Blad 54
Verslag van de raadsvergadering van 23 februari 2 0 04
drukkelijk de keuze voor eenrichtingsverkeer op de binnen
ring, en binnen zo'n uitgangspunt past een oplossing, zoals
die gekozen is voor die huidige inrichting van die Wirdu-
merpoortsdwingerVerder moeten we die discussie maar niet
meer voeren, maar ik had er behoefte aan die opmerking nog
even te maken.
Meneer Kalsbeek vraagt namens de SP-fractie waarom we dit
nou eigenlijk doen. Dat doen we om gevolg te geven aan een
uitspraak, die we in het GWP hebben gedaan, dat we het au
toverkeer niet overal willen faciliteren, maar dat we het
wel willen faciliteren zeker op de drie ringen, dus ook op
de binnenring en binnen die binnenring zoveel mogelijk au-
toluw. Dat is de reden waarom we dit soort aanpassingen
plegen. En daar zullen ook de bestuurders en de werknemers
van het Provinciehuis gelukkig mee zijn, tenminste dat hoop
ik, maar dat is niet de enige doelgroep waarvoor we zoiets
doen
De Voorzitter: Nou kan ik me heel goed voorstellen dat we
nu tot stemming zouden kunnen overgaan. We hebben heel veel
minuten hieraan gewijd. Er zijn mensen die hebben gezegd
dat ze tijd hebben vrijgemaakt voor het volgende onderwerp,
dus ik zou graag tot besluitvorming willen overgaan.
De heer Ten Hoeve (PvdA)Ik ga ervan uit dat we stemmen
over het principe, want de plankaart, zoals die hier voor
ligt, zit een fout in. De Kanaalsbrug wordt opengesteld in
dit alternatief en ik denk niet dat dat de bedoeling is.
Mevrouw Waanders (weth)Dan heeft u het verkeerde alter
natief voor u.
De Voorzitter: Wij stemmen over het besluit, zoals het hier
ligt en niets meer en niets minder.
Aan de orde is de stemming.
(De LL-fractie verlaat de zaal.)
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig
het voorstel van het college, met inachtneming van de over
genomen motie
Voor stemden de leden van de fracties PAL/GL, PvdA, CDA,
WD, D66, FNPNLP, CU.
Punt 12
Vaststelling en raamkredietaanvraag Programma Infrastruc
tuur 2 0 04
Blad 55
Verslag van de raadsvergadering van 23 februari 2 0 04
De hear Tamminga (CDA)De CDA-fraksje kin mei de raamkredy-
toanfraach ensfh. fierder akkoart gean. Der is ien puntsje
dêr wolle wy noch wat oandacht foar freegje. En dat is it
rioel, de reservearring dêrfoar yn it bütengebietIt is
prachtich moai dat der jild foar reservearre wurdt, dat
moat ek, der komt dus ek noch wat mear, allinnich der wurdt
hieltyd praten oer de ferbettere septictank. Sa at wy ek
allegear wol lézen hawwe en heard hawwe is de léste tiid
dochs wol yn de media it ferhaal fan Wetterskip Fryslan op-
fallen, om eventueel ek noch in bydrage te jaan at wy de
IBA's doggeAs ik dan sjoch wat ferbettere septictanks
jouwe oan it miljeu, dan tink ik dat wy dat net hoege te
dwaan. Dan is in gewoane septictank ek klear. Mar at wy
begjinne mei IBA's, dy't noch al wat mear jild kostje, mar
dan dogge wy ek wat foar it miljeu. Dat wy hawwe ek miend
en wolle dat ek wol tajaan, de FNP foarop. Wy hawwe in oan-
tal dingen der noch oan tafoege.
Der komt aansens in mienskiplike moasje fan FNP, CDA en de
CU en dêr wolle wy in oantal dingen dochs noch yn freegje.
Hoe komt it aansens mei de IBA's, want dêr geane wy fan üt,
yn it bütengebiet. Dat is ek it behear, it ünderhald, mar
ek wêr't de stêd ütwreidet, moatte wy dêr earst noch de
IBA's oanlizze of kinne wy dêr noch in skoftke wachtsje,
oant dêr it rioel komt?
Wy woene graach dat it kolleezje komt mei in totaalplan,
dêr't wy dan aansens yn de ried oer beslute kinne.
Mear woe ik net sizze want de tiid wie beheind en ik lit
graach it wurd fierder oer oan de FNP-fraksje.
De heer Van der Straten (PvdA)De PvdA-fractie is in grote
lijnen akkoord met het raamkrediet Programma Infrastruktuur
2004. Een heleboel zaken zijn al lang in het plan vastge
legd, met ons doorgesproken in commissies en in raad. Dus
zoveel nieuwe dingen staan er niet in.
Wel maken wij ons zorgen over een nieuwe extra brug over de
Harlingervaart voor de aansluiting van de nieuwe westelijke
invalsweg op de TesselschadestraatWe willen graag duide
lijkheid hebben over de kosten, met name de grondkosten. We
willen ook weten wat het ruimtebeslag zal zijn op die
plaats. We willen weten of de beroeps- en recreatievaart
daar geen extra hinder door ondervindtEn wij zouden graag
zien dat de commissie Stadsontwikkeling nauw betrokken
wordt bij de planvorming over wel of niet weer een extra
nieuwe brug. Op dit moment onthouden wij onze goedkeuring
aan die ontwikkeling van de nieuwe brug over de Harlinger
vaart
Ik wil meteen ook even reageren op het plan van de zuive
ring. Want er is een stuk meegestuurd hier bij het amende
ment van de FNP-fractie en daarin staat duidelijk te lezen
dat van de zijde van de gemeente het voorstel gedaan wordt
om de aanpak van de ongezuiverde lozingen te temporiseren