1300 kamers. Dat zijn lang niet allemaal nieuwe kamers. Er gebeurt dus al veel. Er be-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 14