Blad 44 Verslag van de raadsvergadering van 23 februari 2004 op. Het is nu vaak al een probleem. Dus daar moet nader naar gekeken worden. Ook pleiten wij voor het handhaven van de huidige éénrich- tings fietsroute aan de oostkant van het Zuiderplein. Fiet sers die vanaf de Schrans naar de Zuidergracht willen, zul len, naar wij vrezen, toch niet de omweg via de westkant van het plein kiezen, maar de bestaande route kiezen en zich dan mengen met het voetgangersverkeer aan de oostkant van het plein. Dat moeten we niet uitlokken, handhaven kun nen we dat toch niet, vandaar graag ook een toezegging van het college op dit punt van zorg. Tot slot: Over de huidige inrichting van de Wirdumerpoortsdwinger is heel wat te doen geweest de laatste jaren. Ondanks de ac tiegroep 'Slappe knieën', die hiertegen heftig heeft gepro testeerd, heeft de meerderheid van de raad destijds toch gemeend miljoenen ter beschikking te moeten stellen voor de huidige, mislukte, inrichting. Nu, zo'n vier jaar later, moet alles weer anders. Als mede oprichter van die actiegroep ben ik het daarmee van harte eens, maar ik wil er als raadslid nu toch wel heel nauwkeu rig op toezien, dat het deze keer bij de inrichting van de dwinger goed gaat. Vandaar dat wij het college de toezeg ging vragen de stedenbouw- en verkeerskundige uitwerking van de gekozen variant 5 te zijner tijd aan de commissie Stadsontwikkeling ter advisering voor te leggen, zodat we zelf kunnen controleren, als hoofd van de gemeente, dat hier een verblijfsgebied ontstaat dat recht doet aan het beschermd stadsgezicht. Want uiteindelijk worden wij, en dat werden we in het verleden ook al, er wel op aangespro ken. Het college kan zeggen dat het een uitwerking is van een genomen besluit, maar in dit geval dringen wij er sterk op aan om het in ieder geval in de commissie Stadsontwikke ling te behandelen. De heer Feddema (WD) Ik hoorde vanavond 'een duurzame op lossing' Wat is dat? In '98 koos de meerderheid van deze raad voor het toenmalige collegevoorstel, wat thans voor velen bekend staat als mislukt, een debacle, het Beursplein zo het er nu bij ligt. Er werd toen ook gezegd: "we kiezen voor een duurzame oplossing"Het enige wat ik daar aan over heb gehouden is een nieuwe bumper! (Bij één van de eerste acties op het plein was ik slachtoffer van een aan- rij ding) De WD-fractie heeft samen met de PAL/GL-fractie tijdens die periode (1998) een alternatief Beursplan ingebracht. We kregen toen veel lof van 3VO, politie, provinciale ver keersbureau en gebruikers van dit gebied. Maar helaas, we haalden het niet, het was niet zogenaamd de duurzame oplos sing Blad 45 Verslag van de raadsvergadering van 23 februari 2004 Onderdeel van dat toenmalige plan van WD en PAL/GL was ook de BlokhuisbrugDie oplossing zit nu in de collegevariant 5 (voortschrijdend inzicht heet dat geloof ik?) Als oplos sing voor de knoop zuid naar noordoost is deze variant voor de WD-fractie een prima variant. Het kan ook niet anders, want we schreven samen met PAL/GL het toenmalige alterna tief Waarom dan nu toch een eigen aangepaste variant op 1? Mevrouw Koster: Ik heb in de commissie ook al eens gezegd, waar de heer Feddema constant op zijn eigen alternatief in ging en nu probeert hij zelfs bij het vijfde alternatief weer aan te geven dat het de WD is die de basis heeft ge legd voor dit alternatiefSorry dat ik dat zeg, maar het irriteert me gewoon een beetje.) Het maakt niet uit dat het u irriteert. PAL/GL heeft, ik denk dat u het ook kunt herinneren, in 1998 samen met ons het initiatiefplan heeft ingediend en dit plan was toen on derdeel daarvan. Alleen, mevrouw Koster, ik hoop dat dit als antwoord op de interruptie het volgende kan zijn, wij houden niet van potverteren, wij gaan liever uit van een situatie dan zoals die er nu ligt. Ik ga verder met mijn betoog, want dan wordt u op uw wenken bediend. Voorzitter, samen met architect Wieb Kok heeft de WD (zui nig zoals we zijn) geanticipeerd op datgene wat er nu ligt. Logica volgen, simpel denken en zeker niet potverteren. We kunnen voor ongeveer 3 miljoen euro minder kosten hetzelfde doel bereiken dan met variant 5We behouden het goede van nu en hergebruiken datgene wat al lang betaald is. Het col lege was positief in haar commentaar op onze variant. Er waren echter twee manco's, namelijk het tweezijdig fietspad vanuit de Schrans en de in- en uitgang parkeerkelder bij het Beursplein. Wij willen vanuit ons plan alleen de par keerkelder in vanuit oost. In onze overtuiging moet je daar niet in- en uitgang creëren, want dan maak je daar een nieuwe ongewenste en zeer gevaarlijke knoop. Vandaar dat wij voorstellen de "oude route" via Prins Hendrikstraat of via Willemskade, Zuiderstraat naar de parkeerkelder te handhaven. Dat was ook ons voorstel in de commissie en ik ben blij dat ik dat nu ook van de vorige sprekers heb ge hoord Realisme Wij zien weinig steun voor ons plan maar vragen het colle ge, met klem, ons plan als een soort "noodscenario" aan te houden en niet af te doen met de stempel "ongeschikt'Wil het college ons dat toezeggen? Het collegevoorstel (variant 5) is voor ons "second best", maar er zitten enige onzekere berekeningsfactoren in. Ons plan is getoetst door Goudappel en die wijst ons op de aannames van avond- en nachtuur percentages in uw berekeningen. Bij een geringe afwijking van 0,2 neemt het overdagpercentage toe en cumulatief

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2004 | | pagina 23