Blad 34
Verslag van de raadsvergadering van 2 3 februari 2 0 04
Wirdumerdijk naar het centrum kan de nieuwe route Tessel-
schadestraatWesterkade, het Schavernek door naar de Klei
ne Kerkstraat dit deel van centrum net zo bereikbaar maken.
Met de toename van het autoverkeer op de Westersingel wordt
dit de veilige fietsroute vanuit de Vosseparkwijk.
Voor de nieuwe museumhaven maakt deze brug het mogelijk een
rondje te lopen in plaats van dezelfde weg terug lopen.
Binnenkort wordt aan de gemeenteraad de nieuwe parkeerbe-
leidbalans voorgelegd, hierin moet het college voor een
uitbreiding van 800 plaatsen zorgen. Er zijn afspraken ge
maakt met de Aegon om tijdens de piekuren hun parkeergarage
te gebruiken. Een mogelijke looproute is dan over de nieuwe
brug. Voor mijn fractie is dit een belangrijk argument om
de brug nu wel of niet door te laten gaan. Kan de wethouder
daarom aangeven of deze afspraken zwart op wit staan en zo
niet kan de wethouder de toezegging doen dit binnen drie
maanden alsnog te regelen?
Daarbij wel als opmerking dat de toevoeging van het Fon-
teinland aan de uitbreiding van de 8 00 plaatsen voor de
WD-fractie absoluut geen optie is. De verdere ontwikkeling
van het kantorenpark tussen de Tesselschadestraat en de
Zuidersingel vraagt wel om een snellere en goede looproute
naar het centrum. Deze brug zou daar een leuke en een goede
bijdrage aan kunnen leveren.
Ook in de commissie is al eens aangegeven dat de brug 1,8
miljoen kost, daarvan hebben we inmiddels met zijn allen
alweer 180.000,= aan voorbereidingskosten uitgegeven. Hoe
verklaren we dat aan de burger?
In het bedrag zit een (GDU) subsidie van 710.000,=; als
de brug niet door gaat wordt deze subsidie doorgeschoven
naar een ander volgend project. Voor dit project, de Brug,
moet de subsidie dan opnieuw aangevraagd worden. Het mag
nooit een reden zijn dat projecten door moeten gaan omwille
van subsidie, maar je moet er wel bij stilstaan. Helemaal
als blijkt dat het project in eerste instantie niet was ge
honoreerd, maar door extra lobbywerk alsnog op de lijst is
gekomen. Als je het goed beschouwt, moet de gemeente nu nog
ongeveer 900.000,= uitgeven om deze brug alsnog te reali
seren, bij uitstel van de brug zal dat het veelvoudige van
dit bedrag zijn.
Voor een nutteloos project is elk bedrag te veel en daarom,
indien nodig, moet je terug kunnen komen op eerder genomen
beslissingen. Maar we moeten ons ook blijven inzetten voor
een consistent beleid, gericht op het totaal en ons niet
altijd laten beïnvloeden en reageren op details.
De WD-fractie wacht het antwoord af van de wethouder, maar
mocht de raad bij meerderheid tegen de brug stemmen dan
pleit de WD-fractie heel duidelijk voor uitstel en niet
voor afstel.
Blad 35
Verslag van de raadsvergadering van 23 februari 2 0 04
De heer Van der Straten (PvdA)Na drie stevige discussies
in de fractie van de PvdA is er een meerderheid voor de
bouw van de brug over de Zuiderstadsgracht, in onze fractie
tenminste, een minderheid is tegen de brug. Voor de reke
naars onder u houd ik het nog even spannend hoe de verhou
dingen precies binnen onze fractie liggen. De frac
tieminderheid tegen de bouw van de brug vindt de aanleg op
dit moment overbodig. Men vindt dat het geld beter en an
ders besteed kan worden. Een volwaardige fietsverbinding
vanuit Leeuwarden-Zuid naar de binnenstad zal nog lang op
zich laten wachten. En de noodzaak de brug nu aan te leggen
wordt door hen niet erkend. Op dit moment de grachten kun
nen oversteken per fiets of te voet, levert een te gering
voordeel op ten opzichte van de huidige situatie en dat is
gewoon oversteken bij de Prins Hendrikbrug.
De meerderheid van de PvdA-fractie vindt dat er wel dege
lijk voordelen aanwezig zijn. De bereikbaarheid met name
vanaf de Aegongarage, parkeergarage met dubbel parkeren en
een betere toegang naar de binnenstad voor de vele fietsers
en voetgangers vanuit het gebied zelf, spelen een belang
rijke rol. Ook het plan een fietsroute naar Leeuwarden-Zuid
aan te leggen in de toekomst, spreekt de meerderheid van de
fractie nog steeds aan. De inmiddels gemaakte voorberei
dingskosten spelen ten slotte eveneens een rol. De raad
heeft immers ook zelf opdracht gegeven voor de voorberei
dingen voor de aanleg van de brug en nu we eigenlijk voor
het moment staan, dat we akkoord moeten gaan is het een
heel slecht moment om nu de stekker eruit te trekken.
Voor de rekenaars onder u wil ik graag bekend maken, dat
twee leden van de PvdA-fractie consistent bij stemming over
dit onderwerp een minderheidsstandpunt hebben ingenomen en
dat ook vanavond zullen doen.
De heer Stoelinga (LL)Voor ons was sowieso dat fietspad
lange termijnwerk. We hadden ons gericht op een ontwikke
ling in het zuidwesten, wat betreft parkeren, wonen en wer
ken. Die duidelijkheid was er niet, dat hebben wij ook tij
dens de commissie aangegeven. In de krant hebben wij inmid
dels wel kunnen vernemen, misschien kan de wethouder daar
eens duidelijk over zijn, dat er mogelijke ontwikkelingen
zijn, wat dat betreft voor het LPF-terrein met wonen en
werken. Zijn daar inderdaad serieus kandidaten voor? Die
vraag hebben we in ieder geval. Omdat wij wel degelijk na
tuurlijk het belang van een dergelijke brug onderschrijven.
Wij hebben ook alle afwegingen gemaakt die door de heer
Kiestra al zijn genoemd. En wij zijn tot de slotsom gekomen
dat het dus uitstel zou moeten worden in plaats van afstel.
De heer Stoker (CU)De Christenunie-fractie stemt in met
dit voorstel. Het is een goede zaak om de binnenstad goed
bereikbaar te hebben en te houden voor alle gangbare vormen
van verkeer. Een hoogwaardige rechtstreekse verbinding tus-