Blad 34
Verslag van de raadsvergadering van 7 juni 2 0 04
80.000 euro worden opgezadeld. Is dat wel realistisch?
Hierover graag meer informatie.
De CDA-fractie wil het kwijtscheldingsbeleid als onderdeel
van de afvalstoffenheffing blijven voortzetten. Dat kent
echter wel een prijskaartje. De CDA-fractie heeft ernstige
twijfels bij de toerekening van kosten aan de afvalstoffen
heffing. De huidige toerekening is allesbehalve transpa
rant. Deze discussie is niet nieuw, maar dergelijke voor
stellen roepen opnieuw vragen op. Is het reëel de inwoners
via de afvalstoffenheffing voor de beheerkosten van de
Blauwe Diamant te laten opdraaien? Volgens ons rekken we de
grenzen op deze manier te ver op. Welke kosten worden nu
precies via de afvalstoffenheffing verhaald? De CDA-fractie
wil bij de begroting weten of er nog meer projecten of in
vesteringen zijn waarvoor geen of onvoldoende budget is
voor beheer en onderhoud. We willen weten wat ons de komen
de jaren nog te wachten staat.
Mevrouw De Vries (WD)Financieel staat de gemeente Leeu
warden er niet goed voor. Er zal wederom flink moeten wor
den bezuinigd. Veel partijen kijken dan al gauw naar vol
gens hun geldverslindende grote projecten. Maar er is een
groot verschil tussen incidenteel en structureel geld. Waar
je volgens de WD-fractie juist voor moet zorgen is dat in
financieel moeilijke tijden de structuurversterkende inves
teringen zoveel mogelijk worden ontzien. De enige oplossing
om de begroting weer enigszins sluitend te krijgen, is het
verminderen van de structurele uitgaven en consumptieve be
stedingen. De laatste tijd is het ook mode om het college
aan te spreken op "verspilling" onder verwijzing naar pro
jecten als bijvoorbeeld het herstraten van de Nieuwestad en
de nieuwe asfaltlaag op de Westersingel. Op zich is dat na
tuurlijk ook wel waar, en dat soort uitspraken doen het
goed bij de Leeuwarders. Maar de raad zelf heeft wat dat
betreft toch ook wel een beetje boter op haar hoofd. De
raad laat de centen nou ook niet altijd even zwaar meewe
gen. Want bij de herinrichting van het Beursplein kiest de
raad uiteindelijk relatief gemakkelijk voor de dure optie
van een nieuwe brug. Terwijl er een goed alternatief be
schikbaar was, dat een stuk goedkoper was en ook nog eens
aanzienlijk sneller te realiseren was. Of een ander voor
beeld. De raad stelt 50.000 beschikbaar voor de opvang
van uitgeprocedeerde asielzoekers, die bereid zijn terug te
gaan. Dan blijkt dat niet meer nodig te zijn, omdat het
Rijk dat oppakt. En wat doet de raad? Die kijkt hoe het
geld dan maar aan een andere groep asielzoekers kan worden
besteed, want waar moet je het anders aan uitgeven, niet
waar?
Belangrijk onderdeel van deze kaderbrief zijn de lastenver
zwaringen, want die zitten er legio in dit jaar. 5% extra
Blad 35
Verslag van de raadsvergadering van 7 juni 2004
afvalstoffenheffing, 4% extra OZB, en zo nog een paar. Vol
gens de WD-fractie is dit de gemakkelijke weg om geen
moeilijke keuzes te hoeven maken. Het is aan mensen ook ab
soluut niet meer uit te leggen wat ze ervoor terug krijgen!
Als gekeken wordt naar de OZB, is het bovendien alleen maar
het vergroten van het toekomstige financiële probleem, als
het eigenarengedeelte van de OZB straks eventueel wordt af
geschaft. En gelet op de extra reservering in de kader
brief, gaat het college daar ook nog steeds vanuit.
In de Begroting 2004 schreef het college nog maar ruim een
half jaar geleden: "In de huidige economische situatie
lijkt het ons onverantwoord problemen naar de toekomst te
schuiven!". Hoe noemt het college de aangekondigde verho
ging van de OZB dan? De WD-fractie is daar benieuwd naar.
De WD-fractie vindt het echter niet alleen onverstandig
financieel beleid, maar de inkomens, die net niet gebruik
kunnen maken van de kwijtschelding, kunnen dergelijke ge
meentelijke lastenverzwaringen gewoon heel slecht opvangen.
En zou de stijging van de vraag naar schuldhulpverlening
ook niet iets te maken kunnen hebben met de stijging van de
lokale lasten? En of dat al niet genoeg is, we vergroten
bovendien ook nog eens de armoedeval én zorgen ervoor dat
de ondernemers zich van de gemeente afkeren.
Wat betreft de WTD-fractie is het dan ook een hard punt dat
er eerst alles aan gedaan wordt om extra structurele ruimte
te zoeken door middel van balanssanering, versobering van
het nieuw beleid, onderzoek naar de afschrijvingstermijn
van het stadskantoor, afromen van reserves en voorzieningen
en aanvullende ombuigingen, voordat er überhaupt gedacht
wordt aan verhoging van de OZB. Daarvoor dienen wij de vol
gende motie in.
"De gemeenteraad van Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 7 juni 2004,
behandelende de kaderbrief 2005,
overwegende
dat het niet verstandig is financiële problemen
naar de toekomst te schuiven;
dat indien het eigenarengedeelte van de OZB in de
nabije toekomst eventueel gedeeltelijk wordt afge
schaft door het rijk de financiële problemen kunnen
worden vergroot;
dat het college gelet op de extra reservering van
middelen er vooralsnog vanuit gaat dat deze gedeel
telijke afschaffing doorgaat;
dat het college heeft aangegeven de OZB in 2005 met
maximaal 4% extra te willen laten stijgen;
dat mensen met een inkomen, die net niet gebruik
kunnen maken van de kwijtschelding, dergelijke ge-