Blad 41
Verslag van de raadsvergadering van 15 en 17 december
Blad 42
Verslag van de raadsvergadering van 15 en 17 december
discussie moeten plaatsvinden, maar ik hoop dat dat niet zo
is
Wat ons betreft bekijk je de situatie per wijk. Op het mo
ment dat er veel overlast is, bijvoorbeeld van zwervers,
dan moet je daar juist je handhaving op plegen. En als het
dan wat een lagere prioriteit heeft, dan is dat maar zo. Op
het moment dat er in de binnenstad veel overlast is wat be
treft terrassen met veel lawaai, dan moet je juist daarop
gaan handhaven, ondanks dat die prioriteit misschien wat
lager is. En zo zullen wij ook omgaan met de prioriteiten,
die hier in staan.
Mevrouw Haitsma (CDA)De gereformeerde dominee uit mijn
jeugd bad altijd heel trouw voor de overheid. Hij vroeg dan
om hulp bij de vervulling van het ambt van hen die boven
ons zijn gesteld. En waarom? Opdat wij een stil en gerust
leven kunnen leiden. En in die tijd had ik als 16-jarige
nog niet zoveel behoefte aan een stil en gerust leven, maar
ik begrijp nu langzamerhand ietsje beter wat hij bedoelde.
Dus één van de taken van de overheid is het stellen van re
gels en het handhaven van die regels, opdat de inwoners een
stil en gerust leven kunnen leiden.
In het stuk wordt een aantal hoofdprioriteiten genoemd wat
betreft handhaving: veiligheid, gezondheid, aantasting van
ruimtelijk en cultuurhistorisch kwaliteit en kans op over
last. In de commissie hebben wij naar voren gebracht dat
wij overlastbestrijding een heel belangrijk punt vinden en
dat mocht wat ons betreft wel wat eerder in het rijtje ge
noemd worden. Maar in de commissie heeft de burgemeester
verzekerd dat het rijtje van hoofdprioriteiten geen stati
sche volgorde bevat. Als bijvoorbeeld overlast in een be
paalde wijk de kop op steekt zal dat volop de aandacht
krijgen en zal daar naarstig tegen worden opgetreden, heb
ben wij begrepen. Dat vinden wij belangrijk, omdat overlast
vaak het meest ervaren wordt in de woonomgeving, een plek
waar men zich bij uitstek veilig wil voelen en niet gehin
derd wil worden en een plek waar een stil en gerust leven
geleid moet kunnen worden.
In deze nota staat dat handhaving van openbare orde en de
daarmee samenhangende veiligheidsaspecten, buiten beschou
wing zijn gelaten. Dat is een keuze, het lijkt ons ook wel
een beetje een kunstmatige scheiding, omdat zaken immers
veelal samen hangen. Bovendien is er meermalen in de raad
aangegeven dat de behandeling van het Politiejaarplan en de
daarmee samenhangende gemeentelijke activiteiten, niet tot
zijn recht komt. Wij hebben dit jaar ook gezegd dat die sa
menhang niet helemaal duidelijk was. Ook is toen niet hel
der geworden wat de rol en de invloed van de raad precies
is met betrekking tot het Politiejaarplan. Ik denk dat we
het in het presidium er eens over moeten hebben op welke
wijze wij dit onderwerp voortaan toch aan de orde willen
stellen
Tenslotte vinden wij het uit efficiëntie overwegingen be
langrijk dat in de uitvoeringsnota's goed inzichtelijk
wordt gemaakt dat de taken van de verschillende bestuurlij
ke en strafrechtelijke handhavers goed op elkaar zijn afge
stemd, dan wel in elkaar zijn geschoven, zodat bijvoorbeeld
bedrijven maar met één handhaver van doen hebben, die di
verse handhavingaspecten kan bestrijken. Ook daarvan heeft
mevrouw de Boer gezegd dat dat in orde kwam.
Ook de rol van de Stadswachten in afstemming met activitei
ten van de politie moet goed geregeld zijn.
De hear Posthumus (FNP)As de regeljouwing te iensidich
oplein wurdt, dan sjit dat troch en dan soe ek it fuortbe-
stean fan tal fan organisaasjes yn de knipe komme kinne
Tink bygelyks mar oan in tal foarbylden: de oefenromte foar
muzikanten hjir yn it sintrum en it doarpshüs fan Wurdum.
Ljouwert hoecht en moat net roomsker wêze as de paus.
Wy binne it net iens mei de frekwinsjes dy't neamd binne yn
de tabel oer it aktueel hanthavenjen, dit is in kadernota
en soks is neffens üs te detaillistysk en heart yn de jier
programma's thus. It moat neffens us oanpast wurde kinne
oan de aktualiteit en prioriteiten per jier.
Wat dy prioritearing oangiet, wy fine ek hiel düdlik dat
der rekken halden wurde moat mei de kans op risiko's en de
grutte fan dy risiko's en dat sjogge wy hjir net werom.
It amendemint fan de CU der stiet myn fraksje net achter.
Dat punt fan de strafberheid dêr koene se har net yn fine.
En as leste oer de hanthavening yn relaasje ta de selseva-
luaasje dy't üs gemeente halden hat. Der is ütkaam dat der
by üs gemeente noch te folie willekeur is yn de eagen fan
de boargers en de organisaasjesEn dêr moat dan fansels
wat oan dien wurde
De heer Stoelinga(LL)Wij sluiten ons in feite aan bij wat
de WD-fractie gezegd heeft in het kader van de Stadswach
ten. We vertrouwen er ook op dat de in de commissie gedane
uitspraken in de uitvoeringsstukken zeker terug zullen ko
men. Echter, we vinden ook dat het dan binnen de kaders met
terugwerkende kracht ingebracht moet worden, omdat hierin
wel stukken van de begroting en de formaties in opgenomen
zijn. We kunnen ook de formaties uit de begroting weglaten
en die overbrengen naar uitvoeringsstukken.
Dan wat betreft de prioriteringWe hebben ook tijdens de
commissie al aangegeven dat we daar wat moeite mee hadden.
Ik heb een suggestie om die 1, 2 en 3 daarvoor weg te laten
zodanig dat de bewoording, zoals destijds ook mevrouw De
Boer al in de commissie heeft aangegeven, een flexibel ge-
Blad 39
Verslag van de raadsvergadering van 15 en 17 december
Blad 40
Verslag van de raadsvergadering van 15 en 17 december
met werkzaamheden van de politie. In het verlengde daarvan
zouden wij van u, voorzitter, toch graag op korte termijn
meer inzicht willen krijgen welke ruimte en mogelijkheden
er voor de Raad zijn, om de kaders en keuzes met betrekking
tot de handhaving van de openbare orde in Leeuwarden mee te
bepalen. Dit is ook mede naar aanleiding van een eerdere
discussie, die toch niet zo bevredigend verlopen is.
De heer Stoker (CU)Het afwijken van normen, die wij met
elkaar gesteld hebben, wordt een steeds groter probleem. En
de overheid wordt hier op aangesproken. De overheid is er
om regels te handhaven indien burgers daar niet zelf toe in
staat zijn. De overheid moet die rol ook duidelijk maken
naar burgers. En dit kan op twee manieren bekeken worden.
De eerste is dat burgers niet moeten denken dat ze iets mo
gen tenzij ze een boete krijgen en dus gaan calculeren met
de pakkans. Het is de plicht van iedere burger zich te ge
dragen naar de regels.
De tweede manier om dit te bekijken is het automatisme
waarmee de overheid optreedt bij conflicten tussen burgers.
De overheid zou zich veel vaker pas in tweede instantie met
een conflict bezig moeten houden. Dus niet direct bezwaar
schrift over een schutting in behandeling nemen, maar eerst
eens kijken of die burgers daar niet in onderling overleg
uitkomen.
Bij beoordeling van de vraag of een zaak belangrijk is om
te handhaven kan men onderscheidt maken in de mate van
normafwijkend gedrag. Het raadsvoorstel bevat een priori
teitsstelling, waar wij niet zo enthousiast over zijn.
Daarom stellen wij voor om in de Kadernota een andere prio
riteitsstelling op te nemen. Ik heb in de commissie een an
dere prioriteitsstelling aangeven. Het zijn er zes. Ik heb
ze gevat in een amendement dat ik nu bij deze indien.
Amendement Christenunie
"De raad van de Gemeente Leeuwarden,
behandelende de Kadernota Integrale en Programmatische
Handhaving;
overweging:
bij het beoordelen van de vraag of een zaak belangrijk
is om te handhaven kan men onderscheid maken in de ma
te van normafwijkend gedrag;
besluit
om in de Kadernota Integrale en Programmatische Hand
having het werken volgens onderstaande prioriteits
stelling/criterium als uitgangspunt op te nemen;
Levensbedreigend 1
Anders onveilig 2
Een strafbaar feit opleveren 3
Schadelijk voor de omgeving 4
Schadelijk voor een enkele andere burger 5
Onwenselijk in maatschappelijke zin 6
Het amendement is mede ondertekend door dhr. Stoelinga
(LL)mevrouw Crijns (D66) en dhr. Jacobse (NLP)
In het handhavingsbeleid is ook van belang hoe de gemeente
zelf met dit soort onderwerpen omgaat. De strafbaarheid van
de gemeente voor het zelf tegen de regels in handelen, is
sinds Enschede een punt van discussie. De gemeente en haar
ambtenaren kunnen ook fungeren als voorbeeld. Bij dit laat
ste moet men denken aan fout parkeren van gemeentevoertui
gen of het niet handelen conform de vergunningsvoorschrif
ten door diensten.
Wij zijn blij met de nota als deze. Bij beleid is het dui
delijk wat er wel en niet gehandhaafd zal worden. Dat mag
ook onbevredigend klinken, het is in ieder geval duidelijk
wat de burger van de overheid kan verwachten.
Mevrouw Dikken (PvdA)De PvdA-fractie heeft in de verha
len, die ze hier in de gemeente heeft gehouden, met name
bij de begrotingsbehandeling, altijd heel erg aangedrongen
op een nota Handhaving, omdat wij het heel belangrijk vin
den, dat wanneer je regels stelt, je ze ook handhaaft. En
wat ons betreft moet dat ook integraal zijn en ook op het
moment dat je integraal gaat handhaven dan is het effectie
ver, efficiënter en ook veel klantvriendelijker, omdat je
dan ook niet met allerlei mensen bij een bepaalde organisa
tie of bij een gebouw komt, maar dat je dat ook in één keer
zou kunnen doen.
Het lijkt ons ook prima dat de gemeente regels stelt, maar
bij overtreding moet het ook duidelijk zijn dat bepaalde
dingen niet kunnen. En ons inziens moet dit ook met andere
partijen, waaronder de politie en de brandweer.
Veiligheid wordt nu een belangrijk item, wat ook in deze
Kadernotitie moeten worden ingepast. Mevrouw de Vries heeft
daar ook al wat over gezegd. En wat ons betreft kon dat ook
in de handhavingafdeling, waarin de Stadswachten ook toe
treden. Ik denk dat een aantal zaken ook nader moeten wor
den uitgewerkt. Ik heb hier in de commissie ook naar ge
vraagd en de burgemeester heeft ook gezegd dat ook in een
uitvoeringsnotitie duidelijk wordt hoe dat zal gaan. En wat
ons betreft geen dingen dubbel doen.
Het uitgangspunt moet zijn dat er door een beter handhaving
een betere leefomgeving komt, minder overlast en daardoor
ook minder irritatie.
Dan nog even over de prioriteiten. Daar is onder andere in
de commissie een discussie over ontstaan. Wij zijn er van
uit gegaan dat die prioriteiten niet absoluut zijn. Ik zou
nog wel willen vragen, als je kijkt naar de prioriteiten of
dat ook te maken heeft met de formatieplaats, die daaraan
wordt toegewezen, dan zou er wat ons betreft een andere