Blad 40 Verslag van de raadsvergadering van 23 februari 2 0 04 Mevrouw Waanders (weth)Laten we dat maar doen. En als er voor ons aanleiding is om er op terug te komen, ook naar aanleiding van die opmerkingen, dan zullen we dat doen. Maar dan kunnen we vanavond een besluit nemen. De Voorzitter: Dan houdt het in dat het besluit, zoals het voorligt van de zijde van het college, daar moet wel over gestemd worden, met inachtneming van de uitspraak van de raad, dat het niet steunen van dit voorstel niet een afstel is, maar een uitstel is. Aan de orde is de stemming. Het voorstel van het college wordt verworpen met 2 9 tegen 8 stemmen. Voor stemden de CU-fractie en 8 leden van de frac tie van de PvdA. Punt 11 Realisatie van tweerichtingen verkeer tussen Zuiderplein en Blokhuisplein De heer Ten Hoeve (PvdA)Het voorstel dat voorligt is ty pisch zo'n voorstel waar heel lang over gepraat is. Te recht, het is een heel belangrijk voorstel, ook een heel duur voorstel. Wij hebben er in de fractie geloof ik drie keer uitvoerig over gepraat. In Post-Plaza hebben we een gedegen toelichting gekregen, daarna nog een commissiever gadering, dat maakt dat ik nu zal proberen puntsgewijs te zeggen wat het standpunt van mijn fractie is. Van de eerst vijf en later acht voorstellen hebben we, ook een beetje op het advies van het college, naar twee voor stellen gekeken. Ons uitgangspunt is al een hele tijd dat de binnenstadsring in twee richtingen bereikbaar moet zijn. En dat kan zijn aan weerszijden van de gracht. Door aller lei berekeningen, daar zal ik direct nog een vraag over stellen, zijn allerlei alternatieven afgevallen, maar het is ook zo dat mijn fractie sterk de voorkeur heeft voor al ternatief vijf, wel met pijn in het hart. Een brug bij de Blokhuispoort, dat is op zich niet zo erg, maar het kost een heleboel geld. Maar we vinden ook dat de zuidoostkant van de binnenstad op een goede manier bereikbaar moet zijn. In de bijeenkomsten, die ik heb genoemd, hebben we uitvoe rig over alternatieven gesproken. Wij vinden dat het alter natief van de WD-fractie te weinig aandacht geeft aan de fietsers en ook nog steeds te veel nadruk legt op het ver keer op de Wirdumerpoortsdwinger Het andere alternatief van LL-fractie legt naar ons gevoel de binnenstadsring te ver van de binnenstad af, maar bete kent ook dat er over de Emmakade, zoals ooit uit bij een prijsvraag is gebleken, de mooiste grachtstraat van Leeu Blad 41 Verslag van de raadsvergadering van 23 februari 2004 warden, een brug gelegd moet worden waar de bewoners, dat weten we uit het verleden, ook niet om staan te springen. Wij kiezen dus voor alternatief vijf. We hebben daar drie kantekeningen bijWij willen dat is echt wat onze fractie betreft een voorwaarde, dat er ook aan de oostzijde van het Zuiderplein een route voor fietsers komt. Wel of niet in twee richtingen, maar in ieder geval een fietsroute langs die kant. Wij willen daar van de wethouder ook een toezeg ging op hebben, anders zullen we met een motie komen. Wij hebben nog vraagtekens bij het geluid. Wij hebben daar op de avonden verschillende dingen over gehoord, we hebben nog een brief gekregen. Het is natuurlijk wel heel bijzon der, dat het plan dat nu voorgesteld wordt, en waar wij ook voor kiezen, net binnen die 5 DBA blijft. Daar worden kant tekeningen bij gezet. Is het zo, wanneer wij kiezen voor alternatief vijf, dat wij toch een zeker risico lopen dat het plan niet door kan gaan, omdat de geluidsbelasting te hoog wordt? Daar willen we ook graag een heel duidelijk antwoord op hebben. Nu naar ons gevoel er langs twee kanten van de gracht gere den gaat worden met de auto, willen wij heel graag dat de len van het oorspronkelijke plan van B&Bwat de Wirdumer poortsdwinger betreft, gerealiseerd worden. Dat daar ook nu echt ook verkeer over zal gaan, maar dat er ook echt een prettige verblijfsruimte komt. En dat wij, als raad, ook een stedenbouwkundig plan, een uitvoeringsplan, krijgen voor Wirdumerpoortsdwinger en Zuiderplein. Wij zullen zeker in dit kader voor het bushokj e ergens anders een goede plaats vinden en de brug bij Blokhuisplein moet verdwijnen. Het lijkt mij eigenlijk uitstekend dat die ergens in het buitengebied een plek zal krijgen, maar daar zullen we ook vast een oplossing voor vinden. Ik heb nog één andere opmerking. Het parkeren en het in- en uitrijden van de parkeergarage is ook een punt van belang. Ik heb het net gehad over het fietspad. De fietsers krij gen, wat betreft het verkeer naar de parkeergarage, voor rang. Daar zijn wij ook voor. Wij willen ook zoveel moge lijk voorrang voor de fietsers. Maar wij vragen de wethou der toch om in eerste instantie de uitrijdroute van de par keergarage langs de Zuiderstraat en de Willemskade- Noordzijde open te houden. Dat kost niks, het ligt er zoals het ligt. En als blijkt dat het toch te veel verkeersaan- trekkende werking heeft, dan kunnen we alsnog dat afslui ten. Het is gewoon een simpel voorstel, want het kost ge woon niks. Het betekent wel dat het verkeer uit de parkeer garage, dat naar het westen van Leeuwarden moet, niet op nieuw dat Zuiderplein op hoeft en voor het station langs hoeft te gaan.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2004 | | pagina 21