Blad 30 Verslag van de raadsvergadering van 7 juni 2004 dat in het noodzakelijke bezuinigingsgeweld het huidige voorzieningenniveau, dat hoort bij een goed woon- en leef klimaat, zoveel mogelijk in stand moet worden gehouden. Ik duid daarmee onder andere op het onderhoudsniveau en de veiligheid. Kortweg de basale voorzieningen in wijken, dor pen en in de stad. Nieuw structureel beleid is alleen ac ceptabel als het maatschappelijk onontkoombaar is, dan wel maatschappelijk gezien veel rendement oplevert of wanneer de voorbereidingen zover gevorderd zijn dat we deze feite lijk met goed fatsoen niet meer kunnen stoppen. Investeren in de stad vinden wij dus ook belangrijk. Bij de bezuinigingen willen we de minder draagkrachtigen zoveel mogelijk ontzien. Daarom gaan we ook akkoord met de voortzetting van het kwijtscheldingsbeleid voor de minima. Ook als blijkt dat we met een onvoorziene strop komen te zitten bij het kwijtscheldingsbeleid als onderdeel van de afvalstoffenheffing. De wettelijke taken van de gemeente behoren op een aanvaardbaard niveau te worden uitgevoerd. Dat betekent ook dat er gehandhaafd moet worden op het ge bied van veiligheid, ruimtelijke ordening en milieu. Sober heid en doelmatigheid zijn hierin sleutelwoorden. Wel zul len we bij de begroting duidelijkheid moeten hebben welke taken daadwerkelijk wettelijk verplicht zijn. De kaasschaafmethode werkt niet meer bij een dergelijke om vangrijke bezuinigingsoperatie. Er moeten fundamentele keu zes worden gemaakt met verstrekkende gevolgen. De bedrijfs voering heeft al een paar zware taakstellingen achter de rug, die overigens nog wel gerealiseerd moeten worden. Be zuinigingen op de organisatie liggen ons inziens niet voor de hand, tenzij het college zelf met voorstellen komt. Een financieel sluitende meerjarenraming met een voldoende ni veau van de algemene reserve is een must. Ook de gemeente moet haar huishoudboekje op orde hebben. Als laatste, en daar leggen wij nogmaals de nadruk op, wil len wij niet dat Leeuwarden weer vervalt in de categorie gemeenten met het hoogste belastingtarief. We moeten ons niet uit de markt prijzen. Uitgangspunt is dat wij eerst het bestaande beleid tegen het licht houden, voordat we kijken naar verhoging van de OZB tarieven. Verhoging van de OZB is bepaald niet de eerste optie van de CDA-fractie. Ik hoop dat dit signaal ook richting het college duidelijk is, ook als de begroting wordt opgesteld. Voorzitter, dan nu enkele opmerkingen bij concrete voor stellen in de Kaderbrief De motivering voor een nieuw onderkomen voor het HCL vinden wij niet sterk. De raad heeft al eerder een krediet be schikbaar gesteld, dat nu plotseling ontoereikend is. Waar om is het krediet ineens ontoereikend? Is het program van eisen veranderd? De CDA-fractie stelt zich de vraag of deze Blad 31 Verslag van de raadsvergadering van 7 juni 2 0 04 investering echt niet uit te stellen is. Graag van het col lege een nadere argumentatie van het voorstel en een ant woord op de vraag of er nog aan de wettelijke eisen van ar chiefbeheer kan worden voldaan als de raad de investering zou afblazen of uitstellen. Wij beschouwen de bekostiging van het pontje bij de Prin sentuin niet als urgent. Wij stellen voor om te zoeken naar een private sponsor - en dat moet toch mogelijk zijn zou je zeggen öf de kosten worden verdisconteerd in de lig plaatstarieven. En anders hoeft het voor ons niet. Wij zijn nagegaan welk bedrag hiermee gemoeid is en dat is 10.000 euro. Een bedrag waar menig vereniging of organisatie blij mee zou zijn. Ook hebben wij enkele vragen bij de realisatie van het mul tifunctioneel centrum annex jeugdsoos in de wijk Cammingha- buren. Zijn de voorbereidingen al in een vergevorderd sta dium, doordat er al concrete toezeggingen zijn gedaan aan de wijk? Bovendien is er sprake van externe financiering (Ja hebben wij begrepen, Oranjefonds en VSB-fonds)Jonge renbeleid heeft een hoge prioriteit bij ons, maar we hebben nog wel twijfels over het concept. Komen de jongeren wel? Is daar wel voldoende onderzoek naar gedaan? Zijn of worden de jongeren ook betrokken bij de plannen en bij de bouw? Dat lijkt ons wel van belang. Mutatis mutandis geldt voor Westeinde nagenoeg hetzelfde: jarenlang zijn er plannen ge maakt, er zijn concrete toezeggingen gedaan en er is sprake participatie van derden in dit project. We bejegenen dus beide positief, maar alles onder het voorbehoud met betrek king tot de financiële situatie in november. De CDA-fractie vraagt zich af of de uitbreiding van de for mat ie bij milieu en handhaving niet nader bekeken zou moe ten worden bij de opzet van een handhavingunitOp zich zijn er wettelijke taken met naar verhouding een laag risi coprofiel. Als dat zo is dan hoor ik dat graag. Wordt de gemeente wettelijk verplicht tot deze uitbreiding? Ligt er een inspectierapport onder, ja of nee? Graag een antwoord op deze vraag. Daarnaast gaat de CDA-fractie niet akkoord met een nieuwe huisvesting voor de buitendienst werkers. De krappe tijden maken het noodzakelijk voorlopig te koersen op twee loca ties. Te zijner tijd kunnen we een locatie in de Zuidlanden daar misschien beter bij betrekken. Het meldpunt overlast dient gefinancierd te worden uit de GSB-middelen voor 2005 en 2006 staat aangegeven. Het meldpunt ontvangt jaarlijks 600 telefoontjes, waarvan 60% voor de politie zijn bestemd, 20% voor de gemeente en 20% overige. Is het niet mogelijk hiervoor een goedkopere oplossing te vinden via een goede doorschakeling van tele-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2004 | | pagina 16