Blad 32
Verslag van de raadsvergadering van 23 februari 2 0 04
teerd, en dat zou toch wat vreemd zijn, want die kant gaat
u dan op met dit amendement, om juist datgene wat door de
raad is vastgesteld, om daarop terug te komen bij de vast
stelling van het bestemmingsplan. Want dat is wat dit amen
dement behelst.
Nog even over die Haak. Daar legt u een koppeling mee. Ik
geef alleen aan dat bij de hele discussie, en dat wat in
het GWP is verwoord over voorstellen voor een betere door
stroming op de rondweg, al is ingecalculeerd dat die Haak
er komt. Dus als die Haak er niet komt, hebben we nog een
heel ander probleem.
De Voorzitter: Ik denk dat het duidelijk is en dat we tot
besluitvorming kunnen komen. Dan breng ik dus eerst het
amendement van de FNP-fractie in stemming.
Het amendement van de heer Posthumus namens de FNP-fractie
wordt verworpen met 8 tegen 2 7 stemmen. Voor stemden de le
den van de fracties van SP, D66, FNP en LL.
Aan de orde is de stemming over het voorstel
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig
het voorstel van het college.
Punt 10
Vrijstellingsprocedure ex art. 19, lid 1 van de Wet op de
Ruimtelijke Ordening voor de aanleg van een brug voor lang
zaam verkeer over de Zuiderstadsgracht.
De heer Van der Wal (PAL/GL)Mijn fractie zal tegen dit
voorstel stemmen, zoals we in feite ook al hebben aangekon
digd bij de behandeling van het GWP, waar deze brug een
voortvloeisel van is. Deze brug maakt volgens het GWP deel
uit van een fietsroute naar de noordwestpunt van de nieuwe
Zuidlanden. Een gebied dat pas over heel lange tijd aan bod
komt. De fietsroute moet het Van Harinxmakanaal passeren,
de rondweg bij de Julianalaan en ook nog een keer het
spoorwegemplacement kruisen. Er is nog geen enkel zicht op
of dat überhaupt kan en tegen redelijke kosten en wanneer
dat gebeurt. Dus wij zien op dit moment de noodzaak niet
voor deze brug. En dat is ons argument. Ik wil er even bij
zeggen, het argument dat de fietsbrug de wijk Schoolstraat/
Arendstraat zal verloederen, wat dus door diverse inspre
kers in het voorproces aan ons is medegedeeld, daar hechten
wij geen of in ieder geval heel weinig waarde aan. Dat is
niet doorslaggevend en dat moge dan zo zijn dat dan op die
inspraakavonden blijkt dat er voor die brug om die redenen
geen draagvlak is, daar gaan wij niet bij voorbaat voor om
liggen. Dus dat is niet de reden waarom wij tegen die brug
Blad 33
Verslag van de raadsvergadering van 23 februari 2004
zijn. Wij zijn tegen omdat die in die fietsroute voorlopig
nog lang niet aan bod komt. Komt die fietsroute er ooit
wel, krijgen we daar zicht op, dan valt er met ons weer te
praten over deze brug.
Mevrouw Koster (CDA)De brug van niets naar nergens heeft
meneer Van der Wal van PAL/GL in de commissie wel eens ge
zegd. Zover wil ik niet gaan, maar de CDA-fractie ziet op
dit moment het nut van deze brug niet in. De wethouder
heeft in de commissie een aantal keren aangedrongen op
nieuwe argumenten, omdat zij vindt dat dit bij het GWP ei
genlijk al gemeld had moeten worden. En ik moet haar daar
in toegeven dat wij toen waarschijnlijk over deze brug niet
duidelijk genoeg zijn geweest. We hadden de voors en tegens
nog niet goed op een rij, inmiddels wel. En van onze kant
is het wat dat betreft voortschrijdend inzicht.
De CDA-fractie pleit voor uitstel van deze brug in verband
met de financiële situatie, de fietsroute naar zuid die nog
niet ontwikkeld is, de Aegon parkeergarage, waarvan het een
hoofdlooproute zou moeten worden, die zien wij via de Prins
Hendrikstraat ontstaan en de vele reacties die over deze
brug zijn binnengekomen. Dus al met al genoeg redenen voor
ons om nu alsnog te zeggen, in eerste instantie zien wij de
komende tijd nog niets in deze brug.
De heer Kiestra (WD) Volgens velen een brug van niks naar
nergens, nog niet nodig, dus overbodig, slechte bereikbaar
heid voor de scheepvaart, afbreuk van de wijk en meer over
last in de buurt. Dit zijn een aantal argumenten waarop di
verse raadsleden, tijdens de commissiebehandeling, al een
voorschot namen op de beslissingen om de nieuwe brug over
de Zuiderstadsgracht niet door te laten gaan. De VVD-
fractie vindt dat men hiermee wel heel snel terugkomt op
eerder in de raad genomen beslissingen.
21 maart 2003, nog niet een jaar geleden, heeft de raad
bijna unaniem voor de uitvoering van het GWP gekozen en
daarmee ook voor deze brug. Bij de begrotingsbehandeling
aan het begin van dit jaar heeft de raad wederom unaniem
gekozen voor de brug, door het goedkeuren van het krediet
voor de uitvoering van deze brug. De enige duidelijke reden
is voor vele partijen dat de brug nog niet optimaal benut
gaat worden.
Het GWP is niet voor niets vastgesteld en daarom moeten er
voor de WD-fractie nieuwe ontwikkelingen zijn om van dit
plan af te wijken.
De brug maakt deel uit van een nieuwe fietsroute vanuit de
Zuidlanden naar het centrum van Leeuwarden. Het klopt, het
duurt nog enige jaren voordat de route, met kostbare ver-
keersaanpassingen, gereed is. Je kunt je dan ook terecht
afvragen of de brug nu al voldoende tot zijn recht komt.
Belangrijk voor Leeuwarden is de ontwikkeling van het Har
moniekwartier. Naast de goede fietsroute vanaf Schrans,