Blad 37 Verslag van de raadsvergadering van 15 en 17 december Blad 38 Verslag van de raadsvergadering van 15 en 17 december De motie over het strooien. Eén van u zei dat het gerela teerd was aan de inbreng van BOR. Dat haal ik absoluut niet uit de stukken. Ik heb hier het commentaar bij de artikelen die veranderd worden en daar staat: "indien de gemeente veelvuldig gecon fronteerd wordt met het uitwerpen van strooibiljetten uit vliegtuigen" want daar wordt dan met name gerefereerd aan vliegtuigen. Op zichzelf komt dat natuurlijk niet heel veel voor in Leeuwarden. Wat dat betreft heb ik daar niet het gevoel dat we daar een groot politiek conflict hoeven aan te gaan met elkaar. Ik kan mij vinden in het amendement van PAL/GL-fractie, maar omdat de NLP-fractie verder gaat, komt dat eerst. En ik zie met belangstelling uw stemgedrag af. De Voorzitter: Dan gaan we nu de amendementen in stemming brengen. Aan de orde is de stemming over het amendement van de FNP- fractie inzake het carbidschieten. Het amendement van de her Posthumus van de FNP-fractie wordt verworpen met 15 tegen 19 stemmen. Voor stemden de leden van de fracties van de FNP, CDA, WD en D66. Aan de orde is de stemming over het amendement van de D66- fractie met betrekking tot het artikel 2.3.3.4 over termi nologie 'slecht levensgedrag' Het amendement van mevrouw Crijns namens de D66-fractie wordt verworpen met 5 tegen 29 stemmen. Voor stemden de le den van de fracties van D66, LL en FNP. Aan de orde is de stemming over het amendement van de D66- fractie over terminologie slecht levensgedrag, artikel 3.2.2. Het amendement van mevrouw Crijns namens de D66-fractie wordt verworpen met 12 tegen 22 stemmen. Voor stemden de leden van de fracties van D66, LL, FNP, SP en PAL/GL. Aan de orde is de stemming over het amendement van de NLP- fractie m.b.t. artikel 4.4.4 om dit te schrappen. Het amendement van de heer Jacobse namens de NLP-fractie wordt verworpen met 16 tegen 18 stemmen. Voor stemden de leden van de fracties van NLP, FNP, LL, CU, D66, WD en de SP. Aan de orde is de stemming over het amendement van de PAL/GL-fractie betreffende artikel 4.4.4. Blad 35 Verslag van de raadsvergadering van 15 en 17 december Het is dus onnodig om het op deze manier te regelen. In ie der geval heeft het ertoe geleid dat wij alsnog ons eigen amendement indienen, wat behelst dat het artikel komt de vervallen. Ik verzoek de burgemeester wel om ons voorstel eerst in stemming te brengen, want op het moment dat daar geen meerderheid voor zal zijn, dan zullen wij nog eens kijken of wij alsnog het voorstel, dat het minst erg is, dan zullen steunen. Maar de systematiek vinden wij logi scher door het te schrappen. Amendement "Motivatie Artikel 4.4.4 heeft als titel wegwerpen van reclame- of strooibiljetten; Het artikel luidt echter: "het is verboden zonder ver gunning van het college reclame- of strooibiljetten of dergelijke geschriften onder het publiek te versprei den" Naar ons oordeel is er in Leeuwarden geen sprake van excessen op dit gebied. Daarnaast hoort het bij het zijn van stad. Tenslotte raakt het de vrijheid van me ningsuiting indien je bijvoorbeeld het verspreiden van strooibiljetten met een politiek of religieus karakter aan het verkrijgen van een vergunning bindt; Besluit Artikel 4.4.4 te schrappen." Het kapverbod. Ik kan me bij een heleboel dingen wel wat voorstellen, maar het is natuurlijk zo dat het aanwijzen van speciale gebieden van speciale gebouwen, die je be schermt, niet eerder hier een punt van discussie is ge weest, dat dat een rompslomp zou zijn. We hebben allerlei beschermde stadsgezichten, we hebben beeldbepalende panden, we hebben historische panden en daar zijn allemaal bepaalde regels voor. Als je dus zegt, we willen houtopstallen bewa ren, een speciale status geven, dan is het in de rede dat je diezelfde systematiek hanteert. Op het moment dat het ene bureaucratisch is, dan is het andere ook bureaucratisch en daar heeft u nooit een probleem van gemaakt. Waar het ons om gaat is dat dit nou typisch een artikel is dat leidt tot misbruik, terwijl niemand er wat aan doet. In 99 van de gevallen is de gekapte boom weg en daarna kan er wel iemand klagen en kan de gemeente komen kijken, maar er is niks meer te zien en ook niks meer te bewijzen, alles is weg. En die enkeling die het netjes doet, moet de hele procedure doorlopen. Wij vinden het in ieder geval typisch een regel waarvan je van zou moeten zeggen: dat moet je niet meer doen De motie van de FNP-fractie. Wij zijn het met de burgemees ter eens dat één locatie misschien wel wat aan de weinige CO Het amendement van de heer P. v.d. Wal namens de PAL/GL- fractie, medeondertekend door mevrouw Haitsma namens de CDA-fractie wordt aangenomen met 29 tegen 5 stemmen. Voor stemden de leden van PAL/GL, PvdA, CDA, D66, NLP, SP, LL,CU en FNP. Aan de orde is de stemming over het amendement van de NLP- fractie inzake het kapverbod. Het amendement van de heer Jacobse namens de NLP-fractie wordt verworpen met 6 tegen 28 stemmen. Voor stemden de le den van NLP, de helft van LL, CU en D66. Aan de orde is de stemming over het amendement van de NLP- fractie inzake het binnentreden van de woning. Het amendement van de heer Jacobse namens de NLP-fractie m.b.t. het binnentreden van de woning is wordt aangenomen met 29 tegen 5 stemmen. Voor stemden de leden van PAL/GL, PvdA, CDA, NLP, LL, CU, FNP en SP. Aan de orde is de stemmig over de APV. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van het college, met de aantekenen dat de heer Posthumus geacht wil worden tegen het preventief fouilleren te zijn en met inachtneming van de aangenomen moties en de gedane toezeggingen. Punt 10 Kadernota Integrale en Programmatische Handhaving. Mevrouw De Vries (WD) In de commissie hebben we het al over een heleboel punten met betrekking tot deze nota ge had. Wij denken dat het op zich goed is dat deze kadernota er nu ligt. Alleen wij denken wel dat de inhoud op dit mo ment toch wel enigszins door de tijd is ingehaald. Op korte termijn krijgen we er als gemeente namelijk 30 handhavers bij, in de vorm van de Stadswachten en dat is op geen enke le manier nog meegenomen in deze nota. Welke rol krijgen zij straks en welke prioriteiten worden daarbij gesteld? Het instrument bestuurlijke boetes brengt natuurlijk ook nieuwe mogelijkheden met zich mee, bijvoorbeeld om overlast tegen te gaan, zoals bijvoorbeeld het bedelen, iets dat de WD-fractie uitermate belangrijk vindt. Het moet echter straks niet zo zijn dat de Stadswachten zich uitsluitend bezig houden met de hondenpoep op straat, het oog en oor van de politie zijn, of alleen mensen aanspreken die fiet sen in een gebied waar dat niet mag. Wij zijn van mening dat het werk van de Stadswachten goed afgestemd moet zijn Blad 36 Verslag van de raadsvergadering van 15 en 17 december kant is. Dus zoals het er nu staat, zijn wij het er niet mee eens. We kunnen ons wel voorstellen dat bijvoorbeeld de motie gewijzigd wordt. Bijvoorbeeld dat in ieder dorp kan zo'n plaats aangewezen worden, maar zoals het er nu staat, zijn wij het er niet mee eens. Als het gaat over goed gedrag zou ik toch nog eens aan de burgemeester willen vragen hoe zei daar tegenaan kijkt. Zegt ze van "ik geeft er de voorkeur aan de systematiek van de VNG te volgen" of zegt ze van "zoals het er nu staat, de verwijzing naar het artikel, dekt eigenlijk volledig datge ne wat ik bedoel"Mevrouw Haitsma geeft eigenlijk aan dat dat niet het geval is. Het is ons niet helemaal helder. Wellicht dat u daar nog even op zou willen ingaan. Mevrouw De Boer (burgemeester)Toch even een paar reac ties. Ik kan niet anders dan positief reageren op het voor nemen van een aantal uwer om de hele APV in het komend jaar nog eens heel goed door te lopen, dat kan nooit kwaad. En als u het gevoel hebt dat een aantal dingen in staan die gedateerd zijn, dan moeten we dat er uit halen. Wij moeten elkaar niet belasten met regelgeving, die overbodig zou zijn. Tot nu toe heb ik nog steeds sterk de indruk dat dat gene wat er nu in de APV staat niet overbodig is, maar la ten we er maar eens kritisch naar kijken, dat is nooit weg. Even een aantal opmerkingen naar aanleiding van de reactie op bijvoorbeeld de termen "slecht levensgedrag"Ik begrijp wel waarom het erin staat, want we hebben het natuurlijk bij die artikelen en de fenomenen waar we het over hebben, bijvoorbeeld exploitanten van speelhallen of sexhuizen, natuurlijk zeer de behoefte om alleen maar in zee te gaan met mensen die van onbesproken levensgedrag zijn. Daar kun je er natuurlijk allerlei kanttekeningen bij plaatsen, maar we hebben daar allemaal wel een gevoel bij. Tegelijkertijd, als ik dat zo zeg, weet ik ook dat het uitermate subjectief is. En als mevrouw Crijns dan zegt "eigenlijk zou je zo'n term toch moeten vervangen door een 'verklaring omtrent ge drag' dan ben ik er van overtuigd dat dat in sommige ge vallen niet zal helpen, daar waar wij zouden zeggen dat in bepaalde situaties zo iemand een vergunning niet zou moeten krijgen. Aan de andere kant hebt u gelijk als u zegt: daar waar we met recht te maken hebben moeten we altijd op basis van harde gegevens kunnen oordelen. Darom heb ik ook gezegd dat ik het oordeel aan de raad overlaat, want voor elke in valshoek, is wat te zeggen. Zowel de ene invalshoek, je hebt soms iets nodig en dan te zeggen 'u komt er niet voor in aanmerking, dan zou die term 'slecht levensgedrag' kun nen helpen, als de andere invalshoek dat men zegt: dat vin den wij toch wel wat subjectief. Ik kan mij daar ook wel iets bij voorstellen. Ik laat het aan de raad over.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 10