r^ cv Blad 53 Verslag van de raadsvergadering van 15 en 17 december Blad 54 Verslag van de raadsvergadering van 15 en 17 december tatie, die hieraan in ten grondslag ligt. Het college is nog steeds van mening dat het hier om een grondexploitatie gaat waarbij het wat piept en kraakt en dat daar verschui vingen in ook niet meer mogelijk zijn en dat betekent ge woon dat het plan niet doorgaat. Die keuze kun je maken. Of je kunt zeggen, zoals PAL/GL_fractie dat nu vanavond ook voor het eerst doet: wij weten dat dat geld kost en wij zijn bereid om daar meer geld voor vrij te maken. Die keuze maakt het college niet. Ik ga maar even in op die motie. Er zou een afstand aange houden moeten worden op de oever tot aan de bebouwing van minimaal 25 meter. Dat zou dus betekenen dat elders in het plan verdichting zou moeten plaatsvinden, dat gaat ten kos te van de lucht en de ruimte, die zojuist ook door dezelfde fractie is aangeprezen, tenzij je inderdaad ook zegt: nee, die verdichting doen we niet en ook dat kost geld en we zijn ook bereid om dat te betalen. Hetzelfde geldt voor de appartementen om die maximaal tot vijf verdiepingen te be perken. Ook dat kan betekenen dat je daar geld voor over moet hebben. Ik weet niet precies op welk bedrag je dan uitkomt, maar het gaat al snel om flink wat tonnen. En u zegt dat we dat dan maar uit ISV-2 moeten betalen. Het geld hebben we nog niet, moet nog binnenkomen, en daar moet ver volgens eerst nog een flink aantal miljoenen weer terug naar de Algemene Reserve, omdat we daar al een greep uit hebben gedaan om de plannen voor Vegelin/Achter de Hoven rond te maken. Dat is een wijze van financieren die het college in ieder geval ten zeerste ontraadt. Dat betekent dus ook dat de hele motie wordt ontraden door het college. (De heer V.d. Wal (PAL/GL)Dat is een manier van finan cieren die het college destijds bij de Vegelinbuurt zelf heeft voorgesteld.) Ja, met mitsen en maren en onderkennend dat dat een wijze van financieren is die verre van ideaal is... (De heer V.d Wal: Maar wel werkbaar, want anders had het college het toch niet voorgesteld? Het college heeft dat voorgesteld om een probleem op te lossen, een probleem dat naar de opvatting van het college en gelukkig ook naar de opvatting van de raad opgelost moet worden en waarvoor wij, gelet ook op de omvang het bedrag, geen andere mogelijkheid zagen dan vooraf een beroep te doen op ISV-2. Maar juist gelet op het feit dat het al om zoveel miljoenen gaat, die eerst nog terug moeten naar de Algemene reserve, voordat je een cent kunt gaan investeren in de Vrijheidswijk, waar nog ontzettend veel geïnvesteerd moet worden, raden wij dit soort financieringsconstructies af. Maar u kunt daar anders over denken en dat doet u ook, vandaar deze motie. Misschien nog even naar de uitgangspunten, die aangehaald worden. Die 25 meter of 30 meter. Er is destijds gesproken over zo'n 50 a 60 meter vrij van de oever, maar inclusief het water. Er stond echter ook in die uitgangspunten dat het op de ene oever wat meer mag zijn dan op de andere oe ver. Ik heb in de commissie ook aangegeven dat, zoals het er nu uitziet, het aan de overkant van de oever waarschijn lijk eenvoudiger is om meer ruimte over te laten. Zoals meerdere partijen al hebben aangegeven, als u kijkt naar de bebouwing van Steensma, staat die op dit moment zo'n 2 tot 8 meter uit de oever en de nieuwe bebouwing minimaal 10 me ter. Dat is in ieder geval vooruitgang ten opzichte van de bestaande situatie, afgezien natuurlijk nog van het feit dat daar een invulling komt, die een heel wat beter aanzien maakt van dit gebied dan de huidige situatie en dan ook nog afgezien van de 120 woningen, die een prima bijdrage kunnen leveren aan de woningbouwtaakstelling van de gemeente. Dat pleit er allemaal voor om toch vooral met dit plan in te stemmen De vraag van de LL-fractie over de studentenhuisvesting in het Rengersparkgebied. Dit is verder vanavond niet aan de orde, maar u weet dat dat een tijdelijke situatie is en dat die binnen vijf jaar weer verwijderd moet zijn. De FNP-fractie vraagt nog welke risico's de gemeente loopt. Ik weet eigenlijk niet welke risico's u bedoelt. Ik kan misschien hooguit nog verwijzen naar de voorwaarden die ook in de raadsbrief is opgenomen ten aanzien van de financie ring (De hear Posthumus: It risiko dat it plan ekstra jild kos- tet, dat dy kosten dan foar rekken binne fan de Gntwikkler- ders en of dat kontraktueel fêstlein wurdt.) Zo staat het ook in de raadsbrief. En daar staat ook in dat wanneer er meer winst gemaakt wordt dan nu uit die grondex ploitatie blijkt, dat dan 50% terug moet naar de gemeente. Dat is aan voorwaarden ook opgenomen en zo zal dat ook in de samenwerkingsovereenkomst wat ons betreft een plek krij gen Nog een opmerking over de architectuur, welstand, voor de ene fractie een zegen voor de anderen een vloek. Hoe het ook zij, het vaststellen van die welstandrichtlijnen is een bevoegdheid van de raad, dus of u het nou leuk vind of niet, wij komen daar nog een keer bij u op terug. Mevrouw Van ülzen (WD) Het zal duidelijk zijn dat wij de motie van PAL/GL niet steunen. Niet omdat wij niet denken dat het daar beter van wordt, want dan sluit ik me aan bij wat de heer Wijmenga zegt: het gaat over goed of beter. Ik denk dat het beter wordt, maar het is ons te duur. Mevrouw Uiterwijk Winkel (PAL/GL)Als u vindt dat het ge woon niet geld moet kosten, kunt u ook voorstellen om Blad 51 Verslag van de raadsvergadering van 15 en 17 december Blad 52 Verslag van de raadsvergadering van 15 en 17 december c-4 De hear Posthumus(FNP)Earlik sein, oan de iene kant fiele wy üs ek wat foar it blok setten kwa termyn, dat is op him- sels in minpunt, it punt dat de apparteminten dochs hiel ticht by de Potmarge komme, mar fierder kin ik dochs sizze dat wy ynstimme mei dit projekt. Per saldo, alles öfweag- jend, is it dochs in hiele ferbettering fan it gebiet. In rotte kies ferdwynt en in hiel soart Huzumers sille bliid wêze mei de feroaring. Myn ienige fraach is noch: Rint de gemeente gjin ekstra fi- nansjele risiko's? En binne eventuele ekstra kosten yndied foar de üntwikkelders? En is of wurdt dat kontraktueel fêstlein? De heer v.d Wal (SP)Net als de meeste partijen die hier vanavond gesproken hebben, zijn wij positief over de ver huizing van Steensma en ook zeker nog positiever over de sanering van de grond daar. Wij zijn echter ook negatief over de aantasting van de groene long op het Potmargegebied en nog negatiever zijn we eigenlijk over de hoogte van de geplande bebouwing. Wij begrijpen dat het een unieke eenma lige kans is, maar vooralsnog vinden wij de negatieve be zwaren te groot De heer Stoker(CU)Zolang ik in deze raad zit heb ik in menige commissie gehoord dat het belangrijk voor Leeuwarden is dat het groene karakter, dat open karakter en die groene long als kenmerk in Leeuwarden goed bewaard wordt. Daar wou ik mij vanavond dan ook aan houden, vandaar dat ik de motie van PAL/GL-fractie van harte heb onderschreven. Als wij iets in ons verkiezingsprogramma zetten over het milieu dan menen wij dat ook. (De heer Van 01 ffen: Er wordt steeds gesproken over aantas ting van de groene long, het karakter van de Potmargemaar blijft die dan niet aangetast als de huidige situatie in stand blijft? Is het dan geen verbetering als dit doorgaat? Is het dan geen aantasting als Steensma dan blijft staan?) Het gaat erom, dat als je iets doet, en je hebt nu de kans, dat je het goed moet doen. En daar ga ik dus voor. (De heer Van 01 ffen: De afweging is: dit of niks. En wilt u het risico lopen dat Steensma blijft staan en is dat geen aantasting van de groene long?) Mag ik u in herinnering roepen dat in menig situatie in de ze raad ons het mes op de keel werd gezet. Ik denk maar even aan de situatie van de Ferdinand Bolstraat. Er werd toen ook gezegd van: als je dit niet doet, dan gaat het plan niet door. Daar was ik toen gevoelig voor en stemde toen in met het plan. De meerderheid van deze raad deed dat niet, en binnen drie maanden hadden we een nieuw plan lig gen (De heer Van 01 ffen: Dat is een volstrekt onvergelijkbare situatieHet gaat hier om een grote grondsanering van zeer vervuilde grond, ook door PAL/GL-fractie erkend, het wegha len van de fabriek, het bouwen van woningen die we hard no dig hebben, een extra waterpartij erbij, is dat een aantas ting van de groene long?) Het komt er gewoon op neer dat je je als overheid het mes op de keel laat zetten ja of nee. En dan zeg ik: nee. Mevrouw Waanders (weth.): Om te beginnen met de laatste op merking van de heer Stoker: ben je bereid om als gemeente je het mes op de keel te laten zetten? Nee, ik vind dat je daartoe eigenlijk nooit bereid moet zijn, maar in deze si tuatie verkeren we ook niet, want we hebben de vrijheid om een keuze te maken. En u maakt daarin een keuze die afwijkt van wat het college voorstelt. (De heer Stoker (CU): U zegt dat wij niet in deze situatie zitten, maar het wordt hier wel meerdere keren als argument naar voren gebracht, dus wij zitten wel in die situatie, constateer ik.) Het heeft te maken met de tijdsdruk en met de gelegenheid die zich nu voordoet en die ik in de commissie terecht heb geschetst als een nu of nooit gelegenheid. Het mes op de keel is een bedreigende situatie waarin je eigenlijk ge dwongen wordt een bepaalde handeling te verrichten en wij worden nergens toe gedwongen, we maken als gemeente een vrije keus, daar staat een bedrag tegenover en u kunt daar in kiezen of u dat wel of niet doet. De tijdsdruk is er wel en dat is ook meermalen aangegeven en dat heeft natuurlijk ook te maken met de verplaatsing van Steensma. Het is ook aangegeven in het stuk dat die te maken heeft met een sei zoensgebonden productie en dat die verplaatsing op enig mo ment ook gestart moet worden. Vandaar ook die deadline van die 16 december, te weten morgen. Maar voor de rest zijn we vrij om keuzes te maken en is de raad vrij om keuzes te ma ken zoals ze dat willen. Het college houdt nog wel, en dat zeggen wij steeds, een pleidooi om vooral te volgen dat wat nu voorligt, omdat er op dit moment een gelegenheid zich voordoet om aan het Steensma terrein iets te doen. In het hele kader van de Stedelijke vernieuwing is er ook sprake van geweest en is er ook gekeken of met de aanpak van Vege lin/Achter de Hoven de aanpak van Steensma ter hand genomen zou kunnen worden. En dat bleek financieel steeds niet haalbaar. En nu doet zich dus een hele andere situatie voor en het college vindt dat wij van die gelegenheid absoluut gebruik moeten maken. De heer Stoker maakte nog een opmerking over het plan dat voor het pand Ferdinand Bolschool aan de orde is geweest en dat terug is genomen en dat vervolgens een ander plan heeft opgeleverd. Als het gaat om eisen die gesteld worden, ook van de partijen waarmee wij zaken doen, kan ik u zeggen dat dat het college op zijn minst kritischer heeft gemaakt. Dus er is ontzettend kritisch gekeken naar de hele grondexploi-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 14