Blad 36 Verslag van de raadsvergadering van 23 februari 2 0 04 sen het westelijke deel van de binnenstad en het westelijke deel van de toekomstige Zuidlanden is een prima zaak. In dit verband is regeren vooruitzien. Maar ook gezien de hui dige situatie is de realisatie van een dergelijke brug be langrijk. Het geeft fietsers de mogelijk om die drukke Prins Hendrikstraat te mijden. Immers die straat vormt vooral, door het drukke busverkeer daar, voor fietsers niet echt een verkeersveilige situatie. En veiligheid is nu een maal een belangrijke zaak. Wij stemmen dus in met dit voorstel De heer Elzinga (D66): In de laatste commissievergadering Stadsontwikkeling riep mevrouw Waanders bijna wanhopig: "Wat is er tegen de fietsbrug?" Als hij gratis is niet veel, maar helaas zijn er kosten aan verbonden en dan kij ken wij toch even naar de maatschappelijke baten en die zien wij op dit moment niet. Voor ons is er sprake van uit stel maar geen afstel. Wanneer de fietsers over of onder het spoor door kunnen, is de fietsbrug wat ons betreft wel degelijk weer in beeld. Ik hoop dan dat de voorbereidings- kosten niet tevergeefs zijn geweest. De heer Bakker (NLP)De NLP-fractie kan hier heel kort over zijn. Op dit moment zijn wij geen voorstander van de brug, maar we denken dat dat op lange termijn misschien wel mogelijk is, als de situatie inderdaad veranderd is. De hear Posthumus (FNP)Efkes in stimferklearingIk slüt my folslein oan by de wurden fan de hear Elzinga fan de D66-fraksje, dus op dit stuit ek gjin foarstander fan de brêge Mevrouw Waanders (weth)Het is natuurlijk allemaal niet zo verassend wat er vanavond over de brug gezegd wordt, dat tekende zich al af in de commissie. Maar goed, sommigen wilden toch even weer terug naar de fractie. Dat is dus ook geen enkel probleem. Ik heb niet wanhopig geroepen, waarom willen jullie nou de brug niet, want ik vind het niet een punt om wanhopig van te worden. Je moet ook kunnen relati veren. Maar ik blijf het heel erg spijtig vinden dat er een meerderheid in de raad nu vindt dat op dit moment die brug er niet zou moeten komen. De argumenten, die er naar de opvatting van het college wel toe doen, ga ik niet herhalen, die heb ik in de commissie ook nog eens een keer genoemd. Die worden voor een deel bijvoorbeeld door de WD-fractie nog eens een keer her haald, de heer Stoker geeft een aantal argumenten. Dat zijn ook de argumenten geweest voor het college om te zeggen dat ook die brug op hele korte termijn al zijn functie en zijn diensten heel goed kan bewijzen. Ik verwijs nog even naar het krantenartikeltje dat zaterdag in de Leeuwarder Courant stond. Daarin werd gewezen op al Blad 37 Verslag van de raadsvergadering van 23 februari 2004 lerlei ondernemersactiviteiten vanwege de uitwisseling van het gebied binnenstad en het gedeelte ten westen van de gracht. Dat door die uitwisseling, die wij op zich wense lijk achten, dat ik heb uitgesproken in de stadsvisie, dat leidt tot nieuwe activiteiten. Wat het college betreft zou ook die brug een bijdrage kunnen leveren aan dat soort ac tiviteiten, ook in een ander gedeelte van de binnenstad. Maar goed, het is duidelijk hoe de verhoudingen liggen. Ik heb wel begrepen dat de meerderheid spreekt over uitstel en niet over afstel. In dat verband wil ik nog wel even een vraag voorleggen. Die hoeft vanavond niet beantwoord te worden, maar die komt nog wel aan de orde. We zijn bezig met een klein bestemmingsplan, dat gemaakt moet worden ten behoeve van de museumhaven. Er moet nog even gekeken worden of dat uiteindelijk dan weer opgenomen wordt in het bestem mingsplan voor de hele binnenstad. Dat heeft te maken met de volgorde van een en ander. Dat kleinere bestemmingsplan moet evenwel gemaakt worden. Daarbij was rekening gehouden met die brug. Nou kunt u zeggen: het moet er weer uit en als het weer eens aan de orde is, we hebben het over een bestemmingsplan voor in ieder geval 10 jaar, dan moeten we weer die procedure gaan voeren. Het kan ook zijn dat u zegt: als het een kwestie is van uitstel en niet van af stel, of die brug dan opgenomen kan worden, waarbij u dan besluit wanneer de tijd rijp is. En die tijd is rijp als er weer een uitvoeringsprogramma van het GWP aan de orde is van enig jaar. Dus die vraag komt nog een keer bij u terug. Er zijn een paar concrete vragen nog gesteld. De CDA-fractie zegt ook heel duidelijk, voor- en nadelen hadden we wat eerder misschien op een rijtje moeten zetten, dat vind ik ook wel plezierig, dat ze dat doen. Er zijn ook een aantal fracties die zeggen dat ze dat van meet af aan vonden. Van de PAL/GL-fractie, kan ik me herin neren dat die altijd hun grote twijfels hebben geuit ten aanzien van de brug. Voor andere fracties geldt dat niet. Er zijn zelfs fracties die bij de vaststelling van GWP 2003 zich heel positief uitlieten over al die fietsmaatre- gelen die er in zaten, maar dat terzijde. De WD-fractie heeft een heel concrete vraag gesteld. Kan er binnen drie maanden verwacht worden, dat het college met een voorstel komt om gebruik te gaan maken op de piekmomen ten van de Aegongarage. Het gaat deel uitmaken van het par- keerbeleidsplan, dat zoals u weet in ontwikkeling is en waarvan u de kaders vorig jaar heeft vastgesteld. Daar zal ook een oplossing worden aangedragen voor dat parkeren en het voorzien in faciliteiten tijdens die piekmomenten. Tot nu toe hebben we ook gekoerst op die Aegon. Dat zou het ook kunnen worden. We hebben nu ongeveer in beeld van wat de kosten daarvan zullen zijn. We hebben nog geen akkoord ge sloten met de Aegon. We zijn ook aan het kijken naar, en daar heeft de WD weliswaar een uitspraak over gedaan, maar

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2004 | | pagina 19