Blad 29 Verslag van de raadsvergadering van 15 en 17 december vergunning aan moet vragen. In die vergunning moeten die zaken dan geregeld worden. (De heer V. d. Wal (PAL/GL)"het bepaalde in de voorgaande leden geldt niet voor betogingen" maar ik heb nog nooit gehoord dat je voor vergaderingen een vergunning voor moet aanvragen. Dan zijn wij bijna wekelijks in overtreding.) Het gaat natuurlijk om zaken waar je dus wel een vergunning voor moet aanvragen. Wij hebben in het verleden van tijd tot tijd te maken gehad met vergaderingen van groeperingen, waar we nou niet zo erg dol op waren. Dan werd het wel aan gevraagd. Als u er langer over na wilt denken, dan hou ik dit artikel aan. Maar ik zou aan u willen vragen om hier mee akkoord te gaan, omdat het nogmaals conform de teksten van de VNG alom geaccepteerd wordt. (De heer V.d. Wal (PAL/GL): We kijken er nog eens kritisch naar en dan komen we er nog wel eens op terug. Dan artikel 2.1.5.1. Daar wordt onder 2F verwezen naar een artikel wat niet bestaat.) Dat wordt aangepast. Ik heb ook gezegd dat ik het vervelend vind. U hebt volstrekt gelijk als u zegt dat het niet de schoonheidsprijs verdient. Dan bent u mild in uw beoorde ling, want het had niet zo gemoeten. (Mevrouw Crijns (D'66): Hebben wij die opmerkingen van de fractie van PAL/GL ook gekregen?) Ik denk dat u ze ook kunt krijgen. Het wordt wel vermenig vuldigd en dan krijgt u het allemaal. Dan ga ik naar het amendement van de D66-fractie. Ik zou u willen adviseren om toch de oorspronkelijke tekst te hand haven vanwege de uniformiteit met de modelverordening van de VNG. Ik heb daar geen principieel probleem mee, maar ik vraag me af of het niet beter is om gewoon de uniformiteit van de VNG verordening te handhaven. Dat geldt ook voor het volgende amendement. Dat gaat over 2.2.2. Ik zou op die manier ook de oorspronkelijke tekst willen handhaven vanwege de uniformiteit. Ook daar geen principiële problemen. Dan het amendement over het slechte levensgedrag, een ui terst subjectieve term. Ik ben volstrekt met u eens dat dit op iedereen van toepassing zou kunnen zijn. U vraagt te re fereren aan "in de wet op de justitiële documentatie vol doende eisen worden gesteld aan een verklaring als bedoeld in artikel 19" Dus de artikelen 2.3.3.4 sub b te schrappen en de nummering aan te passen. Ik laat het oordeel aan de raad over. Bij artikel 4.4.4 heb ik net al gezegd dat ik het amende ment van de fractie van PAL/GL over wil nemen en als hier nog een nuanceverschil is, zou ik willen vragen of u met de fractie van PAL/GL tot overeenstemming zou kunnen komen. Blad 27 Verslag van de raadsvergadering van 15 en 17 december Als een aantal mensen van u zeggen: we zouden hem eens even goed moeten doornemen om een aantal dingen te schrappen, dan is dat op zichzelf helemaal niet zo'n slechte zaak, maar dan zouden we vooral moeten kijken naar die zaken die überhaupt niet meer voorkomen. Ik kan mij herinneren dat in het verleden in APV's stond dat er voor een bepaalde tijd geen kleden geklopt mochten worden. Dat was heel belangrijk in de tijd dat er nog open bakkenwagens in de steden rond reden. Dat was op een gegeven moment volstrekt gedateerd. Dat soort dingen zijn eruit gehaald. Er zijn in de loop der tijden veel meer artikelen eruit gehaald. Het is belangrijk dat zo'n APV natuurlijk gewoon meegroeit met de ontwikke ling van de tijd. Dus daarom is het ook helemaal niet een slechte zaak als u zegt: we willen toch nog eens een keer een aantal zaken goed kritisch doornemen en daarover pra ten. Dat zou dan ook kunnen betekenen dat wij dat meenemen in ons overleg met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten om te kijken of al die artikelen nog wel de moeite waard zijn om te handhaven. U hebt over een groot aantal punten het woord gevoerd. Ik wil eerst de heer Van de Wal van de fractie van PAL/GL ge lijk geven dat de behandeling van tevoren niet de schoon heidsprijs verdient. Dat had ook te maken met het feit dat er op het allerlaatste ogenblik nog een aantal zaken inge voegd werden. U hebt gelijk als u zegt: dat betekent ook dat je dan de zorgvuldigheid onder druk zet. Dat is inder daad gebeurd. Een aantal zaken zullen hier vanavond recht gezet worden. Dan ga ik even naar de moties. Als we kijken naar het strooiartikeldan zijn juristen van mening dat zoals het nu geformuleerd is, dat dat de meeste garantie biedt. Op het moment dat je te maken hebt met za ken die óf niet zouden deugen óf die erg veel hinder ver oorzaken, je die zou kunnen tegenhouden. Ik moet u zeggen, als ik uw amendement lees en ik ook de andere sprekers hoor, dat ik geen probleem heb met uw amendement. Wat mij betreft mag artikel 4.4.4. in die zin ook geamendeerd wor den. Dat betekent dat het misschien iets afwijkt van de al gemene APV, zoals die van de VNG gehanteerd wordt, maar ik denk dat dit geen probleem is. De heer Van der Wal heeft mij een aantal artikelen doen toekomen waarvan u zei: klopt het wel dat dit artikel ge handhaafd wordt en moeten er niet een aantal fouten, het gaat inderdaad over punten en komma's, veranderd worden. Van een aantal heeft u daar gelijk in, maar een aantal ook niet. Daar waar het inderdaad gaat om punten en komma's hoop ik dat de raad akkoord zou willen gaan met het gegeven dat ik dat graag wil laten veranderen, omdat het absoluut geen principiële zaken zijn. Daar waar het meer inhoudelijk Blad 30 Verslag van de raadsvergadering van 15 en 17 december Dan het carbidschieten van de FNP-fractie. Ik zou toch wel heel graag willen handhaven wat erin staat, want we moeten ons wel heel goed realiseren dat wij hier over een gemeente praten en deze gemeente heeft meerdere dorpen. Het lijkt mij buitengewoon belangrijk dat wij praten over een situa tie waarbij wij een maximum aan aantallen carbidschieteve- nementen zetten, maar niet dat het één is. Als het maar één evenement is dan hou ik het niet voor onmogelijk dat dat voor de jongeren toch te weinig is en dat het dan illegaal gaat gebeuren. Het is toch al houden en keren. De hear Posthumus (FNP)De feroaring is dat it amendemint net giet oer it oantal bussen, mar ien evenemint per plak, dus per doarp as stêd. Nogmaals, ik denk dat we dat veel minder goed in de hand kunnen houden, dan de oplossing die we nu gekozen hebben. Dat is dus ook weer een uniforme oplossing en die geldt dus voor heel Friesland. Ik weet niet of deze al in de algemene VNG verordening staat, maar hij geldt wel voor Friesland. Ik zou graag willen dat onze verordening gehandhaafd wordt. De heer Jacobse, impliciet heb ik u daarnet al even beant woord. Ik zou daar verder geen reactie meer op willen ge ven Over de handhaafbaarheid van de regelgeving hebben we het net gehad. Die is handhaafbaar op het ogenblik dat die noodzakelijk is, dat die noodzakelijk gehandhaafd moet wor den, dan kan dat. Bij het kapverbod zegt u: is dat nou wel nodig. Als ik zie hoe vaak daar met name met burgers over gesproken wordt, ik heel graag het kapverbod, zoals het hier staat, zou willen handhaven Bij artikel 6.3 wilde u een lid toevoegen. Dat lijkt mij geen probleem, dat de burgemeester daar op een gegeven ogenblik verantwoording voor aflegt. Daar kan ik mij in vinden De heer Stoelinga over de reddingsmiddelen. Het gaat het er natuurlijk om dat die reddingsmiddelen op een gegeven mo ment gebruikt kunnen worden door jongetjes om daar allerlei geintjes mee uit te halen en dat het reddingsmiddel op een gegeven moment niet meer beschikbaar is op het moment dat die reddingsboei inderdaad uitgegooid moet worden. Dit moet er echt in blijven staan. U heeft de vorige keer gezegd: daar waar 'college' staat, zou ik graag willen dat er "College van B&W' staat. Daar hebt u volstrekt gelijk in. Omdat wij het verslag nog niet Blad 28 Verslag van de raadsvergadering van 15 en 17 december van aard is, wil ik daar op dit ogenblik even op terugko men Ik ga met name even in op artikel 2.1.6.5 lid 2. Daar gaat het over het volgende: bij lid 2 wordt gerefereerd aan de relatie met het Wetboek van strafrecht. U vroeg zich af of dit wel terecht is, omdat het dan in het wetboek van straf recht is geregeld. Wij hebben ons daarover gebogen en wij hebben met elkaar geconstateerd dat het Wetboek van straf recht iets regelt wat te maken heeft met het strafrecht op zich. Dat gaat altijd boven het APV. Desalniettemin kunnen wij als gemeente natuurlijk niet zomaar een artikel uit het strafrecht van toepassing verklaren. Daar is een andere procedure voor nodig. Het kan op een gegeven moment zo zijn dat het voor een gemeente buitengewoon praktisch terecht en verantwoord is om in dit geval dan een greep te doen uit één van onze artikelen van APV, zijnde 2.1.6.5 lid 1 en lid 2. Dus ik zou willen pleiten om de originele tekst, zoals die hier staat, te handhaven. Een aantal andere punten zijn niet inhoudelijk van aard. Ik zou met u willen afspreken dat wij die, daar waar het in derdaad gaat om verschrijvingen, veranderen. Mocht u later behoefte hebben om erop terug te komen, heb ik daar geen enkel probleem mee. (De heer V.d. Wal (SP): Het vervelende is dat we het van avond vaststellenWe kunnen niet volgende week zeggen van: laten we dat even veranderen. Het gaat met name over het eerste puntje, artikel 2.1.1.1.) De Voorzitter: Dat artikel gaat over de betogingen. Er zijn een aantal zaken die wij kunnen verbieden om mee te nemen op straat, zoals messen e.d., die op een gegeven ogenblik gehanteerd kunnen worden voor activiteiten die niet sporen met de openbare orde. Dan staat er in het laatste lid dat dat niet geldt voor betogingen waar een vergunning voor aangevraagd isMaar op het moment dat er een vergunning aangevraagd moet worden voor betogingen, wordt het altijd geregeld in die vergunning. Ik moet zeggen als je daar naar kijkt dan denk je: moet het dan zo genoemd worden. Maar ook daar vertrouw ik dan maar op de juristen en ook op de ju risten van de VNG. Men heeft dat er wel overwogen zo inge zet. Omdat er niks mis gaat, als het er zo in staat, wou ik het laten staan. (De heer V.d. Wal (PAL/GL)Er is dus in lid 2 toegevoegd: het is verboden om op de openbare weg stoffen mee te nemen en dergelijke, die vervelend kunnen uitpakken. Maar dan staat er bij punt 6: het bepaalde in voorgaande leden - dus ook dat artikel 2 - geldt niet voor betogingen, vergaderin- gen, godsdienstige en levensbeschouwelijke samenkomsten als bedoeld in de Wet openbare manifestatiesDus met kerkdien sten mag je wel weer met tomaten gaan gooien) Nee, want een kerkdienst valt niet onder die wet. Het gaat erop dat je op een gegeven ogenblik bij een betoging een

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 8