Blad 46 Verslag van de raadsvergadering van 23 februari 2 004 ontstaat er een toename van 5 naar 7 dBA. Dat is een be hoorlijke overschrijding. En met een dergelijke overschrij ding ontstaat er voor de bewoners van de Zuidergrachtswal misschien een reden om een procedure te starten, die voor de nodige vertraging gaat zorgen, die we niet kunnen ge bruiken. Het heeft immers al veel te lang geduurd dat Noordoost Leeuwarden geïsoleerd is van Zuid. Economisch is dat niet verantwoord. De bewoners hebben met een soortge lijke berekening van Adviesbureau Sinnema op dezelfde zaak gewezen. Second opinion: Mijn fractie gaat voor zekerheid en we vin den dat we het ons niet zomaar kunnen veroorloven dat we terug gefloten worden. De twee jaar van de wethouder kan dan zomaar drie of vier jaar worden (daar hebben we helaas ervaring mee) Wethouder, ik vraag u, niet voor mijn eigen gelijk en zon der motie, een second opinion te willen uitvoeren door een onpartijdig bureau om die onduidelijkheden en risico's uit te bannen. Ga voor de zekerheid zo'n scan doen, wij hebben begrepen dat dat ongeveer 2 00 0 euro kost. Voorzitter, nu tot slot een aantal opmerkingen en slotvra gen. De knopen in de trajecten, met name ook duidelijkheid over het terugbetalen van de subsidies "de Boer-gelden" voor het busplein. De fietsroute oversteek Zuiderplein, wij zouden graag zien dat het fietspad aan de Zuidergrachtswalkant blijft. Wij zijn ontzettend bang voor de knoop die bij de in- uit gang van de parkeerkelder gaat ontstaan. Wij zouden dat on derdeel er graag uit willen laten. Dan de linksaffer op de nieuwe brug. Wij gaan ervan uit dat er geen ruimte is voor het verkeer linksaf en dat het rechtdoorgaand verkeer daardoor stil komt te staan. Als de brug er komt, dan direct dubbelbaans maken. Wat kost dat extra? Waarschuwing: Ga niet te snel de Prins Hendrikstraat of enige andere straat in dit gebied bij nieuw verkeersbesluit afsluiten, je kunt nooit weer terug, zie voorbeelden o.a. Kanaalsbrug. Eerst 100% zeker zijn!! (De heer Ten Hoeve (PvdA)Misschien even voor de duide lijkheid, omdat de heer Feddema mij, denk ik, op een ver keerde manier interpreteertik pleit ervoor dat de uitgang van de parkeergarage op twee manieren plaatsvindtlangs de Wirdumerpoortsdwinger en langs de Zuiderstraatnoordkant Willemskade, maar ik pleit niet voor de toegang tot de par keergarage langs de Prins Hendrikstraatwant wij willen juist de Prins Hendrikstraat nieuw maken.) De heer Stoelinga (LL)Het zou geen betoog hoeven dat wij niet staan te trappelen bij de plannen die voorliggen. Zijn Blad 47 Verslag van de raadsvergadering van 23 februari 2004 er alternatieven waar ik in de commissie naar gevraagd heb? Ja, er liggen vijf varianten voor om het Beursplein aan te passen. Het enige alternatief, dat wij hebben ingediend, is helaas niet getoetst. Wij leggen ons daarbij neer. Ik heb woensdag nog een keer een mail gestuurd aan alle partijen en van één partij heb ik een reactie gehad, dat was de FNP en die had vraagtekens bij de geluidshinder, die het op zou leveren. Die vraagtekens hebben wij ook. Want de metingen zijn niet verricht, dat is helder. Want ons plan hoeft niet getoetst te worden, vindt de raad van Leeuwarden en vindt dus het college. Ik wil alleen volstaan met het feit dat wij een aantal deskundigen hebben geraadpleegd. Ik heb dat ook in de commissie aangegeven en eens te meer hebben wij dat gedaan om vanavond onze inbreng duidelijk te kunnen stellen. De voordelen van onze variant zouden kunnen zijn, dat het Beursplein, Zuiderplein, Blokhuisplein geen aanpas singen behoeven. Het Zuiderplein wordt ontlast i.p.v. extra belast. Op de Willem Lodewijkstraat gaat minder snel gere den worden, omdat daar een minirotonde ter hoogte van het Emmaplein zou worden aangebracht. De Gardeniersweg, Achter de Hoven, Zuidergrachtswal niet of niet meer nodig zijn voor de ontsluiting. Het Beursplein kan een echt verblijfs- gebied worden voor langzaam verkeer, voetgangers. In- en uitstappen van busdiensten, stadsdiensten kan op het Beurs plein gehandhaafd blijven. Geen kruisend auto- of fietsver- keer op het Beursplein t.b.v de parkeergarage Zaailand en een ontlastende werking op de minirotondes aan het einde van het Vliet en de Centrale alsmede brug Julianastraat. Verbetering van de fietsverbinding Oranjewijk/Emmakade- noordzijde en meer mogelijkheden om het openbaar vervoer, ontsluiting stads- en streekvervoer en vracht- en zwaarmid- delvervoer te regelen. Mevrouw Koster(CDA)Ik vraag me af, nu hebben we vanavond weinig tijd, we hebben een hoop zware onderwerpen op de agenda en nou worden er weer een aantal visies, die duide lijk in de commissie besproken zijn, die tussendoor op de mail gezet zijn, waar iedereen zijn woordje over heeft ge daan, nog weer volledig uit de doeken gedaan. En ik vind dat zo zonde, ik zou nu graag willen zien dat u het over het onderwerp hebt, dat op de agenda staat, dus de vijf vi sies van het college, kun u daar misschien op reageren?) Hoewel bovenstaande absoluut niet volledig is, en wij ons zeker niet aanmatigen verkeersdeskundige te zijn, betreuren wij het ten zeerste dat wij als raad op deze manier omgaan, omdat wij geen keuze kunnen maken. Wij melden u dan ook, er zijn nog een aantal kritiekpunten op de voorliggende plan nen geuit, dat is eigenlijk meteen mijn stemverklaring, dat wij ons vanavond zullen onthouden van uitspraken c.q. stem ming De Voorzitter: Dan moet u de zaal verlaten.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2004 | | pagina 24