Blad 50 Verslag van de raadsvergadering van 23 februari 2004 motie indienen, maar het college zegt toe dat wij er alles aan zullen doen om die fietsroute aan de oostkant door te trekken. U mag er vanuit gaan dat dat gebeurt. We moeten ook met een haltevoorziening e.d. komen, maar ik denk dat het dan wel goed inpasbaar is. Mocht daar wel een probleem zijn, dan komen wij erop terug, maar anders gaan we de fietsroute aan die oostkant ook doorvoeren. Als het gaat, om bij het fietsverkeer te blijven, om het geven van zoveel mogelijk voorrang aan de fietsers, is daar op zich niets op tegen, maar soms heb je wel situaties waarbij er echt redenen zijn om daar niet voor te kiezen. We zouden nog even kijken naar de oversteek bij de Schrans. Als het gaat om de oversteek voor fietsers in die route, die gelukkig door die bundeling van het fietsverkeer in die westkant ook niet meer zo talrijk zijn, zal het voor de Schrans waarschijnlijk een relatief rustige oversteek zijn. We zullen kijken of dat een voorrangspositie voor fietsers op kan leveren. Die voorrang is ook geregeld bij de in- en uitgang van de parkeergarage. En als het gaat om de motie van de FNP-fractie, een verzoek om bij de verkeersregelinginstallatie minimaal een gelijk waardige positie voor het fietsverkeer te creëren betref fende de wachttijden. Wat mij betreft nemen we die motie over. En mocht daar ook een probleem zijn, wat ik niet ver wacht, want ik kan het niet bedenken, dan kom we altijd bij u terug. Maar wij gaan ervan uit dat het geen probleem is en dat we de motie overnemen. De inrichtingsplannen voor een verblijfsruimteook de PAL/GL-fractie heeft daar aandacht voor gevraagd. Het moet beter dan dat het nu is, nadat de maatregelen zijn doorge voerd. Er komt sowieso een uitwerking van alles wat nu voorligt. Het college neemt daar ook een besluit over en daarvan neemt u dan ook altijd kennis, want dat gaat auto matisch naar alle raadsleden. Ik ga er dus vanuit, gelet op wat hier vanavond is gezegd, dat dat door u ook onmiddel lijk op de agenda van de commissie zal worden gezet. Dat lijkt mij een prima gang van zaken. De PvdA-fractie, en in navolging daarvan ook andere frac ties, hebben gepleit voor het voorlopig in stand houden, als aanvulling op de in- en uitgang die gerealiseerd wordt vanaf de Wirdumerpoortsdwinger naar de parkeergarage, van de route vanuit de garage, met name voor het autoverkeer dat via het westen van de stad de stad weer verlaat, om die route via de Zuiderstraat open te houden. Wat het college betreft is daar niets op tegen, dus dat zullen wij ook doen. Mocht daar een situatie ontstaan, b.v. ontwikkeling met die museumhaven, wanneer het wat lastig gaat worden en ontwikkelingen elkaar gaan bijten, dan kunnen we die route altijd afsluiten. En zolang het niet nodig is zullen wij dat ook niet doen. Wij pleiten er gelijk wel voor om in ie Blad 51 Verslag van de raadsvergadering van 23 februari 2004 der geval te waarborgen dat vanaf die Wirdumerpoortsdwinger de in- en uitgang ook voor de langere termijn dus mogelijk wordt. En dat is gelijk ook een reden dat daar ook een pro bleem zit met de variant die door de WD-fractie is aange dragen Het geluid, zijn een aantal opmerkingen over gemaakt. Een hele specifieke vraag van de WD-fractie. Eerst maar even in zijn algemeenheid. Ook naar de informatieavond waar een aantal mensen opmerkingen en vragen hebben gesteld. Wij hebben DHV nog een keer opdracht gegeven om op een punt, dat met namen ook op die avond werd genoemd, nog eens een meting uit te voeren. Sommige mensen zeiden dat de gevel van het appartementcomplex Posthoornsteeg waarschijnlijk niet was meegenomen. Daar hebben we nog eens naar gekeken. Uitgaande van die voorkeursvariant 5, met zeer stil asfalt, veroorzaakt dat een toename in geluidsniveau van maximaal 4,6 dBA. Misschien is het toch goed om als het gaat om of daar nou een risico zit, nog even een aantal opmerkingen daarover te maken. Op de eerste plaats, de grote toename in het ge luidsniveau bedraagt ook in dat gebied, waar we die meting hebben verricht op al die plaatsen 4,6 dBA. We hebben dat afgerond naar 5. Dus daar zit nog wat ruimte. We zijn in de berekeningen voor de toekomstige situatie nog niet uitge gaan van hoe die rijbaan precies komt te liggen. De rijbaan zal enkele meters verder van de woningen komen te liggen, dankzij dat ontwerp. Dat betekent ook dat daar nog ruimte zit als het gaat om hoe dicht kom je bij die 5 dBA. En we hadden voor de huidige situatie eigenlijk uit moeten gaan van het jaar 2 0 04, want dat is het jaar van uitvoering, maar omdat we ook de tellingen al hadden voor 2002, zijn we van die telgegevens uitgegaan. In de tussentijd is er een toename van het verkeer, want het groeit alleen maar, dus ook daar zit nog een marge. Dus we zaten al niet op die 5 en er zijn ook nog redenen die er voor zorgen dat die ruim te in wezen nog wat groter is. Vervolgens zijn de vragen ook aan de raad gestuurd van een ander bureau. Die in opdracht van een van de bezwaarmakers nog ergens naar heeft gekeken. Ik kan u al die antwoorden op die vragen oplepelen, als u daar prijs op stelt. Het college heeft daar goed naar gekeken. Ook bij de afdeling Milieu werken hele kundige en ook heel snel werkende men sen. Dus die hebben nog voor vanavond ook al die antwoorden op papier gezet. Mocht u die willen horen vanavond, nog voor elf uur, dan kan dat. Maar in ieder geval heeft het college daaruit de conclusie getrokken dat er geen enkele aanleiding is om te twijfelen aan eerdere uitkomsten van de berekening, die door het onafhankelijk bureau DHV zijn ge maakt. Maar mocht u dat op prijs stellen dan kunt u die antwoorden krijgen. Dus wat het college betreft is een se cond opinion op dit terrein niet nodig.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2004 | | pagina 26