Blad 42
Verslag van de raadsvergadering van 2 3 februari 2 0 04
Mevrouw Koster (CDA)Het Beursplein, een puzzel met teveel
stukjes of een puzzel met een ontbrekend stukje. Wij hebben
een hoop gepuzzeld de afgelopen maanden als CDA-fractie.
Het uitgangspunt dat we daarbij hebben gehanteerd is dat
wij willen dat de bereikbaarheid van de binnenstad optimaal
wordt en dat er geen ruimte is voor een second best oplos
sing momenteelWe vinden dus dat er gekozen moet worden
voor een duurzame oplossing waar alle verkeersdeelnemers
voordeel en profijt van hebben. Op deze manier hebben wij
ook de verschillende alternatieven van het college geanaly
seerd. Op dit moment is er veel ergernis bij inwoners en
bezoekers van Leeuwarden met betrekking tot het plein. Ik
weet het zelf, je moet soms halsbrekende toeren uithalen om
er langs te komen. En wat ons betreft moet dat zo spoedig
mogelijk over zijn.
Alternatief 1 en 5 zijn duidelijk de beste alternatieven en
de voorkeur van de CDA-fractie gaat uit naar alternatief 5.
Ik zal een aantal redenen daarvoor aangeven.
Wij denken dat het de meest duurzame oplossing is; het be
vordert het beste de doorstroming voor bus en autoverkeer;
de fietsers fietsen op een afgeschermd fietspad en er is
ruimte mogelijk om het plein toch nog op een mooie manier
in te richten.
Dit zijn wat ons betreft de voordelen ten opzichte van de
eerste variantWij zouden wel graag bij de wethouder aan
willen dringen op extra aandacht voor de fietsen en vooral
wat betreft de punten op de Schrans, de oversteekplek en op
het Beursplein zelf. Mevrouw Waanders heeft beloofd de rou
te nog eens extra de bekijken en te bekijken in hoeverre
die fietsers voorrang kunnen krijgen in bepaalde situaties
en daar willen we nogmaals op aandringen. Dus wat ons be
treft kiezen wij voor ons gevoel de beste oplossing en dat
is alternatief 5 en in dat opzicht kunnen wij meegaan met
het collegevoorstel.
Er is nog één vraag. Er zijn een aantal brieven bij ons
binnengekomen met opmerkingen van bewoners, die langs de
Zuidergrachtswal wonen met betrekking tot de geluidshinder
en het gonst een beetje omtrent het onafhankelijk onderzoek
van de gemeenteIk zou graag nog eens van mevrouw Waanders
bevestigd willen horen dat de geluidshinder absoluut niet
overschreden zal worden op dat stuk.
De heer Van der Wal (PAL/GL)Realisatie van twee rich
tingsverkeer tussen Zuiderplein en Beursplein hebben we toe
besloten bij het GWP. Het college heeft goed huiswerk ver
richt door maar liefst vijf varianten die dit mogelijk ma
ken, aan ons aan te bieden. We hebben alle varianten bestu
deerd. We hebben zelf ook een variant ingediend, variant
vier 4. En we moeten na bestudering constateren dat die op
lossing voor wat betreft verkeersdoorstroming, veiligheid
Blad 43
Verslag van de raadsvergadering van 23 februari 2 0 04
en duurzaamheid het beste scoortZuiderplein wordt daarbij
eenrichtingsverkeer en wordt dus ontlast. In variant 5 ont
staat daar toch een knooppunt, dat zou een van de voordelen
van variant 4 zijn.
Helaas lijkt de toename van de geluidshinder van meer dan 5
dB op het stukje Achter de Hoven (tussen Zuidergrachtswal
en Gardeniersweg) volgens de rigide Wet Geluidshinder te
hoog en kan dat daarom volgens het college niet doorgaan.
Als de werking van deze Wet Geluidshinder zo absoluut is
als het college nu stelt, dan houden wij ons hart vast voor
andere verkeersmaatregelen uit het GWP, zoals bijv. de om
leiding van het verkeer naar de Westersingel, maar ik kan
ook nog een heleboel andere voorbeelden noemen.
Dit zou ook kunnen betekenen dat we nooit meer een ver-
keersroute kunnen omleggen, omdat zo'n maatregel dan nooit
meer teruggedraaid zou kunnen worden.
Wellicht kan via de VNG er druk uitgeoefend worden op de
nationale wetgever om deze wet wat flexibeler toepasbaar te
maken, anders maakt de werking van deze wet gemeentelijk
verkeersbeleid praktisch onmogelijk.
Omdat variant 4 voorlopig geen mogelijkheid is, kiest mijn
fractie voor de variant die ook het college voorstaat, na
melijk variant 5, met een nieuwe Blokhuisbrug en éénrich-
tingsautocircuit over de Nieuweweg - Zuiderplein-
Zuidergracht swal Een variant die door mijn fractievoorgan
gers destijds in 1999 ook al is voorgesteld.
Ook kunnen wij instemmen met de nieuwe geprojecteerde ont
sluiting van de Parkeergarage Zaailand en we ondersteunen
daarbij de suggestie die de heer Ten Hoeve heeft gedaan om
voorlopig de route Zuiderstraat-Willemskade naar de Prins
Hendrikbrug open te laten, kijken hoe zich dat ontwikkelt.
Overigens, zou je hem afsluiten en je zou hem later weer
openstellen, dan kan dat niet, want dan hebben we weer 5 dB
overschrijding, dus dat is ook al een argument om hem voor
lopig maar even open te laten.
Wat het fietsverkeer betreft zijn wij het eens met het
voorstel de hoofdfietsroute Schrans- Wiraumerdijk aan de
westkant van het Zuiderplein te projecteren. Die fietsroute
krijgt dan, behalve op de kruising met de Stationsweg, alle
voorrang op het overig verkeer, ook op de Schrans. Dat is
dat alternatiefje wat in het rondje op de kaart stond en
dat heeft onze voorkeur.
Wij vragen bij de uitwerking van deze hoofdfietsroute wel
om meer ruimte en aandacht voor opstelstroken bij de krui
sing met verkeerslichten met de Stationsweg. Dit wordt niet
alleen een heel drukke oversteek maar ook een drukke krui
sing met het fietsverkeer van en naar het station. Gelukkig
is daar wat ruimte aanwezig. In de schetstekeningen, zoals
die nu gepresenteerd zijn, levert dat een te groot probleem