Blad 17 Verslag van de raadsvergadering van 15 en 17 december Blad 18 Verslag van de raadsvergadering van 15 en 17 december een vergunning om dat er opgeruimd moet worden en daarin voorziet nu het aangepaste amendement. Mevrouw Dikken (PvdA)Wat ons betreft is Algemene Plaatse lijke Verordening een belangrijk instrument voor de gemeen te, dat kun je ook een beetje zien als gemeentelijke wet ten. Gelukkig wordt er heel veel van niet van gebruikt, maar we hebben het wel achter de hand als het noodzakelijk is. Dan is zorgvuldigheid en juiste teksten ook belangrijk, omdat het ook nog wel wat juridische consequenties kan heb ben, dat ben ik in zoverre ook met de heer Van der Wal eens Wij zijn blij dat het artikel over preventief fouilleren er in staat. Dat geeft ook wederom de mogelijkheid, als het nodig is, dat de politie dit kan gebruiken. Wat betreft 4.4.4.: wij zijn het eens met de motie van de PAL/ GL-fractie, die zullen wij ook ondersteunen. Dan nog even een punt wat zijdelings met de APV te maken heeft. Dat heeft te maken met illegale en uitgeprocedeerde asielzoekers, dat kan misschien onder de APV vallen, dus dat zouden we graag van de burgemeester willen weten, omdat deze mensen soms ook op straat zouden kunnen komen en dat heeft natuurlijk ook weer te maken met veiligheid. We wil len graag van de burgemeester weten hoe zij hier mee om gaat De heer Jacobse (NLP)Op bladzijde 10 van de Kadernota Handhaving - het volgende agendapunt - lezen we: 'de regel geving dient eenduidig, helder en handhaafbaar te zijn. Voor zover het plaatselijk vast te stellen regelgeving be treft geldt dat indien de voorschriften niet handhaafbaar zijn, de regelgeving aangepast dient te worden, of te ver vallen' De APV zit bomvol voorschriften die niet handhaaf baar zijn. Het betreft hier een duidelijk voorbeeld van het spreekwoord: "laat het ene agendapunt niet weten wat bij het andere beslist wordt"Heel veel artikelen in de APV zijn of worden opgenomen waarvan integrale handhaving niet eens de bedoeling is. Bedoeling is uitsluitend in excessen op te kunnen treden. Dat betekent concreet dat overtreding van de APV meestal gedoogd zal worden. Over gedogen wordt in de nota handhaving gezegd, dat gedogen alleen bij hoge uitzondering mogelijk is: als het om een uitzonderingsgeval gaat; de illegale situatie beperkt in omvang en tijd is; de beslissing expliciet en naar belangen afweging genomen is; de illegale situatie aan controle onderhevig is. Ook hier is er een groot verschil tussen de uitgangspunten van de kadernota en de beslissingen in het voorstel van de APV. Justitie en politie verzoeken ons regels in de APV op te nemen om op te kunnen treden. De politie heeft op geen en kele wijze de bedoeling om de APV integraal te handhaven. De burger verwacht dat de politie optreedt bij overtreding van regels. De discrepantie tussen wat de burger verwacht Blad 15 Verslag van de raadsvergadering van 15 en 17 december Punt 9 Algemene Plaatselijke Verordening Leeuwarden 2003 (met eer ste aanvulling) De heer P. v.d. Wal (PAL/GL)Zojuist bij de beantwoording van de vragen van de CDA-fractie antwoordde de wethouder meerdere keren dat zorgvuldigheid voor snelheid gaat. Als dat ergens voor geldt dan is dat natuurlijk ook voor de Al gemene Politieverordening. Het moet mij van het hart dat de voorbereidende behandeling van de politieverordening niet helemaal de schoonheidsprijs verdient. Ik had eigenlijk ook verwacht dat de portefeuillehouder voorafgaande aan dit punt nog enige, vooral technische wijzigingen had voorge steld Dan mijn hoofdpunt. In grote lijnen kunnen wij inhoudelijk wel instemmen met de voorgestelde wijzigingen. Met uitzondering van artikel 4.4.4, dat gaat over het uit delen van reclame en strooibiljetten. Het college stelt voor om dat aan een vergunning te binden. Verder staat er in het artikel helemaal niet bij waar het dan aan zal moe ten voldoen. Naar onze mening staat dit artikel op zijn minst op gespannen voet met vrijheid van meningsuiting in woord en geschrift. Ook het kopje zoals dat er staat "weg werpen van reclame en strooibiljetten" klopt niet meer met de inhoud die het college voorstelt. Wij zijn het er ook niet mee eens. Wij vinden dat het vrij moet zijn om ook in geschrift je mening te verkondigen. Dat er dan vervolgens regels gesteld worden, dat de rotzooi die dat veroorzaakt ook wordt opgeruimd, dat vinden we best en dat stond eigen lijk ook al in het eerdere artikel. Vandaar dat we met een amendement komen... Amendement "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 15 december 2003, behandelende de Algemene Plaatselijke Verordening 2003 (met eerste aanvulling) gelezen het voorstel van het college van B&W, overwegende dat: het college voorstelt dat onder art. 4.4.4 onder de kop Wegwerpen van reclame- of strooibiljetten' op te nemen dat het verboden is zonder vergunning re clame- of strooibiljetten of dergelijke geschriften onder het publiek te verspreiden; dit verbod een onnodige beperking vormt van het grondrecht van vrije meningsuiting in woord en ge schrift; en de politie doet, neemt hiermee toe. In de kadernota handhaving ziet u als functie van een beleidsmatige handha ving en consequente uitvoering de voorkoming van een op in cidenten en mogelijk willekeurig gebaseerde aanpak. Terecht wijst u naar rechtsbeginsels als gelijkheid en rechtszeker heid. Maar als de politie kan optreden naar belang of naar bevinding van zaken, komen dan niet juist de rechtszeker heid en de rechtsgelijkheid onder druk te staan, zeker in de ogen van burgers die veel moeilijker kunnen inschatten waarom in de ene situatie wel wordt opgetreden en in de an dere niet. Met andere woorden, in hoeverre is in Leeuwar den Vrouwe Justitia nog blind. Allemaal hele belangrijke vragen waarvan vanavond het ant woord waarschijnlijk ook niet gegeven zal worden. Wij had den in het begin ook met elkaar een heel proces uitgezet waarin wij handhaving, overlast situaties met burgers zou den bespreken en dat soort zaken. Dat is er niet van geko men en dat is op zichzelf wel jammer. De WD-fractie heeft een poging gedaan om via haar website mensen aan te zetten om nou eens aan te geven welke regels er afgeschaft zouden kunnen worden. Ik ben benieuwd wat dat heeft opgeleverd. In ieder geval heeft het voor ons wel aanleiding gegeven nog eens naar een aantal verboden te kijken die erg veel ergernis opleveren - het verbod - ter wijl dat ons inziens niet nodig is. Ook wij hadden een amendement inzake 4.4.4. - het uitdelen van het strooibiljet - maar wij kunnen ons ook goed vinden in het amendement van de heer v.d Wal, dus dat zal ik niet indienen Ons eerste amendement gaat over artikel 4.5.2. het zoge naamde kapverbod. "Motivatie Artikel 4.5.2 beval het zogenaamde kapverbod. Bij het afschaffen van onhandhaafbare regelgeving denk je gelijk aan het afschaffen van het kapverbod voor particuliere tuinen. Mensen die het weten en netjes zijn, moeten een hele procedure doorlopen en zijn geld kwijt, terwijl 99% van de inwoners gewoon kapt, zorgt dat het spul snel weg is en ermee weg komt. Ook zie je dat mensen bomen kappen wanneer de stam net beneden de 10 cm doorsnede is, om te voorkomen dat ze anders niets meer over hun eigen tuin te zeggen hebben. Dat er voor het publieke domein een kapverbod is, kun nen we meer billijken, mits dat niet pro-forma is. Ook achten we denkbaar dat bepaalde beeldbepalende houtopstanden een beschermde status krijgen en onder het kapverbod vallen. (Maar dat is dus een andere sys tematiek, want die wijst bepaalde houtopstanden aan en zegt van "die worden beschermd"maar in principe Blad 16 Verslag van de raadsvergadering van 15 en 17 december dat het artikel, gezien ook de aanhef van het arti kel, wil regelen dat weggeworpen reclame- of strooibiljetten moeten worden opgeruimd; dat de voorgestelde tekst daar niet mee in overeen stemming is; BESLUIT: artikel 4.4.4 met de titel 'Wegwerpen van reclame- of strooibiljetten' als volgt vast te stellen: "Degene die op de weg reclame- of strooibiljetten of dergelijke geschriften onder het publiek verspreidt, is verplicht deze, indien zij in de omgeving van de plaats van uitreiking op de weg of een ander voor het publiek toegankelijke plaats door het publiek worden weggeworpen, terstond daarvan te verwijderen of te doen verwijderen."; en gaat over tot de orde van de dag." De motie is ondertekend door J.A.Nicolai en P.D. van der Wal namens de PAL/GL-fractie en mevrouw Haitsma namens de CDA-fractie Dan wat technische puntjes. Ik vind het eigenlijk een beetje vervelend dat we dat hier moeten behandelen. (Mevrouw De Boer (burgemeester)Ik heb er geen problemen mee als ik daar zelf in mijn beantwoording even op inga. Want u hebt het van tevoren bij me ingediend. Een aantal kan ik zo overnemen en een aantal zal ik iets over zeggen en daar kunt u in de tweede termijn op terugkomen, daar heb ik geen problemen mee.) Prima, dat lijkte mij wel de kortste weg. Tot zover in eer ste instantie mijn bijdrage. Mevrouw Haitsma (CDA)Ik sluit even aan bij de heer Van der Wal (PAL/GL). Artikel 4.4.4. stond ook in het hoofd stukje bodem-, weg- en milieuverontreiniging, dus het heeft ook helemaal niks meer met verspreiden van strooibiljetten te maken dan wel met het opruimen. Naar aanleiding van het rondgezonden amendement hebben wij nog even de volgende op merking In de voorgestelde tekst is volgens ons geen strijd met ar tikel 7 uit de Grondwet, dat over vrijheid van meningsui ting gaat, maar daar het amendement van PAL/Groenlinks wel uitging van strijd met de Grondwet hebben wij een voorstel gedaan tot aanpassing van het amendement. Het grondrecht van vrijheid van meningsuiting wordt namelijk wel in het voorstel van het college onnodig beperkt, want degene die een strooibiljet wil uitdelen moet eerst een vergunning aanvragen, zodat de gemeente daar een voorschrift bij kan doen, waarin staat dat hij achteloos terzijde geworpen strooibiljetten weer moet opruimen. Zo'n vergunning aanvra gen kost tijd en moeite en dat kan remmend werken. En de APV kan natuurlijk ook gewoon rechtstreeks regelen buiten

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 5