Blad 9
Verslag van de raadsvergadering van 26 november 2003
Blad 10
Verslag van de raadsvergadering van 26 november 2003
moet zo weinig mogelijk versnipperd plaatsvinden, afstem
ming is zeer belangrijk. De Stadswachten horen absoluut in
de handhavingketen thuis. Zij kunnen dan ook veel breder
worden ingezet, wat leidt tot verbreding van kennis en er
varing
Een tweede vraag is: Hoe wordt dan de positie van de mensen
gewaarborgd?
Wij pleiten voor het volgende:
o Iedereen wordt opgenomen in de gemeentelijke organisa
tie
o Vervolgens wordt er met iedereen gekeken naar door
stroommogelijkheden, zodat in ieder geval 18 personen
onafhankelijk worden van de ID-regeling en daarmee veel
meer kansen krijgen;
o Deze 18 personen krijgen een werkaanbod dat passend is,
niet het bredere algemeen geaccepteerde werkaanbod;
o Dit alles gaat niet ten kosten van de huidige rechtspo
sitie;
o De dienstverleningsafspraken met de buitengebieden
blijven gehandhaafd;
o En voor de reguliere werknemers wordt een inspannings
verplichting aangegaan om hen te leiden naar ander
werk
Hierover hebben wij een motie opgesteld, omdat wij vinden
dat deze punten expliciet in het raadsvoorstel moeten te
rugkomen. Deze motie dien ik dan hierbij in. Ook namens de
fracties van de WD, CDA en PAL/GL.
"De raad van de gemeente Leeuwarden,
bijeen op 26 november 2003;
behandelende de beleidsvisie stadswachten;
overwegende dat:
er lange tijd grote onduidelijkheid bij de stads
wachten is geweest;
het uiteindelijke besluit alle duidelijkheid moet
geven aan betrokkenen; in plaats van een verzame
ling van brieven, besluiten en andere documenten;
het voorliggende besluit niet ingaat op de positie
van alle huidige stadswachten;
besluit
alle stadswachten die op 1-12-2003 een vaste
dienstbetrekking hebben, mee te nemen in de rege
lingen (4 8 fte)
alle 48 fte gelijke kansen te geven om op door-
stroomtraject te gaan (geen voortijdige schifting
maken)
voor de 18 fte die doorstroommogelijkheden krijgen
te zoeken maar passend werk (i.p.v. het bredere
maatschappelijk geaccepteerd werk)
Blad 7
Verslag van de raadsvergadering van 26 november 2003
1.0 m alle onduidelijkheden nog eens goed op een rijtje te
zetten. Over bijvoorbeeld de verschillende bedragen die
tussen stichting en gemeente worden genoemd. Er zit
volgens ons veel ruis op de lijn en veel misverstand
tussen stichting en u als raadsleden. Raadsleden die
mij vertellen dat de stichting geen inzage zou willen
geven in de financiën, tegenover de directeur van de
stichting die hierover met stomheid is geslagen, als
zij hiervan hoort. En ik neem aan dat de voorzitter van
de stichting u daar wellicht ook het een en ander over
zou kunnen vertellen.
2. Het onderzoeken van mogelijkheden zoals in de beleids
visie van de stichting weergegeven is in relatie tot
het reïntegratiebudgetwaarover in uw stukken niet
wordt gesproken, in het kader van de nieuwe Wet Werk en
Bijstand. Wij verwijzen in dit kader naar de plannen
van de gemeente Groningen, die de keuze maakt de vei
ligheidszorg vooralsnog in ieder geval in 2004 onge
moeid te laten. En dat zou wellicht handig zijn om daar
eens contact mee op te nemen. Maar veiligheid is niet
gratis. Blijkbaar telt voor u alleen het boekhoudkundi
ge nul. Ook de markt heeft veel geld over voor deze
vorm van veiligheid. Wij stellen vast dat het bestuur
van de stichting en het college dit feit negeren en dat
dit tot gevolg kan hebben dat medewerkers hun baan ver
liezen
3. Om eens goed alle consequenties van het collegevoorstel
te doorgronden. Voor de stadswachten in Leeuwarden,
maar niet in mindere mate voor de stads- en dorpswach
ten uit de andere gemeenten. En om hier nog eens iets
aan toe te voegen, wat ons ter ore is gekomen, dat bij
een andere gemeente, niet betrokken bij de stichting,
vanuit de gemeente Leeuwarden navraag is gedaan of daar
nog stadswachten nodig zijn. Dat is niet alleen goed
koop, maar het lijkt een ordinaire koehandel. En dat
verdienen de stadswachten absoluut niet.
4In het onderzoek zou tevens kunnen worden betrokken op
welke wijze door de kortgeleden brancheorganisatie
Stadswachten opgerichte brancheorganisatie, wordt aan
gekeken tegen de toekomst van de stadswachten.
Kortom, naar onze mening, voldoende redenen om even pas op
de plaats te maken en in 2004 nader onderzoek te doen,
waarbij een aantal landelijke ontwikkelingen rond veilig
heid en stadswachten worden betrokken, de expertise vanuit
de stichting wordt betrokken, wat ons betreft ook de ge
meente wordt betrokken, maar ook een onafhankelijk deskun
dige om zo tot een gedegen besluit te komen, wat op draag
vlak kan rekenen. Dank u wel.
de dienstverleningsafspraken met de buitengebieden
te handhaven en in overleg met de buitengebieden te
komen tot een passende dienstverleningsovereenkomst
(budgettair neutraal)
dat de stadswachten er in rechtspositie niet op
achteruit gaan;
een inspanningsverplichting aan te gaan om de regu
liere werknemers (3 fte) toe te leiden naar werk;
en gaat over tot de orde van de dag."
Het voordeel is dat mensen hierdoor meteen duidelijkheid
hebben, niemand valt buiten de boot ÉN mensen krijgen door
stroomkansen ÉN ze hebben de zekerheid van de ambtelijke
CAO voor ID-werknemers ÉN er zijn kansen om op een breder
terrein binnen de veiligheidsketen aan het werk te gaan.
De afgelopen periode heb ik met ongeveer 20 stadswachten om
de tafel gezeten en deze voorstellen ook besproken. Ik merk
dat als ik rustig met hen om tafel zit dat we eigenlijk op
één lijn zitten, als ik naar het actiecomité kijk.
Ik denk dat we vanavond met z'n allen duidelijkheid moeten
hebben. Dat we met z'n allen vanavond moeten kiezen voor
een stukje veiligheid en voor het stukje duidelijkheid bij
de stadswachten Duidelijkheid als het gaat om hun baan en
vanavond hebben we daar ook een grote kans voor. De AbvaKa
bo heeft ingesproken en die pleit eigenlijk voor een uit
stel voor een onderzoek. Daardoor zal in ieder geval het
besluit pas ongeveer in maart genomen kunnen worden.
U komt terug op het begeleiden naar ander werk. Dat daar
toch risico's in zitten. Wat wij hier pleiten is dat er
voor die 18 mensen een traject wordt uitgezet, zoals ook in
de wet werk en bijstand voorzien is. Met die mensen wordt
gezocht naar passend werk. Geen maatschappelijk geaccep
teerde arbeid in de brede zin. Hier is natuurlijk ook tijd
voor. Vaak wordt gedacht: we kunnen niets vinden, laten we
ze maar snel ergens neer zetten. Maar hier is ook gewoon
ruimte voor.
Op de buitengebieden ben ik ingegaan.
Het draagvlak voor de plannen mist, zegt de AbvaKabo. Mijn
ervaring is dat dat wel wat genuanceerder ligt.
De landelijke actiedag van gesubsidieerde arbeid vindt
plaats voor de begrotingsbehandeling van het ministerie van
sociale zaken. Deze actiedag is daar ook op gericht om er
voor te zorgen dat in die begrotingsbehandeling op rijksni
veau ook meer aandacht voor deze problematiek gegeven
wordt. Zoals u ook weet zijn er meer organisaties in deze
gemeente die op dit moment zwaar in de problemen zitten.
Blad 8
Verslag van de raadsvergadering van 26 november 2003
De heer J. Beerstra: Geachte B&W en raad. Hierbij overhan
dig ik u de handtekeningen in één dag opgehaald van het
midden- en kleinbedrijf, 221 in totaal, en daarbij de web
site met alle mensen die gereageerd hebben. U zult, als u
het leest, er versteld van staan wat u ons aandoet. Daarbij
krijgt u ook nog een button van veiligheid en gevaar.
De Voorzitter: Dank u wel. Wij hebben de website deze week
natuurlijk ook gevolgd. Dus voor een deel kennen wij de ma
terie al. Maar dat doet niets af van het feit dat wij ons
daar verder nog in zullen verdiepen.
Punt V
Beleidsvisie Stadswachten.
De heer Florijn (PvdA)Het is overduidelijk dat de Stads
wachten veel te lang in onzekerheid hebben gezeten. Ook is
het duidelijk dat de taak van de stadswachten, die hier in
Leeuwarden wordt verricht ook in de buitengebieden, erg be
langrijk is. Daar zijn wij het mee eens en daar wijzen ook
alle reacties op die wij hebben gekregen. Het is ook over
duidelijk dat Leeuwarden profiteert van de Stadswachten.
Om de positie van de Stadswachten te waarborgen en om de
veiligheid te waarborgen vinden wij dat de gemeente de
Stadswachten moet onderbrengen in een gemeentelijke handha
vingketen. En ik zal zo uitleggen waarom dat de beste op
lossing is.
Ik merk dat door de complexiteit van dit probleem de aan
dacht veel wordt afgeleid naar bijzaken, maar waar het van
avond om draait is: de positie van de stadswachten in com
binatie met de handhaving van het veiligheidsniveau. Daar
moet vanavond duidelijkheid over komen.
Een vraag die veel gesteld wordt is: Hoe staat het met de
veiligheid in de stad?
Zoals gezegd, hebben de Stadswachten hun belangrijke rol
bewezen. Ze zijn goed opgeleid en staan goed in de maat
schappij
Wij staan dan ook achter het opleiden van Stadswachten tot
bijvoorbeeld Bijzonder Opsporingsambtenaar, zoals ook in de
Beleidsvisie van de Stichting staat. Echter, wij vinden dat
iemand in dienst van een geprivatiseerde organisatie geen
sancties mag opleggen aan burgers. Dat hoort bij de over
heid
Handhaving moet men serieus nemen als overheid en daarvoor
moet je ook verantwoordelijk voor gesteld kunnen worden. Om
dit te waarborgen wordt een handhavingketen ontwikkeld. De
ze keten zorgt voor samenhang en efficiency. Handhaving