Blad 54 Verslag van de raadsvergadering van 23 februari 2 0 04 drukkelijk de keuze voor eenrichtingsverkeer op de binnen ring, en binnen zo'n uitgangspunt past een oplossing, zoals die gekozen is voor die huidige inrichting van die Wirdu- merpoortsdwingerVerder moeten we die discussie maar niet meer voeren, maar ik had er behoefte aan die opmerking nog even te maken. Meneer Kalsbeek vraagt namens de SP-fractie waarom we dit nou eigenlijk doen. Dat doen we om gevolg te geven aan een uitspraak, die we in het GWP hebben gedaan, dat we het au toverkeer niet overal willen faciliteren, maar dat we het wel willen faciliteren zeker op de drie ringen, dus ook op de binnenring en binnen die binnenring zoveel mogelijk au- toluw. Dat is de reden waarom we dit soort aanpassingen plegen. En daar zullen ook de bestuurders en de werknemers van het Provinciehuis gelukkig mee zijn, tenminste dat hoop ik, maar dat is niet de enige doelgroep waarvoor we zoiets doen De Voorzitter: Nou kan ik me heel goed voorstellen dat we nu tot stemming zouden kunnen overgaan. We hebben heel veel minuten hieraan gewijd. Er zijn mensen die hebben gezegd dat ze tijd hebben vrijgemaakt voor het volgende onderwerp, dus ik zou graag tot besluitvorming willen overgaan. De heer Ten Hoeve (PvdA)Ik ga ervan uit dat we stemmen over het principe, want de plankaart, zoals die hier voor ligt, zit een fout in. De Kanaalsbrug wordt opengesteld in dit alternatief en ik denk niet dat dat de bedoeling is. Mevrouw Waanders (weth)Dan heeft u het verkeerde alter natief voor u. De Voorzitter: Wij stemmen over het besluit, zoals het hier ligt en niets meer en niets minder. Aan de orde is de stemming. (De LL-fractie verlaat de zaal.) Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van het college, met inachtneming van de over genomen motie Voor stemden de leden van de fracties PAL/GL, PvdA, CDA, WD, D66, FNPNLP, CU. Punt 12 Vaststelling en raamkredietaanvraag Programma Infrastruc tuur 2 0 04 Blad 55 Verslag van de raadsvergadering van 23 februari 2 0 04 De hear Tamminga (CDA)De CDA-fraksje kin mei de raamkredy- toanfraach ensfh. fierder akkoart gean. Der is ien puntsje dêr wolle wy noch wat oandacht foar freegje. En dat is it rioel, de reservearring dêrfoar yn it bütengebietIt is prachtich moai dat der jild foar reservearre wurdt, dat moat ek, der komt dus ek noch wat mear, allinnich der wurdt hieltyd praten oer de ferbettere septictank. Sa at wy ek allegear wol lézen hawwe en heard hawwe is de léste tiid dochs wol yn de media it ferhaal fan Wetterskip Fryslan op- fallen, om eventueel ek noch in bydrage te jaan at wy de IBA's doggeAs ik dan sjoch wat ferbettere septictanks jouwe oan it miljeu, dan tink ik dat wy dat net hoege te dwaan. Dan is in gewoane septictank ek klear. Mar at wy begjinne mei IBA's, dy't noch al wat mear jild kostje, mar dan dogge wy ek wat foar it miljeu. Dat wy hawwe ek miend en wolle dat ek wol tajaan, de FNP foarop. Wy hawwe in oan- tal dingen der noch oan tafoege. Der komt aansens in mienskiplike moasje fan FNP, CDA en de CU en dêr wolle wy in oantal dingen dochs noch yn freegje. Hoe komt it aansens mei de IBA's, want dêr geane wy fan üt, yn it bütengebiet. Dat is ek it behear, it ünderhald, mar ek wêr't de stêd ütwreidet, moatte wy dêr earst noch de IBA's oanlizze of kinne wy dêr noch in skoftke wachtsje, oant dêr it rioel komt? Wy woene graach dat it kolleezje komt mei in totaalplan, dêr't wy dan aansens yn de ried oer beslute kinne. Mear woe ik net sizze want de tiid wie beheind en ik lit graach it wurd fierder oer oan de FNP-fraksje. De heer Van der Straten (PvdA)De PvdA-fractie is in grote lijnen akkoord met het raamkrediet Programma Infrastruktuur 2004. Een heleboel zaken zijn al lang in het plan vastge legd, met ons doorgesproken in commissies en in raad. Dus zoveel nieuwe dingen staan er niet in. Wel maken wij ons zorgen over een nieuwe extra brug over de Harlingervaart voor de aansluiting van de nieuwe westelijke invalsweg op de TesselschadestraatWe willen graag duide lijkheid hebben over de kosten, met name de grondkosten. We willen ook weten wat het ruimtebeslag zal zijn op die plaats. We willen weten of de beroeps- en recreatievaart daar geen extra hinder door ondervindtEn wij zouden graag zien dat de commissie Stadsontwikkeling nauw betrokken wordt bij de planvorming over wel of niet weer een extra nieuwe brug. Op dit moment onthouden wij onze goedkeuring aan die ontwikkeling van de nieuwe brug over de Harlinger vaart Ik wil meteen ook even reageren op het plan van de zuive ring. Want er is een stuk meegestuurd hier bij het amende ment van de FNP-fractie en daarin staat duidelijk te lezen dat van de zijde van de gemeente het voorstel gedaan wordt om de aanpak van de ongezuiverde lozingen te temporiseren

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2004 | | pagina 28