Blad 25 Verslag van de raadsvergadering van 26 november 2003 Blad 26 Verslag van de raadsvergadering van 26 november 2003 beleidsvisie. Het college zegt in reactie op de vragen van LL-fractie dan van "De problematiek is ook nogal complex en het is lange tijd onduidelijk geweest hoe de positie van de politie bij dit alles was en er moest meer duidelijkheid komen over de contouren van de nieuwe handhavingeenheid openbare ruimte. Zorgvuldigheid en het opstellen van een integraal advies kostte extra tijd." Eigenlijk kun je dan de conclusie trekken dat men zo graag zorgvuldig wil zijn dat het automatisch leidt tot onzorgvuldigheid. Dat je dus het tegendeel bereikt van wat je wilt. Want het is toch moeilijk vol te houden dat het zo lang in onzekerheid laten van mensen over hun baan, hun inkomen en hun zekerheid zorgvuldig is. Aan de andere kant was daar natuurlijk de onzekerheid die voortkwam uit de factor "Den Haag"De vra gen over: wat wordt er uiteindelijk besloten; wat komt daaruit; welke consequenties zitten er voor Leeuwarden dan aan vast. Die hebben ook bijgedragen aan deze situatie van onzekerheid. Daarin begrijp ik het college best wel, maar toch blijft het raar. Wanneer je de gemeente al in een vroeg stadium ziet anticiperen op de eerder verwachte ramp zalige berichten vanuit Den Haag, een gemeente die dan di rect een vacaturestop invoert, bezuinigt enz. en eist dat er een beleidsplan komt, maar die de instellingen dan ver volgens zo lang laat zwemmen. Want dat betreft natuurlijk niet alleen de Stichting Stadswacht. Die andere instellin gen hadden toch niets van doen met die onzekere factoren beleid van de politie en de handhavingeenheid openbare ruimte? Onlangs heb ik het bij de begrotingsvergadering ook al op gewezen, dat het toch niet goed te noemen is dat een groot aantal instellingen, dus niet alleen de stadswacht, in november nog steeds geen beschikking heeft. Want dat heeft vele negatieve gevolgen, want dan zie je dat het praktijk wordt, dat de contracten van de ID-ers steeds maar weer voor een korte periode worden verlengd. De situatie voor de instellingen, maar ook voor de ID-baners, wordt door die herhaalde kortstondige verlenging langzamerhand onwerkbaar. De instellingen kunnen door dit beleid ook niet verder kijken dan de contracten van de ID-baners en de men sen die zo werkzaam raken minder gemotiveerd omdat zij niet weten waar zij aan toe zijn. Als Christenunie vinden wij dat je niet terug moet gaan tot slechts 30 stadswachten. Op dit punt begrijp ik ook de Pv dA- fractie niet. Terug naar 30 betekent niets anders dan dat er veel minder surveillance zal plaatsvinden in de ge hele stad en op de bedrijfsterreinen. Terwijl achterstands wijken nu juist om meer toezicht schreeuwen en de politie niet voldoende capaciteit heeft om dit toezicht op te van gen. PvdA-fractieu heeft zich net als de Christenunie middels schriftelijke vragen bezorgd getoond over de situa tie in de VrijheidswijkHoe kunt u dit dan accepteren? Het is toch ook bekend dat Leeuwarden in vergelijking tot ande Blad 23 Verslag van de raadsvergadering van 26 november 2003 krijgen. En ook voor de overige 18 stadswachten zijn de vooruitzichten onzeker. Het is maar de vraag of ze via re- integratie weer aan het werk komen. Onder dezelfde condi ties die ze op dit moment hebben. We hebben inmiddels alle maal wel vernomen dat de werkloosheid nog steeds toeneemt en met name in Friesland is hij hoger dan in de rest van het land. Pas als de Wet Werk en Bijstand behandeld is, wordt duidelijk hoe de verdeling van het geld van het werk- deel zal worden. En daarom zijn wij van mening dat vooruit lopend op de nieuwe wet, we op dit moment geen besluit kun nen nemen over Stichting de Stadswacht. Wij willen eerst een onderzoek naar de voor- en nadelen van het onderbrengen van de Stadswacht in een nieuw op te richten afdeling bin nen de gemeente en na de eventuele verzelfstandiging van de stichting Daarover dienen wij de volgende motie in: "De gemeenteraad van Leeuwarden, in vergadering bijeen op 26 november 2003; behandelend de Stadswacht; overwegende dat uit de ambtelijke stukken van de gemeente en die van de Stichting Stadswacht Fryslan is gebleken dat er nog veel onduidelijkheid bestaat over de levens vatbaarheid, financiën, arbeidsvoorwaardenregeling, rechtspositie van de stadswachten en de nog uit te brengen offertes; dat binnenkort nog CAO-onderhandelingen plaats moeten vinden; dat er onduidelijkheid bestaat over het opleidings plan 2004; dat ook de vakbonden ABVAKABO FNV en ACP twijfels hebben over de lopende onderhandelingen tussen ge meente en Stichting Stadswacht Fryslan; Spreekt uit: dat eerst een onafhankelijk onderzoek moet worden verricht waarin alle voor en nadelen van het college voorstel goed worden onderzocht in relatie tot de, in opdracht van de gemeente, ontwikkelde Beleidsvisie van de Stichting Stadswacht Fryslan; dat de uitkomsten van dit onderzoek vóór 30 maart 2004 afgerond moeten zijn en daarop volgend behandeld dienen te worden in de commissie Welzijn; en gaat over tot de orde van de dag." De motie is ondertekend door: Leefbaar Leeuwarden Katie Dolstra John Stoelinga De heer v.d Brug (NLP)De computerpostbus raakte te vol door de e-mail over de stadswachten. Bijna alle brieven be nadrukten de waarde van het werk van de stadswachten. Niemand van ons heeft daar ook maar enige twijfel over. re steden, landelijk toch al niet de reputatie heeft een veilige stad te zijn. (De heer Florijn (PvdA)Wij hebben duidelijk gesteld dat de wijken in ieder geval voldoende aandacht blijven krij gen. Die blijven ook gewoon gegarandeerd stadswachten hou den. Als je kijkt naar het voorstelweneer Stoker, dan ziet u dat die 30 stadswachten een gebied beslaan, dat de hele binnenstad, alle wijken, Prinsentuin en alle andere gebieden beslaat, dan zien we ook dat op de maandag, dins dag en woensdagochtend er niet gesurveilleerd wordt, dan zie we ook nog eens dat er efficiënter samengewerkt gaat worden binnen de handhavingketen, dan zie je ook nog eens dat er een apart voorstel gedaan wordt en aparte onderhan delingen plaatsvinden met het bedrijventerreinenDus daar wordt ook al een oplossing voor gezocht. Want we hebben im mers een inspanningsverplichting om daar wat te doen. Dan begrijp ik niet helemaal waar u nu op doelt.) Ik begrijp het heel goed. Want als er op een aantal dagde len in de week niet meer gesurveilleerd wordt in de wijken en minder gesurveilleerd wordt op de bedrijfsterreinen, dan betekent dat dus dat u de vandalen en de overtreders in de wijken maar vraagt om zich in die tijd even rustig te hou den. Dat klinkt heel erg logisch. Bovendien is het zo, dat wanneer je snijdt in de surveillances op bedrijfsterreinen, dit een grote achteruitgang betekent voor het vestigings klimaat van nieuwe bedrijven in deze gemeente. En we willen toch zo graag werk hebben om mensen te laten doorstromen, dan moet u vooral dit soort zaken doen. Het is dus buitengewoon ongunstig voor het vestigingskli maat om te snijden in die surveillances op bedrijventerrei nen. En dat is ook mijn moeite met de motie van de SP- fractie, tenminste zoals hij in concept was, want ik heb hem nog niet uitgedeeld gekregen. Als hij is ingediend, zo als het concept was, dan zie ik bij het 2' aandachtsstreep je in het besluit, dat daar ook gesproken wordt over kri tisch kijken naar de inzet van stadswachten op bedrijven terreinen. Ik vraag mij dus af, wat steekt daar achter. (De heer Kalabeek (SP): Die motie is inmiddels gewijzigd Hij is anders ingediend dan dat u in concept heeft gezien.) Dan denk ik dat ik zeer verheugd kan zijn, want met de rest kon ik van harte instemmen. We willen dus niet terug naar 30 en dat is een kwestie po litieke keuzes maken. Je kunt wel mooie woorden in de ver kiezingsprogramma's zetten over veiligheid, maar je moet daar als lokaal bestuurder dan ook voor staan en er voor gaan om dat waar te maken. Ik was dan ook hogelijk verbaasd dat de meerderheid van de fracties in dezelfde commissie, toen ze nog maar net gehoord hadden over deze rampzalige plannen van het college, bij een volgend agendapunt beslo ten in principe akkoord te gaan met de tot stand koming van een nieuw poppodium dat meer dan 7 miljoen euro moet gaan kosten. Daar zijn wij niet voor, wij hebben andere priori- Blad 24 Verslag van de raadsvergadering van 26 november 2003 Veiligheid staat bij onze partij ook hoog in het vaandel. En de stadswachten spelen daarin een niet onbelangrijke rol. De kern van het probleem is niet de onderwaardering, die we zouden hebben, maar de financiering. Ik heb waarde ring voor het op de barricade staan om het beroep van stadswacht te beschermen, voor de pogingen de banen te be houden. Nogmaals werkeloosheid is volksvijand nummer 1. Het hebben van een baan en zeker deze baan geeft zelfrespect plus de waardering aan de veiligheid te hebben bijgedragen. De gemeente garandeert dat niemand in de bijstand komt, dan wel op hun vaste salaris wordt gekort. Bij de voorstellen van het college zit de onzekere angst dat voor sommigen an der werk ook zou kunnen betekenen: minder gewaardeerd werk. Zeker nu het begrip "passende arbeid" is losgelaten. Op bladzijde 12 van het reactie van B&W op de beleidsvisie stadswacht, staan de voorstellen. Citaat: "deze kunnen wor den uitgevoerd door de bestaande stichting. Maar ook door alle stadswachten in gemeentelijke dienst te nemen en van uit die positie zo veel mogelijk mensen te leiden naar be taald werk totdat het niveau van 30 formatieplaatsen is be reikt". Wij nemen voor waar aan wat op bladzijde 11 staat: "aan de verschillende wensen om de bestaande inzet te ver ruimen dan wel op andere tijden in te zetten kan vanwege het ontbreken van middelen op dit moment zeker niet worden voldaan" De voorstellen van het college lijken me niet onredelijk. Ik wil eerst het verdere beloop van de discussie met andere partijen volgen over de consequenties van de oplossingen. Van sommige moties kunnen de indieners ook alle gevolgen niet overzien, ook al omdat er nog vele onzekerheden zijn en deze vragen daarom een nader onderzoek. De motie van de collegepartijen is een nadere uitwerking. Het antwoord van de wethouder over deze motie wacht ik af. Het is wel weer vervelend dat de collegepartijen ons eigen lijk weer zo voor het blok hebben gezet, zonder de discus sies, Net als de vorige keer bij de bezuinigingen, toen de collegepartijen dat op dezelfde manier hebben doorgedrukt. Er zijn bezuinigingen op de ambtenaren verlangd en nu wor den er wel weer extra opdrachten aan diezelfde ambtenaren gegeven. We houden daar toch een beetje een vervelend ge voel aan over, maar we wachten het af. De heer Stoker(CU): De laatste tijd is de situatie van de mensen die actief zijn bij de stadswacht en ook voor andere ID-werknemers niet anders dan onzeker te noemen. Het is een goede zaak om grondig na te gaan wat daaraan ten grondslag ligt. Immers organisatorisch en beleidsmatig heeft de Stichting Stadswacht er alles aan gedaan om zekerheid te scheppen. Al in april 2003 kwamen zij met een beleidsvisie welke op nadrukkelijk verzoek van de gemeente was opge steld. En dan zit er 7 maanden tussen de schokkende feiten van het voorlopige collegebesluit en het uitbrengen van de

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 7