Blad 32 Verslag van de raadsvergadering van 23 februari 2 0 04 teerd, en dat zou toch wat vreemd zijn, want die kant gaat u dan op met dit amendement, om juist datgene wat door de raad is vastgesteld, om daarop terug te komen bij de vast stelling van het bestemmingsplan. Want dat is wat dit amen dement behelst. Nog even over die Haak. Daar legt u een koppeling mee. Ik geef alleen aan dat bij de hele discussie, en dat wat in het GWP is verwoord over voorstellen voor een betere door stroming op de rondweg, al is ingecalculeerd dat die Haak er komt. Dus als die Haak er niet komt, hebben we nog een heel ander probleem. De Voorzitter: Ik denk dat het duidelijk is en dat we tot besluitvorming kunnen komen. Dan breng ik dus eerst het amendement van de FNP-fractie in stemming. Het amendement van de heer Posthumus namens de FNP-fractie wordt verworpen met 8 tegen 2 7 stemmen. Voor stemden de le den van de fracties van SP, D66, FNP en LL. Aan de orde is de stemming over het voorstel Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van het college. Punt 10 Vrijstellingsprocedure ex art. 19, lid 1 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening voor de aanleg van een brug voor lang zaam verkeer over de Zuiderstadsgracht. De heer Van der Wal (PAL/GL)Mijn fractie zal tegen dit voorstel stemmen, zoals we in feite ook al hebben aangekon digd bij de behandeling van het GWP, waar deze brug een voortvloeisel van is. Deze brug maakt volgens het GWP deel uit van een fietsroute naar de noordwestpunt van de nieuwe Zuidlanden. Een gebied dat pas over heel lange tijd aan bod komt. De fietsroute moet het Van Harinxmakanaal passeren, de rondweg bij de Julianalaan en ook nog een keer het spoorwegemplacement kruisen. Er is nog geen enkel zicht op of dat überhaupt kan en tegen redelijke kosten en wanneer dat gebeurt. Dus wij zien op dit moment de noodzaak niet voor deze brug. En dat is ons argument. Ik wil er even bij zeggen, het argument dat de fietsbrug de wijk Schoolstraat/ Arendstraat zal verloederen, wat dus door diverse inspre kers in het voorproces aan ons is medegedeeld, daar hechten wij geen of in ieder geval heel weinig waarde aan. Dat is niet doorslaggevend en dat moge dan zo zijn dat dan op die inspraakavonden blijkt dat er voor die brug om die redenen geen draagvlak is, daar gaan wij niet bij voorbaat voor om liggen. Dus dat is niet de reden waarom wij tegen die brug Blad 33 Verslag van de raadsvergadering van 23 februari 2004 zijn. Wij zijn tegen omdat die in die fietsroute voorlopig nog lang niet aan bod komt. Komt die fietsroute er ooit wel, krijgen we daar zicht op, dan valt er met ons weer te praten over deze brug. Mevrouw Koster (CDA)De brug van niets naar nergens heeft meneer Van der Wal van PAL/GL in de commissie wel eens ge zegd. Zover wil ik niet gaan, maar de CDA-fractie ziet op dit moment het nut van deze brug niet in. De wethouder heeft in de commissie een aantal keren aangedrongen op nieuwe argumenten, omdat zij vindt dat dit bij het GWP ei genlijk al gemeld had moeten worden. En ik moet haar daar in toegeven dat wij toen waarschijnlijk over deze brug niet duidelijk genoeg zijn geweest. We hadden de voors en tegens nog niet goed op een rij, inmiddels wel. En van onze kant is het wat dat betreft voortschrijdend inzicht. De CDA-fractie pleit voor uitstel van deze brug in verband met de financiële situatie, de fietsroute naar zuid die nog niet ontwikkeld is, de Aegon parkeergarage, waarvan het een hoofdlooproute zou moeten worden, die zien wij via de Prins Hendrikstraat ontstaan en de vele reacties die over deze brug zijn binnengekomen. Dus al met al genoeg redenen voor ons om nu alsnog te zeggen, in eerste instantie zien wij de komende tijd nog niets in deze brug. De heer Kiestra (WD) Volgens velen een brug van niks naar nergens, nog niet nodig, dus overbodig, slechte bereikbaar heid voor de scheepvaart, afbreuk van de wijk en meer over last in de buurt. Dit zijn een aantal argumenten waarop di verse raadsleden, tijdens de commissiebehandeling, al een voorschot namen op de beslissingen om de nieuwe brug over de Zuiderstadsgracht niet door te laten gaan. De VVD- fractie vindt dat men hiermee wel heel snel terugkomt op eerder in de raad genomen beslissingen. 21 maart 2003, nog niet een jaar geleden, heeft de raad bijna unaniem voor de uitvoering van het GWP gekozen en daarmee ook voor deze brug. Bij de begrotingsbehandeling aan het begin van dit jaar heeft de raad wederom unaniem gekozen voor de brug, door het goedkeuren van het krediet voor de uitvoering van deze brug. De enige duidelijke reden is voor vele partijen dat de brug nog niet optimaal benut gaat worden. Het GWP is niet voor niets vastgesteld en daarom moeten er voor de WD-fractie nieuwe ontwikkelingen zijn om van dit plan af te wijken. De brug maakt deel uit van een nieuwe fietsroute vanuit de Zuidlanden naar het centrum van Leeuwarden. Het klopt, het duurt nog enige jaren voordat de route, met kostbare ver- keersaanpassingen, gereed is. Je kunt je dan ook terecht afvragen of de brug nu al voldoende tot zijn recht komt. Belangrijk voor Leeuwarden is de ontwikkeling van het Har moniekwartier. Naast de goede fietsroute vanaf Schrans,

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2004 | | pagina 17