Blad 41 Verslag van de raadsvergadering van 15 en 17 december Blad 42 Verslag van de raadsvergadering van 15 en 17 december discussie moeten plaatsvinden, maar ik hoop dat dat niet zo is Wat ons betreft bekijk je de situatie per wijk. Op het mo ment dat er veel overlast is, bijvoorbeeld van zwervers, dan moet je daar juist je handhaving op plegen. En als het dan wat een lagere prioriteit heeft, dan is dat maar zo. Op het moment dat er in de binnenstad veel overlast is wat be treft terrassen met veel lawaai, dan moet je juist daarop gaan handhaven, ondanks dat die prioriteit misschien wat lager is. En zo zullen wij ook omgaan met de prioriteiten, die hier in staan. Mevrouw Haitsma (CDA)De gereformeerde dominee uit mijn jeugd bad altijd heel trouw voor de overheid. Hij vroeg dan om hulp bij de vervulling van het ambt van hen die boven ons zijn gesteld. En waarom? Opdat wij een stil en gerust leven kunnen leiden. En in die tijd had ik als 16-jarige nog niet zoveel behoefte aan een stil en gerust leven, maar ik begrijp nu langzamerhand ietsje beter wat hij bedoelde. Dus één van de taken van de overheid is het stellen van re gels en het handhaven van die regels, opdat de inwoners een stil en gerust leven kunnen leiden. In het stuk wordt een aantal hoofdprioriteiten genoemd wat betreft handhaving: veiligheid, gezondheid, aantasting van ruimtelijk en cultuurhistorisch kwaliteit en kans op over last. In de commissie hebben wij naar voren gebracht dat wij overlastbestrijding een heel belangrijk punt vinden en dat mocht wat ons betreft wel wat eerder in het rijtje ge noemd worden. Maar in de commissie heeft de burgemeester verzekerd dat het rijtje van hoofdprioriteiten geen stati sche volgorde bevat. Als bijvoorbeeld overlast in een be paalde wijk de kop op steekt zal dat volop de aandacht krijgen en zal daar naarstig tegen worden opgetreden, heb ben wij begrepen. Dat vinden wij belangrijk, omdat overlast vaak het meest ervaren wordt in de woonomgeving, een plek waar men zich bij uitstek veilig wil voelen en niet gehin derd wil worden en een plek waar een stil en gerust leven geleid moet kunnen worden. In deze nota staat dat handhaving van openbare orde en de daarmee samenhangende veiligheidsaspecten, buiten beschou wing zijn gelaten. Dat is een keuze, het lijkt ons ook wel een beetje een kunstmatige scheiding, omdat zaken immers veelal samen hangen. Bovendien is er meermalen in de raad aangegeven dat de behandeling van het Politiejaarplan en de daarmee samenhangende gemeentelijke activiteiten, niet tot zijn recht komt. Wij hebben dit jaar ook gezegd dat die sa menhang niet helemaal duidelijk was. Ook is toen niet hel der geworden wat de rol en de invloed van de raad precies is met betrekking tot het Politiejaarplan. Ik denk dat we het in het presidium er eens over moeten hebben op welke wijze wij dit onderwerp voortaan toch aan de orde willen stellen Tenslotte vinden wij het uit efficiëntie overwegingen be langrijk dat in de uitvoeringsnota's goed inzichtelijk wordt gemaakt dat de taken van de verschillende bestuurlij ke en strafrechtelijke handhavers goed op elkaar zijn afge stemd, dan wel in elkaar zijn geschoven, zodat bijvoorbeeld bedrijven maar met één handhaver van doen hebben, die di verse handhavingaspecten kan bestrijken. Ook daarvan heeft mevrouw de Boer gezegd dat dat in orde kwam. Ook de rol van de Stadswachten in afstemming met activitei ten van de politie moet goed geregeld zijn. De hear Posthumus (FNP)As de regeljouwing te iensidich oplein wurdt, dan sjit dat troch en dan soe ek it fuortbe- stean fan tal fan organisaasjes yn de knipe komme kinne Tink bygelyks mar oan in tal foarbylden: de oefenromte foar muzikanten hjir yn it sintrum en it doarpshüs fan Wurdum. Ljouwert hoecht en moat net roomsker wêze as de paus. Wy binne it net iens mei de frekwinsjes dy't neamd binne yn de tabel oer it aktueel hanthavenjen, dit is in kadernota en soks is neffens üs te detaillistysk en heart yn de jier programma's thus. It moat neffens us oanpast wurde kinne oan de aktualiteit en prioriteiten per jier. Wat dy prioritearing oangiet, wy fine ek hiel düdlik dat der rekken halden wurde moat mei de kans op risiko's en de grutte fan dy risiko's en dat sjogge wy hjir net werom. It amendemint fan de CU der stiet myn fraksje net achter. Dat punt fan de strafberheid dêr koene se har net yn fine. En as leste oer de hanthavening yn relaasje ta de selseva- luaasje dy't üs gemeente halden hat. Der is ütkaam dat der by üs gemeente noch te folie willekeur is yn de eagen fan de boargers en de organisaasjesEn dêr moat dan fansels wat oan dien wurde De heer Stoelinga(LL)Wij sluiten ons in feite aan bij wat de WD-fractie gezegd heeft in het kader van de Stadswach ten. We vertrouwen er ook op dat de in de commissie gedane uitspraken in de uitvoeringsstukken zeker terug zullen ko men. Echter, we vinden ook dat het dan binnen de kaders met terugwerkende kracht ingebracht moet worden, omdat hierin wel stukken van de begroting en de formaties in opgenomen zijn. We kunnen ook de formaties uit de begroting weglaten en die overbrengen naar uitvoeringsstukken. Dan wat betreft de prioriteringWe hebben ook tijdens de commissie al aangegeven dat we daar wat moeite mee hadden. Ik heb een suggestie om die 1, 2 en 3 daarvoor weg te laten zodanig dat de bewoording, zoals destijds ook mevrouw De Boer al in de commissie heeft aangegeven, een flexibel ge- Blad 39 Verslag van de raadsvergadering van 15 en 17 december Blad 40 Verslag van de raadsvergadering van 15 en 17 december met werkzaamheden van de politie. In het verlengde daarvan zouden wij van u, voorzitter, toch graag op korte termijn meer inzicht willen krijgen welke ruimte en mogelijkheden er voor de Raad zijn, om de kaders en keuzes met betrekking tot de handhaving van de openbare orde in Leeuwarden mee te bepalen. Dit is ook mede naar aanleiding van een eerdere discussie, die toch niet zo bevredigend verlopen is. De heer Stoker (CU)Het afwijken van normen, die wij met elkaar gesteld hebben, wordt een steeds groter probleem. En de overheid wordt hier op aangesproken. De overheid is er om regels te handhaven indien burgers daar niet zelf toe in staat zijn. De overheid moet die rol ook duidelijk maken naar burgers. En dit kan op twee manieren bekeken worden. De eerste is dat burgers niet moeten denken dat ze iets mo gen tenzij ze een boete krijgen en dus gaan calculeren met de pakkans. Het is de plicht van iedere burger zich te ge dragen naar de regels. De tweede manier om dit te bekijken is het automatisme waarmee de overheid optreedt bij conflicten tussen burgers. De overheid zou zich veel vaker pas in tweede instantie met een conflict bezig moeten houden. Dus niet direct bezwaar schrift over een schutting in behandeling nemen, maar eerst eens kijken of die burgers daar niet in onderling overleg uitkomen. Bij beoordeling van de vraag of een zaak belangrijk is om te handhaven kan men onderscheidt maken in de mate van normafwijkend gedrag. Het raadsvoorstel bevat een priori teitsstelling, waar wij niet zo enthousiast over zijn. Daarom stellen wij voor om in de Kadernota een andere prio riteitsstelling op te nemen. Ik heb in de commissie een an dere prioriteitsstelling aangeven. Het zijn er zes. Ik heb ze gevat in een amendement dat ik nu bij deze indien. Amendement Christenunie "De raad van de Gemeente Leeuwarden, behandelende de Kadernota Integrale en Programmatische Handhaving; overweging: bij het beoordelen van de vraag of een zaak belangrijk is om te handhaven kan men onderscheid maken in de ma te van normafwijkend gedrag; besluit om in de Kadernota Integrale en Programmatische Hand having het werken volgens onderstaande prioriteits stelling/criterium als uitgangspunt op te nemen; Levensbedreigend 1 Anders onveilig 2 Een strafbaar feit opleveren 3 Schadelijk voor de omgeving 4 Schadelijk voor een enkele andere burger 5 Onwenselijk in maatschappelijke zin 6 Het amendement is mede ondertekend door dhr. Stoelinga (LL)mevrouw Crijns (D66) en dhr. Jacobse (NLP) In het handhavingsbeleid is ook van belang hoe de gemeente zelf met dit soort onderwerpen omgaat. De strafbaarheid van de gemeente voor het zelf tegen de regels in handelen, is sinds Enschede een punt van discussie. De gemeente en haar ambtenaren kunnen ook fungeren als voorbeeld. Bij dit laat ste moet men denken aan fout parkeren van gemeentevoertui gen of het niet handelen conform de vergunningsvoorschrif ten door diensten. Wij zijn blij met de nota als deze. Bij beleid is het dui delijk wat er wel en niet gehandhaafd zal worden. Dat mag ook onbevredigend klinken, het is in ieder geval duidelijk wat de burger van de overheid kan verwachten. Mevrouw Dikken (PvdA)De PvdA-fractie heeft in de verha len, die ze hier in de gemeente heeft gehouden, met name bij de begrotingsbehandeling, altijd heel erg aangedrongen op een nota Handhaving, omdat wij het heel belangrijk vin den, dat wanneer je regels stelt, je ze ook handhaaft. En wat ons betreft moet dat ook integraal zijn en ook op het moment dat je integraal gaat handhaven dan is het effectie ver, efficiënter en ook veel klantvriendelijker, omdat je dan ook niet met allerlei mensen bij een bepaalde organisa tie of bij een gebouw komt, maar dat je dat ook in één keer zou kunnen doen. Het lijkt ons ook prima dat de gemeente regels stelt, maar bij overtreding moet het ook duidelijk zijn dat bepaalde dingen niet kunnen. En ons inziens moet dit ook met andere partijen, waaronder de politie en de brandweer. Veiligheid wordt nu een belangrijk item, wat ook in deze Kadernotitie moeten worden ingepast. Mevrouw de Vries heeft daar ook al wat over gezegd. En wat ons betreft kon dat ook in de handhavingafdeling, waarin de Stadswachten ook toe treden. Ik denk dat een aantal zaken ook nader moeten wor den uitgewerkt. Ik heb hier in de commissie ook naar ge vraagd en de burgemeester heeft ook gezegd dat ook in een uitvoeringsnotitie duidelijk wordt hoe dat zal gaan. En wat ons betreft geen dingen dubbel doen. Het uitgangspunt moet zijn dat er door een beter handhaving een betere leefomgeving komt, minder overlast en daardoor ook minder irritatie. Dan nog even over de prioriteiten. Daar is onder andere in de commissie een discussie over ontstaan. Wij zijn er van uit gegaan dat die prioriteiten niet absoluut zijn. Ik zou nog wel willen vragen, als je kijkt naar de prioriteiten of dat ook te maken heeft met de formatieplaats, die daaraan wordt toegewezen, dan zou er wat ons betreft een andere

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 11