Blad 60 Verslag van de raadsvergadering van 23 februari 2004 fractie vinden dat dus inderdaad grote flauwekul en een ty pisch product van de soort onderhandelingsopvoeding. Kinderen mogen bestuurlijk absoluut helemaal niet mee be slissen. Echte beslissingen hebben veel langere trajecten. Dus die titel 'kinderen beslissen mee' spreekt ons absoluut niet aan en wekt ook verwachtingen die niet waargemaakt kunnen worden. Vraagtekens hebben we ook bij de inzet van de griffie voor schoolachtige educatieve doeleinden. Verder zouden we ook willen zien dat niet per definitie die initiatiefnemers ook weer voorzitter of reservevoorzitter worden van deze kinderraad, zoals het ook bij de jongeren- raad het geval was en dan lijkt het meer op een pr-stunt van de initiatiefnemers, dan dat het gericht is op de kin deren zelf. Conclusie, houd het a.u.b. speels en op kinderniveau en niet serieus, blijf realistisch in de bakermat van de atheen van onze democratie, het oude Athene mochten mensen vanaf 18 jaar pas mee beslissen, dus absoluut geen kinde ren. De fractie van PAL/GL is daarom nog steeds verdeeld over dit punt De heer Feddema (WD) Even een korte reactie op de PAL/GL- fractie, alsof wij, initiatiefnemers van het vorige raad- spel, het jongerenraadspeldaar een rol in zouden hebben gespeeld. Desalniettemin, het was met een initiatiefvoor stel ook door de raad overgenomen. Onze fractie heeft heel veel op- en aanmerkingen gemaakt in de commissie, dat hoeven we hier niet over te doen. We blijven bij ons standpunt dat we vinden dat in ieder geval tot 13,14 jaar kinderen kinderen moeten blijven. We vinden ook dat er niet voldoende draagvlak is bij het onderwijs. We vinden ook dat er oneigenlijk geld gebruikt wordt van de griffie. Vandaar dat onze fractie tegen het voorstel zal stemmen Mevrouw Dolstra(LL): Daar sluiten wij ons helemaal bij aan. De heer Stoker (CU)Wij vinden dit een prima plan. Datgene wat je als kind aan bijzonderheden op school meemaakt en buiten school middels de school, onthoud je doorgaans je hele leven. En dat kan dus van grote betekenis zijn voor je houding ten opzichte daarvan in je latere leven. We wilden toch de politiek dichterbij de mensen brengen. Mijn doch tertje heeft het altijd over kinderen en mensen, alsof dat niet helemaal hetzelfde is. Welnu ik zal mijn best doen haar ervan te overtuigen dat kinderen ook mensen zijn. Mevrouw Dames(CDA)Wat de heer Stoker van de CU-fractie zei is mij uit het hart gegrepen. Ook wij waren van mening dat juist dit soort zaken kinderen heel goed onthouden. Ik Blad 61 Verslag van de raadsvergadering van 23 februari 2004 heb het ook gemerkt met de Paulusschool die hier toen op bezoek was. Die kinderen waren ongelooflijk enthousiast over wat er gebeurde. Dan kun je zeggen, het is maar een saaie raadsvergadering, maar voor deze groep kinderen is dat niet saai, want het is voor hen helemaal nieuw. Dat het voor ons saai mag zijn, okee, maar wij moeten onze gevoe lens niet projecteren op kinderen. Ik heb het gevoel dat dat wat te veel gebeurt. Dat merk ik ook aan wat de SP- fractie zegt: laat kinderen kinderen blijven. Dat is wat wij precies doen, wij laten kinderen kinderen blijven. Wij zeggen niet: 'kinderen ga maar een raadsvergadering spe len', nee wij zeggen: 'kinderen wees bezig op je eigen ni veau, met je eigen taal, op je eigen manier, met zaken die jullie belangrijk vinden'Dan laat je een kind ook kind. Als je tegen een kind zegt: ga maar beslissen over de wet werk en bijstand', dan ben je met hele andere zaken bezig. Maar zij zijn bezig met hun eigen leefomgeving en zij kun nen op dat moment bezig met een spel, want het is maar een spel, waarbij zij een 5000 euro ter beschikking krijgen om iets te laten uitvoeren. En dan denk ik, wat is er mooier als je daar mee bezig kunt zijn en op die manier bezig kunt zijn met je leefomgeving en met de politiek. (Mevrouw Veenstra (SP) .- Ik heb echt mijn best gedaan om zo veel mogelijk te onderzoeken of er draagvlak voor was. Maar als ik u zo hoor, is het net of u heel andere soort kinde ren kent dan ik in mijn omgeving tegenkom. Waarschijnlijk denk ik wel. Want wij hebben ook gezocht naar draagvlak. Proloog heeft toen ook in de commissiever gadering ingesproken, die heeft heel veel scholen achter zich staan en al die scholen willen dolgraag aan de slag. Verder hebben wij met de PCBO gesproken, die vertegenwoor digt het christelijk basisonderwijs, die zegt, zeg maar hoeveel scholen wij moeten leveren en we leveren ze zo. We hebben gesproken met een leerkracht uit Goutum. Hij zei: wij willen dolgraag aan de slag, hoe eerder hoe beter. Het enige waar ze bang voor zijn, is dat er meer scholen willen dan dat er uiteindelijk mee kunnen doen. En dan denk ik, ik weet niet met wat voor scholen de WD gesproken heeft en waar u mee gesproken heeft, maar naar ons idee is dat ge woon de minderheid, want iedereen wil dolgraag aan de slag. (Mevrouw Veenstra (SP)Nee, want deze leerkracht die ik heb gesproken Dat is maar één leerkracht, maar wij hebben dus met hele organisaties en met scholen gepraat. (Mevrouw Veenstra (SP)Die heeft geïnformeerd bij collega leerkrachten en die kwamen allemaal tot dezelfde conclusie die waren toch van mening dat het meer een ontzettend leuk idee is, ook voor de leerkrachten zelf. En dat is dus de indruk die ik kreeg uit het onderzoek wat ik gedaan heb.) Verder hebben wij ook nog met SWL gesproken, dat is de Stichting Welzijn Leeuwarden die ook de jongerenraad heeft gedaan, die is ook uitermate enthousiast over dit plan. Die

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2004 | | pagina 31