Blad 9 Verslag van de raadsvergadering van 26 november 2003 Blad 10 Verslag van de raadsvergadering van 26 november 2003 moet zo weinig mogelijk versnipperd plaatsvinden, afstem ming is zeer belangrijk. De Stadswachten horen absoluut in de handhavingketen thuis. Zij kunnen dan ook veel breder worden ingezet, wat leidt tot verbreding van kennis en er varing Een tweede vraag is: Hoe wordt dan de positie van de mensen gewaarborgd? Wij pleiten voor het volgende: o Iedereen wordt opgenomen in de gemeentelijke organisa tie o Vervolgens wordt er met iedereen gekeken naar door stroommogelijkheden, zodat in ieder geval 18 personen onafhankelijk worden van de ID-regeling en daarmee veel meer kansen krijgen; o Deze 18 personen krijgen een werkaanbod dat passend is, niet het bredere algemeen geaccepteerde werkaanbod; o Dit alles gaat niet ten kosten van de huidige rechtspo sitie; o De dienstverleningsafspraken met de buitengebieden blijven gehandhaafd; o En voor de reguliere werknemers wordt een inspannings verplichting aangegaan om hen te leiden naar ander werk Hierover hebben wij een motie opgesteld, omdat wij vinden dat deze punten expliciet in het raadsvoorstel moeten te rugkomen. Deze motie dien ik dan hierbij in. Ook namens de fracties van de WD, CDA en PAL/GL. "De raad van de gemeente Leeuwarden, bijeen op 26 november 2003; behandelende de beleidsvisie stadswachten; overwegende dat: er lange tijd grote onduidelijkheid bij de stads wachten is geweest; het uiteindelijke besluit alle duidelijkheid moet geven aan betrokkenen; in plaats van een verzame ling van brieven, besluiten en andere documenten; het voorliggende besluit niet ingaat op de positie van alle huidige stadswachten; besluit alle stadswachten die op 1-12-2003 een vaste dienstbetrekking hebben, mee te nemen in de rege lingen (4 8 fte) alle 48 fte gelijke kansen te geven om op door- stroomtraject te gaan (geen voortijdige schifting maken) voor de 18 fte die doorstroommogelijkheden krijgen te zoeken maar passend werk (i.p.v. het bredere maatschappelijk geaccepteerd werk) Blad 7 Verslag van de raadsvergadering van 26 november 2003 1.0 m alle onduidelijkheden nog eens goed op een rijtje te zetten. Over bijvoorbeeld de verschillende bedragen die tussen stichting en gemeente worden genoemd. Er zit volgens ons veel ruis op de lijn en veel misverstand tussen stichting en u als raadsleden. Raadsleden die mij vertellen dat de stichting geen inzage zou willen geven in de financiën, tegenover de directeur van de stichting die hierover met stomheid is geslagen, als zij hiervan hoort. En ik neem aan dat de voorzitter van de stichting u daar wellicht ook het een en ander over zou kunnen vertellen. 2. Het onderzoeken van mogelijkheden zoals in de beleids visie van de stichting weergegeven is in relatie tot het reïntegratiebudgetwaarover in uw stukken niet wordt gesproken, in het kader van de nieuwe Wet Werk en Bijstand. Wij verwijzen in dit kader naar de plannen van de gemeente Groningen, die de keuze maakt de vei ligheidszorg vooralsnog in ieder geval in 2004 onge moeid te laten. En dat zou wellicht handig zijn om daar eens contact mee op te nemen. Maar veiligheid is niet gratis. Blijkbaar telt voor u alleen het boekhoudkundi ge nul. Ook de markt heeft veel geld over voor deze vorm van veiligheid. Wij stellen vast dat het bestuur van de stichting en het college dit feit negeren en dat dit tot gevolg kan hebben dat medewerkers hun baan ver liezen 3. Om eens goed alle consequenties van het collegevoorstel te doorgronden. Voor de stadswachten in Leeuwarden, maar niet in mindere mate voor de stads- en dorpswach ten uit de andere gemeenten. En om hier nog eens iets aan toe te voegen, wat ons ter ore is gekomen, dat bij een andere gemeente, niet betrokken bij de stichting, vanuit de gemeente Leeuwarden navraag is gedaan of daar nog stadswachten nodig zijn. Dat is niet alleen goed koop, maar het lijkt een ordinaire koehandel. En dat verdienen de stadswachten absoluut niet. 4In het onderzoek zou tevens kunnen worden betrokken op welke wijze door de kortgeleden brancheorganisatie Stadswachten opgerichte brancheorganisatie, wordt aan gekeken tegen de toekomst van de stadswachten. Kortom, naar onze mening, voldoende redenen om even pas op de plaats te maken en in 2004 nader onderzoek te doen, waarbij een aantal landelijke ontwikkelingen rond veilig heid en stadswachten worden betrokken, de expertise vanuit de stichting wordt betrokken, wat ons betreft ook de ge meente wordt betrokken, maar ook een onafhankelijk deskun dige om zo tot een gedegen besluit te komen, wat op draag vlak kan rekenen. Dank u wel. de dienstverleningsafspraken met de buitengebieden te handhaven en in overleg met de buitengebieden te komen tot een passende dienstverleningsovereenkomst (budgettair neutraal) dat de stadswachten er in rechtspositie niet op achteruit gaan; een inspanningsverplichting aan te gaan om de regu liere werknemers (3 fte) toe te leiden naar werk; en gaat over tot de orde van de dag." Het voordeel is dat mensen hierdoor meteen duidelijkheid hebben, niemand valt buiten de boot ÉN mensen krijgen door stroomkansen ÉN ze hebben de zekerheid van de ambtelijke CAO voor ID-werknemers ÉN er zijn kansen om op een breder terrein binnen de veiligheidsketen aan het werk te gaan. De afgelopen periode heb ik met ongeveer 20 stadswachten om de tafel gezeten en deze voorstellen ook besproken. Ik merk dat als ik rustig met hen om tafel zit dat we eigenlijk op één lijn zitten, als ik naar het actiecomité kijk. Ik denk dat we vanavond met z'n allen duidelijkheid moeten hebben. Dat we met z'n allen vanavond moeten kiezen voor een stukje veiligheid en voor het stukje duidelijkheid bij de stadswachten Duidelijkheid als het gaat om hun baan en vanavond hebben we daar ook een grote kans voor. De AbvaKa bo heeft ingesproken en die pleit eigenlijk voor een uit stel voor een onderzoek. Daardoor zal in ieder geval het besluit pas ongeveer in maart genomen kunnen worden. U komt terug op het begeleiden naar ander werk. Dat daar toch risico's in zitten. Wat wij hier pleiten is dat er voor die 18 mensen een traject wordt uitgezet, zoals ook in de wet werk en bijstand voorzien is. Met die mensen wordt gezocht naar passend werk. Geen maatschappelijk geaccep teerde arbeid in de brede zin. Hier is natuurlijk ook tijd voor. Vaak wordt gedacht: we kunnen niets vinden, laten we ze maar snel ergens neer zetten. Maar hier is ook gewoon ruimte voor. Op de buitengebieden ben ik ingegaan. Het draagvlak voor de plannen mist, zegt de AbvaKabo. Mijn ervaring is dat dat wel wat genuanceerder ligt. De landelijke actiedag van gesubsidieerde arbeid vindt plaats voor de begrotingsbehandeling van het ministerie van sociale zaken. Deze actiedag is daar ook op gericht om er voor te zorgen dat in die begrotingsbehandeling op rijksni veau ook meer aandacht voor deze problematiek gegeven wordt. Zoals u ook weet zijn er meer organisaties in deze gemeente die op dit moment zwaar in de problemen zitten. Blad 8 Verslag van de raadsvergadering van 26 november 2003 De heer J. Beerstra: Geachte B&W en raad. Hierbij overhan dig ik u de handtekeningen in één dag opgehaald van het midden- en kleinbedrijf, 221 in totaal, en daarbij de web site met alle mensen die gereageerd hebben. U zult, als u het leest, er versteld van staan wat u ons aandoet. Daarbij krijgt u ook nog een button van veiligheid en gevaar. De Voorzitter: Dank u wel. Wij hebben de website deze week natuurlijk ook gevolgd. Dus voor een deel kennen wij de ma terie al. Maar dat doet niets af van het feit dat wij ons daar verder nog in zullen verdiepen. Punt V Beleidsvisie Stadswachten. De heer Florijn (PvdA)Het is overduidelijk dat de Stads wachten veel te lang in onzekerheid hebben gezeten. Ook is het duidelijk dat de taak van de stadswachten, die hier in Leeuwarden wordt verricht ook in de buitengebieden, erg be langrijk is. Daar zijn wij het mee eens en daar wijzen ook alle reacties op die wij hebben gekregen. Het is ook over duidelijk dat Leeuwarden profiteert van de Stadswachten. Om de positie van de Stadswachten te waarborgen en om de veiligheid te waarborgen vinden wij dat de gemeente de Stadswachten moet onderbrengen in een gemeentelijke handha vingketen. En ik zal zo uitleggen waarom dat de beste op lossing is. Ik merk dat door de complexiteit van dit probleem de aan dacht veel wordt afgeleid naar bijzaken, maar waar het van avond om draait is: de positie van de stadswachten in com binatie met de handhaving van het veiligheidsniveau. Daar moet vanavond duidelijkheid over komen. Een vraag die veel gesteld wordt is: Hoe staat het met de veiligheid in de stad? Zoals gezegd, hebben de Stadswachten hun belangrijke rol bewezen. Ze zijn goed opgeleid en staan goed in de maat schappij Wij staan dan ook achter het opleiden van Stadswachten tot bijvoorbeeld Bijzonder Opsporingsambtenaar, zoals ook in de Beleidsvisie van de Stichting staat. Echter, wij vinden dat iemand in dienst van een geprivatiseerde organisatie geen sancties mag opleggen aan burgers. Dat hoort bij de over heid Handhaving moet men serieus nemen als overheid en daarvoor moet je ook verantwoordelijk voor gesteld kunnen worden. Om dit te waarborgen wordt een handhavingketen ontwikkeld. De ze keten zorgt voor samenhang en efficiency. Handhaving

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 3