Blad 33 Verslag van de raadsvergadering van 26 november 2003 Blad 34 Verslag van de raadsvergadering van 26 november 2003 leidde er ook toe dat er een oplossing, zoals wij die nu gevonden hebben, moest komen. Even over de overige gemeenten. Wij zullen de huidige dienstverlening naar andere gemeenten toe tegen dezelfde kostprijs handhaven. We gaan met die gemeenten nog overleg gen hoe we dat gaan realiseren, maar dat is het uitgangs punt. Dienstverlening handhaven tegen dezelfde prijs als waarvoor de stichting het ook doet. Ik kijk nog even naar de moties. Als ik kijk naar de motie van de PvdA-fractie en dat op mij in laat werken, dan denk ik dat het college en de PvdA- fractie hetzelfde bedoelen, dat wij het wellicht iets an ders hebben opgeschreven en de PvdA-fractie het iets nader gepreciseerd heeft. Maar wij kunnen leven met deze motie, wij zullen hem op deze manier uitvoeren. Dus wat ons be treft geeft dat geen problemen. Een goede aanvulling dan wel beleidsondersteunend. Motie 2 van de SP-fractie. Die wil geen 30 stadswachten over laten nemen. Alle stadswachten in dienst van de ge meente en uitstroom naar betaalde banen. Er zitten natuur lijk elementen in waarvan wij van zeggen: daar kunnen wij mee leven, uitstromen naar een bepaalde baan, maar we gaan niet meer overnemen dan 30 en van de 18 gaan we kijken om dat zo snel mogelijk te laten doorstromen naar in of ex tern, waardoor het beslag op het w-deel niet al te groot wordt in relatie tot al die andere mensen, die daar ook recht op hebben. De motie kan wat ons betreft niet rekenen op de steun van het college. De volgende motie van de SP-fractie: een onderzoek naar de problemen van de stichting. Ik heb u uitgelegd hoe wij over de Stichting denken, hoe wij over de stadswachten denken. Mocht de indruk gewekt zijn dat er wat problemen waren rondom de cijfers, dan zal ik die niet ontkennen, maar niet dusdanig dat we daar nou een geweldig onderzoek voor nodig hebben, omdat het erom gaat hoe we verder gaan. En niet waar zijn we gebleven, maar hoe gaan we verder, hoe doen we dat structureel, laten we die mensen nog langer in onzeker heid of bieden we ze per 1 januari volstrekte duidelijk heid. En wat dat betreft heb ik geen behoefte aan onder zoek De CDA-motie spreekt over een notitie om eens helder te ma ken, hoe die handhavingunit eruit gaat zien, hoe gaat u dat opzetten en hoe werkt dat? En u wil dat graag voor 1 okto ber 2004. Ik moet u zeggen dat u tolerant bent voor het college met betrekking tot de termijn. Wij kunnen dat uit voeren Blad 31 Verslag van de raadsvergadering van 26 november 2003 raad toegezegd. Er komt niemand in de bijstand en er komt niemand op straat. Kennelijk gaan zelfs vakbonden er nog vanuit dat dat mogelijk is, ik kom daar zo meteen nog even op terug. We hebben wel gekeken naar wat financieel haalbaar is. Ik denk dat dat ook niet onlogisch is, als je kijkt naar de taak die ook een college heeft om die financiële huishou ding overeind te houden, niet alleen voor het jaar 2003 maar ook voor 2004 en volgende jaren, want we wilden immers een structurele oplossing. En we hebben in onze reactie ook weergegeven, en dat is niet onbelangrijk, ik heb velen van u daar niet over gehoord, dat we geen samenvoeging wilden van een bijzondere opsporingsambtenaar met de Stichting Stadswachten als zodanig. De heer Florijn is daar heel dui delijk op ingegaan. Ik denk dat wij elkaar wat dat betreft prima begrijpen eri dat het college die kant ook niet uit wilde. En op het moment dat je dat constateert, doet zich natuurlijk problematiek voor van: "wat dan". Ik kom daar straks op terug. En we wilden, dat hebben we u in juni dui delijk gemaakt, een handhavingsnuit creëren met alles erop en eraan om zo efficiënt mogelijk te kunnen werken. Dat wa ren zo ongeveer de uitgangspunten toen we begonnen te dis cussiëren En waar zijn we uitgekomen? We zijn uitgekomen, ik begin maar bij de financiën, bij 4 ton euro structureel. Waarom precies die 4 ton? Dat was heel logisch, dat was heel sim pel. Wij zagen binnen de begroting, die eraan zat te komen, die inmiddels is vastgesteld, alleen nog een structureel gaatje in 2006, waarbij we incidenteel voor 2004 en 2005 gingen putten uit de algemene reserve. Met enige moeite is dit geslikt door de wethouder van Financiën. Maar we vonden het heel belangrijk om toch te doen, mede gelet op de stand van die algemene reserve, daar wordt u nog nader over geïn formeerd, want we moeten niet door de bodem schieten. Dus dat was de enige mogelijkheid die wij zagen om structureel die Stichting Stadswachten dan wel de financieren ofwel dat binnen ons gemeentelijk budget op te nemen en op zo'n ma nier dan oplossingen te creëren. Sommige van u spreken over "ons geld"het raadsbudget en het college komt daaraan en dat zou niet moeten. Mevrouw de Voorzitter, er zijn geen verschillende soorten potjes of geld. We hebben één begroting, die we met elkaar gebruiken om zo goed mogelijk onze prioriteiten te financieren. Ik kan me ook niet voorstellen dat er nu gezegd wordt: het college doet dit of dat. We hebben één pot met elkaar en daar moeten we prioriteiten uit betalen, die we met elkaar goed vinden. Dat leidde tot een ietwat aangepast en afgeslankt takenpak ket. U hebt dat kunnen lezen in het raadsvoorstel. Klip en klaar hebben wij u medegedeeld hoe het er uitziet. Meneer Florijn is daar nog op ingegaan en wij ontkennen niet dat PAL/GL. Ik heb al iets over de financiering gezegd. Ik vind dat de PAL/GL-fractie inderdaad voor 2004 en 2005 zekerheid geeft. Geeft geen zekerheid voor de structurele oplossing, want legt dat neer bij het college en het college antwoordt meteen: wij zien op dit moment geen andere mogelijkheid dan het raadsbudget, meneer v.d Wal. Helaas, het is zo. Motie 6 van LL-fractie. Ook weer een onderzoek. U begrijpt hoe ik daar over denk. Dat wijzen wij in ieder geval af. Motie 7 gaat ook weer over een onderzoek, over het college voorstel. U wilt verschrikkelijk veel onderzoeken, u wilt nog meer tijd verspillen, wat u ons aan de ene kant ver wijt, dus ik begrijp dat niet helemaal. Ik vind dat u nu tempo moet maken, samen met het college om per 1 januari een structurele oplossing te bieden. Kortom, ik hoop dat ik de meeste vragen en opmerkingen be antwoord heb, dan wel dat ik duidelijk heb gemaakt wat het college bedoeld heeft met het voorstel en dat is: zeker heid, duidelijkheid, garanties voor banen van de mensen in dienst van de Stichting Stadswacht. De Voorzitter schorst de vergadering om 21.10 uur. De Voorzitter heropent de vergadering om 21.30 uur De heer Kalsbeek (SP)Wat de ID/WIW-ers betreft in verhou ding tot ESF-gelden, die aangevraagd worden. Als het ons lukt om dit jaar 18 mensen uit te laten stromen, of volgend jaar, zouden we daar ESF-gelden voor kunnen aanvragen. Dat kan prima. Verder werd er nog door de wethouder opgemerkt dat motie 2 van ons, over het onderzoekje, vertragend zou werken. Dat is absoluut niet het geval, want dat kan geheel onafhanke lijk van de andere besluitvorming in de raad. De heer Florijn(PvdA)Ik ga even de moties langs in eerste instantie Ik begin bij de SP-motie, die één en ander weg heeft ook van onze motie. Dan handhaven wij onze motie, omdat wij die inspanningsverplichting van die 18 personen een belangrijk punt vinden. Wij vinden die doorstroom ook belangrijk en volgens mij vinden jullie dat ook, alleen willen jullie niet een aantal noemen. (De heer KalsbeekWij noemen met opzet geen aantal, want meer is ons ook goed. Ons ook. Dan kunnen er namelijk weer nieuwe instromen. Blad 32 Verslag van de raadsvergadering van 26 november 2003 dat takenpakket ietwat wordt afgeslankt en ietwat wordt aangepast. Ik voeg er nog aan toe, dat met betrekking tot de zorg die u hebt over de bedrijfsterreinen, wij een prima en goed contact hebben met die bedrijfsterreinen en wij staan ervoor in dat daar een passende oplossing voor komt. En we zijn ook in staat om dat met elkaar te realiseren. 30 stadswachten komen structureel binnen de gemeente te werken. U hebt gezien dat de stichting dat zelf niet wil, die heeft dat aangegeven, omdat we de keus hebben gelaten op deze manier ook zelf door te gaan, dan wel als gemeente het op deze manier te doen. 30 structurele in dienst van de gemeente, 18 als ID-ers voorlopig in dienst van de gemeente tot uitstroom in reguliere baan gerealiseerd wordt, intern dan wel extern. Het blijven dus, zowel de 30 als de 18, voorlopig ID-ers. We gaan kijken naar een passende uit stroom dan wel intern als extern. Nogmaals: geen gedwongen ontslagen, geen bijstand, niemand op straat, een absolute garantie, dames en heren. Geen kor ting op het vaste salaris, onregelmatigheidstoeslag uitge zonderd, want dat is natuurlijk afhankelijk van hoe de in zet zal zijn en of die onregelmatigheid zich voordoet. En dat is niet mis, vinden we als college. Dat vinden wij een voorstel, waar we mee voor de dag durven te komen. Tenminste als je kijkt en vergelijkt met andere instellin gen, en ik hoef ze u niet te noemen, dan vind ik dat de stadswachten een prima uitgangspositie hebben in het kader van wat er op rijksniveau gebeurt. En het is ook alleen maar te verdedigen naar andere instellingen toe, wanneer je het hebt over veiligheid. Dat is de crux waar het om draait. Naar de ABVA/KABO en naar de andere bonden zou ik willen zeggen: dat heeft Lodewijk de Waal samen met de heer Doekele Terpstra niet kunnen bereiken bij Balkenende, zo'n absolute garantie. Er is ook voorgesteld, ook door anderen, om structurele ba nen te maken en gebruik te gaan maken van die eenmalige subsidie van 17.000 gulden, dat zou dan het ei van Columbus zijn. Iedereen die nadenkt weet dat dat een oplossing is voor de korte termijn. Je kunt even wat mensen structureel maken, daar krijg je wat financiering voor en vervolgens een jaar later sta je voor dezelfde keuze: hoe financier ik het. Je hebt ze dan structureel in dienst, dat zijn geen ID-ers meer, want die subsidie is vervallen. Hoe ziet het werk eruit, je moet concurreren met particuliere beveili gingsbedrijven. U mag het mij vertellen hoe de toekomst van de stichting er dan uitziet. Wij hebben niet gezegd: gij zult niet. Wij hebben ook niet dringend geadviseerd iets wel of niet te doen. De stichting is zelf zo verstandig ge weest, natuurlijk voelend dat de gemeente daar niet zoveel geld voor over had, om dat niet aan te vragen. Het aspect van het terugtreden van de politie is u natuurlijk ook be kend. Het was een belangrijke speler in de stichting en

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 9