Blad 3 6
Verslag van de raadsvergadering van 7 juni 2 0 04
meentelijke lastenverzwaringen gewoon heel slecht
kunnen opvangen;
dat door een verhoging van de OZB de armoedeval
wordt vergroot
dat ondernemers de afgelopen jaren al een OZB-
stijging van bijna 50% voor de kiezen hebben gehad;
besluit
1. het college van burgemeester en wethouders op te
dragen om voor de Begroting 2005 alles in het werk
te stellen om de OZB in 2005 niet extra (dat wil
zeggen meer dan de inflatiecorrectie) te verhogen
en om de benodigde extra financiële ruimte te creë
ren door bijvoorbeeld: balanssanering, versobering
van het nieuw beleid, onderzoek naar de afschrij
vingstermijn van het stadskantoor, afromen van re
serves en voorzieningen en aanvullende ombuigingen;
2. het college van burgemeesters en wethouders op te
dragen om indien er echt geen andere mogelijkheden
zijn de extra OZB stijging te beperken tot maximaal
1% boven de inflatiecorrectie;
en gaat over tot de orde van de dag
Deze motie is ondertekend door mevrouw De Vries namens de
WD-fractie en de heer Posthumus namens de FNP-fractie.
De WD-fractie is verder van mening dat het college nu ein
delijk eens het tarief van de afvalstoffenheffing in de
hand moet zien te krijgen. We proberen nu al enkele jaren
om dit te doen via de afvalstromen. Maar ook hier blijkt
dat de wereld nog steeds niet maakbaar is. Dus volgens ons
moeten we nu maar eens naar de kostenkant kijken. Het voor
stel van de LLP-fractie om het contract met Fryslan Miljeu
te heroverwegen lijkt ons daarvoor een goede eerste aanzet.
Het door het college voorgestelde nieuw beleid benadert de
WD-fractie kritisch. Voor een goede beoordeling van de
meeste voorstellen is meer informatie en een betere onder
bouwing nodig, evenals hoeveel het allemaal gaat kosten.
Dus het is nog zeker geen "ja". Wij willen zeer beperkt om
gaan met nieuw beleid.
Een uitzondering willen wij maken voor jongeren. Vrijwel
alle partijen hebben bij de eerste discussie over deze ka
derbrief aangegeven jongeren uitermate belangrijk te vin
den. Hier is echter vrijwel niets van terug te vinden in de
Kaderbrief. De raadsuitspraak over jongerenwerk in een mo
tie bij de begroting 2004 heeft het college nog steeds niet
uitgevoerd. Voor 1 april 2004 had het college een discussie
moeten opstarten met betrekking tot het jongerenwerk in
Leeuwarden en moeten afronden, voordat de besluitvorming
over de subsidie voor 2005 aan de orde zou zijn. Maar het
Blad 37
Verslag van de raadsvergadering van 7 juni 2004
college heeft nog niets gedaan. Wanneer gaat het college
het raadsbesluit uitvoeren?
Dan nog een paar specifieke opmerkingen over het nieuw be
leid.
Extra formatie handhaving milieutoezicht zijn wij voor
alsnog niet voor. Weliswaar vinden wij handhaving belang
rijk, maar wij willen eerst afwachten hoe het komt met de
handhavingunitDaaruit moet efficiencywinst te halen zijn
volgens ons! Verder zou kunnen worden bekeken of bedrijven
die zich goed aan de regels houden, minder intensief gecon
troleerd kunnen worden.
Wij zijn verder, net als een aantal andere partijen, kri
tisch over de huisvesting van BOR. Datzelfde geldt voor on
derwijshuisvesting, want de afgelopen 2 jaar kon er meer
dan 1 miljoen per jaar niet worden besteed en bij de
voorstellen van nieuwbouw zijn ook nog eens vraagtekens te
plaatsen, zoals PvdA-fractie en de PAL/GL-fractie in de
commissie hebben gedaan.
Het pontje in de Prinsentuin moet wat ons betreft wel door
gaan, maar liever betaald door sponsoring of eventueel van
uit de liggelden.
Ook voor veel ombuigingen geldt dat er meer informatie no
dig is, vooral over de effecten, want die zijn absoluut
niet terug te vinden in de Kaderbrief. De WD-fractie wil
overigens nu al duidelijk aangeven tegen de ombuigingen op
topsport en Stichting Anders Actieven te zijn.
Vorig jaar heeft de WD-fractie ook al enkele opmerkingen
gemaakt over het subsidiebeleid. Wat de WD-fractie betreft
moeten we toe naa'r een subsidiebeleid waarin de subsidies
niet meer structureel worden toegekend, maar altijd op een
tijdelijke basis. Eens subsidie, wil niet zeggen altijd
subsidie
Dat geldt wat ons betreft ook voor het Multicultureel Cen
trum. We moeten af van het subsidiëren van gebouwen en in
plaats daarvan het integratiebeleid zodanig aanpassen, dat
activiteiten worden ondersteund en dat integratie
activiteiten worden ingebed in reguliere structuren. Wat
betreft de WD-fractie zijn taalbeheersing en werk de meest
effectieve methoden om de integratie te bevorderen. En de
gemeente moet de nadruk leggen op gemeenschappelijkheid,
niet op culturele verschillen. De organisaties moeten niet
via het multicultureel centrum gesubsidieerd worden. Wel
kunnen organisaties subsidies ontvangen voor specifieke
activiteiten, gericht op integratie van een brede doel
groep