Blad 32
Verslag van de raadsvergadering van 7 juni 2004
foontjes. De vrijgekomen GSB-middelen kunnen dan weer op
een andere wijze ingezet worden. En wij noemen dit ook om
dat ook op de GSB-middelen sowieso wordt gekort door het
Rijk. Wil het college dit eens uitzoeken, zodat we bij de
begrotingsbehandeling precies weten wat mogelijk of niet
mogelijk is?
In de begrotingsvergadering van vorig jaar is ten aanzien
van een aantal door het college voorgestelde bezuinigingen
door de raad een helder besluit genomen. Het betreft hier
het godsdienst- en vormingsonderwijs, COC, COS, Anders Ac
tieven en topsportsubsidies. Deze werden niet afgeschaft.
De gemeente zou zich uiterst onbetrouwbaar gedragen wanneer
ze nog niet een half jaar later deze relatief kleine subsi
dies alsnog zou afschaffen.
Omdat het hier gaat om concreet benoemde bezuinigingsvoor
stellen met daarbij bekende geldbedragen, is het zaak om al
in dit stadium de nodige duidelijkheid te verschaffen. De
beslissing doorschuiven naar november betekent weer onze
kerheid voor de betrokken mensen en organisaties. Daarom
dienen wij het volgende amendement in.
"De gemeenteraad van Leeuwarden,
bijeen in de vergadering van 7 juni 2 0 04,
behandelende het onderwerp "Kaderbrief gemeente Leeu
warden 2 0 04;
overwegende
dat het college in de Kaderbrief bezuinigingsvoor
stellen heeft opgenomen ten behoeve van het op
stellen van de begroting 2005, te weten:
a. het Godsdienst- en Vormingsonderwijs
b. subsidie COC
c. gedeeltelijk afbouwen subsidie COS Friesland
d. beëindiging subsidie Anders Actieven
e. beëindigen topsportsubsidies,
dat het college ten behoeve van de behandeling van
de begroting 2004 in de raadsvergadering van 10
november 2003 eveneens de onderhavige ombuigings-
voorstellen heeft voorgelegd;
dat de raad in voornoemde vergadering na ampele
discussie heeft besloten de voorgelegde bezuini
gingsvoorstellen niet te honoreren;
dat in de raadsbijeenkomst van 15 maart 2004, de
z.g. voorbereidende discussie op de Kaderbrief,
niet expliciet deze bezuinigingen door de raad
zijn genoemd;
dat de betrokken instellingen en organisaties op
basis van het raadsbesluit van 10 november 2003 er
redelijkerwijs op mochten vertrouwen dat het toen
genomen besluit niet binnen een half jaar weer ter
discussie zou worden gesteld;
Blad 33
Verslag van de raadsvergadering van 7 juni 2004
dat een hernieuwde discussie op dit moment over
subsidieafbouw dan wel beëindiging daarvan afbreuk
doet aan het vertrouwen dat de organisaties en in
instellingen op basis van het raadsbesluit van 10
november redelijkerwijs mochten ontlenen;
besluit
de in de considerans onder a. t/m e. genoemde ombui-
gingsvoorstellen van instellingen/organisaties c.q. de
daarmee verbonden subsidies in de Kaderbrief te
schrappen en daarmede de terzake in de vergadering van
10 november 2003 genomen besluiten hiermee te bevesti
gen;
en gaat over tot de orde van de dag."
Dit amendement is ondertekend door mevrouw Haitsma en de
heer Drewel namens de CDA-fractie en de heer Van der Wal
namens de PAL/GL-fractie
In de commissie heeft de fractie al aangegeven behoefte te
hebben aan een ruimer financieel afwegingskader. In de eer
ste plaats vanwege het feit dat er nog zwaar weer te ver
wachten is, in de tweede plaats omdat we moeten afwachten
in hoeverre de bezuinigingen, die dus al opgevoerd zijn,
wel reëel zijn en uitgevoerd kunnen worden. De raad moet
ook kunnen kiezen, anders krijgen we volledig dichtgetim
merde voorstellen van het college en dan is het vaak slik
ken of stikken. Een derde argument voor een ruimer afwe
gingskader is dat wij vinden dat bestaand beleid eerst kri
tisch op zijn merites moet worden bekeken, voordat wat ons
betreft überhaupt lastenverzwaring via de onroerend zaakbe
lasting in beeld komt.
Wij vinden in dit kader dat het programma Cultuur nog eens
kritisch onder de loep moet worden genomen. We denken daar
bij bijvoorbeeld aan een verdere concentratie van voorzie
ningen. Maar ook naar Verkeer en Vervoer/bereikbaarheid zou
nog eens kritisch kunnen worden gekeken, bijvoorbeeld naar
de bezuinigingstaakstelling van vorig jaar. Ook andere pro
gramma's sluiten we op voorhand niet uit voor een alterna
tieve afweging, ook al liggen deze naar onze mening niet
als eerste voor de hand. Wij denken in totaal aan een ver
hoging van de taakstelling met 10 a 15 procent. Dan is er
voor de raad ook wat te kiezen.
De fractie betwijfelt sterk of de voorgestelde verhoging
van de opbrengsten van de City FEC Pendelbus wel hout
snijdt. Wij wachten het voorstel af.
Bij de behandeling van het parkeerbeleid willen wij graag
een betere onderbouwing hebben over het realiteitsgehalte.
Bij het schrappen van de subsidie voor de huur van sportac
commodaties voor specifieke doelgroepen stellen wij de
vraag of de scholen op deze manier met een kostenpost van