Blad 46
Verslag van de raadsvergadering van 7 juni 2 0 04
antenne. Ik begrijp dat wethouder Van Mourik zich thans in
de VS bevindt om zich te laten informeren over dit soort
zaken. Het aardige is, wanneer boeken zijn voorzien van
zo'n chippie, dan kan de bibliotheek overgaan op zelfbedie
ning. Daarmee kan een aanzienlijke kostenbesparing worden
bereikt op de personeelslasten en dat is natuurlijk nooit
verkeerd. Nieuwe boeken worden standaard voorzien van dat
soort chippies, maar u begrijpt het al, de bestaande col
lectie zal aangepast moeten worden en dat kost geld. Wij
zouden dat bedrag heel graag willen voorschieten, omdat het
een echte investering is, die zichzelf terugverdient. Kort
om, de moeite waard, omdat de openbare bibliotheek of tot
lagere structurele kosten kan overgaan met als gevolg min
der subsidie van onze kant. We zouden ook voor hetzelfde
bedrag bibliotheekvoorzieningen kunnen realiseren in Cam-
minghaburen, dan wel Zuiderburen. Wij vinden dat een leuk
voorbeeld, waarbij de inzet van techniek kan leiden tot la
gere structurele lasten en daarvoor hoef je niet naar de
VS.
De apparaatskosten. Door het college tot niet beïnvloedbaar
verklaard, maar daar zijn wij het niet helemaal mee eens.
Ter geruststelling, ik ga hier geen pleidooi houden voor
een taakstelling op het ambtenarenapparaat, maar wij stel
len vast dat de op handen zijnde vergrijzing tot een ver
hoogde uitstroom van ambtenaren zal leiden. Kortom, op na
tuurlijke wijze kan daar een krimp plaatsvinden. Met minder
mensen hetzelfde werk doen op dezelfde wijze gaat natuur
lijk niet, dat realiseren wij ons ook wel. Daarom hebben
wij bij meerdere gelegenheden al aangegeven voor een her
ontwerp van bedrijfsprocessen te zijn. Dingen anders doen
dan ze nu gedaan worden. Dat begint met nadenken en dat
hoeft voor ons niet veel geld te kosten. We gaan er wel van
uit dat kunnen nadenken als competentie aanwezig is en wat
ons betreft heeft de PvdA-fractie al het goede voorbeeld
gegeven met de motie over vergunningen om aan te geven dat
dingen best wel anders kunnen. Zelf hebben wij al meerdere
malen het geografisch informatiesysteem genoemd. Niet al
leen hoogst noodzakelijk voor het beheer van bestemmings
plannen, maar ook voor het registreren van bestuurlijke in
formatie, die nodig is voor een betere besluitvorming.
Kortom, volgens mij mogelijkheden genoeg, alleen mijn
raadsvergoeding lijkt in de verste verte niet op een con-
sultance fee en volgens de SP-fractie zouden we het met nog
minder kunnen. Het past ook niet binnen het dualisme, waar
bij de raad op hoofdlijnen stuurt en het college uitvoert.
Wij gaan daarbij wel vanuit dat het college de beste prijs-
prestatieverhouding weet te realiseren. Daarom zijn we van
mening dat als het college van B en W van mening blijft,
dat apparaatskosten überhaupt niet beïnvloedbaar zijn, dat
een brevet van onvermogen is.
Blad 47
Verslag van de raadsvergadering van 7 juni 2004
Afrondend, we vinden de Kaderbrief weinig creatief, teveel
gericht op bezuinigen en te weinig gericht op het verlagen
van de lasten. Wij hopen dan ook dat de programmabegroting
voldoende informatief zal zijn om echte harde politieke
keuzes te kunnen maken.
De heer Stoker (CU)De tering naar de nering zetten, om
buigen, bezuinigen en toch nog ambities zien te realiseren,
dat is waar Leeuwarden nu voor staatEn daaromtrent kaders
stellen. Dat kan niet zonder discussie en ook niet zonder
dat duidelijk wordt dat verschillende partijen dan ook ver
schillende keuzes maken. We zullen het als gemeente rustig
aan moeten doen vanuit de wetenschap dat zuinigheid een
grote bron van inkomsten is
Het is ook erg vervelend dat Den Haag wel steeds meer taken
op het bordje van de gemeente neerlegt zonder daar voldoen
de middelen tegenover te stellen, die het de gemeente ook
echt mogelijk maakt om die nieuwe taken ook allemaal goed
uit te voeren. Gezien die situatie lijkt het ons ook niet
zo'n goed idee om er naar te streven om allerlei rijkstaken
naar je toe te trekken.
Het college is voor wat betreft de voorgestelde ombuigingen
ook gekomen met een aantal suggesties, die ook enkele maan
den geleden deel uitmaakten van de beraadslagingen. Opnieuw
een aantal van deze voorstellen afwijzen kan ook betekenen
dat je de keuze maakt om het volume Nieuw Beleid evenredig
te beperken. Er is echter een onderwerp dat verser is dan
die suggesties van enkele maanden geleden, maar dat zeker
in de komende begroting niet mag ontbreken. Ik zeg nog ver
ser, omdat het college er onlangs nog middels een motie aan
herinnerd moest worden dat de raad in meerderheid van me
ning was dat er 50.000 voor 2004 door de raad beschikbaar
was gesteld om te voorkomen dat er vluchtelingen onnodig
zonder voorzieningen op straat terecht komen. Mevrouw De
Vries zei net wel dat het rijk dat zou oppakken, maar dat
zal waarschijnlijk pas met Sint Juttemis gebeuren en daarom
denk ik dat het ook in 2005 noodzakelijk is om datzelfde
bedrag daarvoor uit te trekken. Omdat ik dus niet verwacht
dat dit overbodig zal zijn. Graag wil ik een reactie van
het college daarop.
Dan de voorgestelde ombuigingen.
Godsdienst- en vormingsonderwijs. Wij zijn het eens met dit
voorstel. Het voorstel betekent beslist niet dat het IKOS
niet meer kan werken of dat er geen lessen meer worden ge
geven. Het is een feit dat de kerken en instellingen dit
best zelf kunnen betalen. Daar hoort o.i. deze taak ook te
liggen. De overheid de lesruimte, de kerken en instellingen
de lessen.
Beëindiging subsidie COC. Daar zijn wij het mee eens. Met
name de rol die deze organisatie gespeeld heeft in de Babs-