Blad 46 Verslag van de raadsvergadering van 7 juni 2 0 04 antenne. Ik begrijp dat wethouder Van Mourik zich thans in de VS bevindt om zich te laten informeren over dit soort zaken. Het aardige is, wanneer boeken zijn voorzien van zo'n chippie, dan kan de bibliotheek overgaan op zelfbedie ning. Daarmee kan een aanzienlijke kostenbesparing worden bereikt op de personeelslasten en dat is natuurlijk nooit verkeerd. Nieuwe boeken worden standaard voorzien van dat soort chippies, maar u begrijpt het al, de bestaande col lectie zal aangepast moeten worden en dat kost geld. Wij zouden dat bedrag heel graag willen voorschieten, omdat het een echte investering is, die zichzelf terugverdient. Kort om, de moeite waard, omdat de openbare bibliotheek of tot lagere structurele kosten kan overgaan met als gevolg min der subsidie van onze kant. We zouden ook voor hetzelfde bedrag bibliotheekvoorzieningen kunnen realiseren in Cam- minghaburen, dan wel Zuiderburen. Wij vinden dat een leuk voorbeeld, waarbij de inzet van techniek kan leiden tot la gere structurele lasten en daarvoor hoef je niet naar de VS. De apparaatskosten. Door het college tot niet beïnvloedbaar verklaard, maar daar zijn wij het niet helemaal mee eens. Ter geruststelling, ik ga hier geen pleidooi houden voor een taakstelling op het ambtenarenapparaat, maar wij stel len vast dat de op handen zijnde vergrijzing tot een ver hoogde uitstroom van ambtenaren zal leiden. Kortom, op na tuurlijke wijze kan daar een krimp plaatsvinden. Met minder mensen hetzelfde werk doen op dezelfde wijze gaat natuur lijk niet, dat realiseren wij ons ook wel. Daarom hebben wij bij meerdere gelegenheden al aangegeven voor een her ontwerp van bedrijfsprocessen te zijn. Dingen anders doen dan ze nu gedaan worden. Dat begint met nadenken en dat hoeft voor ons niet veel geld te kosten. We gaan er wel van uit dat kunnen nadenken als competentie aanwezig is en wat ons betreft heeft de PvdA-fractie al het goede voorbeeld gegeven met de motie over vergunningen om aan te geven dat dingen best wel anders kunnen. Zelf hebben wij al meerdere malen het geografisch informatiesysteem genoemd. Niet al leen hoogst noodzakelijk voor het beheer van bestemmings plannen, maar ook voor het registreren van bestuurlijke in formatie, die nodig is voor een betere besluitvorming. Kortom, volgens mij mogelijkheden genoeg, alleen mijn raadsvergoeding lijkt in de verste verte niet op een con- sultance fee en volgens de SP-fractie zouden we het met nog minder kunnen. Het past ook niet binnen het dualisme, waar bij de raad op hoofdlijnen stuurt en het college uitvoert. Wij gaan daarbij wel vanuit dat het college de beste prijs- prestatieverhouding weet te realiseren. Daarom zijn we van mening dat als het college van B en W van mening blijft, dat apparaatskosten überhaupt niet beïnvloedbaar zijn, dat een brevet van onvermogen is. Blad 47 Verslag van de raadsvergadering van 7 juni 2004 Afrondend, we vinden de Kaderbrief weinig creatief, teveel gericht op bezuinigen en te weinig gericht op het verlagen van de lasten. Wij hopen dan ook dat de programmabegroting voldoende informatief zal zijn om echte harde politieke keuzes te kunnen maken. De heer Stoker (CU)De tering naar de nering zetten, om buigen, bezuinigen en toch nog ambities zien te realiseren, dat is waar Leeuwarden nu voor staatEn daaromtrent kaders stellen. Dat kan niet zonder discussie en ook niet zonder dat duidelijk wordt dat verschillende partijen dan ook ver schillende keuzes maken. We zullen het als gemeente rustig aan moeten doen vanuit de wetenschap dat zuinigheid een grote bron van inkomsten is Het is ook erg vervelend dat Den Haag wel steeds meer taken op het bordje van de gemeente neerlegt zonder daar voldoen de middelen tegenover te stellen, die het de gemeente ook echt mogelijk maakt om die nieuwe taken ook allemaal goed uit te voeren. Gezien die situatie lijkt het ons ook niet zo'n goed idee om er naar te streven om allerlei rijkstaken naar je toe te trekken. Het college is voor wat betreft de voorgestelde ombuigingen ook gekomen met een aantal suggesties, die ook enkele maan den geleden deel uitmaakten van de beraadslagingen. Opnieuw een aantal van deze voorstellen afwijzen kan ook betekenen dat je de keuze maakt om het volume Nieuw Beleid evenredig te beperken. Er is echter een onderwerp dat verser is dan die suggesties van enkele maanden geleden, maar dat zeker in de komende begroting niet mag ontbreken. Ik zeg nog ver ser, omdat het college er onlangs nog middels een motie aan herinnerd moest worden dat de raad in meerderheid van me ning was dat er 50.000 voor 2004 door de raad beschikbaar was gesteld om te voorkomen dat er vluchtelingen onnodig zonder voorzieningen op straat terecht komen. Mevrouw De Vries zei net wel dat het rijk dat zou oppakken, maar dat zal waarschijnlijk pas met Sint Juttemis gebeuren en daarom denk ik dat het ook in 2005 noodzakelijk is om datzelfde bedrag daarvoor uit te trekken. Omdat ik dus niet verwacht dat dit overbodig zal zijn. Graag wil ik een reactie van het college daarop. Dan de voorgestelde ombuigingen. Godsdienst- en vormingsonderwijs. Wij zijn het eens met dit voorstel. Het voorstel betekent beslist niet dat het IKOS niet meer kan werken of dat er geen lessen meer worden ge geven. Het is een feit dat de kerken en instellingen dit best zelf kunnen betalen. Daar hoort o.i. deze taak ook te liggen. De overheid de lesruimte, de kerken en instellingen de lessen. Beëindiging subsidie COC. Daar zijn wij het mee eens. Met name de rol die deze organisatie gespeeld heeft in de Babs-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2004 | | pagina 24