Blad 12 Verslag van de raadsvergadering van 10 mei 2 0 04 te van de eerste Friese stadhouder graaf Willem Lodewijk, hier bekend als Üs Heit. De laatste bijzetting was in 1765 en betrof Maria Louise van Hessen-Kassei, de moeder van Willem IV. Bij de Bataafse revolutie in 1795 werd vrijwel alles wat hier aan de Oranje's en de Nassau's deed denken vernield. Het verhaal gaat dat er zelfs met de beenderen van Maria Louise getrommeld is. Later is de stadhouderlijke grafruimte voor zover mogelijk hersteld. Prachtige historie. We zitten er nu bovenop. Jammer dat zo weinig mensen in Nederland dit weten. Delft, dat kennen we van Wilhelmina, Claus en Juliana. Breda wellicht, ook een echte Nassaustad, maar daar is Commissaris Nijpels dan ook burgemeester geweest! Maar Leeuwarden Nassaustad? Dat is niet de eerste associa tie die bij de gemiddelde Nederlander opkomt. In 1935 vierde Leeuwarden zijn 500-jarig bestaan. In 1985 vierde Leeuwarden zijn 700 jarig bestaan. In 50 jaar werd Leeuwarden dus 200 jaar ouder. In deze stad vliegt de tijd en is het altijd feest! In 1285 werd Leeuwarden voor het eerst 'stad' genoemd. Vandaar de viering van het 700-jarig bestaan in 1985. In 1435 vond de samenvoeging plaats van de drie nederzettingen Oldehove, Nijehove en Hoek tot één ste delijk gebied. Leeuwarden krijgt dan stadsrechten. Vandaar de viering van het 500-jarig bestaan in 1935. Ook dit jaar, 2004, is weer een herdenkingsjaar en wel het jaar waarin Leeuwarden 500 jaar gewestelijke hoofdstad is. In 1586 besloten de Staten-Generaal dat Leeuwarden voortaan zijn eigen bestuur mocht kiezen. Daarmee verwierf Leeuwar den binnen het gewest Friesland de status van vrije en au tonome stad. Mijn indruk is dat dat besluit verstrekkende gevolgen heeft gehad voor de verhouding met de provincie, die door de eeuwen heen vaak moeizaam is geweest. In 1748 verspeelden de Leeuwarders dat kiesrecht weer als onbedoeld gevolg van het zogenaamde Pachtoproer. Voor he dendaagse organisatoren van verzetsacties valt uit dat en ander Leeuwarder oproer en verzet een belangrijke les te leren. Het is niet zo moeilijk om de steun van de massa te verwerven, maar dat op zichzelf zegt nog niets over de le gitimiteit, laat staan de effectiviteit van verzet. Syn wurd wie wet; rjocht, sljocht en trou syn leare, en twang, fan wa ek, stie it tsjin' zegt het Friese volkslied. Maar deze dichterlijke karakterisering van het Friese volk kan toch moeilijk een rechtvaardiging zijn om je eigen spoor te trekken. De eenheidsstaat is al bijna twee eeuwen oud en uiteindelijk gaat het erom dat je in democratisch genomen besluiten je zin krijgt en dat die besluiten worden uitge voerd Nog even terug naar de historie. In 1747 werd de Friese stadhouder Willem Carel Hendrik Friso erfstadhouder van al Blad 13 Verslag van de raadsvergadering van 10 mei 2004 le gewesten, verhuisde naar Den Haag en ging verder door het leven als Willem IV. Daarmee was het na bijna 250 jaar gedaan met Leeuwarden als Hofstad. Ook dat moment lijkt me debepalend geweest te zijn voor de hedendaagse status van de stad. Door de eeuwen heen heeft Leeuwarden behoord tot de tien, twaalf grootste steden van het land. Dat is verle den tijd. Tegenwoordig valt de status van grote stad vooral af te leiden uit de aanwezigheid van grote stads-problemen, zoals criminaliteit, drugsverslaving, probleemjongeren, werkloosheid, integratie-vraagstukken en achterstandwijken. Wat dat betreft kan er geen twijfel over bestaan: Leeuwar den is een echte grote stad. Ik vind het interessant dat de topografie van de stad door de eeuwen heen nauwelijks is veranderd. Alle omwentelingen, opstanden, revoluties en oorlogen hebben niet kunnen ver hinderen dat de historische kern vrijwel ongewijzigd is ge bleven. Ook de aanzienlijke groei van de bevolking in de 17e en de 20e eeuw hebben daar geen afbreuk aan gedaan. Daarom is de geschiedenis in Leeuwarden zo voelbaar en zichtbaar Een heel belangrijke troef van deze stad. VERBORGEN GRANDEUR De geschiedenis van Leeuwarden laat zien dat er meer dan genoeg reden is om trots te zijn. Er is geen reden voor bescheidenheid. Waarom blijft dat zo verborgen? In en rond Amsterdam geven alle verkeersborden de weg naar Leeuwarden aan. Dat is niet mijn verdienste. Die borden stonden er ook al voor mijn benoeming. Bij Schiphol, boven de ringweg AIO, bij de Coentunnel, overal staat met grote letters 'Leeuwarden'. Als je via de IJtunnel Amsterdam ver laat rijd je zelfs over de Nieuwe LeeuwarderwegDie heet vanaf vandaag de Nije Ljouwerter Wei. Maar na de Afsluit dijk komt er bij Surch (Zurich) een merkwaardig moment. Grote borden boven de weg geven aan waar de snelweg A7 naartoe gaat: naar Bolsward en Sneek! Ik gun het de burge meesters Vroegindeweij en Brok van harte, maar het is raar dat de route van de hoofdstad van Nederland naar de hoofd stad van Friesland niet via de A7 loopt, maar langs een ne gen kilometer lang karrenspoor Die weg geeft je niet het gevoel dat je een grote en bijzondere stad nadert. Zeer ten onrechte bestaat bij velen de indruk dat Leeuwar den heel ver weg is en dat een barre tocht nodig is om er te komen. 'Moet je nog helemaal naar Leeuwarden' is een vraag die mij in de toekomst in mijn oude woonplaats nog vaak zal worden gesteld. Ja, vijf kwartier rijden, net zo lang als de door fileleed geteisterde ritten van Amsterdam

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2004 | | pagina 7