Blad 25 Verslag van de raadsvergadering van 15 en 17 december Blad 26 Verslag van de raadsvergadering van 15 en 17 december plak. Dus ien plak dêr't dat sjitten tastien wurdt en dan is it better te oersjen. Amendemint "De ried fan de Gemeente Ljouwert, byelkoar op moandei 15 desimber 2003, dy't de APV be- sprekt oerweagjende dat: yn de praktyk by de doarpen faak 1 regulearre kar- bidsessy yn 't jier is, dêr't faak mear as ien, en soms ek wolris tritich bussen brükt wurde; by in maksimum fan twa per plak de jongerein him nei alle gedachten twongen fielt om op mear plakken te sjitten as op it iene, regulearre plak; it better is om op ien plak it sjitten te konsin- trearjen as op bygelyks fiif per doarp (fanwege oerlêst en hanthavening) freget it kolleezje: om kêst 2.2.6. (Carbidschieten)lid 3.a.2 sa te fer- oarjen "er wordt in totaal op niet weer dan één plek per plaats wet carbid geschoten' en giet oer ta de oarder fan de dei. It amendemint is ündertekene troch S. Posthumus, FNP De heer V.d Wal(SP)In algemene lijn kunnen wij wel in stemmen met de wijzigingen, zoals die zijn verwoord in het APV. Ik ben het met de FNP-fractie eens dat sommige wetten wat betuttelend over kunnen komen, maar ik denk dat het er om gaat hoe men er mee omgaat. Het is ook niet zozeer dat ik al die voorstellen onderstreep, maar ik denk dat het wel belangrijk is dat je een middel hebt om mensen ergens op aan te spreken. In die zin ben ik dan ook blij met het APV. Het amendement zoals de fractie van PAL/GL dat naar voren heeft gebracht zien wij als een goede aanvulling. Ik wil echter nog wel een algemene opmerking maken. Ik vind het heel vervelend dat er geen verslagen waren van de com missiebehandeling van vorige week maandag. Ik begrijp dat de invoering van de APV haast heeft en eigenlijk nog voor 2004 moet gebeuren, maar ik vind dat de verslagen van de commissie belangrijk zijn om me van tevoren goed voor te kunnen bereiden. Daar kom ik morgen in het presidium op te rug Mevrouw De Vries (WD) Eigenlijk hadden we helemaal niet het woord willen voeren over de APV. We hebben in de com missie al gezegd dat wij het wel nuttig zouden vinden om de hele APV eens op nutteloze regels door te vlooien. Ik hoop dat een aantal partijen zich daarbij zouden willen aanslui ten Waarom wij nu wel reageren is toch vooral het amendement van de fractie van PAL/GL. Daar staat toch een zinsnede in van waarvan wij denken: op wat voor weg gaan wij dan. Wij vinden het ook heel jammer dat de NLP-fractie hun amende ment over de reclame- en strooibiljetten heeft ingetrokken, omdat wij op zich ook tegen dat voorstel zijn. Alleen in het voorstel van de fractie van PAL/GL gaat het toch wel even om wie er nu verantwoordelijk is op een bepaald punt. De fractie van PAL/GL geeft aan dat degene die de biljetten uitdeelt de verantwoordelijkheid heeft, als iemand anders het weggooit, om het op te ruimen. Dat gaat ons wel wat ver, want als je die redenering door zou trekken, dan zou je degene die de kauwgom verkoopt ook moeten aanspreken op het feit dat iemand z'n kauwgom weggooit. Dat is in feite dezelfde redenering, vandaar dat wij er niet mee kunnen in stemmen Mevrouw De Boer (burgemeester): Als eerste: wat is nou het karakter van de APV? Het karakter van de APV is niets meer en ook niets minder dan een vangnet. Voor al die dingen die dus hinderlijk in een gemeente of meer dan hinderlijk en waar je op zichzelf niet kan terugvallen op wetteksten, maar waar we als gekozen democratisch orgaan wel van vinden dat dat niet zou moeten kunnen, is die APV. Die APV is in derdaad redelijk gegroeid, omdat daar allerlei regels in opgenomen zijn om eventualiteiten de kop in te drukken of te voorkomen of om te straffen. Zo'n APV is altijd, en ik hoop eigenlijk dat dat voor vrijwel alle artikelen zou gel den, een stuk waar heel veel in staat wat vrij zelden ge bruikt wordt. Nogmaals, het is niet de bedoeling dat dat allemaal gebruikt gaat worden, het is puur en alleen maar een soort garantie van als er iets is dat je het dan kan gebruiken In heel Nederland heeft elke gemeente een APV en wat al ja renlang de bedoeling is van de VNG - de Vereniging van Ne derlandse Gemeenten - is dat we zoweel mogelijk uniformi teit hebben in die APV's, zodat het niet zo is dat elke ge meente weer zijn eigen - om het even oneerbiedig te zeggen - hobby's kan botvieren. Deze APV, zoals die hier voor u ligt, is dus ook een alge mene APV, zoals je die ook in andere gemeentes treft. Desalniettemin hebt u het recht om te zeggen: wij willen een aantal dingen niet opnemen of wel opnemen of veranderd opnemen. Als u daar met elkaar voor kiest, dan zullen wij dat uiteraard gewoon doorvoeren. Maar de bedoeling is al tijd dat wij proberen in Nederland alle gemeentes zoveel mogelijk op één lijn te krijgen, zodat je eigenlijk als burger weet dat in vrijwel alle gemeenten, waar je mee te maken hebt, waar je woont of waar je naar toe verhuist, een zelfde APV hebt. Blad 23 Verslag van de raadsvergadering van 15 en 17 december Blad 24 Verslag van de raadsvergadering van 15 en 17 december In de wet op de justitiële documentatie voldoende eisen worden gesteld aan een verklaring als bedoeld in artikel 19 (verklaring van goed gedrag) Besluit Artikel 3.2.2. lid 1 sub b te vervangen door: b. dient een verklaring omtrent gedrag als bedoeld in artikel 19 van de wet op de justitiële documentatie te overleggen die uiterlijk drie maanden van tevo ren is afgegeven; en gaat over tot de orde van de dag." Namens D6 6, mevrouw Crijns. Amendement "De gemeenteraad van Leeuwarden, in vergadering bijeen op 15 december 2003; behandelende de Algemene Plaatselijke Verordening Leeuwarden 2003, in het bijzonder het volgende arti kel Artikel 4.4.4: Het is verboden zonder vergunning van het college re clame- of strooibiljetten of dergelijke geschriften onder het publiek te verspreiden. Overwegende dat: Het uitdelen van reclame- of strooibiljetten of dergelijke geschriften moet mogen, tenzij dit om redenen als genoemd in het besluit onwenselijk wordt geacht De situatie nu zo is dat het niet mag, tenzij er een vergunning is verleend. De situatie 'mag wel-behalve' te verkiezen valt bo ven 'mag niet-tenzij' Besluit Artikel 4.4.4 te wijzigen in: 1. Het is verboden om in door de burgemeester aangewe zen gebieden reclame- of strooibiljetten of derge lijke geschriften onder het publiek te verspreiden. 2. De burgemeester kan deze gebieden aanwijzen in het belang van: a. de openbare orde b. het voorkomen van of beperken van overlast c. de verkeersveiligheid of veiligheid van personen of goederen d. de gezondheid en gaat over tot de orde van de dag." Namens D66, mevrouw Crijns. De heer Stoelinga LL)Algemene Plaatselijke Verordening is bedoeld om te kunnen handhaven in zaken die we niet wil len of kunnen voorkomen en die niet bij wet geregeld zijn. Minder regels zeggen we dan. En dus zijn wij het met de in breng van de D66-fractie en de commissie eens van "we zou den een hele boel moeten kunnen schrappen"Dan denk ik van "ja, is dat nou zo"Ik wil alleen op pagina 56 artikel 5.3.1.6. reddingsmiddelen naar voren halen: "Het is verboden een voor het redden van drenkelingen be stemd om daartoe bij het water aangebracht voorwerp te ge bruiken voor een ander doel dan wel voor dadelijk gebruik ongeschikt te maken" Stelt u voor dat een pand in de brand staat en er hangt een aluminium ladder aan de reling. Ik mag die aluminium ladder dus niet gebruiken om die persoon uit dat brandende pand te halen. Dat staat hier op pagina 56, artikel 5.3.1.6. Wij zijn het in die zin er dus over eens van "er mag een heleboel behalve wanneer dat.." en vandaar dat wij ook de amendementen van de D66-fractie zullen steunen. Verder hebben wij in de commissie al opgemerkt dat in alle artikelen waar het woord college gebruikt wordt onduidelijk is welk college bedoeld wordt. We hebben toen ook de sug gestie gedaan om dit aan te passen en daar toch daadwerke lijk neer te zetten, 'College van B&W'zodanig dat het voor iedereen duidelijk is over welk college we het hebben. De hear Posthumus (FNP): De wizigings dy't hjoed ütsteld wurde dy fine wy foar in grut part al te betutteljend en hjir en der ek te fier geand. By in romme ynterpretaasje mei in waldpyk Ljouwert no net mear yn mei syn busmeske Fleurige minsken meie net efkes in 'act' heare of in por tret tekenje. En it fersprieden fan moaie folders foar goe de doelen wurdt oan bannen lein. It ütstel fan PAL/GL- fraksje sille wy dan ek stypje. De saken dy't ik krek neamde, binne no net daadlik saken dêr't de iepenbiere oarder ferskrikkelik mei fersteurd wurdt. Wêr leit de grins om as plysje, ek twongen troch de Haachske prestaasjekontrakten, hurd op te treden of om de boel mar gewurde te litten? Twa saken wol ik noch efkes neame foar de FNP-fraksje. Wy binne nei yntern beried tsjin it previntyf füllearen fanwe ge de oantaasting fan de privacy, mar ek om dat de mear- wearde neffens üs noch net oantoand is. Wy fine dat de plysje him better op oare saken rjochtsje kin. En dan it karbid sjitten. Wy hawwe in amendemint opsteld dat realistysker is as wat hjir no stiet. Mei 2 bussen, want der giet it dan oer, bestiet de kins dat de jeugd him echt ferspriede sil oer mear plakken om te sjitten. It is faak yn de situaasje fan doarpen. De bedoeling wie no krekt om it te regulearen en om oerlêst en gefaar te foarkommen. Dêrom sizze wy dus: net prate oer twa bussen, mar oer ien

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 7