Blad 25
Verslag van de raadsvergadering van 26 november 2003
Blad 26
Verslag van de raadsvergadering van 26 november 2003
beleidsvisie. Het college zegt in reactie op de vragen van
LL-fractie dan van "De problematiek is ook nogal complex
en het is lange tijd onduidelijk geweest hoe de positie van
de politie bij dit alles was en er moest meer duidelijkheid
komen over de contouren van de nieuwe handhavingeenheid
openbare ruimte. Zorgvuldigheid en het opstellen van een
integraal advies kostte extra tijd." Eigenlijk kun je dan
de conclusie trekken dat men zo graag zorgvuldig wil zijn
dat het automatisch leidt tot onzorgvuldigheid. Dat je dus
het tegendeel bereikt van wat je wilt. Want het is toch
moeilijk vol te houden dat het zo lang in onzekerheid laten
van mensen over hun baan, hun inkomen en hun zekerheid
zorgvuldig is. Aan de andere kant was daar natuurlijk de
onzekerheid die voortkwam uit de factor "Den Haag"De vra
gen over: wat wordt er uiteindelijk besloten; wat komt
daaruit; welke consequenties zitten er voor Leeuwarden dan
aan vast. Die hebben ook bijgedragen aan deze situatie van
onzekerheid. Daarin begrijp ik het college best wel, maar
toch blijft het raar. Wanneer je de gemeente al in een
vroeg stadium ziet anticiperen op de eerder verwachte ramp
zalige berichten vanuit Den Haag, een gemeente die dan di
rect een vacaturestop invoert, bezuinigt enz. en eist dat
er een beleidsplan komt, maar die de instellingen dan ver
volgens zo lang laat zwemmen. Want dat betreft natuurlijk
niet alleen de Stichting Stadswacht. Die andere instellin
gen hadden toch niets van doen met die onzekere factoren
beleid van de politie en de handhavingeenheid openbare
ruimte? Onlangs heb ik het bij de begrotingsvergadering ook
al op gewezen, dat het toch niet goed te noemen is dat een
groot aantal instellingen, dus niet alleen de stadswacht,
in november nog steeds geen beschikking heeft. Want dat
heeft vele negatieve gevolgen, want dan zie je dat het
praktijk wordt, dat de contracten van de ID-ers steeds maar
weer voor een korte periode worden verlengd. De situatie
voor de instellingen, maar ook voor de ID-baners, wordt
door die herhaalde kortstondige verlenging langzamerhand
onwerkbaar. De instellingen kunnen door dit beleid ook niet
verder kijken dan de contracten van de ID-baners en de men
sen die zo werkzaam raken minder gemotiveerd omdat zij niet
weten waar zij aan toe zijn.
Als Christenunie vinden wij dat je niet terug moet gaan tot
slechts 30 stadswachten. Op dit punt begrijp ik ook de Pv
dA- fractie niet. Terug naar 30 betekent niets anders dan
dat er veel minder surveillance zal plaatsvinden in de ge
hele stad en op de bedrijfsterreinen. Terwijl achterstands
wijken nu juist om meer toezicht schreeuwen en de politie
niet voldoende capaciteit heeft om dit toezicht op te van
gen. PvdA-fractieu heeft zich net als de Christenunie
middels schriftelijke vragen bezorgd getoond over de situa
tie in de VrijheidswijkHoe kunt u dit dan accepteren? Het
is toch ook bekend dat Leeuwarden in vergelijking tot ande
Blad 23
Verslag van de raadsvergadering van 26 november 2003
krijgen. En ook voor de overige 18 stadswachten zijn de
vooruitzichten onzeker. Het is maar de vraag of ze via re-
integratie weer aan het werk komen. Onder dezelfde condi
ties die ze op dit moment hebben. We hebben inmiddels alle
maal wel vernomen dat de werkloosheid nog steeds toeneemt
en met name in Friesland is hij hoger dan in de rest van
het land. Pas als de Wet Werk en Bijstand behandeld is,
wordt duidelijk hoe de verdeling van het geld van het werk-
deel zal worden. En daarom zijn wij van mening dat vooruit
lopend op de nieuwe wet, we op dit moment geen besluit kun
nen nemen over Stichting de Stadswacht. Wij willen eerst
een onderzoek naar de voor- en nadelen van het onderbrengen
van de Stadswacht in een nieuw op te richten afdeling bin
nen de gemeente en na de eventuele verzelfstandiging van de
stichting
Daarover dienen wij de volgende motie in:
"De gemeenteraad van Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 26 november 2003;
behandelend de Stadswacht;
overwegende
dat uit de ambtelijke stukken van de gemeente en die
van de Stichting Stadswacht Fryslan is gebleken dat
er nog veel onduidelijkheid bestaat over de levens
vatbaarheid, financiën, arbeidsvoorwaardenregeling,
rechtspositie van de stadswachten en de nog uit te
brengen offertes;
dat binnenkort nog CAO-onderhandelingen plaats moeten
vinden;
dat er onduidelijkheid bestaat over het opleidings
plan 2004;
dat ook de vakbonden ABVAKABO FNV en ACP twijfels
hebben over de lopende onderhandelingen tussen ge
meente en Stichting Stadswacht Fryslan;
Spreekt uit:
dat eerst een onafhankelijk onderzoek moet worden
verricht waarin alle voor en nadelen van het college
voorstel goed worden onderzocht in relatie tot de, in
opdracht van de gemeente, ontwikkelde Beleidsvisie
van de Stichting Stadswacht Fryslan;
dat de uitkomsten van dit onderzoek vóór 30 maart
2004 afgerond moeten zijn en daarop volgend behandeld
dienen te worden in de commissie Welzijn;
en gaat over tot de orde van de dag."
De motie is ondertekend door:
Leefbaar Leeuwarden
Katie Dolstra John Stoelinga
De heer v.d Brug (NLP)De computerpostbus raakte te vol
door de e-mail over de stadswachten. Bijna alle brieven be
nadrukten de waarde van het werk van de stadswachten.
Niemand van ons heeft daar ook maar enige twijfel over.
re steden, landelijk toch al niet de reputatie heeft een
veilige stad te zijn.
(De heer Florijn (PvdA)Wij hebben duidelijk gesteld dat
de wijken in ieder geval voldoende aandacht blijven krij
gen. Die blijven ook gewoon gegarandeerd stadswachten hou
den. Als je kijkt naar het voorstelweneer Stoker, dan
ziet u dat die 30 stadswachten een gebied beslaan, dat de
hele binnenstad, alle wijken, Prinsentuin en alle andere
gebieden beslaat, dan zien we ook dat op de maandag, dins
dag en woensdagochtend er niet gesurveilleerd wordt, dan
zie we ook nog eens dat er efficiënter samengewerkt gaat
worden binnen de handhavingketen, dan zie je ook nog eens
dat er een apart voorstel gedaan wordt en aparte onderhan
delingen plaatsvinden met het bedrijventerreinenDus daar
wordt ook al een oplossing voor gezocht. Want we hebben im
mers een inspanningsverplichting om daar wat te doen. Dan
begrijp ik niet helemaal waar u nu op doelt.)
Ik begrijp het heel goed. Want als er op een aantal dagde
len in de week niet meer gesurveilleerd wordt in de wijken
en minder gesurveilleerd wordt op de bedrijfsterreinen, dan
betekent dat dus dat u de vandalen en de overtreders in de
wijken maar vraagt om zich in die tijd even rustig te hou
den. Dat klinkt heel erg logisch. Bovendien is het zo, dat
wanneer je snijdt in de surveillances op bedrijfsterreinen,
dit een grote achteruitgang betekent voor het vestigings
klimaat van nieuwe bedrijven in deze gemeente. En we willen
toch zo graag werk hebben om mensen te laten doorstromen,
dan moet u vooral dit soort zaken doen.
Het is dus buitengewoon ongunstig voor het vestigingskli
maat om te snijden in die surveillances op bedrijventerrei
nen. En dat is ook mijn moeite met de motie van de SP-
fractie, tenminste zoals hij in concept was, want ik heb
hem nog niet uitgedeeld gekregen. Als hij is ingediend, zo
als het concept was, dan zie ik bij het 2' aandachtsstreep
je in het besluit, dat daar ook gesproken wordt over kri
tisch kijken naar de inzet van stadswachten op bedrijven
terreinen. Ik vraag mij dus af, wat steekt daar achter.
(De heer Kalabeek (SP): Die motie is inmiddels gewijzigd
Hij is anders ingediend dan dat u in concept heeft gezien.)
Dan denk ik dat ik zeer verheugd kan zijn, want met de rest
kon ik van harte instemmen.
We willen dus niet terug naar 30 en dat is een kwestie po
litieke keuzes maken. Je kunt wel mooie woorden in de ver
kiezingsprogramma's zetten over veiligheid, maar je moet
daar als lokaal bestuurder dan ook voor staan en er voor
gaan om dat waar te maken. Ik was dan ook hogelijk verbaasd
dat de meerderheid van de fracties in dezelfde commissie,
toen ze nog maar net gehoord hadden over deze rampzalige
plannen van het college, bij een volgend agendapunt beslo
ten in principe akkoord te gaan met de tot stand koming van
een nieuw poppodium dat meer dan 7 miljoen euro moet gaan
kosten. Daar zijn wij niet voor, wij hebben andere priori-
Blad 24
Verslag van de raadsvergadering van 26 november 2003
Veiligheid staat bij onze partij ook hoog in het vaandel.
En de stadswachten spelen daarin een niet onbelangrijke
rol. De kern van het probleem is niet de onderwaardering,
die we zouden hebben, maar de financiering. Ik heb waarde
ring voor het op de barricade staan om het beroep van
stadswacht te beschermen, voor de pogingen de banen te be
houden. Nogmaals werkeloosheid is volksvijand nummer 1. Het
hebben van een baan en zeker deze baan geeft zelfrespect
plus de waardering aan de veiligheid te hebben bijgedragen.
De gemeente garandeert dat niemand in de bijstand komt, dan
wel op hun vaste salaris wordt gekort. Bij de voorstellen
van het college zit de onzekere angst dat voor sommigen an
der werk ook zou kunnen betekenen: minder gewaardeerd werk.
Zeker nu het begrip "passende arbeid" is losgelaten. Op
bladzijde 12 van het reactie van B&W op de beleidsvisie
stadswacht, staan de voorstellen. Citaat: "deze kunnen wor
den uitgevoerd door de bestaande stichting. Maar ook door
alle stadswachten in gemeentelijke dienst te nemen en van
uit die positie zo veel mogelijk mensen te leiden naar be
taald werk totdat het niveau van 30 formatieplaatsen is be
reikt". Wij nemen voor waar aan wat op bladzijde 11 staat:
"aan de verschillende wensen om de bestaande inzet te ver
ruimen dan wel op andere tijden in te zetten kan vanwege
het ontbreken van middelen op dit moment zeker niet worden
voldaan"
De voorstellen van het college lijken me niet onredelijk.
Ik wil eerst het verdere beloop van de discussie met andere
partijen volgen over de consequenties van de oplossingen.
Van sommige moties kunnen de indieners ook alle gevolgen
niet overzien, ook al omdat er nog vele onzekerheden zijn
en deze vragen daarom een nader onderzoek.
De motie van de collegepartijen is een nadere uitwerking.
Het antwoord van de wethouder over deze motie wacht ik af.
Het is wel weer vervelend dat de collegepartijen ons eigen
lijk weer zo voor het blok hebben gezet, zonder de discus
sies, Net als de vorige keer bij de bezuinigingen, toen de
collegepartijen dat op dezelfde manier hebben doorgedrukt.
Er zijn bezuinigingen op de ambtenaren verlangd en nu wor
den er wel weer extra opdrachten aan diezelfde ambtenaren
gegeven. We houden daar toch een beetje een vervelend ge
voel aan over, maar we wachten het af.
De heer Stoker(CU): De laatste tijd is de situatie van de
mensen die actief zijn bij de stadswacht en ook voor andere
ID-werknemers niet anders dan onzeker te noemen. Het is een
goede zaak om grondig na te gaan wat daaraan ten grondslag
ligt. Immers organisatorisch en beleidsmatig heeft de
Stichting Stadswacht er alles aan gedaan om zekerheid te
scheppen. Al in april 2003 kwamen zij met een beleidsvisie
welke op nadrukkelijk verzoek van de gemeente was opge
steld. En dan zit er 7 maanden tussen de schokkende feiten
van het voorlopige collegebesluit en het uitbrengen van de