Blad 46
Verslag van de raadsvergadering van 23 februari 2 004
ontstaat er een toename van 5 naar 7 dBA. Dat is een be
hoorlijke overschrijding. En met een dergelijke overschrij
ding ontstaat er voor de bewoners van de Zuidergrachtswal
misschien een reden om een procedure te starten, die voor
de nodige vertraging gaat zorgen, die we niet kunnen ge
bruiken. Het heeft immers al veel te lang geduurd dat
Noordoost Leeuwarden geïsoleerd is van Zuid. Economisch is
dat niet verantwoord. De bewoners hebben met een soortge
lijke berekening van Adviesbureau Sinnema op dezelfde zaak
gewezen.
Second opinion: Mijn fractie gaat voor zekerheid en we vin
den dat we het ons niet zomaar kunnen veroorloven dat we
terug gefloten worden. De twee jaar van de wethouder kan
dan zomaar drie of vier jaar worden (daar hebben we helaas
ervaring mee)
Wethouder, ik vraag u, niet voor mijn eigen gelijk en zon
der motie, een second opinion te willen uitvoeren door een
onpartijdig bureau om die onduidelijkheden en risico's uit
te bannen. Ga voor de zekerheid zo'n scan doen, wij hebben
begrepen dat dat ongeveer 2 00 0 euro kost.
Voorzitter, nu tot slot een aantal opmerkingen en slotvra
gen.
De knopen in de trajecten, met name ook duidelijkheid over
het terugbetalen van de subsidies "de Boer-gelden" voor het
busplein.
De fietsroute oversteek Zuiderplein, wij zouden graag zien
dat het fietspad aan de Zuidergrachtswalkant blijft.
Wij zijn ontzettend bang voor de knoop die bij de in- uit
gang van de parkeerkelder gaat ontstaan. Wij zouden dat on
derdeel er graag uit willen laten.
Dan de linksaffer op de nieuwe brug. Wij gaan ervan uit dat
er geen ruimte is voor het verkeer linksaf en dat het
rechtdoorgaand verkeer daardoor stil komt te staan. Als de
brug er komt, dan direct dubbelbaans maken. Wat kost dat
extra?
Waarschuwing: Ga niet te snel de Prins Hendrikstraat of
enige andere straat in dit gebied bij nieuw verkeersbesluit
afsluiten, je kunt nooit weer terug, zie voorbeelden o.a.
Kanaalsbrug. Eerst 100% zeker zijn!!
(De heer Ten Hoeve (PvdA)Misschien even voor de duide
lijkheid, omdat de heer Feddema mij, denk ik, op een ver
keerde manier interpreteertik pleit ervoor dat de uitgang
van de parkeergarage op twee manieren plaatsvindtlangs de
Wirdumerpoortsdwinger en langs de Zuiderstraatnoordkant
Willemskade, maar ik pleit niet voor de toegang tot de par
keergarage langs de Prins Hendrikstraatwant wij willen
juist de Prins Hendrikstraat nieuw maken.)
De heer Stoelinga (LL)Het zou geen betoog hoeven dat wij
niet staan te trappelen bij de plannen die voorliggen. Zijn
Blad 47
Verslag van de raadsvergadering van 23 februari 2004
er alternatieven waar ik in de commissie naar gevraagd heb?
Ja, er liggen vijf varianten voor om het Beursplein aan te
passen. Het enige alternatief, dat wij hebben ingediend, is
helaas niet getoetst. Wij leggen ons daarbij neer. Ik heb
woensdag nog een keer een mail gestuurd aan alle partijen
en van één partij heb ik een reactie gehad, dat was de FNP
en die had vraagtekens bij de geluidshinder, die het op zou
leveren. Die vraagtekens hebben wij ook. Want de metingen
zijn niet verricht, dat is helder. Want ons plan hoeft niet
getoetst te worden, vindt de raad van Leeuwarden en vindt
dus het college. Ik wil alleen volstaan met het feit dat
wij een aantal deskundigen hebben geraadpleegd. Ik heb dat
ook in de commissie aangegeven en eens te meer hebben wij
dat gedaan om vanavond onze inbreng duidelijk te kunnen
stellen. De voordelen van onze variant zouden kunnen zijn,
dat het Beursplein, Zuiderplein, Blokhuisplein geen aanpas
singen behoeven. Het Zuiderplein wordt ontlast i.p.v. extra
belast. Op de Willem Lodewijkstraat gaat minder snel gere
den worden, omdat daar een minirotonde ter hoogte van het
Emmaplein zou worden aangebracht. De Gardeniersweg, Achter
de Hoven, Zuidergrachtswal niet of niet meer nodig zijn
voor de ontsluiting. Het Beursplein kan een echt verblijfs-
gebied worden voor langzaam verkeer, voetgangers. In- en
uitstappen van busdiensten, stadsdiensten kan op het Beurs
plein gehandhaafd blijven. Geen kruisend auto- of fietsver-
keer op het Beursplein t.b.v de parkeergarage Zaailand en
een ontlastende werking op de minirotondes aan het einde
van het Vliet en de Centrale alsmede brug Julianastraat.
Verbetering van de fietsverbinding Oranjewijk/Emmakade-
noordzijde en meer mogelijkheden om het openbaar vervoer,
ontsluiting stads- en streekvervoer en vracht- en zwaarmid-
delvervoer te regelen.
Mevrouw Koster(CDA)Ik vraag me af, nu hebben we vanavond
weinig tijd, we hebben een hoop zware onderwerpen op de
agenda en nou worden er weer een aantal visies, die duide
lijk in de commissie besproken zijn, die tussendoor op de
mail gezet zijn, waar iedereen zijn woordje over heeft ge
daan, nog weer volledig uit de doeken gedaan. En ik vind
dat zo zonde, ik zou nu graag willen zien dat u het over
het onderwerp hebt, dat op de agenda staat, dus de vijf vi
sies van het college, kun u daar misschien op reageren?)
Hoewel bovenstaande absoluut niet volledig is, en wij ons
zeker niet aanmatigen verkeersdeskundige te zijn, betreuren
wij het ten zeerste dat wij als raad op deze manier omgaan,
omdat wij geen keuze kunnen maken. Wij melden u dan ook, er
zijn nog een aantal kritiekpunten op de voorliggende plan
nen geuit, dat is eigenlijk meteen mijn stemverklaring, dat
wij ons vanavond zullen onthouden van uitspraken c.q. stem
ming
De Voorzitter: Dan moet u de zaal verlaten.