Blad 30
Verslag van de raadsvergadering van 7 juni 2004
dat in het noodzakelijke bezuinigingsgeweld het huidige
voorzieningenniveau, dat hoort bij een goed woon- en leef
klimaat, zoveel mogelijk in stand moet worden gehouden. Ik
duid daarmee onder andere op het onderhoudsniveau en de
veiligheid. Kortweg de basale voorzieningen in wijken, dor
pen en in de stad. Nieuw structureel beleid is alleen ac
ceptabel als het maatschappelijk onontkoombaar is, dan wel
maatschappelijk gezien veel rendement oplevert of wanneer
de voorbereidingen zover gevorderd zijn dat we deze feite
lijk met goed fatsoen niet meer kunnen stoppen. Investeren
in de stad vinden wij dus ook belangrijk.
Bij de bezuinigingen willen we de minder draagkrachtigen
zoveel mogelijk ontzien. Daarom gaan we ook akkoord met de
voortzetting van het kwijtscheldingsbeleid voor de minima.
Ook als blijkt dat we met een onvoorziene strop komen te
zitten bij het kwijtscheldingsbeleid als onderdeel van de
afvalstoffenheffing. De wettelijke taken van de gemeente
behoren op een aanvaardbaard niveau te worden uitgevoerd.
Dat betekent ook dat er gehandhaafd moet worden op het ge
bied van veiligheid, ruimtelijke ordening en milieu. Sober
heid en doelmatigheid zijn hierin sleutelwoorden. Wel zul
len we bij de begroting duidelijkheid moeten hebben welke
taken daadwerkelijk wettelijk verplicht zijn.
De kaasschaafmethode werkt niet meer bij een dergelijke om
vangrijke bezuinigingsoperatie. Er moeten fundamentele keu
zes worden gemaakt met verstrekkende gevolgen. De bedrijfs
voering heeft al een paar zware taakstellingen achter de
rug, die overigens nog wel gerealiseerd moeten worden. Be
zuinigingen op de organisatie liggen ons inziens niet voor
de hand, tenzij het college zelf met voorstellen komt. Een
financieel sluitende meerjarenraming met een voldoende ni
veau van de algemene reserve is een must.
Ook de gemeente moet haar huishoudboekje op orde hebben.
Als laatste, en daar leggen wij nogmaals de nadruk op, wil
len wij niet dat Leeuwarden weer vervalt in de categorie
gemeenten met het hoogste belastingtarief. We moeten ons
niet uit de markt prijzen. Uitgangspunt is dat wij eerst
het bestaande beleid tegen het licht houden, voordat we
kijken naar verhoging van de OZB tarieven. Verhoging van de
OZB is bepaald niet de eerste optie van de CDA-fractie. Ik
hoop dat dit signaal ook richting het college duidelijk is,
ook als de begroting wordt opgesteld.
Voorzitter, dan nu enkele opmerkingen bij concrete voor
stellen in de Kaderbrief
De motivering voor een nieuw onderkomen voor het HCL vinden
wij niet sterk. De raad heeft al eerder een krediet be
schikbaar gesteld, dat nu plotseling ontoereikend is. Waar
om is het krediet ineens ontoereikend? Is het program van
eisen veranderd? De CDA-fractie stelt zich de vraag of deze
Blad 31
Verslag van de raadsvergadering van 7 juni 2 0 04
investering echt niet uit te stellen is. Graag van het col
lege een nadere argumentatie van het voorstel en een ant
woord op de vraag of er nog aan de wettelijke eisen van ar
chiefbeheer kan worden voldaan als de raad de investering
zou afblazen of uitstellen.
Wij beschouwen de bekostiging van het pontje bij de Prin
sentuin niet als urgent. Wij stellen voor om te zoeken naar
een private sponsor - en dat moet toch mogelijk zijn zou je
zeggen öf de kosten worden verdisconteerd in de lig
plaatstarieven. En anders hoeft het voor ons niet. Wij zijn
nagegaan welk bedrag hiermee gemoeid is en dat is 10.000
euro. Een bedrag waar menig vereniging of organisatie blij
mee zou zijn.
Ook hebben wij enkele vragen bij de realisatie van het mul
tifunctioneel centrum annex jeugdsoos in de wijk Cammingha-
buren. Zijn de voorbereidingen al in een vergevorderd sta
dium, doordat er al concrete toezeggingen zijn gedaan aan
de wijk? Bovendien is er sprake van externe financiering
(Ja hebben wij begrepen, Oranjefonds en VSB-fonds)Jonge
renbeleid heeft een hoge prioriteit bij ons, maar we hebben
nog wel twijfels over het concept. Komen de jongeren wel?
Is daar wel voldoende onderzoek naar gedaan? Zijn of worden
de jongeren ook betrokken bij de plannen en bij de bouw?
Dat lijkt ons wel van belang. Mutatis mutandis geldt voor
Westeinde nagenoeg hetzelfde: jarenlang zijn er plannen ge
maakt, er zijn concrete toezeggingen gedaan en er is sprake
participatie van derden in dit project. We bejegenen dus
beide positief, maar alles onder het voorbehoud met betrek
king tot de financiële situatie in november.
De CDA-fractie vraagt zich af of de uitbreiding van de for
mat ie bij milieu en handhaving niet nader bekeken zou moe
ten worden bij de opzet van een handhavingunitOp zich
zijn er wettelijke taken met naar verhouding een laag risi
coprofiel. Als dat zo is dan hoor ik dat graag. Wordt de
gemeente wettelijk verplicht tot deze uitbreiding? Ligt er
een inspectierapport onder, ja of nee? Graag een antwoord
op deze vraag.
Daarnaast gaat de CDA-fractie niet akkoord met een nieuwe
huisvesting voor de buitendienst werkers. De krappe tijden
maken het noodzakelijk voorlopig te koersen op twee loca
ties. Te zijner tijd kunnen we een locatie in de Zuidlanden
daar misschien beter bij betrekken.
Het meldpunt overlast dient gefinancierd te worden uit de
GSB-middelen voor 2005 en 2006 staat aangegeven.
Het meldpunt ontvangt jaarlijks 600 telefoontjes, waarvan
60% voor de politie zijn bestemd, 20% voor de gemeente en
20% overige. Is het niet mogelijk hiervoor een goedkopere
oplossing te vinden via een goede doorschakeling van tele-