Blad 14 Verslag van de raadsvergadering van 16 april 2 0 04 Getekend: de Directeur van de Nederlandse Jeugdherberg Cen trale Zo begon mijn arbeidzaam leven. De jeugdherbergcentrale. Hoewel het voor mij een gewone werkkring was, maakte ik kennis met een wereld die ik niet kende. Vele weekenden de natuur in; in de zomervakantie Eu ropa ontdekken Samen met een voor die tijd ongebruikelijke mengeling van werkende arbeidersjongeren en uit progressief liberaal mi lieus voortkomende gymnasiasten en studenten. Het was zowel de sfeer van de AJC als van de NJN. Bij geen van beide groepen hoorde ik thuis, maar ik genoot van de wereld waar ze me mee in contact brachten. De liefde voor de vrije natuur had ik van thuis wel meegekregen. Mijn belangstelling voor planologie, architectuur en ste denbouw ontstond bij de NJHCDaar leerde ik dat ruimte iets anders is dan leegte. Een grote ruimte, kan volmaakt gevuld zijn met slechts een enkele takken in een Keulse pot. Je hoefde geen duur meubilair te hebben om iets mooi in te richten. Integendeel zelfs. Er werden in die tijd van de wederopbouw nieuwe jeugdher bergen gebouwd. De mooiste waren die met een heldere een voudige structuur. Zonder dat we het wisten hingen we de principes van het modernisme aan. Direct buiten de stad begon het open groene land. Amsterdam en omgeving zag er afgezien van Amsterdam West niet zo an ders uit als Nescio het beschreef. De stad was nog stad, dorpen waren nog dorpen en buiten was nog buiten. Een on derscheid dat we heden ten dage door gebrek aan zorgvuldige planvorming, steeds meer kwijt raken. In zijn boek "Waarom vergeten we steeds meer als we ouder worden" stelt Douwe Draaisma: "De herinnering is als een hond die gaat liggen waar hij wil"Bij die herinnering van het ongerepte Noordhollandse landschap en het idyllische reeds lang verdwenen Opsterlandse riviertje de Wispel zou ik graag lang willen blijven liggen. Maar weest u gerust, ik zal meer systematiek in mijn af scheidsspeech aanbrengen dan alleen de verlangens van mijn hond te volgen. Ik neem met u slechts een paar van mijn herinneringen door. Als goede leerling van een "School met den Bijbel" zal ik daar algemene betekenissen uit trachten te halen. Ik richt mij met name op mijn ervaringen in en met het lokaal bestuur. Andere ervaringen heb ik in een an der verband reeds gememoreerd. Ik werd volwassen in een burgerlijke verzuilde samenleving. Scheiding van de sexen was een gegeven. In onze gemeente lijke zwembaden waren de jongens- (met badmeesters) en meisjesbaden (met badjuffen) streng gescheiden. Vrije huwe Blad 15 Verslag van de raadsvergadering van 16 april 2 0 04 lijkskeuze was een relatief begrip. Om toestemming te krij gen waren geloof en maatschappelijke status vaak belangrij ke ijkpunten, hetgeen van tijd tot tijd tot familiedrama's kon leiden. En van de Islam hadden we nog nooit gehoord. In de zestiger jaren veranderde dit alles rigoureus. Mede door de pil, entree van de televisie werd onze blik van ons zelf naar buiten gericht. Onder druk van externe omstandigheden en nieuwe communicatiemiddelen verandert de maatschappijDit ondanks verzet van geestelijke leiders en maatschappelijke belanghebbenden. Ook vandaag de dag. Mijn bouwjaar is van een gelukkige generatie. We waren, met een variatie op het boek van Christien Brinkgrevelaat mondig, maar vroeg volwassen. Wij hebben min of meer bewust de oorlog - de hongerwinter - meegemaakt; maar ook de be vrijding; de woningnood, maar ook de wederopbouw,- de armoede, maar ook de welvaart. Ook al werden we in de termen van Cees Schuyt vaak gehin derd door "hoogtevrees", we waren "social climbers"!. De ontdekkingstocht door het leven die ondanks vallen en opstaan elke keer weer nieuwe inspirerende inzichten en uitzichten bood, is misschien wel het beste wat een mens kan overkomen. Je maakt die tocht met je naasten, ouders, kinderen, partners, vrienden, maar hoe die tocht verloopt, hangt heel sterk af van de manier waarop je gevormd wordt in je jongste jaren. Ik had het grote geluk de juiste ervaringen te hebben. Ouders die zeer geïnteresseerd waren in de wereld om hen heen; een hartelijke Friese familie die met hun mooie taal, hun boeken, het Frysk Sjongboek een contramal verschafte voor de Amsterdamse cultuur waar we opgroeiden; een jaren lang lidmaatschap van het elitaire "Jeugd en Muziek"maar ook van "Jonge Strijd" de jeugdafdeling van het N.V.V. en zoals gezegd de Jeugdherberg Centrale. Die invloed van maar ook de spanningen en botsingen tussen die verschillende werelden hebben mij gevormd. Een mens kan zich niet beter wensen. Zijn hier nu ook lessen uit te trekken voor jongeren van nu? Jongeren die ook te maken hebben met verschillende cul turen? Dat is gevaarlijk, want de vergelijking gaat groten deels mank. Maar toch. We beschouwen de ontwikkeling van jongeren met een buitenlandse afkomst vooral als probleem. Maar is dat per definitie ook zo? Opgroeien in een gezin met weinig ontwikkelde ouders, die zich uit angst krampach tig vasthouden aan hun waarden en normen, is niet eenvou dig

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2004 | | pagina 8