Blad 48 Verslag van de raadsvergadering van 23 februari 2004 De heer Stoker (CU)De Christenunie is tot de conclusie gekomen dat variant 5 de voorkeur verdientDaarom kunnen wij ons ook goed vinden in dit raadsvoorstel Ik ben even verbaasd over de opmerkingen van de heer Van der Wal over de Wet geluidshinder. Die wet is er ook ter bescherming van burgers voor al te veel lawaai en Groen- Links is in de Kamer vast een stevig voorstander van deze wet geweest, maar wanneer het nu even niet uitkomt onder deze regels uit willen, dat vind ik grote kolder. Lastig is het ja, maar dat geldt ook voor die smienten in de Bulle- polder en die mensen die met een vergrootglas nu Noorse woelmuizen lopen te zoeken. Maar recht is recht en wet is wet en we moeten niet vervallen tot willekeur, meneer Van der Wal. De heer Kalsbeek (SP)Het kan raar lopen in Leeuwarden. Een aantal jaren geleden waren we nog bijna raadsbreed voor het autoluw maken van de binnenstad en nu lijkt het erop dat we zoveel mogelijk auto's stad in willen hebben. Er staat zelfs een nieuwe brug gepland als oplossing. We weten allemaal dat het aanbrengen van meer wegen meer verkeer aantrekt, meer geluidsoverlast geeft en dat we een nieuw probleem creëren, namelijk dat we nu wel heel veel meer au to's deze kant van de stad uitkrijgen, maar zich opnieuw ergens anders een bottleneck zal voordoen, waar dan weer een oplossing voor gezocht moet worden. Het plan kost mil joenen. Wat zijn dan eigenlijk de redenen om hier zoveel geld aan te willen geven? Want wij willen met zijn allen een grote stad zijn, mag ik aannemen, dan weet je ook dat Leeuwarden, als je groeit, meer autoverkeer krijgt. Als je meer autoverkeer krijgt, weet je ook dat het enige overlast met zich mee zal brengen. Het is niet handig om te willen denken, we willen een grote stad zijn, maar wij willen de zelfde verkeersproblemen als bijv. in Snakkerburen Wij vroegen ons dus ook af, waarom nou daar met de bereik baarheid bezig. Het enige dat wij ons konden bedenken is dat het Provinciehuis graag beter bereikbaar wil zijn. De wethouder schudt nee, maar dat is wat wij ons konden beden ken en u zal daar absoluut andere gedachten bij hebben en dat horen we dan zo welDe bereikbaarheid van dat gedeelte van de stad is op zich best te doen, er liggen parkeergara ges in de buurt, de gemeente adverteert zelf met "maak ge bruik van de parkeergarages, maak gebruik van het FEC en dan met openbaar vervoer de stad in of een stukje lopen, gezond voor u" dat zal ook wel binnen het gezondheidsplan van Leeuwarden ter sprake komen. Al met al vinden wij, dat als je de bereikbaarheid wilt vergroten van dat stuk, want wij zijn ook niet gelukkig met de inrichting van het Beursplein zoals het er nu ligt, maak dat dan eventueel tweerichtingsverkeer, met extra maatregelen voor het langzaam verkeer. Maar een brug gaat ons echt een brug te ver. Blad 49 Verslag van de raadsvergadering van 23 februari 2 0 04 De hear Posthumus (FNP)Yn üs ferkiezingsprogramma hiene wy dizze brêge ek al opnommen en wol fanwege de reden, dat hiene wy fan in hiel soart minsken dochs heard, dat der be- hoarlik wat kilometers omriden wurdt oer de Willem Lode- wijkstrjitte en oer it Vliet. Dat is dus ek in reden dat wy der wol foar wiene. De posysje fan de fytser, ferskate partijen ha der al wat oer sein, it kin net sa wêze dat de binnenring en ek de rünwei twa enoarme barrières wurde foar dy fytsers. Dêrom hawwe wy in moasje opsteld. "De ried fan de Gemeente Ljouwert, byelkoar op moandei 23 febrewaris 2004, dy't de Realisaasje fan twarjochtingeferkear tusken Suderplein en Blokhüsplein besprekt; oerweagj ende dat - yn de programmabegrutting opnommen is dat stribbe wurde sil nei in gemiddelde snelheid foar fytsfer- kear op it haadfytsnet fan 15 km per oere by in krüssnelheid fan 18 km per oere; - der yn dy begrutting ek stribbe wurdt om it oandiel fan de fyts te stabilisearjen op 7% fan it totaal tal ferpleatsings; - it fytspaad ünderdiel is fan it ynternasjonale St. Jabikspaad (pylgerroute nei Santiago de Compostella) en ek fan de saneamde 'Rietlandroute'; - it foarlizzende plan troch in fikse ferheging en trochstreaming fan it autoferkear it risiko yn him hat fan in mindere posysje fan de fytser; freget it kolleezje: by de oergong fan de Stasjonswei tusken de Skrans en Suderplein it fytsferkear dat fan beide kanten (noard- süd en oarsom) by de ferkearsregelynstallaasjes mini maal in lykweardige posysje neffens it autoferkear te jaan wat de wachttiden oangiet; en giet oer ta de oarder fan de dei De moasje is ündertekene troch mysels. It is dus düdlik in kader dat wy as ried stelle yn dit plan Mevrouw Waanders (weth)Het doet het college deugd dat er een grote meerderheid is die voor deze oplossing is. Waarom het college hier voor heeft gekozen, daarvan is uitgebreid verslag gedaan in de stukken. Daar is ook uitgebreid over gediscussieerd en gesproken in de commissie Stadsontwikke ling tot halftwaalf 's avonds, dus dat gaan we niet over doen Een aantal punten is extra aandacht voor gevraagd, dat be treft eerst de positie van de fietsers. U mag uiteraard een

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2004 | | pagina 25