Blad 32 Verslag van de raadsvergadering van 7 juni 2004 foontjes. De vrijgekomen GSB-middelen kunnen dan weer op een andere wijze ingezet worden. En wij noemen dit ook om dat ook op de GSB-middelen sowieso wordt gekort door het Rijk. Wil het college dit eens uitzoeken, zodat we bij de begrotingsbehandeling precies weten wat mogelijk of niet mogelijk is? In de begrotingsvergadering van vorig jaar is ten aanzien van een aantal door het college voorgestelde bezuinigingen door de raad een helder besluit genomen. Het betreft hier het godsdienst- en vormingsonderwijs, COC, COS, Anders Ac tieven en topsportsubsidies. Deze werden niet afgeschaft. De gemeente zou zich uiterst onbetrouwbaar gedragen wanneer ze nog niet een half jaar later deze relatief kleine subsi dies alsnog zou afschaffen. Omdat het hier gaat om concreet benoemde bezuinigingsvoor stellen met daarbij bekende geldbedragen, is het zaak om al in dit stadium de nodige duidelijkheid te verschaffen. De beslissing doorschuiven naar november betekent weer onze kerheid voor de betrokken mensen en organisaties. Daarom dienen wij het volgende amendement in. "De gemeenteraad van Leeuwarden, bijeen in de vergadering van 7 juni 2 0 04, behandelende het onderwerp "Kaderbrief gemeente Leeu warden 2 0 04; overwegende dat het college in de Kaderbrief bezuinigingsvoor stellen heeft opgenomen ten behoeve van het op stellen van de begroting 2005, te weten: a. het Godsdienst- en Vormingsonderwijs b. subsidie COC c. gedeeltelijk afbouwen subsidie COS Friesland d. beëindiging subsidie Anders Actieven e. beëindigen topsportsubsidies, dat het college ten behoeve van de behandeling van de begroting 2004 in de raadsvergadering van 10 november 2003 eveneens de onderhavige ombuigings- voorstellen heeft voorgelegd; dat de raad in voornoemde vergadering na ampele discussie heeft besloten de voorgelegde bezuini gingsvoorstellen niet te honoreren; dat in de raadsbijeenkomst van 15 maart 2004, de z.g. voorbereidende discussie op de Kaderbrief, niet expliciet deze bezuinigingen door de raad zijn genoemd; dat de betrokken instellingen en organisaties op basis van het raadsbesluit van 10 november 2003 er redelijkerwijs op mochten vertrouwen dat het toen genomen besluit niet binnen een half jaar weer ter discussie zou worden gesteld; Blad 33 Verslag van de raadsvergadering van 7 juni 2004 dat een hernieuwde discussie op dit moment over subsidieafbouw dan wel beëindiging daarvan afbreuk doet aan het vertrouwen dat de organisaties en in instellingen op basis van het raadsbesluit van 10 november redelijkerwijs mochten ontlenen; besluit de in de considerans onder a. t/m e. genoemde ombui- gingsvoorstellen van instellingen/organisaties c.q. de daarmee verbonden subsidies in de Kaderbrief te schrappen en daarmede de terzake in de vergadering van 10 november 2003 genomen besluiten hiermee te bevesti gen; en gaat over tot de orde van de dag." Dit amendement is ondertekend door mevrouw Haitsma en de heer Drewel namens de CDA-fractie en de heer Van der Wal namens de PAL/GL-fractie In de commissie heeft de fractie al aangegeven behoefte te hebben aan een ruimer financieel afwegingskader. In de eer ste plaats vanwege het feit dat er nog zwaar weer te ver wachten is, in de tweede plaats omdat we moeten afwachten in hoeverre de bezuinigingen, die dus al opgevoerd zijn, wel reëel zijn en uitgevoerd kunnen worden. De raad moet ook kunnen kiezen, anders krijgen we volledig dichtgetim merde voorstellen van het college en dan is het vaak slik ken of stikken. Een derde argument voor een ruimer afwe gingskader is dat wij vinden dat bestaand beleid eerst kri tisch op zijn merites moet worden bekeken, voordat wat ons betreft überhaupt lastenverzwaring via de onroerend zaakbe lasting in beeld komt. Wij vinden in dit kader dat het programma Cultuur nog eens kritisch onder de loep moet worden genomen. We denken daar bij bijvoorbeeld aan een verdere concentratie van voorzie ningen. Maar ook naar Verkeer en Vervoer/bereikbaarheid zou nog eens kritisch kunnen worden gekeken, bijvoorbeeld naar de bezuinigingstaakstelling van vorig jaar. Ook andere pro gramma's sluiten we op voorhand niet uit voor een alterna tieve afweging, ook al liggen deze naar onze mening niet als eerste voor de hand. Wij denken in totaal aan een ver hoging van de taakstelling met 10 a 15 procent. Dan is er voor de raad ook wat te kiezen. De fractie betwijfelt sterk of de voorgestelde verhoging van de opbrengsten van de City FEC Pendelbus wel hout snijdt. Wij wachten het voorstel af. Bij de behandeling van het parkeerbeleid willen wij graag een betere onderbouwing hebben over het realiteitsgehalte. Bij het schrappen van de subsidie voor de huur van sportac commodaties voor specifieke doelgroepen stellen wij de vraag of de scholen op deze manier met een kostenpost van

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2004 | | pagina 17