Blad 16 Verslag van de raadsvergadering van 10 mei 2004 ners met een evenwichtige bevolkingssamenstelling en een economische ontwikkeling die spoort met het landelijk ge middelde. Er zal sprake zijn van hoogwaardige vestigingsmi lieus voor bedrijven en bewoners en van een goede bereik baarheid met effectieve transport- en vervoerssystemen. Tenslotte zal Leeuwarden een veilige en leefbare gemeente zijn. Ik maak deze ambitie graag tot de mijne. It befolkingsoantal moat omheech om foldwaande skaalgrutte te krijen en te behalden foar kwalitatyf heechweardige grutstedsfoarsjenningen. Dat is een kwestje fan hin en aai óf, om it mar ris yn de sfear fan dizze provinsje te siz- zen, fan ljip en aai. Wat grutter de befolking, wat mear mooglikheden foar foarsjenningen. Wat better de foarsjen ningen, wat mear minsken der wenje wolle. Underwiis, wurk, wenjen en in oantreklike en feilige stêd binne de krusiale betingsten. Dêr lizze grutte kansen. Leeuwarden heeft een heel sterk en breed aanbod van HBO- onderwijs, waarvan tal van onderdelen behoren tot de top van Nederland. De samenwerking met een groeiend aantal uni versiteiten geeft hieraan een extra dimensie. Gespeciali seerde onderzoeksinstituten weten de stad inmiddels te vin den. Van groot belang is ook de toenemende opleidings- en onderzoeksrol van het Medisch Centrum Leeuwarden. Dat Leeuwarden een echte onderwijsstad is, blijkt wel uit het opvallend grote aantal inwoners in de leeftijd van 20 tot 24 jaar. Meer dan 10% tegenover 6% landelijk. Maar in de leeftijdsgroep van 25-65 jaar zit Leeuwarden onder het landelijke gemiddelde. Om dat te verbeteren is een groot stedelijke omgeving met een creatief en inspirerend klimaat nodig. Dat krijgen we alleen als op alle bestuurlijke ni veaus langdurig en consequent wordt gewerkt aan de positie van Leeuwarden als centrumgemeente. Als alles wat er in Friesland te vergeven is als pepernoten over de hele pro vincie wordt gestrooid, gaat dat niet lukken. Dan staat hier over honderd jaar weer een burgemeester die dezelfde problemen signaleert als ik en die vaststelt dat er weliswaar sprake is van historische continuïteit, maar niet van vooruitgang. Werk heeft Leeuwarden in ruime mate. Ruim een kwart van de totale werkgelegenheid in Friesland bevindt zich in Leeu warden, waar maar 14% van de Friese bevolking woont. On danks het grote aanbod aan werkgelegenheid in de stad, is de werkloosheid met 16% hoog en de arbeidsparticipatie laag. De inkomende pendel is 55%. Er is dus sprake van een zeer onevenwichtige situatie. Om daar wat aan te doen moet het woningaanbod drastisch verbeteren. Daar wordt hard aan gewerkt. En verder moeten al diegenen die nu klagen dat ze 's ochtends bij Leeuwarden in de file staan ofwel in de stad gaan wonen, ofwel niet meer klagen. De sleutel voor de Blad 17 Verslag van de raadsvergadering van 10 mei 2004 oplossing van het doorstromingsprobleem ligt voor het opra pen: huizen bouwen en wie hier werkt komt hier ook wonen. Meewerken aan het opbouwen van de stad waar je je brood verdient Alle zeilen moeten worden bijgezet om de werkgelegenheid te behouden en te vergroten. Dat betekent hard werken aan de relaties tussen de gemeente en het bedrijfsleven. Dat bete kent ook een voortdurende zoektocht naar nieuwe werkgele genheid en een professionele promotie van de stad. Er moet worden geïnvesteerd in datgene wat een stad aantrekkelijk maakt om er te werken en te wonen: bereikbaarheid, mooie ruimte voor bedrijvigheid, veiligheid, culturele voorzie ningen en een tot de verbeelding sprekende openbare ruimte En verder moet er goed gevoetbald worden, want ook dat hoort bij de status van centrumgemeente. Ljouwert heart net ta de seis nasjonale stedsnetwurken üt de nije Nota Ruimte. De eardere kabinetstasizzing dat Ljou wert as twadde haadstêd fan Noard-Nederlan finansjeel- ekonomysk en romtlik-ynstrumenteel op deselde wize hannen en fuotten krije sil as de haadstêden yn it nasjonaal stedsnetwurk, is no fêstlein yn dy nota. Dat is tige wich- tich. Yn de Kadernota Streekplan Fryslan 2005 - 2015 'Om de kwa liteit fan de romte1 wurdt mei klam keazen foar in ferster- king fan de posysje fan Ljouwert as haadstêd fan de provin sje. "Ljouwert fertsjinnet in spesifike taakstelling, sjoen it belang fan de stêd foar de hiele provinsje en de posysje fan Ljouwert yn noardlik en nasjonaal ferban" seit de nota. Ik hoopje en ferwachtsje dat dat ek nei de resinte diskusje yn de Steaten noch rjocht oerein stiet. De ynset is in konsintraasje fan wenjen, wurkjen en foar- sjenningen yn de stedsgebieten. It komt der no op oan dat de stêd Ljouwert, yn goede gearwurking en yn harmony mei de provinsje en ünder soarchfaldige ófweaging fan de belangen fan de oare stéden en de doarpen yn Fryslan, konkreet yn- hltld jout oan de ynset fan it Streekplan. It giet der net om oaren te oerfleanen, it giet derom dat men der fan wjerskanten, haadstêd en provinsje, haadstêd en stéden, haadstêd en doarpen, fan oertsjüge rekket dat it foar hiel Fryslan wichtich is dat Ljouwert de kans krijt dy troch- braak ta in wiere sintrumgemeente te realisearjenDe skaalfergrutting liedt ta in heger foarsjenningennivo en mear wurkgelegenheid, dêr 't ek oare provinsjebewenners as Ljouwerters fan profitearje sille. Yn de skiednis hawwe de provinsje en de stêd faak mei el- koar spul han. Op wichtige mominten stienen provinsje- en stedsbestjoerders lyk foarinoar oer. Myn yndrok üt de skiednis is dat üteinlik provinsje noch stêd dêr better fan wurden binne. Graach wol ik mei de bestjoerders fan de pro vinsje en mei dy fan alle oare 30 gemeenten yn Fryslan, fan

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2004 | | pagina 9