Blad 50
Verslag van de raadsvergadering van 23 februari 2004
motie indienen, maar het college zegt toe dat wij er alles
aan zullen doen om die fietsroute aan de oostkant door te
trekken. U mag er vanuit gaan dat dat gebeurt. We moeten
ook met een haltevoorziening e.d. komen, maar ik denk dat
het dan wel goed inpasbaar is. Mocht daar wel een probleem
zijn, dan komen wij erop terug, maar anders gaan we de
fietsroute aan die oostkant ook doorvoeren.
Als het gaat, om bij het fietsverkeer te blijven, om het
geven van zoveel mogelijk voorrang aan de fietsers, is daar
op zich niets op tegen, maar soms heb je wel situaties
waarbij er echt redenen zijn om daar niet voor te kiezen.
We zouden nog even kijken naar de oversteek bij de Schrans.
Als het gaat om de oversteek voor fietsers in die route,
die gelukkig door die bundeling van het fietsverkeer in die
westkant ook niet meer zo talrijk zijn, zal het voor de
Schrans waarschijnlijk een relatief rustige oversteek zijn.
We zullen kijken of dat een voorrangspositie voor fietsers
op kan leveren. Die voorrang is ook geregeld bij de in- en
uitgang van de parkeergarage.
En als het gaat om de motie van de FNP-fractie, een verzoek
om bij de verkeersregelinginstallatie minimaal een gelijk
waardige positie voor het fietsverkeer te creëren betref
fende de wachttijden. Wat mij betreft nemen we die motie
over. En mocht daar ook een probleem zijn, wat ik niet ver
wacht, want ik kan het niet bedenken, dan kom we altijd bij
u terug. Maar wij gaan ervan uit dat het geen probleem is
en dat we de motie overnemen.
De inrichtingsplannen voor een verblijfsruimteook de
PAL/GL-fractie heeft daar aandacht voor gevraagd. Het moet
beter dan dat het nu is, nadat de maatregelen zijn doorge
voerd. Er komt sowieso een uitwerking van alles wat nu
voorligt. Het college neemt daar ook een besluit over en
daarvan neemt u dan ook altijd kennis, want dat gaat auto
matisch naar alle raadsleden. Ik ga er dus vanuit, gelet op
wat hier vanavond is gezegd, dat dat door u ook onmiddel
lijk op de agenda van de commissie zal worden gezet. Dat
lijkt mij een prima gang van zaken.
De PvdA-fractie, en in navolging daarvan ook andere frac
ties, hebben gepleit voor het voorlopig in stand houden,
als aanvulling op de in- en uitgang die gerealiseerd wordt
vanaf de Wirdumerpoortsdwinger naar de parkeergarage, van
de route vanuit de garage, met name voor het autoverkeer
dat via het westen van de stad de stad weer verlaat, om die
route via de Zuiderstraat open te houden. Wat het college
betreft is daar niets op tegen, dus dat zullen wij ook
doen. Mocht daar een situatie ontstaan, b.v. ontwikkeling
met die museumhaven, wanneer het wat lastig gaat worden en
ontwikkelingen elkaar gaan bijten, dan kunnen we die route
altijd afsluiten. En zolang het niet nodig is zullen wij
dat ook niet doen. Wij pleiten er gelijk wel voor om in ie
Blad 51
Verslag van de raadsvergadering van 23 februari 2004
der geval te waarborgen dat vanaf die Wirdumerpoortsdwinger
de in- en uitgang ook voor de langere termijn dus mogelijk
wordt. En dat is gelijk ook een reden dat daar ook een pro
bleem zit met de variant die door de WD-fractie is aange
dragen
Het geluid, zijn een aantal opmerkingen over gemaakt. Een
hele specifieke vraag van de WD-fractie. Eerst maar even
in zijn algemeenheid. Ook naar de informatieavond waar een
aantal mensen opmerkingen en vragen hebben gesteld. Wij
hebben DHV nog een keer opdracht gegeven om op een punt,
dat met namen ook op die avond werd genoemd, nog eens een
meting uit te voeren. Sommige mensen zeiden dat de gevel
van het appartementcomplex Posthoornsteeg waarschijnlijk
niet was meegenomen. Daar hebben we nog eens naar gekeken.
Uitgaande van die voorkeursvariant 5, met zeer stil asfalt,
veroorzaakt dat een toename in geluidsniveau van maximaal
4,6 dBA.
Misschien is het toch goed om als het gaat om of daar nou
een risico zit, nog even een aantal opmerkingen daarover te
maken. Op de eerste plaats, de grote toename in het ge
luidsniveau bedraagt ook in dat gebied, waar we die meting
hebben verricht op al die plaatsen 4,6 dBA. We hebben dat
afgerond naar 5. Dus daar zit nog wat ruimte. We zijn in de
berekeningen voor de toekomstige situatie nog niet uitge
gaan van hoe die rijbaan precies komt te liggen. De rijbaan
zal enkele meters verder van de woningen komen te liggen,
dankzij dat ontwerp. Dat betekent ook dat daar nog ruimte
zit als het gaat om hoe dicht kom je bij die 5 dBA. En we
hadden voor de huidige situatie eigenlijk uit moeten gaan
van het jaar 2 0 04, want dat is het jaar van uitvoering,
maar omdat we ook de tellingen al hadden voor 2002, zijn we
van die telgegevens uitgegaan. In de tussentijd is er een
toename van het verkeer, want het groeit alleen maar, dus
ook daar zit nog een marge. Dus we zaten al niet op die 5
en er zijn ook nog redenen die er voor zorgen dat die ruim
te in wezen nog wat groter is.
Vervolgens zijn de vragen ook aan de raad gestuurd van een
ander bureau. Die in opdracht van een van de bezwaarmakers
nog ergens naar heeft gekeken. Ik kan u al die antwoorden
op die vragen oplepelen, als u daar prijs op stelt. Het
college heeft daar goed naar gekeken. Ook bij de afdeling
Milieu werken hele kundige en ook heel snel werkende men
sen. Dus die hebben nog voor vanavond ook al die antwoorden
op papier gezet. Mocht u die willen horen vanavond, nog
voor elf uur, dan kan dat. Maar in ieder geval heeft het
college daaruit de conclusie getrokken dat er geen enkele
aanleiding is om te twijfelen aan eerdere uitkomsten van de
berekening, die door het onafhankelijk bureau DHV zijn ge
maakt. Maar mocht u dat op prijs stellen dan kunt u die
antwoorden krijgen. Dus wat het college betreft is een se
cond opinion op dit terrein niet nodig.