Blad 42 Verslag van de raadsvergadering van 2 3 februari 2 0 04 Mevrouw Koster (CDA)Het Beursplein, een puzzel met teveel stukjes of een puzzel met een ontbrekend stukje. Wij hebben een hoop gepuzzeld de afgelopen maanden als CDA-fractie. Het uitgangspunt dat we daarbij hebben gehanteerd is dat wij willen dat de bereikbaarheid van de binnenstad optimaal wordt en dat er geen ruimte is voor een second best oplos sing momenteelWe vinden dus dat er gekozen moet worden voor een duurzame oplossing waar alle verkeersdeelnemers voordeel en profijt van hebben. Op deze manier hebben wij ook de verschillende alternatieven van het college geanaly seerd. Op dit moment is er veel ergernis bij inwoners en bezoekers van Leeuwarden met betrekking tot het plein. Ik weet het zelf, je moet soms halsbrekende toeren uithalen om er langs te komen. En wat ons betreft moet dat zo spoedig mogelijk over zijn. Alternatief 1 en 5 zijn duidelijk de beste alternatieven en de voorkeur van de CDA-fractie gaat uit naar alternatief 5. Ik zal een aantal redenen daarvoor aangeven. Wij denken dat het de meest duurzame oplossing is; het be vordert het beste de doorstroming voor bus en autoverkeer; de fietsers fietsen op een afgeschermd fietspad en er is ruimte mogelijk om het plein toch nog op een mooie manier in te richten. Dit zijn wat ons betreft de voordelen ten opzichte van de eerste variantWij zouden wel graag bij de wethouder aan willen dringen op extra aandacht voor de fietsen en vooral wat betreft de punten op de Schrans, de oversteekplek en op het Beursplein zelf. Mevrouw Waanders heeft beloofd de rou te nog eens extra de bekijken en te bekijken in hoeverre die fietsers voorrang kunnen krijgen in bepaalde situaties en daar willen we nogmaals op aandringen. Dus wat ons be treft kiezen wij voor ons gevoel de beste oplossing en dat is alternatief 5 en in dat opzicht kunnen wij meegaan met het collegevoorstel. Er is nog één vraag. Er zijn een aantal brieven bij ons binnengekomen met opmerkingen van bewoners, die langs de Zuidergrachtswal wonen met betrekking tot de geluidshinder en het gonst een beetje omtrent het onafhankelijk onderzoek van de gemeenteIk zou graag nog eens van mevrouw Waanders bevestigd willen horen dat de geluidshinder absoluut niet overschreden zal worden op dat stuk. De heer Van der Wal (PAL/GL)Realisatie van twee rich tingsverkeer tussen Zuiderplein en Beursplein hebben we toe besloten bij het GWP. Het college heeft goed huiswerk ver richt door maar liefst vijf varianten die dit mogelijk ma ken, aan ons aan te bieden. We hebben alle varianten bestu deerd. We hebben zelf ook een variant ingediend, variant vier 4. En we moeten na bestudering constateren dat die op lossing voor wat betreft verkeersdoorstroming, veiligheid Blad 43 Verslag van de raadsvergadering van 23 februari 2 0 04 en duurzaamheid het beste scoortZuiderplein wordt daarbij eenrichtingsverkeer en wordt dus ontlast. In variant 5 ont staat daar toch een knooppunt, dat zou een van de voordelen van variant 4 zijn. Helaas lijkt de toename van de geluidshinder van meer dan 5 dB op het stukje Achter de Hoven (tussen Zuidergrachtswal en Gardeniersweg) volgens de rigide Wet Geluidshinder te hoog en kan dat daarom volgens het college niet doorgaan. Als de werking van deze Wet Geluidshinder zo absoluut is als het college nu stelt, dan houden wij ons hart vast voor andere verkeersmaatregelen uit het GWP, zoals bijv. de om leiding van het verkeer naar de Westersingel, maar ik kan ook nog een heleboel andere voorbeelden noemen. Dit zou ook kunnen betekenen dat we nooit meer een ver- keersroute kunnen omleggen, omdat zo'n maatregel dan nooit meer teruggedraaid zou kunnen worden. Wellicht kan via de VNG er druk uitgeoefend worden op de nationale wetgever om deze wet wat flexibeler toepasbaar te maken, anders maakt de werking van deze wet gemeentelijk verkeersbeleid praktisch onmogelijk. Omdat variant 4 voorlopig geen mogelijkheid is, kiest mijn fractie voor de variant die ook het college voorstaat, na melijk variant 5, met een nieuwe Blokhuisbrug en éénrich- tingsautocircuit over de Nieuweweg - Zuiderplein- Zuidergracht swal Een variant die door mijn fractievoorgan gers destijds in 1999 ook al is voorgesteld. Ook kunnen wij instemmen met de nieuwe geprojecteerde ont sluiting van de Parkeergarage Zaailand en we ondersteunen daarbij de suggestie die de heer Ten Hoeve heeft gedaan om voorlopig de route Zuiderstraat-Willemskade naar de Prins Hendrikbrug open te laten, kijken hoe zich dat ontwikkelt. Overigens, zou je hem afsluiten en je zou hem later weer openstellen, dan kan dat niet, want dan hebben we weer 5 dB overschrijding, dus dat is ook al een argument om hem voor lopig maar even open te laten. Wat het fietsverkeer betreft zijn wij het eens met het voorstel de hoofdfietsroute Schrans- Wiraumerdijk aan de westkant van het Zuiderplein te projecteren. Die fietsroute krijgt dan, behalve op de kruising met de Stationsweg, alle voorrang op het overig verkeer, ook op de Schrans. Dat is dat alternatiefje wat in het rondje op de kaart stond en dat heeft onze voorkeur. Wij vragen bij de uitwerking van deze hoofdfietsroute wel om meer ruimte en aandacht voor opstelstroken bij de krui sing met verkeerslichten met de Stationsweg. Dit wordt niet alleen een heel drukke oversteek maar ook een drukke krui sing met het fietsverkeer van en naar het station. Gelukkig is daar wat ruimte aanwezig. In de schetstekeningen, zoals die nu gepresenteerd zijn, levert dat een te groot probleem

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2004 | | pagina 22