Blad 34 Verslag van de raadsvergadering van 2 3 februari 2 0 04 Wirdumerdijk naar het centrum kan de nieuwe route Tessel- schadestraatWesterkade, het Schavernek door naar de Klei ne Kerkstraat dit deel van centrum net zo bereikbaar maken. Met de toename van het autoverkeer op de Westersingel wordt dit de veilige fietsroute vanuit de Vosseparkwijk. Voor de nieuwe museumhaven maakt deze brug het mogelijk een rondje te lopen in plaats van dezelfde weg terug lopen. Binnenkort wordt aan de gemeenteraad de nieuwe parkeerbe- leidbalans voorgelegd, hierin moet het college voor een uitbreiding van 800 plaatsen zorgen. Er zijn afspraken ge maakt met de Aegon om tijdens de piekuren hun parkeergarage te gebruiken. Een mogelijke looproute is dan over de nieuwe brug. Voor mijn fractie is dit een belangrijk argument om de brug nu wel of niet door te laten gaan. Kan de wethouder daarom aangeven of deze afspraken zwart op wit staan en zo niet kan de wethouder de toezegging doen dit binnen drie maanden alsnog te regelen? Daarbij wel als opmerking dat de toevoeging van het Fon- teinland aan de uitbreiding van de 8 00 plaatsen voor de WD-fractie absoluut geen optie is. De verdere ontwikkeling van het kantorenpark tussen de Tesselschadestraat en de Zuidersingel vraagt wel om een snellere en goede looproute naar het centrum. Deze brug zou daar een leuke en een goede bijdrage aan kunnen leveren. Ook in de commissie is al eens aangegeven dat de brug 1,8 miljoen kost, daarvan hebben we inmiddels met zijn allen alweer 180.000,= aan voorbereidingskosten uitgegeven. Hoe verklaren we dat aan de burger? In het bedrag zit een (GDU) subsidie van 710.000,=; als de brug niet door gaat wordt deze subsidie doorgeschoven naar een ander volgend project. Voor dit project, de Brug, moet de subsidie dan opnieuw aangevraagd worden. Het mag nooit een reden zijn dat projecten door moeten gaan omwille van subsidie, maar je moet er wel bij stilstaan. Helemaal als blijkt dat het project in eerste instantie niet was ge honoreerd, maar door extra lobbywerk alsnog op de lijst is gekomen. Als je het goed beschouwt, moet de gemeente nu nog ongeveer 900.000,= uitgeven om deze brug alsnog te reali seren, bij uitstel van de brug zal dat het veelvoudige van dit bedrag zijn. Voor een nutteloos project is elk bedrag te veel en daarom, indien nodig, moet je terug kunnen komen op eerder genomen beslissingen. Maar we moeten ons ook blijven inzetten voor een consistent beleid, gericht op het totaal en ons niet altijd laten beïnvloeden en reageren op details. De WD-fractie wacht het antwoord af van de wethouder, maar mocht de raad bij meerderheid tegen de brug stemmen dan pleit de WD-fractie heel duidelijk voor uitstel en niet voor afstel. Blad 35 Verslag van de raadsvergadering van 23 februari 2 0 04 De heer Van der Straten (PvdA)Na drie stevige discussies in de fractie van de PvdA is er een meerderheid voor de bouw van de brug over de Zuiderstadsgracht, in onze fractie tenminste, een minderheid is tegen de brug. Voor de reke naars onder u houd ik het nog even spannend hoe de verhou dingen precies binnen onze fractie liggen. De frac tieminderheid tegen de bouw van de brug vindt de aanleg op dit moment overbodig. Men vindt dat het geld beter en an ders besteed kan worden. Een volwaardige fietsverbinding vanuit Leeuwarden-Zuid naar de binnenstad zal nog lang op zich laten wachten. En de noodzaak de brug nu aan te leggen wordt door hen niet erkend. Op dit moment de grachten kun nen oversteken per fiets of te voet, levert een te gering voordeel op ten opzichte van de huidige situatie en dat is gewoon oversteken bij de Prins Hendrikbrug. De meerderheid van de PvdA-fractie vindt dat er wel dege lijk voordelen aanwezig zijn. De bereikbaarheid met name vanaf de Aegongarage, parkeergarage met dubbel parkeren en een betere toegang naar de binnenstad voor de vele fietsers en voetgangers vanuit het gebied zelf, spelen een belang rijke rol. Ook het plan een fietsroute naar Leeuwarden-Zuid aan te leggen in de toekomst, spreekt de meerderheid van de fractie nog steeds aan. De inmiddels gemaakte voorberei dingskosten spelen ten slotte eveneens een rol. De raad heeft immers ook zelf opdracht gegeven voor de voorberei dingen voor de aanleg van de brug en nu we eigenlijk voor het moment staan, dat we akkoord moeten gaan is het een heel slecht moment om nu de stekker eruit te trekken. Voor de rekenaars onder u wil ik graag bekend maken, dat twee leden van de PvdA-fractie consistent bij stemming over dit onderwerp een minderheidsstandpunt hebben ingenomen en dat ook vanavond zullen doen. De heer Stoelinga (LL)Voor ons was sowieso dat fietspad lange termijnwerk. We hadden ons gericht op een ontwikke ling in het zuidwesten, wat betreft parkeren, wonen en wer ken. Die duidelijkheid was er niet, dat hebben wij ook tij dens de commissie aangegeven. In de krant hebben wij inmid dels wel kunnen vernemen, misschien kan de wethouder daar eens duidelijk over zijn, dat er mogelijke ontwikkelingen zijn, wat dat betreft voor het LPF-terrein met wonen en werken. Zijn daar inderdaad serieus kandidaten voor? Die vraag hebben we in ieder geval. Omdat wij wel degelijk na tuurlijk het belang van een dergelijke brug onderschrijven. Wij hebben ook alle afwegingen gemaakt die door de heer Kiestra al zijn genoemd. En wij zijn tot de slotsom gekomen dat het dus uitstel zou moeten worden in plaats van afstel. De heer Stoker (CU)De Christenunie-fractie stemt in met dit voorstel. Het is een goede zaak om de binnenstad goed bereikbaar te hebben en te houden voor alle gangbare vormen van verkeer. Een hoogwaardige rechtstreekse verbinding tus-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2004 | | pagina 18