Blad 48
Verslag van de raadsvergadering van 23 februari 2004
De heer Stoker (CU)De Christenunie is tot de conclusie
gekomen dat variant 5 de voorkeur verdientDaarom kunnen
wij ons ook goed vinden in dit raadsvoorstel
Ik ben even verbaasd over de opmerkingen van de heer Van
der Wal over de Wet geluidshinder. Die wet is er ook ter
bescherming van burgers voor al te veel lawaai en Groen-
Links is in de Kamer vast een stevig voorstander van deze
wet geweest, maar wanneer het nu even niet uitkomt onder
deze regels uit willen, dat vind ik grote kolder. Lastig is
het ja, maar dat geldt ook voor die smienten in de Bulle-
polder en die mensen die met een vergrootglas nu Noorse
woelmuizen lopen te zoeken. Maar recht is recht en wet is
wet en we moeten niet vervallen tot willekeur, meneer Van
der Wal.
De heer Kalsbeek (SP)Het kan raar lopen in Leeuwarden.
Een aantal jaren geleden waren we nog bijna raadsbreed voor
het autoluw maken van de binnenstad en nu lijkt het erop
dat we zoveel mogelijk auto's stad in willen hebben. Er
staat zelfs een nieuwe brug gepland als oplossing. We weten
allemaal dat het aanbrengen van meer wegen meer verkeer
aantrekt, meer geluidsoverlast geeft en dat we een nieuw
probleem creëren, namelijk dat we nu wel heel veel meer au
to's deze kant van de stad uitkrijgen, maar zich opnieuw
ergens anders een bottleneck zal voordoen, waar dan weer
een oplossing voor gezocht moet worden. Het plan kost mil
joenen. Wat zijn dan eigenlijk de redenen om hier zoveel
geld aan te willen geven? Want wij willen met zijn allen
een grote stad zijn, mag ik aannemen, dan weet je ook dat
Leeuwarden, als je groeit, meer autoverkeer krijgt. Als je
meer autoverkeer krijgt, weet je ook dat het enige overlast
met zich mee zal brengen. Het is niet handig om te willen
denken, we willen een grote stad zijn, maar wij willen de
zelfde verkeersproblemen als bijv. in Snakkerburen
Wij vroegen ons dus ook af, waarom nou daar met de bereik
baarheid bezig. Het enige dat wij ons konden bedenken is
dat het Provinciehuis graag beter bereikbaar wil zijn. De
wethouder schudt nee, maar dat is wat wij ons konden beden
ken en u zal daar absoluut andere gedachten bij hebben en
dat horen we dan zo welDe bereikbaarheid van dat gedeelte
van de stad is op zich best te doen, er liggen parkeergara
ges in de buurt, de gemeente adverteert zelf met "maak ge
bruik van de parkeergarages, maak gebruik van het FEC en
dan met openbaar vervoer de stad in of een stukje lopen,
gezond voor u" dat zal ook wel binnen het gezondheidsplan
van Leeuwarden ter sprake komen.
Al met al vinden wij, dat als je de bereikbaarheid wilt
vergroten van dat stuk, want wij zijn ook niet gelukkig met
de inrichting van het Beursplein zoals het er nu ligt,
maak dat dan eventueel tweerichtingsverkeer, met extra
maatregelen voor het langzaam verkeer. Maar een brug gaat
ons echt een brug te ver.
Blad 49
Verslag van de raadsvergadering van 23 februari 2 0 04
De hear Posthumus (FNP)Yn üs ferkiezingsprogramma hiene
wy dizze brêge ek al opnommen en wol fanwege de reden, dat
hiene wy fan in hiel soart minsken dochs heard, dat der be-
hoarlik wat kilometers omriden wurdt oer de Willem Lode-
wijkstrjitte en oer it Vliet. Dat is dus ek in reden dat wy
der wol foar wiene.
De posysje fan de fytser, ferskate partijen ha der al wat
oer sein, it kin net sa wêze dat de binnenring en ek de
rünwei twa enoarme barrières wurde foar dy fytsers. Dêrom
hawwe wy in moasje opsteld.
"De ried fan de Gemeente Ljouwert,
byelkoar op moandei 23 febrewaris 2004,
dy't de Realisaasje fan twarjochtingeferkear tusken
Suderplein en Blokhüsplein besprekt;
oerweagj ende dat
- yn de programmabegrutting opnommen is dat stribbe
wurde sil nei in gemiddelde snelheid foar fytsfer-
kear op it haadfytsnet fan 15 km per oere by in
krüssnelheid fan 18 km per oere;
- der yn dy begrutting ek stribbe wurdt om it oandiel
fan de fyts te stabilisearjen op 7% fan it totaal
tal ferpleatsings;
- it fytspaad ünderdiel is fan it ynternasjonale St.
Jabikspaad (pylgerroute nei Santiago de Compostella)
en ek fan de saneamde 'Rietlandroute';
- it foarlizzende plan troch in fikse ferheging en
trochstreaming fan it autoferkear it risiko yn him
hat fan in mindere posysje fan de fytser;
freget it kolleezje:
by de oergong fan de Stasjonswei tusken de Skrans en
Suderplein it fytsferkear dat fan beide kanten (noard-
süd en oarsom) by de ferkearsregelynstallaasjes mini
maal in lykweardige posysje neffens it autoferkear te
jaan wat de wachttiden oangiet;
en giet oer ta de oarder fan de dei
De moasje is ündertekene troch mysels.
It is dus düdlik in kader dat wy as ried stelle yn dit
plan
Mevrouw Waanders (weth)Het doet het college deugd dat er
een grote meerderheid is die voor deze oplossing is. Waarom
het college hier voor heeft gekozen, daarvan is uitgebreid
verslag gedaan in de stukken. Daar is ook uitgebreid over
gediscussieerd en gesproken in de commissie Stadsontwikke
ling tot halftwaalf 's avonds, dus dat gaan we niet over
doen
Een aantal punten is extra aandacht voor gevraagd, dat be
treft eerst de positie van de fietsers. U mag uiteraard een