Blad 34 Verslag van de raadsvergadering van 7 juni 2 0 04 80.000 euro worden opgezadeld. Is dat wel realistisch? Hierover graag meer informatie. De CDA-fractie wil het kwijtscheldingsbeleid als onderdeel van de afvalstoffenheffing blijven voortzetten. Dat kent echter wel een prijskaartje. De CDA-fractie heeft ernstige twijfels bij de toerekening van kosten aan de afvalstoffen heffing. De huidige toerekening is allesbehalve transpa rant. Deze discussie is niet nieuw, maar dergelijke voor stellen roepen opnieuw vragen op. Is het reëel de inwoners via de afvalstoffenheffing voor de beheerkosten van de Blauwe Diamant te laten opdraaien? Volgens ons rekken we de grenzen op deze manier te ver op. Welke kosten worden nu precies via de afvalstoffenheffing verhaald? De CDA-fractie wil bij de begroting weten of er nog meer projecten of in vesteringen zijn waarvoor geen of onvoldoende budget is voor beheer en onderhoud. We willen weten wat ons de komen de jaren nog te wachten staat. Mevrouw De Vries (WD)Financieel staat de gemeente Leeu warden er niet goed voor. Er zal wederom flink moeten wor den bezuinigd. Veel partijen kijken dan al gauw naar vol gens hun geldverslindende grote projecten. Maar er is een groot verschil tussen incidenteel en structureel geld. Waar je volgens de WD-fractie juist voor moet zorgen is dat in financieel moeilijke tijden de structuurversterkende inves teringen zoveel mogelijk worden ontzien. De enige oplossing om de begroting weer enigszins sluitend te krijgen, is het verminderen van de structurele uitgaven en consumptieve be stedingen. De laatste tijd is het ook mode om het college aan te spreken op "verspilling" onder verwijzing naar pro jecten als bijvoorbeeld het herstraten van de Nieuwestad en de nieuwe asfaltlaag op de Westersingel. Op zich is dat na tuurlijk ook wel waar, en dat soort uitspraken doen het goed bij de Leeuwarders. Maar de raad zelf heeft wat dat betreft toch ook wel een beetje boter op haar hoofd. De raad laat de centen nou ook niet altijd even zwaar meewe gen. Want bij de herinrichting van het Beursplein kiest de raad uiteindelijk relatief gemakkelijk voor de dure optie van een nieuwe brug. Terwijl er een goed alternatief be schikbaar was, dat een stuk goedkoper was en ook nog eens aanzienlijk sneller te realiseren was. Of een ander voor beeld. De raad stelt 50.000 beschikbaar voor de opvang van uitgeprocedeerde asielzoekers, die bereid zijn terug te gaan. Dan blijkt dat niet meer nodig te zijn, omdat het Rijk dat oppakt. En wat doet de raad? Die kijkt hoe het geld dan maar aan een andere groep asielzoekers kan worden besteed, want waar moet je het anders aan uitgeven, niet waar? Belangrijk onderdeel van deze kaderbrief zijn de lastenver zwaringen, want die zitten er legio in dit jaar. 5% extra Blad 35 Verslag van de raadsvergadering van 7 juni 2004 afvalstoffenheffing, 4% extra OZB, en zo nog een paar. Vol gens de WD-fractie is dit de gemakkelijke weg om geen moeilijke keuzes te hoeven maken. Het is aan mensen ook ab soluut niet meer uit te leggen wat ze ervoor terug krijgen! Als gekeken wordt naar de OZB, is het bovendien alleen maar het vergroten van het toekomstige financiële probleem, als het eigenarengedeelte van de OZB straks eventueel wordt af geschaft. En gelet op de extra reservering in de kader brief, gaat het college daar ook nog steeds vanuit. In de Begroting 2004 schreef het college nog maar ruim een half jaar geleden: "In de huidige economische situatie lijkt het ons onverantwoord problemen naar de toekomst te schuiven!". Hoe noemt het college de aangekondigde verho ging van de OZB dan? De WD-fractie is daar benieuwd naar. De WD-fractie vindt het echter niet alleen onverstandig financieel beleid, maar de inkomens, die net niet gebruik kunnen maken van de kwijtschelding, kunnen dergelijke ge meentelijke lastenverzwaringen gewoon heel slecht opvangen. En zou de stijging van de vraag naar schuldhulpverlening ook niet iets te maken kunnen hebben met de stijging van de lokale lasten? En of dat al niet genoeg is, we vergroten bovendien ook nog eens de armoedeval én zorgen ervoor dat de ondernemers zich van de gemeente afkeren. Wat betreft de WTD-fractie is het dan ook een hard punt dat er eerst alles aan gedaan wordt om extra structurele ruimte te zoeken door middel van balanssanering, versobering van het nieuw beleid, onderzoek naar de afschrijvingstermijn van het stadskantoor, afromen van reserves en voorzieningen en aanvullende ombuigingen, voordat er überhaupt gedacht wordt aan verhoging van de OZB. Daarvoor dienen wij de vol gende motie in. "De gemeenteraad van Leeuwarden, in vergadering bijeen op 7 juni 2004, behandelende de kaderbrief 2005, overwegende dat het niet verstandig is financiële problemen naar de toekomst te schuiven; dat indien het eigenarengedeelte van de OZB in de nabije toekomst eventueel gedeeltelijk wordt afge schaft door het rijk de financiële problemen kunnen worden vergroot; dat het college gelet op de extra reservering van middelen er vooralsnog vanuit gaat dat deze gedeel telijke afschaffing doorgaat; dat het college heeft aangegeven de OZB in 2005 met maximaal 4% extra te willen laten stijgen; dat mensen met een inkomen, die net niet gebruik kunnen maken van de kwijtschelding, dergelijke ge-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2004 | | pagina 18